Bukefalos 28 år!

Störiga saker vi stör oss på, del 31.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stör mig på urbota korkade direktiv från ledningen och att man lyssnar mer på elevers gnäll om att ”det är tråkigt” än på de fakta vi som lärare kommer med. :cautious: :rage:

Hade en elev som klagade på att vi alltid gör samma saker på lektionerna. När jag frågade hur denne menade så fick jag som svar att "vi alltid jobbar med att skriva, prata, lyssna och läsa!"

Um. Ja. Jag undervisar språk. 4 av de 5 förmågorna jag ska bedöma är just skriva, prata, lyssna och läsa. Vad annars ska jag undervisa???? (eleven hade inte heller några bra svar på den frågan)
 
Hade en elev som klagade på att vi alltid gör samma saker på lektionerna. När jag frågade hur denne menade så fick jag som svar att "vi alltid jobbar med att skriva, prata, lyssna och läsa!"

Um. Ja. Jag undervisar språk. 4 av de 5 förmågorna jag ska bedöma är just skriva, prata, lyssna och läsa. Vad annars ska jag undervisa???? (eleven hade inte heller några bra svar på den frågan)
Hur gammal var den eleven?
När jag gick åk 4 eller 5 så var det två tjejer i en högre åk som gillade att spela teater, så de skrev korta pjäser som de spelade upp för alla i klassen. Minns att de nån gång "grälade" och kastade skor. :laugh:
Det var väldigt roligt för alla, tror jag. Skriva, prata, läsa gjorde de och vi andra lyssnade.
En av skolans bråkstakar fick vara speaker och låg uppe på några garderober med manuset och presenterade de olika akterna. (=läsa, lyssna).
 
Hur gammal var den eleven?
När jag gick åk 4 eller 5 så var det två tjejer i en högre åk som gillade att spela teater, så de skrev korta pjäser som de spelade upp för alla i klassen. Minns att de nån gång "grälade" och kastade skor. :laugh:
Det var väldigt roligt för alla, tror jag. Skriva, prata, läsa gjorde de och vi andra lyssnade.
En av skolans bråkstakar fick vara speaker och låg uppe på några garderober med manuset och presenterade de olika akterna. (=läsa, lyssna).

Går i 8an.

Sen är det ju så att i tex läsa ingår det att läsa dikter, sångtexter, dialoger, beskrivande text, serier, faktatext, noveller, chattar mm (böcker läser vi inte i moderna språk på högstadiet). Vi läser enskilt, högt, i par, för varandra osv. Så det är ju inte det att det saknas variation i hur vi arbetar med förmågorna, men förmågorna är ju samma 🙃
 
Extremt! Framförallt eftersom det oundvikligt kommer leda till merjobb för både mig(oss) och eleverna själva. 😩
(Och merkostnad för skolan eftersom jag av erfarenhet vet att både verktyg och material blir förstörda i högre utsträckning med det här upplägget som vi nu tvingas till.)
Jag får rysningar.👎
 
Jag blir så trött på folk som ska berätta "roliga anekdoter" från då jag var barn för mig :meh:
Liksom, jag var barn. Jag rådde inte på omständigheterna. Vi gjorde så gott vi kunde, vi blev tvingade, hade inget val, blev tillsagda att så här ska det vara, gör och håll käft varsågoda, och se gärna glada ut och tindra lite med ögonen också.
Det är inget att berätta dråpliga historier om några årtionden senare. Speciellt inte om du kommer ihåg 80 % av detaljerna fel.
Den här gången om då jag och en klasskamrat blev tvingade att sälja lotter.
 
Beställde en födelsedagspresent åt sambon och betalade direkt. Allt gick fint - tills jag betalat, då har det blivit något tekniskt fel. Varan låg kvar i kundkorgen, jag har inte fått något bekräftelsemail (och har således inget ordernr), men pengarna har dragits.
Försökte kontakta kundtjänst och får skicka via formulär på hemsidan. Funkar det då? Nope, det står bara och snurrar.

Drog iväg ett meddelande via facebook till slut, får se om det kommer fram iaf :cautious:
 
Av någon märklig anledning luktar min halsduk kanelbulle och den har vad jag vet inte varit nära kanelbullar- men jag är nu sugen på kanelbulle!
Allt snack om semlor gör mig sugen på vaniljsemla!
Det är störigt för jag har inget av det. SKULLE kanske kunna baka kanelisar i morgon, men orkar jag ens? I så fall stör min orkeslös mig också.
 
Beställde en födelsedagspresent åt sambon och betalade direkt. Allt gick fint - tills jag betalat, då har det blivit något tekniskt fel. Varan låg kvar i kundkorgen, jag har inte fått något bekräftelsemail (och har således inget ordernr), men pengarna har dragits.
Försökte kontakta kundtjänst och får skicka via formulär på hemsidan. Funkar det då? Nope, det står bara och snurrar.

Drog iväg ett meddelande via facebook till slut, får se om det kommer fram iaf :cautious:
Råkade ut för något liknande för ett tag sen också, fick felmeddelande att betalningen inte gått igenom och webbsidan gick inte vidare från ”betala-sidan”. Men pengar drogs… och jag fick ingen orderbekräftelse - men paketet kom ändå!
 
Råkade ut för något liknande för ett tag sen också, fick felmeddelande att betalningen inte gått igenom och webbsidan gick inte vidare från ”betala-sidan”. Men pengar drogs… och jag fick ingen orderbekräftelse - men paketet kom ändå!
Tur! Här gick allt som det ska tills det var betalat. När det hoppade från betalsidan tillbaka till ordern kom felmeddelandet...

Kollade kontot precis och pengarna finns på kontot nu. Får göra en ny beställning och hoppas att det funkar då :)

Edit: Nu gick det! Om än med faktura den här gången just in case :laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
114 958
Senast: Lingon
·
Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
12 13 14
Svar
274
· Visningar
7 659
Senast: EZMK
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
21 882
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
110 651
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ulvlek: Drottning Kristinas regentperiod
  • Vad gör vi? Del CXCVIII
  • Simskola?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp