Störiga saker vi stör oss på, del 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det har alltid varit likadant. Även på Sokrates tid. Jag som blev mamma strax innan jag fyllde arton fick höra det (och dessutom hade jag mage att utbilda mig och ansåg att pappan är lika mycket förälder!!!) och en bekant som blev mamma vid 30 fick höra det. En annan bekant som fick sitt fjärde barn vid 40 (vilka de som inte kände henne trodde var hennes första eftersom åldersskillnaden på hennes barn var stor) fick också höra det. Det går inte att göra rätt någonsin. Det enda som svider i mig är att endel tror att just de är bättre föräldrar. Föräldraegenskaper har varken med ålder eller utbildning att göra, det handlar om känsla för andra, dvs att inte vara egoist.

Ps. De äldre av boomers var säkerligen misshandlare medans de yngre nog snarare var de som blev misshandlade av sina föräldrar, inte de som misshandlade sina barn.

Så är det. Det är intressant också att det är ett himla gnäll på att sätta karriären före barnen när männnen i den generationen inte tog en dag föräldraledigt och knappt lyfte ett finger hemma. Så det verkar bara gälla kvinnorna då. Det är väl just det där med bristande känsla för andra som ger mig en känsla av att dessa människor inte var felfria föräldrar själva. Jag och min egen boomer-mamma pratar mycket om föräldraskapet då och nu, hon fick när hon var 22. Vissa saker var enklare, andra svårare. Tider förändras. De flesta gör sitt allra bästa.

Om jag har någon invändning mot min egen föräldrageneration så är det att vi komplicerar saker hemskt mycket. Vi köper prylar, tillhandahåller aktiviteter och läser på om saker in i absurdum. Ingen kan beskylla oss för att vi bryr oss för lite, men ibland glömmer vi nog bort att små barn bara vill ha vår tid och uppmärksamhet. Det är egentligen inte svårare än så. Egentligen.
 
Så är det. Det är intressant också att det är ett himla gnäll på att sätta karriären före barnen när männnen i den generationen inte tog en dag föräldraledigt och knappt lyfte ett finger hemma. Så det verkar bara gälla kvinnorna då. Det är väl just det där med bristande känsla för andra som ger mig en känsla av att dessa människor inte var felfria föräldrar själva. Jag och min egen boomer-mamma pratar mycket om föräldraskapet då och nu, hon fick när hon var 22. Vissa saker var enklare, andra svårare. Tider förändras. De flesta gör sitt allra bästa.

Om jag har någon invändning mot min egen föräldrageneration så är det att vi komplicerar saker hemskt mycket. Vi köper prylar, tillhandahåller aktiviteter och läser på om saker in i absurdum. Ingen kan beskylla oss för att vi bryr oss för lite, men ibland glömmer vi nog bort att små barn bara vill ha vår tid och uppmärksamhet. Det är egentligen inte svårare än så.
Jag fick min första -90. Att pappan var hemma med barnet mer än vid älgjakt och semester ansågs jättemärkligt. Han kallades för toffel, jag ansågs ha svikit mitt barn. Jag har liksom aldrig riktigt orkat bry mig i det där för jag vet ju vad jag gör, har gjort och vad jag inte har gjort eller gör. Jag ansåg då och jag anser nu att en förälder inte är ett kön utan det är något man blir genom att alltid finnas för sitt barn.

Att små barn bara vill ha sina föräldrars tid och uppmärksamhet är också en sådan sak som har glömts bort av väldigt många i alla tider. Det är bara lite olika hur det uttrycker sig.
 
Jag fick min första -90. Att pappan var hemma med barnet mer än vid älgjakt och semester ansågs jättemärkligt. Han kallades för toffel, jag ansågs ha svikit mitt barn. Jag har liksom aldrig riktigt orkat bry mig i det där för jag vet ju vad jag gör, har gjort och vad jag inte har gjort eller gör. Jag ansåg då och jag anser nu att en förälder inte är ett kön utan det är något man blir genom att alltid finnas för sitt barn.

Att små barn bara vill ha sina föräldrars tid och uppmärksamhet är också en sådan sak som har glömts bort av väldigt många i alla tider. Det är bara lite olika hur det uttrycker sig.

Ja, tänk som det förändrats. Min egen pappa frågade om föräldraledigt på sitt jobb men de skrattade bara, och undrade om de skulle börja tacka nej till jobb de fick in bara för att han ville vara ledig. Idag tar männen ut ca 30% och samtidigt som vissa tycker att det är under all kritik så kan jag ändå uppskatta vilken utveckling vi gjort över bara en generation. Som sagt, vissa saker blir bättre och andra sämre, växelvis. Så nej, jag tycker givetvis inte att någon generation är varken bättre eller sämre. Bara när jag tillslut tappar det på Berit och hennes pladdertacke-klan.
 
Ni har hört det förr men nu läste jag en till så jag behöver bara få det ur mig. Varning för aningens kategorisk RANT.

Krönikor/kommentarsfält om hur världelösa dagens föräldrar är som satsar på karriär, är själviska och skaffar barn sent i livet. Förlåt mig BERIT men du kanske har missat att det inte ens går att få ett eget boende fören du är 30 år i den här förbaskade stan och det ser inte mycket ljusare ut med fast anställning. Så URSÄKTA om en vill kunna försörja sig själv och SINA BARN när ett vanligt jävla hus i förorten kostar 40 000:- i månaden och en tallrik med köttbullar makaroner fan lika mycket. URSÄKTA om vi försöker förhålla oss till rådande samhällsnormer och hitta rätt när vi ska vara sjuttioelvatusen saker samtidigt, det är pandemi, krig, kris och global jävla MELTDOWN samtidigt som vi sorterar klämmisar och snorpapper i olika kärl för att våra barn överhuvudtaget ska ha en PLANET ATT LEVA PÅ. Du fnyser åt vår karriär men att vi har utbildat oss och arbetat en tid gör att vi är kunnigare och mognade småbarnsföräldrar än någonsin. Vi kan hantera allt det där ovan, och ändå veta allt om barnsäkerhet, samtycke, granska barnlitteratur så att den är inkluderande och prata om känslor med våra barn. Om allt var så jävla mycket bättre förr varför har vi en hel generation traumatiserad av barnaga och ”det där pratar vi inte om”. Hur fan kan vissa utav er ha misslyckats så jävla FATALT om nu allt var så satans mycket bättre? VART ÄR ENS de här egoistiska föräldrarna som sätter karriären före sina barn? För jag känner inte ens en enda och då umgås jag ändå med väldigt ambitiösa människor i Sveriges största stad. Det enda jag ser är föräldrar som slår knut på sig själva för att kunna allt, veta allt och ge sina barn allt. Vi är inte perfekta. Men alla BOOMERS som har nåt att säga kan gå och dra nåt gammalt tyg över er för ni hade krackelerat för LÄNGE SEN under våra förutsättningar.

SLUT PÅ RANT. HEJDÅ.
:bow::bow::bow:
 
Glapp i laddsladden till datorn.
Och det är inte att det behöver vickas lite så den blir bara, utan har man väl fått kontakt så kan den försvinna igen av att en fluga andas.

Hade fast montage med en massa eltejp för samma problem på min förra dator. Men vill verkligen behålla denna flyttbar. Och den är bara 1,5 år. Ska det vara så svårt att bygga en duglig kontakt. Gaahh....

Stör mig också på att datorns symbol för nätsladd i är vit på ljusgrå botten och i princip osynlig.
Precis haft samma problem med min. Efter tusen olika uppfinningar, stöd, tejp, svordomar och osmidiga sittplatser gav jag upp och beställde en ny sladd.
Trehundra och nu laddas den utan minsta lilla problem. Fattar inte varför jag va så seg på att beställa en ny utan fortsatte krångla.
 
Folk.
Närmare bestämt gnällspikar till folk stör jag mig på, som en riktig kärring så här i påskatider
1680968540943.jpg
 
Jävla idiotgranne jag har. :rage: Hen bor en skaplig bit bort men det låter som om de spelar musik i min trädgård.

Och skit att jag inte kan ha lurar i min mobil så jag kan få lyssna på min musik ifred.
Jag har en granne nedanför mig i backen som har pool. Vid den spelas det HÖGT vissa sommardagar. Och det är inte min musiksmak.

Hittills har jag inte sagt till men om det sker igen i sommar kommer jag att traska dit.

Och åt andra hållet, betydligt närmare, har jag en företagare som flisar stockar några månader i taget (bara 4 ggr om året svarade han miljö och hälsa....) Vi mäter dB och rapporterar till kommunen. Mäter och rapporterar. Mäter och rapporterar. . 80 har jag mätt. Tillståndet säger 50.

Så LJUD är väl min störning då.
 
Jag har en granne nedanför mig i backen som har pool. Vid den spelas det HÖGT vissa sommardagar. Och det är inte min musiksmak.

Hittills har jag inte sagt till men om det sker igen i sommar kommer jag att traska dit.
Ja, varför ska man behöva stå ut med att störas?

Jag kan inte påstå att det var kul att gå och säga till grannen, men det var enda lösningen på problemet.
 
Nej, jag stod verkligen inte ut. Det bara brann i skallen. Och jag vill också kunna vara ute när jag är ledig.

Jag har en granne nedanför mig i backen som har pool. Vid den spelas det HÖGT vissa sommardagar. Och det är inte min musiksmak.

Hittills har jag inte sagt till men om det sker igen i sommar kommer jag att traska dit.
Min åsikt är att man får leva med att man hör att grannarna spelar musik/kör gräsklippare/fäller träd dagtid. Efter 21, före 9 kan jag förstå att det kan bli en störning. Men klarar man inte av att grannarna hörs får man jobba med sig själv eller flytta dit det inte finns grannar 🤷
 
Min åsikt är att man får leva med att man hör att grannarna spelar musik/kör gräsklippare/fäller träd dagtid. Efter 21, före 9 kan jag förstå att det kan bli en störning. Men klarar man inte av att grannarna hörs får man jobba med sig själv eller flytta dit det inte finns grannar 🤷
Tillägg. Jag har bett grannen att han kan be sina barn (epa-ungdomar) att sänka basen för att jag skulle kunna höra min egen musik en gång. I övrigt har jag aldrig sagt till, då jag tänker att vi kan samexistera. (Jag frågade dessutom någon dag efter de hade spelat hög bas, det var ingen katastrof och ungdomar har nog inte samma känsla för vad som kan vara störande). Det var ett eller två år sen och efter det har det varit lugnt. :)
 
Min åsikt är att man får leva med att man hör att grannarna spelar musik/kör gräsklippare/fäller träd dagtid. Efter 21, före 9 kan jag förstå att det kan bli en störning. Men klarar man inte av att grannarna hörs får man jobba med sig själv eller flytta dit det inte finns grannar 🤷
Det är en jävla skillnad på en gräsklippare hos grannen och dunka-dunka-dunka inne i den egna trädgården så man inte kan lyssna på sin egen musik.
 
Min åsikt är att man får leva med att man hör att grannarna spelar musik/kör gräsklippare/fäller träd dagtid. Efter 21, före 9 kan jag förstå att det kan bli en störning. Men klarar man inte av att grannarna hörs får man jobba med sig själv eller flytta dit det inte finns grannar 🤷
Absolut.
Jag bor på landet. På landet finns bönder, de både låter och luktar. :) Här finns traktorer och tröskor och hundar som skäller, kor som råmar vid brunst och tuppar. En och annan motorsåg också. Ett tag hade en granne påfåglar också. Bara trevligt.
När jag själv körde hötorken så lät jag nog rätt skapligt jag med.

Lite musik då och då är bara fint, det visar att grannarna har trevligt och umgås.

Här pratar vi bullerstörning hela dagar från tidig fm till sen kväll med musik på hög volym som hörs över flera byar. Skulle jag prata i telefon fick jag gå inomhus. Och en granne som krossar sten och flisar stockar så grannar två km bort klagar. Jag bor ett stenkast bort. Det pågår från tidig morgon till sen kväll sju dagar i veckan.

Så nej, ljudkänslig är jag absolut inte. :) Det kan man bara inte vara på landet när man har grannar så nära som några hundra meter bort. Och låter en del själv också.

(har du ens en aning om hur högt 80 dB är? )
 
Det är en jävla skillnad på en gräsklippare hos grannen och dunka-dunka-dunka inne i den egna trädgården så man inte kan lyssna på sin egen musik.
Jag förstod inte att högtalarna var placerade på i din trädgård, då förstår jag att du vad dom sänka volymen lite.
Absolut.
Jag bor på landet. På landet finns bönder, de både låter och luktar. :) Här finns traktorer och tröskor och hundar som skäller, kor som råmar vid brunst och tuppar. En och annan motorsåg också. Ett tag hade en granne påfåglar också. Bara trevligt.
När jag själv körde hötorken så lät jag nog rätt skapligt jag med.

Lite musik då och då är bara fint, det visar att grannarna har trevligt och umgås.

Här pratar vi bullerstörning hela dagar från tidig fm till sen kväll med musik på hög volym som hörs över flera byar. Skulle jag prata i telefon fick jag gå inomhus. Och en granne som krossar sten och flisar stockar så grannar två km bort klagar. Jag bor ett stenkast bort. Det pågår från tidig morgon till sen kväll sju dagar i veckan.

Så nej, ljudkänslig är jag absolut inte. :) Det kan man bara inte vara på landet när man har grannar så nära som några hundra meter bort. Och låter en del själv också.

(har du ens en aning om hur högt 80 dB är? )
Det framgick inte riktigt i ditt inlägg. Det lät mer som att grannarna vid enstaka tillfällen hade poolparty. "Vissa sommardagar" kan jag leva med att grannarna har fest 🤷
 
Jag förstod inte att högtalarna var placerade på i din trädgård, då förstår jag att du vad dom sänka volymen lite.

Det framgick inte riktigt i ditt inlägg. Det lät mer som att grannarna vid enstaka tillfällen hade poolparty. "Vissa sommardagar" kan jag leva med att grannarna har fest 🤷
Nej, det var så klart inte placerade i min trädgård men det lät så eftersom det överröstade min egen musik.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 836
Senast: Lingon
·
Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
4 696
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
103 818
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 222
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp