Svårt att sälja föl/åringar?

Sv: Svårt att sälja föl/åringar?

Jo,jag förstår ditt resonemang,men det jag menar är t ex att istället för att begäre 45.000 och stå fast vid det benhårt så ska man ju inte kliva ner till 10.000 då känns ju även det oseriöst.Däremot kanske krypa ner till 35.000 istället..
Alltså,dra bort en del,men ändå inte..
Jag har iof. 0-koll på vad föl och 1-åringar kostar då sist jag köpte häst var för 2½ år sen och det var för att jag "tyckte synd om" och det kostade mig 27'.. :o
Dessförinnan köpte jag ett par vackra ögon för 30',för 11 år sen..
 
Sv: Svårt att sälja föl/åringar?

Jag begär 30.000 för min och ingen moms eller dyl. Tycker inte jag är speciellt dyrt - inte med tanke på att han kostat mig ca 28.000 bara i tillverkning :smirk:
 
Sv: Svårt att sälja föl/åringar?

Ja det ligger dig lite i fatet att stammen inte är erkänd här ännu.
Men om tio år, så kan du säga:
Jag hade en sådan redan för tio år sedan! ;)
Jag håller dock med övriga... Det är lite trögt!
De spekulanter jag HAR haft och kikat på pållarna, har varit urknepiga dessutom... Så då får de hellre gå kvar hemma!
Sedan har jag iof haft riktigt bra spekulanter med, men antingen är det för dyrt, eller så vill de hellre låna dem???
Jag sitter ju lite i samma sits som dig. Man vet inte helt vad det är...
Så för min del, blir det till att damma av stövlarna och studentdammet/barnagröten, och sätta igång och rida!
Slumpar bort dem gör jag inte, och gott om plats har jag :devil: !
Mvh
 
Sv: Svårt att sälja föl/åringar?

Zoya skrev:
Javisst kostar han varje månad, men för tillfället står han i mammans box som ändock skulle varit tom iom att hon är på utbildning.

Rent principiellt så slumpar jag inte bort honom. Folk ska inte tro att man ska få väluppfödda, välstammade lovande hästar för 10.000 eller dyl :crazy: Hellre behåller jag då honom och säljer mamman dyrt.

ja,hur du än vrider och vänder på det så "förlorar" du pengar så länge du har han kvar.För kostar gör han ändå,oavsett..
 
Sv: Svårt att sälja föl/åringar?

Har bara sålt ett föl, och han blev jag av med på studs. Tre intresserade, där jag kunde sålla bort två direkt. En fick komma och titta och hon köpte honom, jag körde honom till nya ägaren när han fyllt 6 månader. Gick ungefär +-noll på den.
 
Sv: Svårt att sälja föl/åringar?

För oss har det inte varit några problem att bli av med avkommorna som fötts på gården, så här långt, peppar peppar. Visserligen har vi inte hållt på så länge men hittills har vi sålt alla innan de blivit 10 mån, både hingst- o stoföl, tycker efterfrågan har varit 50-50 ungefär. Den äldsta var 2,5 när vi sålde henne, men det var tackvare att jag hade svårt för att bestämma mig om jag skulle behålla henne eller sälja, men till slut bestämde vi oss för försäljning. Till kommande föl (3st) har vi redan en del intressenter, men det är ju lång väg tills det är sålt o klart, det kan hända mkt på vägen. Säljer heller inte till vem som helst, säger som någon här innan sa, det finns en hel del mysko typer som vill köpa häst. Vi har alltid fått det vi begärt för våra avkommor, man får ha lite is i magen för endera dagen kommer den där köparen som man väntat på som är beredd att betala för kvalitet. Och det här med dyrt eller inte, det är ju köparens plånbok som styr vad som är dyrt o billigt. Har aldrig riktigt förstått mig på varför man i sin annons skriver DYR med stora bokstäver, det som är dyrt för någon är ju billigt för någon annan o vise versa. ;) A och O är nog att man aldrig måste sälja, att man kan vänta på rätt köpare tror jag, för dom finns.
 
Sv: Svårt att sälja föl/åringar?

Som sagt, jag förlorar inget annat än tid just nu eftersom han står i mammans box som ändock är tom för tillfället (jag hade fått betala för den tom också).
Dessutom så får han kosta hur mycket han vill eftersom jag inte avlade fram honom för att tjäna pengar. I värsta fall får jag ju behålla honom vilket är ok för min del, dock hade jag hellre behållt ett sto och som blev lite mindre. Jag tror nämligen att denna blir något för stor för lilla mig :crazy: :smirk:
 
Sv: Svårt att sälja föl/åringar?

Knapplån..

De kanske inte växer på träd, men det finns faktiskt de som vill ha just en åring, ev tvårring. Helt enkelt för att många står i inackorderingsstall där det inte är itkigt görligt att ha ett nyavvant föl. Däremot om du på våren/sommaren köper en åring, så är det lättare att stalla in den i inackorderingsstallet till hösten, både vad gäller vad för hagar där finns men ffa kompisar och matåtgång etc. Det ÄR knepigt att ha ett föl som bör ha fri tillgång, ihop med vuxna, lättfödda hästar. Och det är knivigt att bland vuxna ridhästar hitta bra lekkompis till föl etc. Men en åring eller 1½-åring anser folk (ingen aning vad säljarna anser dock) att det är mer okej och dels lättare rent praktiskt att kunna ha inackorderad.

Förra hästen jag köpte var ju en åring, helt omeriterad mamma, men bra stam på pappas sida. Inte visad eller någonting (varken mamma eller föl). Kostade 30' och värd varenda krona. Jag vill/e gärna ha just en åring, då ser man lite mer hur de blir som stora, vad de har för temperament etc. Och för många känns det 'kortare' kvar tills man kan 'göra' något med en åring än avvant föl.

Nu blev ju nästa häst en egen uppfödning, men ska jag köpa unghäst igen längre fram (vilket jag hoppas dröjer, tänkte egna uppfödningen som nu är två skulle bli gammal här) så skulle jag nog faktiskt titta på en åring - tvååring. Dvs hanterad (eller ohanterad går väl bra det med iofs) men INTE inriden.
 
Sv: Svårt att sälja föl/åringar?

Kanske beror på vilken ras man har??? .. en teori jag har i huvudet!

Eller så vill folk inte lägga ner så mkt jobb och pengar som det faktiskt krävs för att ha ett föl och lägger hellre dom pengarna på en inriden unghäst??
Också en teori kanske??
 
Sv: Svårt att sälja föl/åringar?

Den teorin stämmer nog ganska så väl överens med verkligheten. En 2½-åring, eller för all del 3-åring (ovisad?) kan man ju få för nästintill samma pengar som en åring så det är ju förståeligt att folk då hellre köper en "färdigare" häst - speciellt om man står inackoderad och måste betala för varje månad.
 
Sv: Svårt att sälja föl/åringar?

Nu kommer jag inte ihåg var du bor nånstans eller om det ens är i Sverige, men har du gott om plats får du gärna låna honom tills vidare. ;) Jag har varit lite väl slö med att försöka få honom såld, men ska väl sätta igång med annonseringen nu bara jag får lite schysta bilder på honom. :idea: Snäll att hantera och väldigt social till kynnet, så i värsta fall får jag väl köpa min efterlängtade gård och behålla honom istället och sälja betydligt mkt dyrare som inriden om några år. :D
 
Sv: Svårt att sälja föl/åringar?

Inte för att jag är uppfödare, men vi har en åring, snart 2 då. Med hyfsat bra stam. Och vi har ganska svårt att få henne såld. Men man ska väl inte förvänta sig att få hästen såld på en dag. Vart ute på annons i ca 1 månad och de är ju inte mycket mot vad ganska många andra hästar är innan dom blir sålda.
 
Sv: Svårt att sälja föl/åringar?

håller med.. jag svarar ALDRIG på annonser där säljaren
1 inte skriver ut pris
2 skriver dyr

Jag har inte tid att sitat och ringa runt och få höra hur bäst hästen är och allt låter toppen tills amn får höra priset och får en smärre chock :crazy:
Skriver amn ut priset så slipper man som säljare 100 ringningar om fråga om priset!

Och att skriva att hästen är dyr är för mig en beskyltning av att ägaren enbart är ute efter pengar.
Och tydligen bara är intresserad av pengar och kan sälja hästen till vem som helst bara köparen kan håva upp pengar! :crazy:
 

Liknande trådar

Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
9 591
Senast: axel
·
Hästmänniskan Av rent intresse spanar jag lite hur folk resonerar kring pris i förhållande till häst. Tänk dig att du äger hästen jag beskriver...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 684
Senast: kryddelydd
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 711
Senast: fridshem
·
Avel Samtalade med en duktig uppfödare i mina trakter medans vi väntade med våra ston i "ultraljuds-kön" på seminstationen idag. Funderingar...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 601
Senast: bravur68
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp