Stora tråden om hundförsäkringar!

Förstår absolut hur du menar och håller till väldigt stor del med!

Men för min del handlar det om lite andra saker. Exempelvis att jag tycker att det är rent fräckt att sänka beloppet på en äldre hund. Jag tycker liksom att när man betalar för ett visst veterinärbelopp i x antal år så vill man ju också behålla det. Lite utav en principsak liksom. :p

Sen tänker jag att dyra veterinärkostnader långt ifrån alltid beror på sjukdom. Jag skulle exempelvis inte kunna motivera att ta bort en äldre hund som i övrigt är väldigt(!) frisk för att en åtgärd ska göras till följd av exempelvis en olycka. Det förutsätter ju dock såklart, vilket jag verkligen vill förtydliga igen, att hunden ändå är i så pass gott skick trots sin ålder att åtgärden inte ska riskera hälsa/måeende.

Sen att jag skrev att det är en av anledningarna att jag inte väljer Folksam bör också förtydligas. Det är en liten del som jag definitivt skulle kunna se förbi, av precis de anledningarna som du nämner, om allt annat hade känts bra vad gäller villkoren.

Det som stör mig allra mest med Folksam och som egentligen är nästan ganska ensamt anledningen att jag väljer bort dem är den rörliga självrisken. Att man inte kan välja lägre än 25 % är ju bara så segt! Ska man ändå hålla på att punga ut 25 % varenda gång kommer man ju knappt använda den där försäkringen känns det som :o:angel:

Tillägg: Det är lite synd för annars är ju Folksam prismässigt överlägsna och verkar ha en hel del bra fördelar och dessutom riktigt bra rykte.

Ja, att det är en principsak kan jag absolut köpa, både med sänkningen och att man inte gillar 25% rörlig del :)
Men Ladda t ex skulle kosta mig 5800kr/år i Agria, med ungefär samma villkor som hos Folksam. Floyd skulle kosta mig 5400 kr. Genom att ha dem i Folksam sparar jag drygt 5000kr/år --> 50000 på 10 år - dvs nästan ett helt års veterinärvårdsbelopp...


Tyvärr räcker det med ett olyckligt ormbett för att vida överstiga 30.000:- (om man har otur).

Antar att det beror lite på vad man har för ras också, vissa är ju nära döden vid 8 ändå, men andra kan bli 16 år. Ida är 10 år och blir 11, hon är i samma skick som när hon var 6 och skulle lätt klara en bukop!

Ja, så klart kan allt hända, det är ju därför man har en buffert utöver försäkringen.
För mig är det lika viktigt med en buffert som en försäkring.
Det spelar ju ingen roll om man har 120000 i veterinärvård på försäkringen, om man inte har 18000 (15% rörlig del) eller 30000 (25% rörlig del) att lägga ut om man behöver nyttja maxbeloppet.

Mina hundar blir normalt 12-13 år gamla, och en fräsch 10-åring hade jag absolut buköppnat om så behövts.
 
Senast ändrad:
Jag har Agria till två av mina beauceroner och Folksam till den tredje, helt enkelt därför att han var försäkrad där när vi tog över honom. Agria är INTE billiga, jag betalar 16 700 kr per år för mina två... :yuck: tyvärr är beauceroner ganska dyra att försäkra, jag vet inte riktigt varför för de är sällan speciellt sjuka men kanske är det mycket skador - det är inte de mest försiktiga hundarna... :cool: De blir generellt hyfsat gamla för sin storlek, båda mina tidigare har blivit drygt 13 år, så jag vill gärna ha en försäkring som inte sänker pga ålder.

Garibaldi, som snart fyller 11 år, har knappt använt sin försäkring - vi har fått ersättning 5 gånger under alla åren, totalt 10 700 kr och vi har väl betalat nånstans runt 70-80 000 kr för hans försäkring (dyrare med ökad ålder). :angel: I hans fall har det varit en tonsilloperation, tre besök pga lunginflammation efter kennelhosta samt en röntgen av ryggen i våras när han hade ont (visade sig vara muskulärt och inget allvarligt). Så på honom har vi definitivt gått back... men sånt är ju inte lätt att veta förrän i efterhand.

Indigo, som precis fyllt 5 år, har däremot utnyttjat sin försäkring massor - Agria har betalt ut närmare 120 000 kr under de 3 senaste åren, det mesta pga en knäskada med efterföljande knäoperationer (3 st), rehab och nu problem efter ett diskbråck som han ådragit sig pga all snedbelastning... Så i hans fall har det lönat sig. Förra året kom vi upp i maxersättning redan i mars/april (huvudförfallodag 1 augusti) och då önskade jag att jag hade tagit 120 000 i vet.vård istället för 60 000.

Det som varit bra med Agria har varit att de ALDRIG har ifrågasatt någon av alla de behandlingar som han gått igenom, de har betalt ut utan att tjafsa varenda gång, jag fick även ut för hans kastrering (pga prostataförstoring) och det här med att man aldrig behöver oroa sig för om de kommer att betala är i mina ögon väldigt viktigt.

Kollade upp lite inför försäkring av nästa hund och funderar på om jag ska välja Moderna istället, men har inte riktigt hunnit kolla över försäkringsvillkoren ännu. Annars blir det nog Agria igen, helt enkelt för att det känns tryggt, om än jäkligt dyrt. Jag hoppas ju förstås att nästa hund inte har lika stor otur som Indigo haft men man vet ju liksom aldrig vad som kan hända.
 
Ja, att det är en principsak kan jag absolut köpa, både med sänkningen och att man inte gillar 25% rörlig del :)
Men Ladda t ex skulle kosta mig 5800kr/år i Agria, med ungefär samma villkor som hos Folksam. Floyd skulle kosta mig 5400 kr. Genom att ha dem i Folksam sparar jag drygt 5000kr/år --> 50000 på 10 år - dvs nästan ett helt års veterinärvårdsbelopp...




Ja, så klart kan allt hända, det är ju därför man har en buffert utöver försäkringen.
För mig är det lika viktigt med en buffert som en försäkring.
Det spelar ju ingen roll om man har 120000 i veterinärvård på försäkringen, om man inte har 18000 (15% rörlig del) eller 30000 (25% rörlig del) att lägga ut om man behöver nyttja maxbeloppet.

Mina hundar blir normalt 12-13 år gamla, och en fräsch 10-åring hade jag absolut buköppnat om så behövts.

Jag kommer aldrig välja Agria ändå så. De är alldeles för överprisade precis som du säger. ;)

Vad gäller buffert kan jag bara hålla med, det behövs såklart oavsett försäkring eftersom försäkringarna inte ens täcker allt. Därav anser jag väl att 120000 för mig inte är nödvändigt när det finns andra bolag med rimligare belopp och där man kan (om det någonsin skulle överstiga exempelvis 90000 eller 60000) ta från sin egna budget.

Väger mellan Moderna och Svedea som båda enligt mig har bra villkor, inte är lika billiga som Folksam men där jag kan välja 15 % rörlig självrisk. Det här med försäkringar är ju verkligen en djungel och i slutändan beror det ju så på vad för hund man har och ens egen smak på vad man vill betala för :D
 
Jag kommer aldrig välja Agria ändå så. De är alldeles för överprisade precis som du säger. ;)

Vad gäller buffert kan jag bara hålla med, det behövs såklart oavsett försäkring eftersom försäkringarna inte ens täcker allt. Därav anser jag väl att 120000 för mig inte är nödvändigt när det finns andra bolag med rimligare belopp och där man kan (om det någonsin skulle överstiga exempelvis 90000 eller 60000) ta från sin egna budget.

Väger mellan Moderna och Svedea som båda enligt mig har bra villkor, inte är lika billiga som Folksam men där jag kan välja 15 % rörlig självrisk. Det här med försäkringar är ju verkligen en djungel och i slutändan beror det ju så på vad för hund man har och ens egen smak på vad man vill betala för :D

Ja, det tycker jag med :D
Det är verkligen en djungel! Jag tycker också att 25% i rörlig del är rätt saftigt, men jag har landat i att det är värt det. Jag får dessutom 30% i uppfödarrabatt hos Folksam, vilket gör ännu mer på priset. Rätt i buffertlådan :D
 
Absolut är det så, tveksam dock om du kan räkna med att årsbeloppet slutar på 5000 som du skrev tidigare, de gillar tydligen att höja lite där och då. Milous premie höjdes från typ 2500 till 4600 när han fyllde 1 år. Och sedan 1000 kr till när han fyllde 2. Spännande att se vad det nya försäkringsbrevet säger i höst :p

Skulle jag teckna försäkring hos Agria på valpen jag har hemma nu, född i januari skulle den kosta 5820 kr med 120 000 i vetbelopp, 2050 + 15%, 14 000 i liv. Då har jag ändå 2496 kr i unghundsrabatt, klubbrabatt och webbrabbat. Alltså skulle det totala beloppet egentligen gå upp i 8316 kr per år. Helt sjuk summa. Och jag bor också i storstad! Så ja, det skiljer sig självklart mellan raser, men förstår inte hur du kunnat få en så låg kostnad faktiskt :p

Inte jag heller 😅. Första gångerna jag sökte fick jag samma kostnad. Men då tittade jag på alla försäkringsbolag. Sedan rensade jag webbhistoriken och gick direkt in på agria. Fick mycket lägre pris än jag fått på annat. Sen vill jag inte tulla på beloppet för jag vet hur fort det kan gå upp. För även små saker.
 
Jag har Agria till två av mina beauceroner och Folksam till den tredje, helt enkelt därför att han var försäkrad där när vi tog över honom. Agria är INTE billiga, jag betalar 16 700 kr per år för mina två... :yuck: tyvärr är beauceroner ganska dyra att försäkra, jag vet inte riktigt varför för de är sällan speciellt sjuka men kanske är det mycket skador - det är inte de mest försiktiga hundarna... :cool: De blir generellt hyfsat gamla för sin storlek, båda mina tidigare har blivit drygt 13 år, så jag vill gärna ha en försäkring som inte sänker pga ålder.

Garibaldi, som snart fyller 11 år, har knappt använt sin försäkring - vi har fått ersättning 5 gånger under alla åren, totalt 10 700 kr och vi har väl betalat nånstans runt 70-80 000 kr för hans försäkring (dyrare med ökad ålder). :angel: I hans fall har det varit en tonsilloperation, tre besök pga lunginflammation efter kennelhosta samt en röntgen av ryggen i våras när han hade ont (visade sig vara muskulärt och inget allvarligt). Så på honom har vi definitivt gått back... men sånt är ju inte lätt att veta förrän i efterhand.

Indigo, som precis fyllt 5 år, har däremot utnyttjat sin försäkring massor - Agria har betalt ut närmare 120 000 kr under de 3 senaste åren, det mesta pga en knäskada med efterföljande knäoperationer (3 st), rehab och nu problem efter ett diskbråck som han ådragit sig pga all snedbelastning... Så i hans fall har det lönat sig. Förra året kom vi upp i maxersättning redan i mars/april (huvudförfallodag 1 augusti) och då önskade jag att jag hade tagit 120 000 i vet.vård istället för 60 000.

Det som varit bra med Agria har varit att de ALDRIG har ifrågasatt någon av alla de behandlingar som han gått igenom, de har betalt ut utan att tjafsa varenda gång, jag fick även ut för hans kastrering (pga prostataförstoring) och det här med att man aldrig behöver oroa sig för om de kommer att betala är i mina ögon väldigt viktigt.

Kollade upp lite inför försäkring av nästa hund och funderar på om jag ska välja Moderna istället, men har inte riktigt hunnit kolla över försäkringsvillkoren ännu. Annars blir det nog Agria igen, helt enkelt för att det känns tryggt, om än jäkligt dyrt. Jag hoppas ju förstås att nästa hund inte har lika stor otur som Indigo haft men man vet ju liksom aldrig vad som kan hända.

Min första tollare kom upp i sitt veterinärvårdsbelopp hon med på några månader för vad vi trodde var en urinvägsinfektion. Visade sig vara aggressiv cancer som tryckte på blåsan, så även om det vart avlivning var vi på gränsen för vad vi skulle få från agria. Min förra tiks höft luxerade dagen före julafton. Klinikavgift, högtidstillägg, undersökning, röntgen och avlivning gick på över 10000, vill inte ens veta vad det skulle kostat om det blivit ingrepp eller dylikt där man inte beslutar om avlivning. Så håller med, tar agria. Då behöver jag inte oroa mig.
 
Ja, det tycker jag med :D
Det är verkligen en djungel! Jag tycker också att 25% i rörlig del är rätt saftigt, men jag har landat i att det är värt det. Jag får dessutom 30% i uppfödarrabatt hos Folksam, vilket gör ännu mer på priset. Rätt i buffertlådan :D

Ja sånt gör ju såklart en go skillnad och då kan man ju tänka annorlunda. :laugh:

Sitter och lusläser villkoren nu och skriver upp dem i punkter och noterar vad respektive bolag täcker för vardera punkt. Men gud det är så flummigt skrivet ibland att man knappt förstår ändå :confused::D
 
Ja sånt gör ju såklart en go skillnad och då kan man ju tänka annorlunda. :laugh:

Sitter och lusläser villkoren nu och skriver upp dem i punkter och noterar vad respektive bolag täcker för vardera punkt. Men gud det är så flummigt skrivet ibland att man knappt förstår ändå :confused::D

Lika flummigt med alla försäkringar. Har gedigen erfarenhet av diverse försäkringar, många bolag upplever jag gör allt för att betala minimum.
 
Vad är det som gör att du inte kan bestämma dig? :)

Beslutsångest? :angel:

Haha, nej men väljer mellan 60’ och 90’. Tycker 60’ verkar kanske i minsta laget men känner att 90’ blev överprisat och kanske mer i vetbelopp än jag tänkt. Folksams 75’ är lagom men finns inte hos bolaget jag vill ha. :meh:
 
Beslutsångest? :angel:

Haha, nej men väljer mellan 60’ och 90’. Tycker 60’ verkar kanske i minsta laget men känner att 90’ blev överprisat och kanske mer i vetbelopp än jag tänkt. Folksams 75’ är lagom men finns inte hos bolaget jag vill ha. :meh:
Kör på 60' + en rejäl buffert? :) Jag vet inte vilket bolag du valt, men i vissa bolag går det ju att köpa till extra vetvårdsbelopp om man skulle maxa (gäller då såklart inte på den skada som redan skett, men om det skulle hända nåt mer).
 
Beslutsångest? :angel:

Haha, nej men väljer mellan 60’ och 90’. Tycker 60’ verkar kanske i minsta laget men känner att 90’ blev överprisat och kanske mer i vetbelopp än jag tänkt. Folksams 75’ är lagom men finns inte hos bolaget jag vill ha. :meh:
Jag hade valt 60´ och haft en buffert om det skulle hända något som går över det. 90´ känns onödigt. :)
 
Jag hade valt 60´ och haft en buffert om det skulle hända något som går över det. 90´ känns onödigt. :)

Precis så kände jag med Hanna, hade 60’ på henne. Men tollarna är ju tyvärr inte lika skadefria eller friska som Eurasier så därför står jag och väger...:cautious:
 
Kör på 60' + en rejäl buffert? :) Jag vet inte vilket bolag du valt, men i vissa bolag går det ju att köpa till extra vetvårdsbelopp om man skulle maxa (gäller då såklart inte på den skada som redan skett, men om det skulle hända nåt mer).

Vilka fler bolag än Sveland är det som erbjuder möjlighet att köpa till extra veterinärbelopp? :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 723
Hästmänniskan Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka! Min häst gjorde sig akut illa i benet när han var ute i hagen och har sedan i...
20 21 22
Svar
432
· Visningar
37 534
Hundhälsa Viktor fick frukost vid 8.30 imorse. Han äter fort och har alltid gjort det. Nu har han flickvännen här och äter lite extra fort, så jag...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
23 405
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Hund Diskussionerna ang elhalsband går ju ofta höga på diverse forum. Själv har aldrig provat, men alltid varit av åsikten att det är bra att...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 894
Senast: Nizhoni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp