Bukefalos 28 år!

Störiga saker vi stör oss på, del 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tandvärk. Så jävla drygt. Har tid på torsdag så det är väl bara att stå ut. Stör mig också ofantligt mycket på att jag välsignats med dålig munhälsa, det spelar ingen roll hur mycket jag borstar, floursköljer och tandtrådar :down: och i förlängningen där att tandvård är så sjukt dyrt, det borde verkligen ingå i frikortet.
 
Min mamma är lite märklig ibland, men jag har ju vant mig genom åren att verklighetsuppfattningen inte riktigt är som den ska.
Nu pratade vi, och hon meddelar glatt att hennes vän har fått barn! Va, undrar jag, hur är det möjligt, vännen är ju närmare 60 år? Nej det var ju vännens dotter som fått barn, visade det sig. Mamma bara tänkte att barnet ju ändå liksom egentligen nästan är vännens.

Sedan fortsatte det med hur en annan vän precis blivit student, och hur mamma hjälpt till med att sy en klänning som vännen skulle ha i samband med det. Oj, det var ju starkt gjort att ta studenten i 70 års ålder konstaterade jag, hur kom det sig att hon inte gjort det tidigare? Nehej, det var visst vännens barnbarn som tog studenten... Det bara kändes som att det nog till största delen var vännens förtjänst :confused:

Mamma verkade inte alls inse att hon båda gångerna pratade bara om vad vännerna gjort, inte att det egentligen handlade om deras barnbarn. Men så verkar hon ibland tro att mina barn är hennes också, och kommer med märkliga kommentarer om hur nöjd hon är över att ha uppfostrat X och Y så bra, eller hur bra hon tycker att deras lärare är och hur samarbetet med skolan fungerar. Vi träffas någon gång per år, och hon har aldrig träffat lärarna, pratat med dem eller kommit in i skolan. 🙄
 
Folk - jag nämner inga namn - som skriver fåtölj med o.
"Fotölj"
Det stavas fåtölj ❗

Alltså, du får störa dig hur mycket du vill på det, men det är ju inte utan att en känner sig lite utpekad när du formulerar det på det sättet samma dag som jag råkat skriva så i en nonsenstråd. (Jag kan också vara pyttelite (:angel:) språkpolis mellan varven, så det är fine i sig. Klassikern som dyker upp ungefär överallt är väl diverse användningar av de/dem/dom.) Min mobil hävdar att båda är korrekt - den föreslår glatt både "fotölj" och "fotöljerna", samt "fåtölj" och "fåtöljerna". Jag vet att "fåtölj" är det korrekta, och hade det varit något lite viktigare än ett nonsensinlägg på Buke så hade jag väl korrekturläst innan :D:p .
 
Senast ändrad:
Min mamma är lite märklig ibland, men jag har ju vant mig genom åren att verklighetsuppfattningen inte riktigt är som den ska.
Nu pratade vi, och hon meddelar glatt att hennes vän har fått barn! Va, undrar jag, hur är det möjligt, vännen är ju närmare 60 år? Nej det var ju vännens dotter som fått barn, visade det sig. Mamma bara tänkte att barnet ju ändå liksom egentligen nästan är vännens.

Sedan fortsatte det med hur en annan vän precis blivit student, och hur mamma hjälpt till med att sy en klänning som vännen skulle ha i samband med det. Oj, det var ju starkt gjort att ta studenten i 70 års ålder konstaterade jag, hur kom det sig att hon inte gjort det tidigare? Nehej, det var visst vännens barnbarn som tog studenten... Det bara kändes som att det nog till största delen var vännens förtjänst :confused:

Mamma verkade inte alls inse att hon båda gångerna pratade bara om vad vännerna gjort, inte att det egentligen handlade om deras barnbarn. Men så verkar hon ibland tro att mina barn är hennes också, och kommer med märkliga kommentarer om hur nöjd hon är över att ha uppfostrat X och Y så bra, eller hur bra hon tycker att deras lärare är och hur samarbetet med skolan fungerar. Vi träffas någon gång per år, och hon har aldrig träffat lärarna, pratat med dem eller kommit in i skolan. 🙄
Förlåt men jag började skratta. Är din mamma min mamma? :p
 
Ja kanske det? :D Det känns ju "trevligt", eller vad man nu ska säga, att jag inte är ensam om att behöva bemöta sådana här idéer.
Min mamma kunde åxå ha såna idéer. T ex så påstod hon att hon hade ordnat så jag fick min lägenhet. Mycket märkligt med tanke på att jag fick telefonnummer till min nuvarande hyresvärd av en kompis och som sen blev min granne. Jag ringde själv. Mamma var bara med och kollade på lägenheten när jag hämtade nyckeln. Jag hade redan fått lägenheten. Men det var ju HON som hade fixat.


Stör mej på att jag var så trött att jag var tvungen att sova en liten stund förut. Givetvis fick jag huvudvärk istället och nu kan jag inte rida som jag hade tänkt. Jaja, hästen är väl lika glad ändå.
 
Stör mig på vårdcentralen. Ringde för att boka tid men deras telefontider är slut för dagen (tidsbokningen öppnar 8:00, klockan är nu 8:04)
Dom säger på telefonen att man kan ta kontakt via 1177 men det finns ingen möjlighet att skicka meddelande till dom där
Fick tag på dom idag och dom anser att jag absolut ska träffa en läkare men jag ska ringa igen på onsdag för att få en tid för det fanns inga tider idag och imorgon är det stängt.
Får hoppas jag kommer fram på onsdag då… gäller att man ringer exakt klockan 8. Var ju som sagt hela 3 minuter sen förra gången jag ringde.
 
stör mig på blåsten och att jag inte har hunnit så mycket som jag hade tänkt i stugan idag. Jag köpte några plantor i lördags som verkligen behöver planteras men jag är helt slut efter att ha varit ute i blåsten i fler timmar. Det innebär att jag måste stressa för att hinna hit imorgon också istället för att bara ha en trevlig dag helt utan stress.

Förra sommaren bodde jag i stugan vid den här tiden men nu har jag inte kommit igång med det så jag har varken mat eller kläder så att jag kan stanna över natten.
 
På min griniga granne som bara gnäller på allt och hatar allt och alla. Eller när vi pratar, verkar hon tolerera oss och Lova. Men hon kanske gnäller om oss när hon pratar med andra, med tanke på hur "positiv" hon är om allt och alla annars. 🙈🤪

Nu är hon sur för att min igelkottskompis besökt henne flera gånger idag och bad om ursäkt (kors i taket!) För att hennes ena hund skäller som en tok pga kotten. Enligt henne har den fått åka "spadtaxi" ut i häcken och hon vill inte ha den här. Jag svarade att den varit här med, att den fått en egen vattenskål då den säkert dras till våra hundars skålar och att det måste vara jättetufft för de små liven när det inte regnat på evigheter.
Vad tusan hjälper det att flytta den några meter med en spade? Det är klart att den går tillbaka där den vet att det finns vatten? Eller tror hon att den fattar att "här bor det visst en arg tant som lyfter bort mig ett par meter om jag kommer för nära."
 
På min griniga granne som bara gnäller på allt och hatar allt och alla. Eller när vi pratar, verkar hon tolerera oss och Lova. Men hon kanske gnäller om oss när hon pratar med andra, med tanke på hur "positiv" hon är om allt och alla annars. 🙈🤪

Nu är hon sur för att min igelkottskompis besökt henne flera gånger idag och bad om ursäkt (kors i taket!) För att hennes ena hund skäller som en tok pga kotten. Enligt henne har den fått åka "spadtaxi" ut i häcken och hon vill inte ha den här. Jag svarade att den varit här med, att den fått en egen vattenskål då den säkert dras till våra hundars skålar och att det måste vara jättetufft för de små liven när det inte regnat på evigheter.
Vad tusan hjälper det att flytta den några meter med en spade? Det är klart att den går tillbaka där den vet att det finns vatten? Eller tror hon att den fattar att "här bor det visst en arg tant som lyfter bort mig ett par meter om jag kommer för nära."
Du får fråga om tanten vill ha orm i trädgården istället 😄 Igelkottar håller väl bort ormar har jag för mig
 
Att företaget som jag beställde ifrån inte kunde leverera varan på utsatt tid. Det fick jag meddelande om i torsdags, och skulle mejla tillbaka om jag inte ville vänta till 13-14 juni. Jag mejlade tillbaka omgående och bad dem avboka ordern och sätta tillbaka pengarna på mitt kort. Inget svar. Igår mejlade jag igen. Inget svar. Så imorgon kommer jag att behöva försöka ringa deras kundtjänst. Ska det behöva vara så svårt??? Jag har redan beställt ifrån ett annat företag, och vill verkligen inte ha två....:meh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
113 126
Senast: Lingon
·
Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
5 597
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
104 605
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
109 168
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp