Bukefalos 28 år!

Störiga saker vi stör oss på, del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
... och jag ger mig f-n på att det är samma människor varje år som blir förvånade över att det kommer snö så här års i vårt land... :cautious:

Jag är en av dom som inte bytt till vinterdäck pga glömt :D men aldrig i livet att jag skulle panikbyta för att det kom snö med alla andra. Då får bilen stå tills snön smälter i veckan (vi ska få en hel del plusgrader) innan jag åker till närmsta verkstad. Hade jag behövt en bil så hade jag garanterat bytt i tid dock. Nu används bilen för att åka och köpa tyg typ. :laugh:
 
På löpsedlarna typ överallt, tycker jag..så fort det börjar snöa lite så basoneras det ut med stora bokstäver. Jag kan vara lite präglad av att jag är utflyttad stockholmare.
Stockholm. Igår ställdes alla innerstadsbussar in under flera timmar.

Är det Stockholm, är det ju inte så konstigt, där är det ju trafikkaos som standard, oavsett snö eller ej. Så det krävs inte mycket för att allt ska braka ihop totalt. För mycket fordon, för lite vägar.


I övrigt har jag sett rubriker om åtminstone det tiodubbla, vilket jag kan tycka är mer lämpligt att få problem med. Men det har ju varit längre söderut.
 
Ang. snökaos

Bor söder om innerstan och här är det snö upp till magen på min mellanstora hund. :)

Var inne i stan igår och det var inte speciellt mycket snö, men den snö som fanns gjorde att det blev snorhalt och man halkade runt bara av att försöka promenera. Hade inte velat köra bil i Stockholms normala trafikkaos + snorhalt slask.
 
Senast ändrad:
Är det Stockholm, är det ju inte så konstigt, där är det ju trafikkaos som standard, oavsett snö eller ej. Så det krävs inte mycket för att allt ska braka ihop totalt. För mycket fordon, för lite vägar.


I övrigt har jag sett rubriker om åtminstone det tiodubbla, vilket jag kan tycka är mer lämpligt att få problem med. Men det har ju varit längre söderut.
Jo fast bussarna i Sthlm borde ju gå att köra även i 2-4 cm snö. :p
Jag är ju från Norrbotten, där plogas inte ens första snön utan bilarna får platta till den. Sen plogas nog bara huvudleder och större gator om det kommer mer än 8-10 cm.
 
Stör mig på min rygg. Sen den rasade totalt i somras så har jag tagit små babysteps med träning osv. Övningar av kiropraktor o allt. Hon sa sen att jag kan få börja skritta på en häst ca 10 min, 2 gånger i veckan. Igår skrittade jag nog 7-10 sekunder och redan sent på kvällen fick jag ont i ryggen. O idag ska vi inte ens tala om 😫
Hear you ☹️ Jag har enorma problem med min rygg efter en olycka för många år sedan.

Har du provat tens? Jag går till kiropraktorn ibland när det är som jävligast men tens räddar mig dagar som är lite sämre men inte katastrofala. Jag sätter på mig tensplattorna under kläderna, lägger apparaten i fickan och sen kör jag den i princip hela dagen så klarar jag mig oftast rätt okej.
 
Jo fast bussarna i Sthlm borde ju gå att köra även i 2-4 cm snö. :p
Jag är ju från Norrbotten, där plogas inte ens första snön utan bilarna får platta till den. Sen plogas nog bara huvudleder och större gator om det kommer mer än 8-10 cm.
Det fina med Norrland är ju att det sällan blir slask och smält-fryst i flera lager. Det är inte snön i sig som kaosar det söderut utan de ojämna temperaturerna som gör det omöjligt att hantera snön på ett vettigt sätt. Men med klimatförändringarna så får väl Norrland snart också samma problem, tyvärr.
 
Det fina med Norrland är ju att det sällan blir slask och smält-fryst i flera lager. Det är inte snön i sig som kaosar det söderut utan de ojämna temperaturerna som gör det omöjligt att hantera snön på ett vettigt sätt. Men med klimatförändringarna så får väl Norrland snart också samma problem, tyvärr.

Ja precis, det är ju inte snö som plattas till utan slush som blir till isgata.
 
Var så förberedd på en mysig lördag men nästan inget har känts mysigt alls. Nu vill jag försöka mysa till det men vet inte hur. Blä.
Attans! :heart

Bada badkar?Adventsmusik?
Glühwein?
Långkok eller bak i ugnen (doft)?
Oljemassage på ansikte/händer/fötter?
Fotbad? Med citron tycker jag är oväntat bra vid flygig/splittrad/stressad känsla.
 
Det fina med Norrland är ju att det sällan blir slask och smält-fryst i flera lager. Det är inte snön i sig som kaosar det söderut utan de ojämna temperaturerna som gör det omöjligt att hantera snön på ett vettigt sätt. Men med klimatförändringarna så får väl Norrland snart också samma problem, tyvärr.
Nja, det är stora delar av Norrland som inte har så stabila minusgrader att man slipper det. Framför allt är det mångdubbelt fler växlingar upp och ner över nollan. Skillnaden är väl att så länge det är normalhalka och inte blixthalka så kör folk utifrån väglaget som är och det behöver inte bli några samhällsproblem av det.

Mycket av löjet kommer väl av att man kallar det SNÖKAOS om det är under en dm. Om man sade halka ifall det är det som är problemet så skulle det nog tas emot lite mindre ironiskt.
 
Nja, det är stora delar av Norrland som inte har så stabila minusgrader att man slipper det. Framför allt är det mångdubbelt fler växlingar upp och ner över nollan. Skillnaden är väl att så länge det är normalhalka och inte blixthalka så kör folk utifrån väglaget som är och det behöver inte bli några samhällsproblem av det.

Mycket av löjet kommer väl av att man kallar det SNÖKAOS om det är under en dm. Om man sade halka ifall det är det som är problemet så skulle det nog tas emot lite mindre ironiskt.
Jag är inte ett fan av att kalla det snökaos heller, men inlägget jag svarade på handlade inte heller om det, utan om hur snön hanteras i Norrbotten, som om det bara var för södra delarna av landet att göra så.
 
"Alla våra handläggare är upptagna men du behåller din plats i kön. Beräknad kötid 1,5 timme." :meh:

När jag åkte för att handla ikväll passerar en bil mig i en korsning och jag svänger ut efter den. Efter flera kilometer kommer jag ikapp och då går den plötsligt bara i 30! Den kör snällt åt sidan och släpper förbi mig men några km senare så svänger den in på samma parkering där jag noterar regnr.

Det är en ombyggt Nissan Navara, A-traktor, med de fläskigaste däck jag sett på mycket länge. Får man köra omkring med däck som sticker ut 5 cm från karossen?
 
Folk som satt i timmar i kö igår för att byta däck på bilen. "Varför har de inte varnat att det skulle komma snö?" :banghead:

Jo, det har gått att läsa i alla prognoser i en veckas tid! Läs, lyssna, se på nyheterna för bövelen! :rage:
Jag fattar inte varför man inte byter själv då?? (såklart kan det finnas hinder för det, hälsomässigt eller annat, men gemene man menar jag) Det tar ju typ en halvtimme att byta eller så.
 
Jag fattar inte varför man inte byter själv då?? (såklart kan det finnas hinder för det, hälsomässigt eller annat, men gemene man menar jag) Det tar ju typ en halvtimme att byta eller så.
Jag klarar inte hälsomässigt av att byta däck. Därför har jag mina på däckhotell och byter i god tid för att aldrig hamna i den här paniken.
Att ha lite framförhållning är faktiskt inte så svårt.
 
Jag klarar inte hälsomässigt av att byta däck. Därför har jag mina på däckhotell och byter i god tid för att aldrig hamna i den här paniken.
Att ha lite framförhållning är faktiskt inte så svårt.
Däckhotell är definitivt värt pengarna. De tvättar, kollar mönsterdjup och skick.
Har inte försökt byta själv på många år. Inte sedan jag flyttade ifrån min garagedomkraft och bultmaskinen på tryckluft.
 
Däckhotell är definitivt värt pengarna. De tvättar, kollar mönsterdjup och skick.
Har inte försökt byta själv på många år. Inte sedan jag flyttade ifrån min garagedomkraft och bultmaskinen på tryckluft.
Och jag tycker inte att det är värt pengarna, men det är ju bra att man får välja. Jag byter med mitt trogna fälgkors och den lilla domkraften som följer med bilen. Förstår inte hysterin kring däckbyte.

Förutsatt att man är kry i kroppen då som sagt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
113 473
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
104 776
Senast: pepp
·
Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
5 977
Senast: EZMK
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
21 057
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp