Störiga saker vi stör oss på, del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför måste min pappa ha massa aktie-skit. Det har tydligen sålts aktier för en struntsumma (han har nån slags aktiedepå grej i banken) så måste deklarera på K4 och då går det inte göra digitalt utan att ha bankID. :rage:
Så nu måste jag klura ut hur man fyller i K4 blanketten och skicka in deklarationen
 
Inte någon av mina nära vänner idag, men har varit allt från skolkamrater till arbetskompisar till familj till främlingar. För det mesta nog sagt med lite nyfikenhet, ibland som "skämt", oftast som ett sätt att gnälla på att jag ställer till det med mitt behov av skugga (typ när alla vill sitta i solen utom jag).
Bästa vännen har ju fattat att jag mår skit i solen men det finns andra som klagar och gnäller för att jag inte vill vara i solen. Syrran tror inte att man får nån färg i skuggan och så är det ju så viktigt med D-vitamin. ALLA behöver det. Man får ju inte i sig sånt i skuggan :banghead: märkligt att jag inte har nån brist då.
Nästa otyg är ju allt gräs och sån där skit. Avskyvärt. Det dagen jag vinner på lotto och köper hus, då ska jag asfaltera trädgården
 
Jag stör mig dessutom fruktansvärt mycket på min blomsterpåle. Såg på den från busshållplatsen som ligger mitt emot och den är sned. Fan i helvete.
 
Stör mig på att alla de fina, våriga topparna jag ser online nu när jag shoppar efter vårkläder är croppade? Allting är croppat! Jag menar, en liten kagge har man ju fått av pandeminvinter och distansundervisning... då är man inte assugen på att ha croptop och vädra den liksom O_o Hatar att vara kall om magen :wtf:
 
Möjligen är jag alldeles för sent ute, men jag måste bara tipsa om Cavit-W, en pasta som man kan använda för att laga en trasig tand med, i väntan på att man får tid hos tandläkaren. Finns på i princip alla apotek ,och kostar knappt någonting. Jag har alltid en tub hemma. Just om man tappar bitar av en tand/plomb och det blir en vass kant, så är det väldigt skönt att få på någonting så man slipper skära sönder tungan.
Jag fick en tid imorgon bitti, men jag ska komma ihåg ditt tips och se till att införskaffa det. Hade ingen aning om att det fanns. Tack!
 
Jag stör mig på studien så som den beskrivs i den här artikeln:

https://www.hd.se/2021-04-20/att-aldre-personer-ar-mer-teknikfientliga-an-yngre-vuxna-stammer-inte

Studien utgick från 3000 internetanvändares svar på en enkät och komfram till att åldern inte var en faktor när det gäller hur teknikvänliga folk är.

1) De valde alltså ut 3000 person som använder internet till att svara på frågor om hur teknikvänliga de är och hur vänligt inställda de är till digitala lösningar. Det är ju som att fråga 3000 fotbollssupporters hur vänligt inställda de är till fotboll och sen anta att hela befolkningen är lika glada för fotboll som personerna i studien.

2) Den äldsta åldersgruppen de undersökte var 70-79 år. Jag tycker att de är en för ung åldergrupp för att kunna göra en generell bedömning av gruppen äldre. 80+ arna är ju faktiskt rätt många och många är mycket aktiva fortfarande.
 
Jag stör mig på studien så som den beskrivs i den här artikeln:

https://www.hd.se/2021-04-20/att-aldre-personer-ar-mer-teknikfientliga-an-yngre-vuxna-stammer-inte

Studien utgick från 3000 internetanvändares svar på en enkät och komfram till att åldern inte var en faktor när det gäller hur teknikvänliga folk är.

1) De valde alltså ut 3000 person som använder internet till att svara på frågor om hur teknikvänliga de är och hur vänligt inställda de är till digitala lösningar. Det är ju som att fråga 3000 fotbollssupporters hur vänligt inställda de är till fotboll och sen anta att hela befolkningen är lika glada för fotboll som personerna i studien.

2) Den äldsta åldersgruppen de undersökte var 70-79 år. Jag tycker att de är en för ung åldergrupp för att kunna göra en generell bedömning av gruppen äldre. 80+ arna är ju faktiskt rätt många och många är mycket aktiva fortfarande.
Jag har en kollega som forskar om just äldre och digital teknik, och en av grundgrejerna är ju just att det gäller att ha analoga utskick i studierna. Det är ju stora skillnader inom åldersgrupperna, jag håller med om att här måste de ju missa en hel del.
 
På att varenda gång jag är pandemi-duktig och beställer varor för upphämtning istället för att strosa runt i butikerna, så är det en eller flera varor som är fel. Lika bra att gå in själv och handla i alla fall då så jag vet att det blir rätt. Skitbra med stort kontrollbehov och begränsade matvanor i såna här tider... :meh:
 
Tyckte det var så mysigt att jag kunde öppna fönstret till katten när hon ville ut imorse, lämna öppet, och somna om. Tji fick jag, årets första myggbett :meh:
 
Stör mig på en diskussion om storlek/modell-utbudet på friluftsbyxor för kvinnor. Har du inte en väldigt rak kroppsmodell utan kurvor och typ storlek S/M är det sjukt svårt att hitta byxor. Tro f*n att det ska komma in en medelålders man vid namn typ Roger som påpekar att det faktiskt finns företaget "E" som säljer byxor i stora storlekar. Ja men va bra att det finns ETT ställe med BARA hemsida (tror jag) så att man inte kan prova innan man köper.. Tack, nöjer mig med det...!
 
Apropå det jag störde mig på häromdagen.. Gjorde rent i förrgår..
20210421_095101.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 383
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
107 873
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
19 888
Senast: Mkb
·
Svar
737
· Visningar
38 564

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp