Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Det där låter ju bra, men är långt ifrån den sanna verkligheten. För tyvärr är sanningen den att många veterinärer har enorma problem vad gäller islandshästen och dess rörelseschema, risken är således den att man istället för att göra en opartisk bedömning per automatik kryssar i för att få saken ur världen.

Detta låter nu oerhört kritiskt mot veterinärkåren, och indirekt är det så. Men vi som håller på med islandshäst mycket, vet att i vissa fall kan ett avvikande rörelseschema vara normalt medan i andra är det ett rent tecken på något fel.
Jag har tyvärr upplevt alldeles för många utredningar (inte för egen häst som tur är), för att inse vilka begränsningar det faktiskt finns.
Den senaste jag var på där hästen uppvisade en faktisk frambenshälta på ena fram, men detta såg inte undersökande veterinär pga hästen inte vill trava. Någonstans borde man ändå börja fundera när hästkraken travar ok i ena varvet men inte idet andra, detta är inte på något sätt ovanligt. Så att använda den principen kan bara bli pannkaka i mina ögon, sorry.:crazy:

Det är sant. Det var därför jag poängterade vetrinärmedicinsk exteriörbedömning och rena grundgångarter! Här behövs en kompletterande utbildning av veterinärerna vad gäller islandshästens gång och egentligen skulle bara en islandshästkunnig veterinär göra hälsokontroll på islandshästar! Tyvärr finns det veterinärer som inte bedömer vanliga 3-gångare räött heller...
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Men samtidigt är det tävlingshästarna som har de höga veterinärkostnaderna och mer skador än fritidshästarna och försäkringsbolagen anser inte rasen lika sund längre som när den var mer fritidshäst än tävlingshäst. Den ligger inte lägst i försäkringspremie längre av den anledningen utan den har höjts rejält. Men vi ligger på 3:e plats idag, slagns i sundhet av haflinger, fjording och nordsvensk (delad plats)...

Vad har du för grund till det påståendet att det är tävlingshästen som orsakat premiehöjningen?
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Men samtidigt är det tävlingshästarna som har de höga veterinärkostnaderna och mer skador än fritidshästarna och försäkringsbolagen anser inte rasen lika sund längre som när den var mer fritidshäst än tävlingshäst. Den ligger inte lägst i försäkringspremie längre av den anledningen utan den har höjts rejält. Men vi ligger på 3:e plats idag, slagns i sundhet av haflinger, fjording och nordsvensk (delad plats)...

Men du kan vi skylla detta på hästarna och aveln?
Jag tror att det är ryttarna som i många fall rider sina hästar på ett felaktigt sätt. Vilket leder till skador och mindre sundhet.
Om du tittar på våra topphästar så har de flesta hängt med i eliten i många år. Mökkur, Bragi, Askur, Soldan osv osv...
Haflinger, Nordsvensk eller fjording rids och tränas inte på samma sätt. Tycker inte att det är en rättvis jämförelse.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Men man kan väl inte dra likhetstecken mellan Veterinär=Extriördomaren eller Extriördomare=Veterinär?
Dessutom så har vi redan en avelsdomare som är veterinär i Rebecka Frey. Du tror väl inte att hon skulle ge goda extriörpoäng till en häst som inte förtjänar det?
Jag tror att vi ska låta veterinärerna syssla med det de har kompetens till: bedömma hälsotillstånd och veterinärmedicinsk vård.

Japp, har inte skrivit något annat än att det är ur veterinärmedicinsk aspekt och jag tom med betonade att jag vill ha den utvärderingen eftersom bedömningar är mer smak och mode, inte vetenskap! Men det är mycket som faktiskt är just ur det veterinärmedicinska perspektivet, som tex låg halsansättning, inåttåad, x-bent osv! Men kort och tjock hals påverkar ingen negativt veterinärmedicinskt och inte ridbarheten heller, men bedöms ner. Däremot är en svanhals faktiskt en veterinärmedicinsk defekt som konstigt nog får bra poäng på bedömning! Jag både tycker det ser gräsligt ut och oroar mig för de konsekvenser det kan ge på hållbarhet och ridbarhet om den utvecklingen får fortgå!

Bättre en avel som är fri från tycke och smak och baserar sig på sundhet utifrån en veterinärmedicinsk synvinkel!
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Det är sant. Det var därför jag poängterade vetrinärmedicinsk exteriörbedömning och rena grundgångarter! Här behövs en kompletterande utbildning av veterinärerna vad gäller islandshästens gång och egentligen skulle bara en islandshästkunnig veterinär göra hälsokontroll på islandshästar! Tyvärr finns det veterinärer som inte bedömer vanliga 3-gångare räött heller...

Men vad är det för fel på vår nuvarande domarkår?
Är det inte bättre att satsa på att fortbilda dem i stället?
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Men du kan vi skylla detta på hästarna och aveln?
Jag tror att det är ryttarna som i många fall rider sina hästar på ett felaktigt sätt. Vilket leder till skador och mindre sundhet.
Om du tittar på våra topphästar så har de flesta hängt med i eliten i många år. Mökkur, Bragi, Askur, Soldan osv osv...
Haflinger, Nordsvensk eller fjording rids och tränas inte på samma sätt. Tycker inte att det är en rättvis jämförelse.

Jag skyllar inte på någon utan försöker bara belysa alla fakta! En fritidsryttare frestar i regel inte sin häst på samma sätt, jag vet. Jag svarade bara på Bojs inlägg och du får se svaret utifrån det! Det är garanterat en blandning av orsaker, men oavsett ras så ser man precis samma trend, så då skulle alltså tävlingsryttare rida sämre menar du? Jag tror att man kräver för mycket och har för bråttom. Man slarvar med underarbetet sas! Jag vågar inte giss om aveln är inblandad också, det bör en veterinärmedicinsk studie utreda vetenskapligt och inte vi gissa! :angel:
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Men vad är det för fel på vår nuvarande domarkår?
Är det inte bättre att satsa på att fortbilda dem i stället?

Jag har inte pratat om fel men vår smak och hur hästarna bedöms, går ibland stick i stäv med det veterinärmedicinska och islandshästen är ju inte den enda rasen som utsätts för detta! Det hjälper inte att upplysa domarna som dömer hundutställning att engelsk bulldogg har svårt för att andas och måste förlösas med kejsarsnitt när rasstandarden säger at hunden skall ha de defekterna, om du förstår vad jag menar!

När jag avlar utgår jag från hur en sund häst skall vara byggd och tänker inte på rasen, om du förstår vad jag menar! Oavsett ras så finns det veterinärmedicinska aspekter som bör vara uppfyllda och är de det så är aveln sund, annars inte!
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Japp, har inte skrivit något annat än att det är ur veterinärmedicinsk aspekt och jag tom med betonade att jag vill ha den utvärderingen eftersom bedömningar är mer smak och mode, inte vetenskap! Men det är mycket som faktiskt är just ur det veterinärmedicinska perspektivet, som tex låg halsansättning, inåttåad, x-bent osv! Men kort och tjock hals påverkar ingen negativt veterinärmedicinskt och inte ridbarheten heller, men bedöms ner. Däremot är en svanhals faktiskt en veterinärmedicinsk defekt som konstigt nog får bra poäng på bedömning! Jag både tycker det ser gräsligt ut och oroar mig för de konsekvenser det kan ge på hållbarhet och ridbarhet om den utvecklingen får fortgå!

Bättre en avel som är fri från tycke och smak och baserar sig på sundhet utifrån en veterinärmedicinsk synvinkel!

Men jag tycker att domarkåren dömmer tufft när det gäller benställning och benkvalité.
Vad jag vet så brukar hästarna få ganska bra poäng på hals, manke, bog bara de har en välansatt hals.
Dessutom så lever vi ju i Orri:s tidsålder.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Jag har inte pratat om fel men vår smak och hur hästarna bedöms, går ibland stick i stäv med det veterinärmedicinska och islandshästen är ju inte den enda rasen som utsätts för detta! Det hjälper inte att upplysa domarna som dömer hundutställning att engelsk bulldogg har svårt för att andas och måste förlösas med kejsarsnitt när rasstandarden säger at hunden skall ha de defekterna, om du förstår vad jag menar!

När jag avlar utgår jag från hur en sund häst skall vara byggd och tänker inte på rasen, om du förstår vad jag menar! Oavsett ras så finns det veterinärmedicinska aspekter som bör vara uppfyllda och är de det så är aveln sund, annars inte!

Har du bevis för att det verkligen är så här? Att domarna inom vår ras är så inkompetenta att de sätte estetik framför hälsotillstånd och hållbarhet?
Finns det några belägg för att individer med goda bedömningar skulle ha sämre hållbarhet?
Skulle du ha samma uppfattning om dem om de hade släpt igenom din hingst?
 
Senast ändrad:
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Jag skyllar inte på någon utan försöker bara belysa alla fakta! En fritidsryttare frestar i regel inte sin häst på samma sätt, jag vet. Jag svarade bara på Bojs inlägg och du får se svaret utifrån det! Det är garanterat en blandning av orsaker, men oavsett ras så ser man precis samma trend, så då skulle alltså tävlingsryttare rida sämre menar du? Jag tror att man kräver för mycket och har för bråttom. Man slarvar med underarbetet sas! Jag vågar inte giss om aveln är inblandad också, det bör en veterinärmedicinsk studie utreda vetenskapligt och inte vi gissa! :angel:


Men du vill gärna leda in oss i den villfarelsen - att du vet.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Jag skyllar inte på någon utan försöker bara belysa alla fakta! En fritidsryttare frestar i regel inte sin häst på samma sätt, jag vet.

Men vad är fakta i ditt påstående? Fakta är att en felriden häst utsätts för ett högre slitage än den häst som tränas hårdare med rids mer korrekt, vad man ser på klinikerna är just en stor del felridna hästar.
Så kotledsinflammationer är ingen ovanlig diagnos, men samtidigt är detta en sekundärskada vilket innebär att skadan ofta härrör från andra problem. Här kommer ju bl a spatt in, men även alldeles för många kotledsinflammtioner som beror på ryttarens/ägarens okunnighet i ridning, inpassning av utrustning osv. Nu är vi inne på den linje som Johan skrev om i en annan tråd.
Jag tror snarare tyvärr att islandshästen har en väldigt stor andel outbildade hästägare, därav den ökade skadefrekvensen.
 
Senast ändrad:
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

En fritidsryttare frestar i regel inte sin häst på samma sätt, jag vet. Jag svarade bara på Bojs inlägg och du får se svaret utifrån det!
Jag är inte alls övertygad, och det var också därför jag startade tråden där Johan H själv varit in och kommenterat (eftersom den artikeln i grund och botten just tar upp detta med kunskaper...).

Skall man generalisera, liksom du just antagit, så kan man också påstå att tävlingsryttare oftast har större erfarenhet och kunskap av träning och då bör se problem tidigare än fritidsryttare. I stall som lever på hästverksamhet i bolagsform är också veterinären oftare närvarande pga/ tack vare t ex vaccinationer, hingststationer, rena besiktningar osv än hos fritidsryttaren med en/färre häst/ar. Det blir då mera möjligheter att enkel kolla upp en extra häst.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

det här tangerar en diskussion jag redan är inne på, så varför inte. Jag är mycket tveksam till den schablonmässiga framställningen att det finns ett likhetstecken mellan stora rörelser och hög förslitning. Frågan är i mycket hög grad snarare hur man rider. Jag har absolut inga statistiska belägg, utan bara rena vardagsobservationer, men ser snarare att det är det vi kan kalla "fritidshästarna" som oftare blir stående för ridrelaterade belastningsskador: ledinflammationer, vaga belastningshältor, etc. Vi i vår tur tränar ju i oerhört hög grad prestationsorienterat och råkar naturligtvis ut för skador ( i hagen och liknande), men har inte behövt spruta en led på 6-7 år( om inte mitt minne sviker mig). Men ser jag runt omkring mig ser jag många olika besvär.
Dessutom har jag haft en mycket intressant diskussion med min hovslagare, som påtalar att han har i allmänhet mycket lättare att utveckla hovkvaliteten och hovformen på de hästar som är i ambitiös träning, vilket pekar mot att dessa hästar belastar frambenen mindre, hovarna råkar inte ut för lika stort tryck, etc, jämfört med hästar som rids mindre konsekvent och belastar frambenen mer. Exteriör och rörelsemekanik har naturligtvis stor betydelse, men ridningen är det centrala.
Detta har väl till synes ingen ting med avgifter till SIF att göra, förutom att jag personligen inte köper argumentet att den äldre typen av islandshäst skulle vara mer hållbar, eller att flackare rörelser med nödvändighet är mer skonsamma. Jag är inte för fri avel, och tror att vi får skjuta in oss på andra frågor om vi ska diskutera hållbarhet, och verkligen nå någonstans.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Men jag tycker att domarkåren dömmer tufft när det gäller benställning och benkvalité.
Vad jag vet så brukar hästarna få ganska bra poäng på hals, manke, bog bara de har en välansatt hals.
Dessutom så lever vi ju i Orri:s tidsålder.

Kort och tjock hals drar alltd ner poängen! Órris hals har fått jättemycket kritik och man sparar inte på hingstar som ärvt den...
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Har du bevis för att det verkligen är så här? Att domarna inom vår ras är så inkompetenta att de sätte estetik framför hälsotillstånd och hållbarhet?
Finns det några belägg för att individer med goda bedömningar skulle ha sämre hållbarhet?
Skulle du ha samma uppfattning om dem om de hade släpt igenom din hingst?

Du var inte avelsmötet när man ville sätta 9 på en svanhals som visades på bild. Rebecka Frey var men fällde ingen kommentar... Jag satt jämte en veterinär som däremot verkligen reagerade! Jag betraktar alla hästar med samma kritiska ögon, även mina egna och ja jag hade haft samma uppfattning!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Men du vill gärna leda in oss i den villfarelsen - att du vet.

Nej jag svarade inte på aveln alls, det var användningen och egentligen ett stickspår ifrån den här tråden.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

det här tangerar en diskussion jag redan är inne på, så varför inte. Jag är mycket tveksam till den schablonmässiga framställningen att det finns ett likhetstecken mellan stora rörelser och hög förslitning. Frågan är i mycket hög grad snarare hur man rider.

Tror inte jag heller, men ser tyvärr ett större likhetstecken på outbildade hästägare/ryttare till dessa förslitningsskador som uppstår. Att en felaktig ridning är en grogrund till förslitningsskadorna torde ju inte vara en hemlighet, rasen i sig har ju inbjudit till en stor andel nya ryttare utan vare sig kunskap eller tidigare utbildning inom ridningen. Eller så har man ridit för en herrans massa år sedan, för att sen återta detta intresse med en islandshäst.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Men vad är fakta i ditt påstående? Fakta är att en felriden häst utsätts för ett högre slitage än den häst som tränas hårdare med rids mer korrekt, vad man ser på klinikerna är just en stor del felridna hästar.
Så kotledsinflammationer är ingen ovanlig diagnos, men samtidigt är detta en sekundärskada vilket innebär att skadan ofta härrör från andra problem. Här kommer ju bl a spatt in, men även alldeles för många kotledsinflammtioner som beror på ryttarens/ägarens okunnighet i ridning, inpassning av utrustning osv. Nu är vi inne på den linje som Johan skrev om i en annan tråd.
Jag tror snarare tyvärr att islandshästen har en väldigt stor andel outbildade hästägare, därav den ökade skadefrekvensen.

Fast jag har fått dessa upplysningar från Folksam och Agria så det är enbart försäkringsbolagens statistik och ord, inte bara åsikter!
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Jag är inte alls övertygad, och det var också därför jag startade tråden där Johan H själv varit in och kommenterat (eftersom den artikeln i grund och botten just tar upp detta med kunskaper...).

Skall man generalisera, liksom du just antagit, så kan man också påstå att tävlingsryttare oftast har större erfarenhet och kunskap av träning och då bör se problem tidigare än fritidsryttare. I stall som lever på hästverksamhet i bolagsform är också veterinären oftare närvarande pga/ tack vare t ex vaccinationer, hingststationer, rena besiktningar osv än hos fritidsryttaren med en/färre häst/ar. Det blir då mera möjligheter att enkel kolla upp en extra häst.

Som sagt, försäkringsbolagen har den uppfattningen att sporthästar skadar sig oftare, kostar mer i veterinärvård och lever kortare, i snitt! Och det bygger på deras egen statistik! Du påstår alltså att de som har tillgång till vad det kostar inte vet vad de pratar om?! :cool:

Jag har diskuterat detta mycket med både veterinärer, hovslagare och försäkringsbolag och jag tror faktiskt de kategorierna har betydligt större insikt i de frågorna än enskilda ryttare om ni ursäktar!
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

det här tangerar en diskussion jag redan är inne på, så varför inte. Jag är mycket tveksam till den schablonmässiga framställningen att det finns ett likhetstecken mellan stora rörelser och hög förslitning. Frågan är i mycket hög grad snarare hur man rider. Jag har absolut inga statistiska belägg, utan bara rena vardagsobservationer, men ser snarare att det är det vi kan kalla "fritidshästarna" som oftare blir stående för ridrelaterade belastningsskador: ledinflammationer, vaga belastningshältor, etc. Vi i vår tur tränar ju i oerhört hög grad prestationsorienterat och råkar naturligtvis ut för skador ( i hagen och liknande), men har inte behövt spruta en led på 6-7 år( om inte mitt minne sviker mig). Men ser jag runt omkring mig ser jag många olika besvär.
Dessutom har jag haft en mycket intressant diskussion med min hovslagare, som påtalar att han har i allmänhet mycket lättare att utveckla hovkvaliteten och hovformen på de hästar som är i ambitiös träning, vilket pekar mot att dessa hästar belastar frambenen mindre, hovarna råkar inte ut för lika stort tryck, etc, jämfört med hästar som rids mindre konsekvent och belastar frambenen mer. Exteriör och rörelsemekanik har naturligtvis stor betydelse, men ridningen är det centrala.
Detta har väl till synes ingen ting med avgifter till SIF att göra, förutom att jag personligen inte köper argumentet att den äldre typen av islandshäst skulle vara mer hållbar, eller att flackare rörelser med nödvändighet är mer skonsamma. Jag är inte för fri avel, och tror att vi får skjuta in oss på andra frågor om vi ska diskutera hållbarhet, och verkligen nå någonstans.

Jag håller faktiskt med det du skriver och din hovslagare men han har en konstig förklaring bara. Jag har av veterinärer och hovslagare hört en helt annan! Ju mer än häst rör sig (och ju hårdare den rids) desto mer får hoven jobba och desto mer ökar horntillväxten. Hovmekanismen är mycket smart då ju på en oskodd häst detta inebär mer slitage, så det är en naturens anpassning och sorry, inte ryttarens och ridningens förtjänst!

De flesta fritidshäsar jag känner till lever behagligt och rids regelbundet, måttligt och med små prestationskrav samt inte i så högt tempo. Det är hur man än vrider på det, lägre belastning. Med dubblad fart ökar belastningen på benen 4 ggr! Hästar är inte konstruerade för ridning och den dystra sanningen är att det är inte unghästarna som leker i hagen och aldrig rids som har belastningsskador, utan de som rids och tyvärr mer ju mer de rids. Med rätt ridning kan man däremot minska skadorna utav ridningen. Men en tävlingshäst utsätts för större påfrestningar än en enhäst som får lunka i lugnt tempo i skogen. De hästar som faktiskt klarar sig bäst är ridskolehästarna som går i måttligt tempo men bär på diverse soters ryttare och massor av okunniga nybörjare, men det går inte så fort... Jodå, det finns någon gammal statistik på det också!
 

Liknande trådar

C
Avel Helt hypotetisk fundering, men jag undrar om nån har koll? Säg att vi har en fullblodshingst, ej visad. Om han skulle betäcka, hur...
2
Svar
25
· Visningar
2 574
Senast: cissiny
·
S
Islandshäst Citat under Avel-Om Avel-Betäckning: "För föl efter icke godkända hingstar eller unghingstar utan betäckningstillstånd, registreras inte...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 691
Senast: sambaengi
·
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar...
2
Svar
21
· Visningar
2 470
Senast: Kick
·
Avel Ja, jag tycker att det är konstiga regler inom den svenska varmblodsaveln. Om jag åker över till t ex Tyskland med mitt sto och betäcker...
Svar
8
· Visningar
1 492
Senast: Katinkas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp