Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Anser du verkligen att gemene man i sverige klarar av att bedriva en sund avel om vi låter det bli i det närmaste gratis???
Svensken har inte det sundhetstänket som islänningarna har!
Här avlas mycket på gullegull och inte F-N är det någon som slaktar ett föl för att det inte blev riktigt vad man tänkt sig.
Jag är livrädd för att vi får en massa skräphästar (+ trädgårdsuppfödningar) som fördärvar rasen.

Jag har inte gott om pengar men jag anser ändå att det ska kosta att betäcka med egen hingst - jag betalar gärna extra för att minska risken att massor av okunniga betäcker för att det är billigt!

Jag tror inte svenskarna överlag klarar av fri avel!
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Tror tyvärr att du har många poänger i ditt inlägg. Vi vore nog naiva att tro att en fri avel skulle leda till en bättre avel.

Det går inte att dra direkta paralleller mellan den fria aveln på Island och en eventuell fri avel i Sverige. Tror precis som Pocahontas att det skulle leda till förödande koncekvenser.
Det var inte så många år sedan som det var vanligt att oseriösa människor gjorde hemma tillverkade islandskorsningar som de sedan sålde till ovetande som renrasiga islandshästar. Det kanske förekommer idag också?! Men kunskapen bland köparna har ökat inte minst tack vare information via Internet och SIF.
Vad finns det för belägg att dessa eller liknande människor inte skulle utnyttja ett nytt system med fri avel?
Detta är ändå i värsta fall...

Alla har tyvärr inte samma ambitioner, kunskap eller intresse för avel som dig Sambaengi. Många vill bara ha en snabb och billig lösning.
Dessutom tror du verkligen att de skulle lägga ned pengar på att utbilda de här hästarna? Jag ser bara en massa dåliga skräphästar med dålig utbildning som slutresultat.

Däremot så önskar jag att bilagan försvann. Det finns inget försvar för den.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

:bow:
Många bra inlägg och tankar här, Pocahontas!
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Ja, det måste finnas en viss kontroll. Vi har generellt för dålig kunskap om islandshästen och det behövs besiktningar och omdömen för att lättare göra avelsurval. Här behöver visningstillfällena öka så att ett ökat antal ston kan få omdömen - men det kanske är en annan historia och hör väl inte till den här tråden.

Att ha ett visst avgiftssystem behövs, men för att inte få en växande okontrollerad "islandskorsningsmarknad" måste bilagan bort.
Med "jämlik status" går det lättare att motivera människor att registrera bevisat renrasiga islandshästar även om registreringskostnaden är större än om hingsten varit godkänd.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Om man generellt ser på hur svenskar avlar (oberoende på djur sort) så är det inte direkt lovande när det gäller hälsa och lynne. Se bara på våra svenska hbl som förr var i majoritet bland ridkolehästar men läste i ridsport att de är nu nere i 10-15%. På typiskt "svenskt" vis så avlar man hårt på tävling/utställning och förbiser lynne och hållbarheten. Nu har importhästar tagit över deras roll.

Sedan finns det de som kämpar för att bevara den äldre typen med toppen lynne och bra hållbarhet.

Och vi ska inte tala om hur "våra" schäferhundar blivit.

Är rädd att islandshästarna ska gå samma väg :cry:
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Om man generellt ser på hur svenskar avlar (oberoende på djur sort) så är det inte direkt lovande när det gäller hälsa och lynne. Se bara på våra svenska hbl som förr var i majoritet bland ridkolehästar men läste i ridsport att de är nu nere i 10-15%. På typiskt "svenskt" vis så avlar man hårt på tävling/utställning och förbiser lynne och hållbarheten. Nu har importhästar tagit över deras roll.

Sedan finns det de som kämpar för att bevara den äldre typen med toppen lynne och bra hållbarhet.

Och vi ska inte tala om hur "våra" schäferhundar blivit.

Är rädd att islandshästarna ska gå samma väg :cry:

Jamen är det inte dit vi redan är på väg??? Om vi nu ska se på vad som var "från början" så inte hade islandshästen dessa "höga lyft" som dagens. Och dessa jätte lyft sliter säkert hårt på leder osv. Många av dagens sk topp hingstar ser ju mer ut som ett fullblod, dvs lättare och mer högbent i typen än vad som var vanligt för 30 år sedan.:smirk:
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Det finns gott om hingstar som inte ser ut som det du kallar fullblod, men precis som vi människor finns olika varianter. Små och smidiga, stora men ändå med bibehållen smidighet. Jag skulle inte vilja påstå att alla hingstar håller den statusen, ej heller har alla våldsamma benlyft men däremot en bra aktion.
Hur ergonomisk en sådan gång är kan ju vara svårt att svara på, men faktum kvarstår att flera av våra elithingstar faktisk har uppnått ett ganska ansenlig ålder och inte slitit ut sina leder.
Tittar man sen på den kategori hästar som har små och markbundna rörelser, så ser man en avesvärd skillnad i skadefrekvensen.

Vad som gör denna skillnad kan ju bli svårt att veta, ofta har ju t ex hingstarna mer tränade tävlingsryttare än vad den andra gruppen hästar har. Här borde ju slitage på leder, senor ligament vara väldigt mycket större än den markbundna fritids hästen. Men så är det ju inte i verkligheten, beror det på mindre utbildade ryttare eller på att denna avel är mer oergonomisk än för den häst som har mer rörelser och aktion?:confused:
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Jamen är det inte dit vi redan är på väg??? Om vi nu ska se på vad som var "från början" så inte hade islandshästen dessa "höga lyft" som dagens. Och dessa jätte lyft sliter säkert hårt på leder osv. Många av dagens sk topp hingstar ser ju mer ut som ett fullblod, dvs lättare och mer högbent i typen än vad som var vanligt för 30 år sedan
Stämmer inte helt utan fanns även vissa linjer med högre lyft förr. Lika gäller de lättare typerna fanns även de förr. Har suttit förut och tittat på Stormhästar och finns en hel del bilder på lätta islänningar för över 50-80år sedan. Synd att på de flesta äldre bilderna så är det bara exteriörbilder. Var nog inte så lätt att ta bilder på springande hästar med dåtidens kameror.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Det är alldeles sant, men å andra sidan har en skräphingst inget med ston att göra överhuvudtaget.

Så vad vi har är en grupp med människor som antagligen har vad som kan kallas skräpston, dock tycker ju inte ägarna till dessa ston samma sak. Omvänt kommer man att få skräphingstar, där marknadsföringen sker på samma sätt som idag fast utan urskillnad.

Vad får man om man betäcker ett skräpsto med en väl vald avelbedömd hingst, förhoppningsvis något bättre än moderskapet.

Vad får man om man betäcker ett skräpsto med en skräphingst, förmodligen en skräpavkomma.:crazy:

Helt sant! Men glöm inte att vi ändå har detta med hingstlicens/betäckningsbevis. Enligt EU-reglerna måste en hingst som skall betäcka andras ston (borde vara även egna) ha genomgått en hälsoundersökning. Där ingår vanlig veterinärbesiktning och i en sådan ingår faktiskt även en bedömning av exteriören ur veterinärmedicinsk perspektiv, vilket jag tycker är bättre än mode och tyckande, samt en rörelser i skritt, trav och galopp. Det ingår även spattröntgen. En veterinär kan ju faktiskt avråda från att använda en häst i avel också och man kan gott ha en ruta att kryssa i där veterinären gör den bedömningen att de exteriöra avvikelserna gör hästen olämplig för avel och en där rörelseschemat gör den olämplig för avel.

Vi måste också ställa oss frågan: Vad är skräp? Jag anser inte att en sunt byggd 3-gångare med väldigt bra grundgångarter är skräp, även om jag inte skulle vilja ha den i min avel. Men hur många skulle vilja det??? Jag tror inte en sådan hingst skulle få något annat än ston av icke islandshäst eller möjligen väldigt passbundna islandsston. Och om veterinären skriver att hästen är inåttåad, lågställd, låg halsansättning och rör sig markbundet, vem vill använda den hingsten då???

Och hur många skulle köpa en dålig avkomma??? Visst finns det totalt okunniga människor, men flertalet är det inte och en hingst skaffar sig lättare ett dåligt rykte än ett bra, särskilt om den inte är bedömd. Den kommer att granskas hårdare än bedömda hingstar och jag är ganska övertygad om att de flesta kommer fråga någon kunnig person om de inte kan bedöma själva, och hur många av dessa skulle rekommendera en icke godkänd hingst, även om den var bra??? Inte många!
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Helt sant! Men glöm inte att vi ändå har detta med hingstlicens/betäckningsbevis. Enligt EU-reglerna måste en hingst som skall betäcka andras ston (borde vara även egna) ha genomgått en hälsoundersökning. Där ingår vanlig veterinärbesiktning och i en sådan ingår faktiskt även en bedömning av exteriören ur veterinärmedicinsk perspektiv, vilket jag tycker är bättre än mode och tyckande, samt en rörelser i skritt, trav och galopp. Det ingår även spattröntgen. En veterinär kan ju faktiskt avråda från att använda en häst i avel också och man kan gott ha en ruta att kryssa i där veterinären gör den bedömningen att de exteriöra avvikelserna gör hästen olämplig för avel och en där rörelseschemat gör den olämplig för avel.
Tänk om alla hade gjort det med alla sina avelshästar. Undrar hur stor spattprocenten varit då om alla röntgat och inte använt varken ston eller hingstar med spattförändringar. Likaså exem, lynne mm.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

En veterinär kan ju faktiskt avråda från att använda en häst i avel också och man kan gott ha en ruta att kryssa i där veterinären gör den bedömningen att de exteriöra avvikelserna gör hästen olämplig för avel och en där rörelseschemat gör den olämplig för avel.

Det där låter ju bra, men är långt ifrån den sanna verkligheten. För tyvärr är sanningen den att många veterinärer har enorma problem vad gäller islandshästen och dess rörelseschema, risken är således den att man istället för att göra en opartisk bedömning per automatik kryssar i för att få saken ur världen.

Detta låter nu oerhört kritiskt mot veterinärkåren, och indirekt är det så. Men vi som håller på med islandshäst mycket, vet att i vissa fall kan ett avvikande rörelseschema vara normalt medan i andra är det ett rent tecken på något fel.
Jag har tyvärr upplevt alldeles för många utredningar (inte för egen häst som tur är), för att inse vilka begränsningar det faktiskt finns.
Den senaste jag var på där hästen uppvisade en faktisk frambenshälta på ena fram, men detta såg inte undersökande veterinär pga hästen inte vill trava. Någonstans borde man ändå börja fundera när hästkraken travar ok i ena varvet men inte idet andra, detta är inte på något sätt ovanligt. Så att använda den principen kan bara bli pannkaka i mina ögon, sorry.:crazy:
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Men man kan väl inte dra likhetstecken mellan Veterinär=Extriördomaren eller Extriördomare=Veterinär?
Dessutom så har vi redan en avelsdomare som är veterinär i Rebecka Frey. Du tror väl inte att hon skulle ge goda extriörpoäng till en häst som inte förtjänar det?
Jag tror att vi ska låta veterinärerna syssla med det de har kompetens till: bedömma hälsotillstånd och veterinärmedicinsk vård.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Anser du verkligen att gemene man i sverige klarar av att bedriva en sund avel om vi låter det bli i det närmaste gratis???
Svensken har inte det sundhetstänket som islänningarna har!
Här avlas mycket på gullegull och inte F-N är det någon som slaktar ett föl för att det inte blev riktigt vad man tänkt sig.
Jag är livrädd för att vi får en massa skräphästar (+ trädgårdsuppfödningar) som fördärvar rasen.

Jag har inte gott om pengar men jag anser ändå att det ska kosta att betäcka med egen hingst - jag betalar gärna extra för att minska risken att massor av okunniga betäcker för att det är billigt!

Jag tror inte svenskarna överlag klarar av fri avel!

Det är inte gratis att föda upp hästar, som jag visade i räkneexemplen i ett tidigare inlägg! Den som tror sig kunna göra pengar på det kommer att bli grymt besviken och göra ordentlig förlust. Och om man inte har kunskapen själv, hur många vågar då använda en icke godkänd hingst som inte är ens egen??? Om man nu är så oseriös och okunnig, tror du då ens man bryr sig om att DNA-testa och betala registrering i SIF när man kan regga utan härstamning i ASRP för 400 kr? Den avel du talar om, kommer vi aldrig åt och den riskerar bli större, inte mindre, av att SIF använder den politik man gör idag! Skillnaden är bara att man inte har dem reggade i SIF utan i ASRP och så får vi korsningar istället. Det är dit vi är på väg idag eller rättare sagt står idag!

Om man sänker kostnaderna till detsamma som på en godkänd hingst så kommer de flesta att vilja regga i SIF och då får man en annan kontroll över den här aveln! Hingstarna kommer då att genomgå hälsokontrollen. Det behövs inte om man avlar på egen hingst och reggar i ASRP! Eftersom detta är offentliga dokument så kan alla se vad veterinären tyckt om hingsten. Om alla finns i samma register och har samma användningsmöjlighet så går det att bedöma avkommorna, ston kan betäckas med godkänd hingst och man får en helt annan kommunikation och informationsamöjlighet. Som det är idag så har flera blivit förbannade och gått ur SIF och avlar på egna hästar och reggar avkommorna i ASRP och vägrar ha med SIF att göra! Dessa avkommor blir aldrig utvärderade, kan aldrig betäckas med godkänd hingst (jo i smyg och reggas som okänd far) och man når inte de som avlar eller äger hästarna med någon som helst information.

Aveln är fri, den kan inte SIF stoppa. Det är frågan om att få kontroll över den och samla alla islandshästar inom SIF och att få bort avarterna. Det får man bäst genom att uppmuntra till att gårdshingstarna genom går hälsokontroll och at regga vkommorna i SIF. Det behövs som Freyja skriver en morot och den måste vara ekonomisk. Det kommer aldrig att löna sig at använda icke godkänd hingst, såvida det inte kommer ut topphästar ur den aveln, men då är det ju en bra hingst och då är ingen skada skedd!

Vilket föl tror det är störst risk att man slaktar om det är dåligt? Det som inte kostat så mycket att avla efter egen gårdshingst eller det dyra fölet efter en känd topphingst med hög blup? Vilken avkomma löper störst risk att hamna i aveln istället? Man måste se båda sidor av myntet! Ingen satsar på en billig och dålig häst efter en gårdshingst men tyvärr går det att sälja lika dåliga hästar med mördande reklam om deras enormt bra pappa, fast stoet är "skräp" och avkomman också, och det till alldeles för höga priser! Man satsar på en häst som aldrig skulle fått en chans om den var efter en gårdshingst, bara för att den har en bra far och man vill ha igen sina pengar och ser chansen därför att hingsten är känd! De sämsta islandshästarna jag set har faktiskt haft kända klass1-hingstar som fäder...

Avlar man på en obedömd gårdshingst då vet man att man får en mer svårsåld avkomma eftersom man inte kan visa något på hur bra hingsten är (eller dålig). Man gör inte det valet om man inte avlar för sig själv. Enda gången man kan få en hyfsat lättsåld, men dock inte lika lättsåld som efter en godkänd hingst, är om avkomman är riktigt bra och det kommer någon som inte bryr sig om stam men vet att den har kunskap at tbedöma själv at tdet är en bra häst. Och då är ju ingen skada skedd!

Att hålla hingst är heller inget för okunniga nybörjare. Det kan bli direkt livsfarligt! De flesta avskräcks för det merjobb och de ökade risker det innebär. Jag är väldigt övertygad om att gårdshingstarna inte komma stå för mer än några % av aveln i Sverige, främst därför att det är väldigt dyrt att föda upp hästar i Sverige, medan gårdshingstarna faktiskt dominerar aveln på Island! Dock inte den avel som det skrivs om och de får inte den mängden avkommor heller per hingst som de godkända.

Att mer kunskap behövs hos många, tvekar jag inte på, men kunskapen ökar inte för att man inte har råd att registrera sin avkomma i SIF. Tvärtom! Det blir istället ett utanförskap. Man stoppar inga oseriösa heller för de skiter i SIF eller om de avlar renrasigt. Det är bara attregga i ASRP!

Man måste se till myntets båda sidor och till helheten. Jag känner till flera avkommor efter icke godkänd hingst. 90% av dem är tyvärr inte reggade i SIF. Antingen är dereggade i ASRP eller inte alls. Det tycker jag är den tristaste utvecklingen. De flesta av dessa skulle gå att regga i SIF och ägarna skulle vilja göra det, men har inte råd eller vägrar av princip att betala oskäliga summor för en registrering. Och de har tyvärr lämnat SIF också för de är utanför arrangemangen eftersom hästen inte är reggad i SIF! Du är beredd at betala, men alla har inte råd! De snålar i sitt liv som bara den för at ha råd att hålla sin älskade häst eller sina älskade hästar! Gamla opålitliga bilar, har inte råd att köpa kläder mer än någon gång på rea, har inte råd med bra sadel osv. De sköter sina hästar och lägger resurserna på dem och missunnar hellre sig själv än hästen något. Jag känner många sådana! Och själv har jag inte råd att slänga upp 40000 för att regga 4 avkommor efter min egen hingst, hur bra de än är! Tycker du det är bra om jag reggar i ASRP istället och går ur SIF???
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Tror tyvärr att du har många poänger i ditt inlägg. Vi vore nog naiva att tro att en fri avel skulle leda till en bättre avel.

Det går inte att dra direkta paralleller mellan den fria aveln på Island och en eventuell fri avel i Sverige. Tror precis som Pocahontas att det skulle leda till förödande koncekvenser.
Det var inte så många år sedan som det var vanligt att oseriösa människor gjorde hemma tillverkade islandskorsningar som de sedan sålde till ovetande som renrasiga islandshästar. Det kanske förekommer idag också?! Men kunskapen bland köparna har ökat inte minst tack vare information via Internet och SIF.
Vad finns det för belägg att dessa eller liknande människor inte skulle utnyttja ett nytt system med fri avel?
Detta är ändå i värsta fall...

Alla har tyvärr inte samma ambitioner, kunskap eller intresse för avel som dig Sambaengi. Många vill bara ha en snabb och billig lösning.
Dessutom tror du verkligen att de skulle lägga ned pengar på att utbilda de här hästarna? Jag ser bara en massa dåliga skräphästar med dålig utbildning som slutresultat.

Däremot så önskar jag att bilagan försvann. Det finns inget försvar för den.

Hela ditt resonemang faller eftersom aveln är helt fri! Det handlar om att motivera registrering i SIF och få någorlunda kontroll på att aveln är sund!
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Om man generellt ser på hur svenskar avlar (oberoende på djur sort) så är det inte direkt lovande när det gäller hälsa och lynne. Se bara på våra svenska hbl som förr var i majoritet bland ridkolehästar men läste i ridsport att de är nu nere i 10-15%. På typiskt "svenskt" vis så avlar man hårt på tävling/utställning och förbiser lynne och hållbarheten. Nu har importhästar tagit över deras roll.

Sedan finns det de som kämpar för att bevara den äldre typen med toppen lynne och bra hållbarhet.

Och vi ska inte tala om hur "våra" schäferhundar blivit.

Är rädd att islandshästarna ska gå samma väg :cry:

Det är jag också med den cenralstyrda aveln. Och här kan gårdshingstarna vara räddningen! Det är just en sådan gårdshingst jag har. Målet är inte tävlingsavel, utan bra ridhästar och viktbärande häst med lätta och bra gångarter samt ett superbt lynne och lagom vilja som passar de flesta ryttare. Jag är inte så intreserad av masor av vilja och extremt höga lyft utan gillar den äldre modellen, den typ hans mamma är.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Men du kan väl inte tro att en Svensk skulle slakta ett föl om det inte håller måttet? Ovsett fäderne. Vi har inte den mentaliteten eller selektionen här.

Varför gnäller du över underhållskostnader för din hingst? Du har ju själv valt att föda upp honom, äga honom och behålla honom som hingst. Du vill inte lägga ut några pengar på träning och du vill att vi ska ta dig på dina ord om hur lämplig han är för avel.
Varför kan du inte göra som alla andra och ta honom till bedömning? Varför ska alla andra ändra sig för dig?
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Hela ditt resonemang faller eftersom aveln är helt fri! Det handlar om att motivera registrering i SIF och få någorlunda kontroll på att aveln är sund!

Men ska vi bara nöja oss med en sund avel? Varför ska man inte sätta ribban högre än så?
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Det är jag också med den cenralstyrda aveln. Och här kan gårdshingstarna vara räddningen! Det är just en sådan gårdshingst jag har. Målet är inte tävlingsavel, utan bra ridhästar och viktbärande häst med lätta och bra gångarter samt ett superbt lynne och lagom vilja som passar de flesta ryttare. Jag är inte så intreserad av masor av vilja och extremt höga lyft utan gillar den äldre modellen, den typ hans mamma är.

Så alla andra godkända hingstar håller inte måttet?
Bra bedömning=dålig ridhäst??
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Det finns gott om hingstar som inte ser ut som det du kallar fullblod, men precis som vi människor finns olika varianter. Små och smidiga, stora men ändå med bibehållen smidighet. Jag skulle inte vilja påstå att alla hingstar håller den statusen, ej heller har alla våldsamma benlyft men däremot en bra aktion.
Hur ergonomisk en sådan gång är kan ju vara svårt att svara på, men faktum kvarstår att flera av våra elithingstar faktisk har uppnått ett ganska ansenlig ålder och inte slitit ut sina leder.
Tittar man sen på den kategori hästar som har små och markbundna rörelser, så ser man en avesvärd skillnad i skadefrekvensen.

Vad som gör denna skillnad kan ju bli svårt att veta, ofta har ju t ex hingstarna mer tränade tävlingsryttare än vad den andra gruppen hästar har. Här borde ju slitage på leder, senor ligament vara väldigt mycket större än den markbundna fritids hästen. Men så är det ju inte i verkligheten, beror det på mindre utbildade ryttare eller på att denna avel är mer oergonomisk än för den häst som har mer rörelser och aktion?:confused:

Men samtidigt är det tävlingshästarna som har de höga veterinärkostnaderna och mer skador än fritidshästarna och försäkringsbolagen anser inte rasen lika sund längre som när den var mer fritidshäst än tävlingshäst. Den ligger inte lägst i försäkringspremie längre av den anledningen utan den har höjts rejält. Men vi ligger på 3:e plats idag, slagns i sundhet av haflinger, fjording och nordsvensk (delad plats)...
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Tänk om alla hade gjort det med alla sina avelshästar. Undrar hur stor spattprocenten varit då om alla röntgat och inte använt varken ston eller hingstar med spattförändringar. Likaså exem, lynne mm.

Japp. Dithän skulle jag vilja komma egentligen. Men då blir det än dyrare att avla och det är dyrt nog redan...
 

Liknande trådar

C
Avel Helt hypotetisk fundering, men jag undrar om nån har koll? Säg att vi har en fullblodshingst, ej visad. Om han skulle betäcka, hur...
2
Svar
25
· Visningar
2 574
Senast: cissiny
·
S
Islandshäst Citat under Avel-Om Avel-Betäckning: "För föl efter icke godkända hingstar eller unghingstar utan betäckningstillstånd, registreras inte...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 690
Senast: sambaengi
·
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar...
2
Svar
21
· Visningar
2 470
Senast: Kick
·
Avel Ja, jag tycker att det är konstiga regler inom den svenska varmblodsaveln. Om jag åker över till t ex Tyskland med mitt sto och betäcker...
Svar
8
· Visningar
1 492
Senast: Katinkas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp