Stora tråden om hundförsäkringar!

Rehab absolut mkt viktigt! Tänkt även på att kolla huruvida det krävs att en veteinär remitterar en till tex en hundfysioterapeut för att ersättning ska utgå. De flesta försäkringar har på det sätter, vissa kräver även att remitteringen har föregåtts av ”större” utredning hos veterinären innan.

Toppen, tack! Ska titta på det.
 
120000, agria. Fick ner den till runt 3000 första året, så runt 5000 nästa år. Tyckte inte att jag hittade något likvärdigt i pris med högt veterinärvårdsbelopp. Jag bor dock också i huvudstaden och där kostar veterinär massor. Stor skillnad mot när jag bodde i Östergötland, trodde veterinären tog en siffra för lite de första gångerna 😅

Citerar dig här så fortsätter diskussionen i rätt tråd. Men alltså 5000kr är inte nådigt och när jag kollar Agria verkar det gå över 5000kr (alltså efter första året) och då tittade jag INTE på 120 000kr i vetbelopp utan på 60 000...

Räknar jag med att alltid få SSRK-rabatten så skulle det ändå bli 5719 kr per år efter valpåret. Har då valt 60 i vetbelopp, 15 % rörlig självrisk, 2050 kr fast självrisk och detta är utan övriga tillägg och UTAN livförsäkring. Det är väl ändå helt bisarrt? :o
Kollar jag på försäkringen med 120´ i vetbelopp och samma övriga förutsättningar som ovan, då hamnar den på 6824 kr per år, fortfarande med SSRK-rabatten som i det här fallet är om 758 kr per år så utan den är vi uppe i 7582 kr. :angel:

Det är liksom dubbelt så dyrt som vissa andra bolag, förstår inte hur du kan få så mycket bättre pris :meh:
 
Citerar dig här så fortsätter diskussionen i rätt tråd. Men alltså 5000kr är inte nådigt och när jag kollar Agria verkar det gå över 5000kr (alltså efter första året) och då tittade jag INTE på 120 000kr i vetbelopp utan på 60 000...

Räknar jag med att alltid få SSRK-rabatten så skulle det ändå bli 5719 kr per år efter valpåret. Har då valt 60 i vetbelopp, 15 % rörlig självrisk, 2050 kr fast självrisk och detta är utan övriga tillägg och UTAN livförsäkring. Det är väl ändå helt bisarrt? :o
Kollar jag på försäkringen med 120´ i vetbelopp och samma övriga förutsättningar som ovan, då hamnar den på 6824 kr per år, fortfarande med SSRK-rabatten som i det här fallet är om 758 kr per år så utan den är vi uppe i 7582 kr. :angel:

Det är liksom dubbelt så dyrt som vissa andra bolag, förstår inte hur du kan få så mycket bättre pris :meh:

Talang? 😅
Jag har då livförsäkring, användbarhetsförsäkring. 15% rörlig och 2050 i avgift. När jag jämförde med andra var det ungefär samma priser. Har du rensat webhistoriken? Det drog ner många tusen.
 
Talang? 😅
Jag har då livförsäkring, användbarhetsförsäkring. 15% rörlig och 2050 i avgift. När jag jämförde med andra var det ungefär samma priser. Har du rensat webhistoriken? Det drog ner många tusen.

Har rensat webbhistoriken, yes. Är du säker att du inte räknar med typ webbrabatter osv? Det låter otroligt att du skulle kunna få 2000 kr billigare... :eek: (Jag tycker visserligen fortfarande att 5000kr per år för försäkring är dyrt, men förstår att det kanske är nödvändigt för er i storstäder)
 
Jag har Folksam Mellan till Ladda och Floyd, Otis har Svedeas jakthundsförsäkring.
Floyd kostar mig 2785/år och Ladda 3456kr/år. Samma försäkring, olika ras :p
Vetvård 50000, liv 15000. Fast självrisk på 1800kr och en rörlig del på 25%.
Otis kostar typ 3300/år och har vetvård 60000, liv 12000. Fast självrisk 2000kr och rörlig del på 15%.

När mitt kennelnamn gått igenom får jag 30% på Folksam, så det kommer ju göra en del.
 
Jag har Folksam Mellan till Ladda och Floyd, Otis har Svedeas jakthundsförsäkring.
Floyd kostar mig 2785/år och Ladda 3456kr/år. Samma försäkring, olika ras :p
Vetvård 50000, liv 15000. Fast självrisk på 1800kr och en rörlig del på 25%.
Otis kostar typ 3300/år och har vetvård 60000, liv 12000. Fast självrisk 2000kr och rörlig del på 15%.

När mitt kennelnamn gått igenom får jag 30% på Folksam, så det kommer ju göra en del.

Oj! Hade nog inte gissat på att labben skulle vara billigare. Kanske mer jämt, även om skillnaden inte var jättegigantisk. Vet dock inte mycket om wachtelhundarna ;)
 
Har rensat webbhistoriken, yes. Är du säker att du inte räknar med typ webbrabatter osv? Det låter otroligt att du skulle kunna få 2000 kr billigare... :eek: (Jag tycker visserligen fortfarande att 5000kr per år för försäkring är dyrt, men förstår att det kanske är nödvändigt för er i storstäder)

Är rabatt första året, sedan runt 5000 när vi går till standard. Fick också högre pris när jag sökte i början men sänktes sen när jag rensade och sökte när jag faktiskt skulle teckna försäkring. Fick samma pris av försäkringsförmedlaren som jag fått på webben trots hon först gett ett annat förslag.
 
Jag har Agria till Milou. Från 8 veckor till han var ett år betalade jag typ 2300 kr. När han fyllde ett år dubblerades det nästan (40% höjning iaf) och idag (han är 3 år) kostar han 5550 kr ca. Sjuka höjningar :angel: Jag har behövt använda försäkringen ganska mycket och de har aldrig krånglat, men jag kommer nog aldrig mer teckna Agria.

Milou kostar mig alltså 5550 kr om året. Har en fast självrisk på 1950 kr och rörlig på 15%. Livförsäkring 12 000.
Ivy har Folksam och kostar mig ca 3000 om året. 1800 kr + 25% rörlig. Livförsäkring 14 000.
 
Oj! Hade nog inte gissat på att labben skulle vara billigare. Kanske mer jämt, även om skillnaden inte var jättegigantisk. Vet dock inte mycket om wachtelhundarna ;)

Wachtlarna har tyvärr en hel del allergiproblem, men framförallt är de mycket skadedrabbade - vildsvin, trafikolyckor och andra jaktrelaterade olyckor.
 
Jag har Sveland till min JRT. Betalar 2548 kr/år. Då har jag veterinärvård 60 000 kr, självrisk 1600 kr + 15 % rörlig del, samt att de inte sänker veterinärvårdsbeloppet för att han blir äldre. Bytte till Sveland när han var 6 år från IF. IF var jättedyr (ca 4500 kr/år) och de höjde min premie om jag nyttjade försäkringen samt att de sen skulle sänka veterinärvårdsbeloppet när han blev 7 år.

Är nöjd med Sveland, snabb handläggning och utbetalning när jag nyttjade försäkringen förra hösten.
 
Jag har Agria till Milou. Från 8 veckor till han var ett år betalade jag typ 2300 kr. När han fyllde ett år dubblerades det nästan (40% höjning iaf) och idag (han är 3 år) kostar han 5550 kr ca. Sjuka höjningar :angel: Jag har behövt använda försäkringen ganska mycket och de har aldrig krånglat, men jag kommer nog aldrig mer teckna Agria.

Milou kostar mig alltså 5550 kr om året. Har en fast självrisk på 1950 kr och rörlig på 15%. Livförsäkring 12 000.
Ivy har Folksam och kostar mig ca 3000 om året. 1800 kr + 25% rörlig. Livförsäkring 14 000.

Lite nyfiken, vad har du för veterinärvårdsbelopp på dom?
 
Har också tidigare tänkt att inte använda agria men fick ett bra pris för det jag får i försäkringen när jag jämförde med andra. Om jag har en frisk hund kan jag dra ner på saker när denne blir äldre då premien ofta höjs, jag vill inte göra allt för stora ingrepp på en äldre hund.
 
Har också tidigare tänkt att inte använda agria men fick ett bra pris för det jag får i försäkringen när jag jämförde med andra. Om jag har en frisk hund kan jag dra ner på saker när denne blir äldre då premien ofta höjs, jag vill inte göra allt för stora ingrepp på en äldre hund.

Om jag inte minns helt fel så är veterinärbeloppet 60 000 i Agria och 50 000 i Folksam.
 
Jag har 120 0000 i veterinärvårdsbelopp, fanns ingen som kunde matcha. Snabbt uppe i de pengarna om det är storhelg där jag bor och större ingrepp krävs.

Absolut är det så, tveksam dock om du kan räkna med att årsbeloppet slutar på 5000 som du skrev tidigare, de gillar tydligen att höja lite där och då. Milous premie höjdes från typ 2500 till 4600 när han fyllde 1 år. Och sedan 1000 kr till när han fyllde 2. Spännande att se vad det nya försäkringsbrevet säger i höst :p

Skulle jag teckna försäkring hos Agria på valpen jag har hemma nu, född i januari skulle den kosta 5820 kr med 120 000 i vetbelopp, 2050 + 15%, 14 000 i liv. Då har jag ändå 2496 kr i unghundsrabatt, klubbrabatt och webbrabbat. Alltså skulle det totala beloppet egentligen gå upp i 8316 kr per år. Helt sjuk summa. Och jag bor också i storstad! Så ja, det skiljer sig självklart mellan raser, men förstår inte hur du kunnat få en så låg kostnad faktiskt :p
 
Jag personligen är inte så rädd för det här med att veterinärvårdsavgiften sänks från att de fyller 8 år hos Folksam.
När Ladda är t ex 10 år har hon fortfarande vetvård för 40000 och när hon är 12 har hon vetvård för 30000.
Jag har svårt att se att jag kommer tycka att några större ingrepp är värda att göra när hon är så gammal, även om flera mindre saker så klart också kan komma upp i de pengarna under ett år. Anser jag att det är värt att t ex buköppna henne då, så får jag helt enkelt slanta upp vid sidan om.
 
Jag personligen är inte så rädd för det här med att veterinärvårdsavgiften sänks från att de fyller 8 år hos Folksam.
När Ladda är t ex 10 år har hon fortfarande vetvård för 40000 och när hon är 12 har hon vetvård för 30000.
Jag har svårt att se att jag kommer tycka att några större ingrepp är värda att göra när hon är så gammal, även om flera mindre saker så klart också kan komma upp i de pengarna under ett år. Anser jag att det är värt att t ex buköppna henne då, så får jag helt enkelt slanta upp vid sidan om.

Förstår absolut hur du menar och håller till väldigt stor del med!

Men för min del handlar det om lite andra saker. Exempelvis att jag tycker att det är rent fräckt att sänka beloppet på en äldre hund. Jag tycker liksom att när man betalar för ett visst veterinärbelopp i x antal år så vill man ju också behålla det. Lite utav en principsak liksom. :p

Sen tänker jag att dyra veterinärkostnader långt ifrån alltid beror på sjukdom. Jag skulle exempelvis inte kunna motivera att ta bort en äldre hund som i övrigt är väldigt(!) frisk för att en åtgärd ska göras till följd av exempelvis en olycka. Det förutsätter ju dock såklart, vilket jag verkligen vill förtydliga igen, att hunden ändå är i så pass gott skick trots sin ålder att åtgärden inte ska riskera hälsa/måeende.

Sen att jag skrev att det är en av anledningarna att jag inte väljer Folksam bör också förtydligas. Det är en liten del som jag definitivt skulle kunna se förbi, av precis de anledningarna som du nämner, om allt annat hade känts bra vad gäller villkoren.

Det som stör mig allra mest med Folksam och som egentligen är nästan ganska ensamt anledningen att jag väljer bort dem är den rörliga självrisken. Att man inte kan välja lägre än 25 % är ju bara så segt! Ska man ändå hålla på att punga ut 25 % varenda gång kommer man ju knappt använda den där försäkringen känns det som :o:angel:

Tillägg: Det är lite synd för annars är ju Folksam prismässigt överlägsna och verkar ha en hel del bra fördelar och dessutom riktigt bra rykte.
 
Jag avråder från IF till alla som vill lyssna. Betalde 9 tusen för tiken med fast självrisk.
Nu med rörlig är det runt 7,5. Dessutom massa strul med ersättning. Har en kroniskt sjuk hund och skulle trots det i dagsläget tjänat på att inte ha henne försäkrad.
 
Jag har Folksam på alla 3 och är nöjd. Har höjt upp självrisken för att få ner premien. Det blev från första början Folksam för att uppfödaren har och är nöjd. Sen utnyttjade vi ju försäkringen frekvent med första hunden och de var så bra att ha och göra med så jag ser ingen anledning att byta. :)

Brorsan är också missnöjd med IF de har höjt premien massor för dom, och hunden är gammal..
 
Jag personligen är inte så rädd för det här med att veterinärvårdsavgiften sänks från att de fyller 8 år hos Folksam.
När Ladda är t ex 10 år har hon fortfarande vetvård för 40000 och när hon är 12 har hon vetvård för 30000.
Jag har svårt att se att jag kommer tycka att några större ingrepp är värda att göra när hon är så gammal, även om flera mindre saker så klart också kan komma upp i de pengarna under ett år. Anser jag att det är värt att t ex buköppna henne då, så får jag helt enkelt slanta upp vid sidan om.
Tyvärr räcker det med ett olyckligt ormbett för att vida överstiga 30.000:- (om man har otur).

Antar att det beror lite på vad man har för ras också, vissa är ju nära döden vid 8 ändå, men andra kan bli 16 år. Ida är 10 år och blir 11, hon är i samma skick som när hon var 6 och skulle lätt klara en bukop!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 723
Hästmänniskan Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka! Min häst gjorde sig akut illa i benet när han var ute i hagen och har sedan i...
20 21 22
Svar
432
· Visningar
37 534
Hundhälsa Viktor fick frukost vid 8.30 imorse. Han äter fort och har alltid gjort det. Nu har han flickvännen här och äter lite extra fort, så jag...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
23 411
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Hund Diskussionerna ang elhalsband går ju ofta höga på diverse forum. Själv har aldrig provat, men alltid varit av åsikten att det är bra att...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 894
Senast: Nizhoni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Fototråd del II

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp