Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Det är inte jämförbara förhållanden i Sverige och på Island när det gäller avel och uppfödning. Även Island har sina problem. Bästa sättet är att hitta en lösning som passar här i Sverige.

Här håller jag med dig, de är inte jämförbart därför att resultatet blir olika trots att tankegången är densamma. Kommersiellt är det från bägge håll, dock tänker man väldigt olika här. För islänningarnas del är exporten viktig, medan den enskilda hästen är viktig för svenskarna.
För att få en bra export baserad på en häst med ett gott huvud, ryker de individer som inte faller inom den kategorin. Det är kommersiellt viktigt, annars riskerar man en exportnedgång.

Svenskar ser till den egna plånboken, på så sätt skulle även en individ med ett sämre lynne kunna få vara kvar. Vi har ju sett exempel på det i denna tråd, hästar som kallas enmanshästar i hanteringssyfte. Även du Anette har påtalat flera sådana hästar hos dig, mina frågor måste då således bli. Är det den här typen av avel vi vill ägna oss åt? Varför har vi svenskar så svårt att vara selektiva?
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Varför har vi svenskar så svårt att vara selektiva?
Till en viss del för att vi inte alltid har kunskap om vad som är bra, bäst, och mindre bra.

Därför är det så oerhört viktigt att få hästmönstringar ute i landet. Ge människor möjlighet att få omdömen på sina hästar, se andra hästar, kunna jämföra och bilda sig en uppfattning.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

När du pratar med folk inom avelsutskottet vad har du fått för respons för dina tankar och idéer?
Ibland känns det som att det utmålas som väldigt konservativa och kapitalistiska människor som enbart vill se om sitt eget hus. Men är det någon (gäller såklart inte enbart dig Vinter) som faktiskt har diskuterat med dem och inte bara om dem?
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Ta inte illa upp men jag upplever tyvärr också dig som väldigt påstridig och nästan väl dominant. Din skrivstill kan uppfattas som aggressiv. Därför undviker jag och säkert fler med mig att direkt konfronteras med dig i debatter. Skriver man något så får man direkt en A4:a sida med mothugg:crazy:
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

När du pratar med folk inom avelsutskottet vad har du fått för respons för dina tankar och idéer?
Ibland känns det som att det utmålas som väldigt konservativa och kapitalistiska människor som enbart vill se om sitt eget hus. Men är det någon (gäller såklart inte enbart dig Vinter) som faktiskt har diskuterat med dem och inte bara om dem?
Jag provade att få igång en diskussion för några år sedan bla genom att skicka in artiklar/insändare till islandshästtidningen. Detaljförslagen i dem, bl a hästmönstringar och ökad kunskapsspridning kan jag väl inte påstå diskuterades särskilt mycket eller några större reflektioner. Har även haft kontakt med utbildningsutskott för en fem-sex år sedan, hade idéer om avelsvisningskurser för "vanligt folk", idén togs väl emot tämligen svalt på den tiden.

Hur det mottas beror på vilken person man diskuterar med. Vad som sedan händer inom själva avelsutskottet och hur förslag om förändringar tas upp där och bemöts vet jag ingenting om.

Jag får ibland intrycket att det saknas ett övergripande samarbete mellan PR-, sport-, fritids- och avelsutskott och att det borde vara en mer öppen attityd till förslag på förändringar. Att det sedan finns regler och lagar från myndigheter som måste följas är ju självklart och något som måste tas hänsyn till vid värdering av förslagen.
 
Senast ändrad:
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Men det kan ha hänt mycket sedan sist. Kanske att du skulle försöka igen? För inte ger du väl upp så lätt... eller?
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Är det någon som är aggressiv är det du. Även jag kan tröttna på det.
Utropstecken hit och dit och påståenden om oseriösitet, dumhet och överlägsenhet. Jag har inte kallat någon för dum eller oseriös. "Dum" är ett ord du använder.

Jag kan bara (tyvärr) instämma. Jag har haft precis samma diskussion med sambaengi ett antal gånger och har ett antal gånger påpekat aggressivitet i hennes inlägg.

Lustigt att så många upplever en och samma person som aggressiv - medans personen själv anser att det är alla andra som har problem.

Ytterligare löjeväckande i denna debatt är att sambaengi verkar för något som till stor del verkar sakna stöd inom islandshästvärlden i Sverige. Demokratin styrs vanligen av det som majoriteten vill...

Det finns ju helt klart stöd för att ta bort bilagan - men av diskussionen att döma finns det litet stöd för att ta bort den högre registreringsavgiften för obedömda hingstar.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Är det någon som är aggressiv är det du. Även jag kan tröttna på det.
Utropstecken hit och dit och påståenden om oseriösitet, dumhet och överlägsenhet. Jag har inte kallat någon för dum eller oseriös. "Dum" är ett ord du använder.

En helt fri avel - som det finns på island - innehåller inga krav på besiktning. Det vet du. Och obesiktigade gårdshingstar kan varken du eller jag garantera är friska. Och det där om att de som inte har kunskap inte avlar. Hur kan du vara säker på att de bedömer det så själva? Och återigen - jag kallar dem inte dumma för det.

Det är inte jämförbara förhållanden i Sverige och på Island när det gäller avel och uppfödning. Även Island har sina problem. Bästa sättet är att hitta en lösning som passar här i Sverige.

Så du vill antyda att jag är av sådan vikt i islandhästsverige och vill lägga ansvaret för islandshästens framtid i Sverige på mina skuldror :rofl::rofl:

Nu låter du verkligen överkänslig om du reagerar på utropstecken!?! Och jag har inte kallat dig dum! Men den som tror man kan avla på en dålig gårdshingst, trots att man vet att den är det, och att hingsten skall bli populär så man kan tjäna pengar på avkommorna, eller på betäckningar, är dum! Jag inte varit aggressiv mot dig, men du påstår saker hela tiden som jag inte skrivit och antyder att gårdshingstarna i Sverige skulle vara helt okontrollerade! En gårdshingst som skall betäcka andras ston måste följa EU-reglerna den också och det innebär att den är kontrollerad hälsomässigt! Men om det blir för höga priser på betäckningsbevis och registrering, så struntar folk i detta. Man "köper" ett sto på papperet och betäcker och sedan kan man sälja det igen. Då har man inte betäckt någon annans sto, bara sitt eget. Och stoet kan vara av vilken ras som. Eller så säger man det är en tjuvbetäckning eller reggar med okänd stam.

Ju högre avgifter, ju fler väljer den vägen. Och det är synd att du inte kan erkänna att det är så! För någon som går arbetslös eller deltidsarbetar är 8000 i straffavgifter en hel månadslön! De är ytterst skickliga i att snåla så de har råd med sin häst, men de har inte råd med de pengarna! Sedan glömmer du att SIFs registreringsregler faktiskt lockar till att inte bara ta en avkomma, fört det blir en dyr sådan, utan flera samma år och att ta emot andras ston för att finansiera det hela. För om du tar en avkomma kostar det oavsett om den hingsten har betäckningsbevis eller ej, 8750 kr att regga. Tar du föl på egna ston behövs inte betäckningsbevis och då väljer man att inte ens hälsoundersöka för det kostar ytterligare ett par tusenlappar, minst, med röntgen och allt. Och de flesta reggas i ASRP. Men om man hälsoundersöker kan man lösa betäckningsbevis för 6000 och regga avkommorna för 2750. En avkomma blir svindyr men tar man flera ston och tar emot andras för kanske 2-3000 då blir den egna avkomman billigare. Så eftersom den första blir så fruktansvärt dyr, så lockas man till att finansiera den med att ta fler avkommor!

En annan dumhet är att man ändrar och höjer avgiften varje år så det som gällde när man betäckte gäller inte när fölet är fött! När tex mina 3-åringar tillverkades 2003 kostade det 3500 att regga en avkomma. När de föddes hade priserna höjts en dryg tusenlapp och när jag äntligen, efter nästan ett år, fick DNA-testerna på dem, den långa väntetiden pga att alla måste ha pass och att få fram alla prover men på något sätt har de strulat till det också på SLU, hade priset höjts till ett belopp jag inte kunde acceptera. Och när de tillverkades fanns det ingen möjlighet att söka betäckningsbevis eller några rullor, så de är tillverkade utanför rullorna och kostar idag 8750 st att regga, varav 6000/st i straffavgift för att de utanför rullorna som inte existerade när de tillverkades!!!

Vi är flera som råkat ut för detta pga långa köer på provsvar och pass! Därefter har jag bara tagit 2 men priserna har höjts varje år så förutsättningarna att regga har ändrats från betäckningsår till registreringsår. Från i fjol har det höjts från 6500 till 8750 tex. Och 50000 för att regga 5 avkommor i SIF är väldigt mycket pengar och inget jag har råd med nu, nyskild och allt! Och de flesta har inte råd med de summorna. Jag är ändå civilingenjör med en hyfsad inkomst men många har betydligt lägre lön och sliter och snålar för attt hålla sina hästar. De ger upp och blir förbannade på SIF och reggar i ASRP istället.

Det är för dyrt att regga i SIF. Reggar jag i ASRP kostar det 2000 för samtliga om jag reggar utan stam och under 10000 för samtliga om jag reggar med stam. Då kan jag ändå bevisa att det är renrasiga islandshästar! Vilket tror du de flesta väljer under de omständigheterna?! Jo, tyvärr blir det ASRP! Det här drabbar de som inte har gott om pengar, samma folk som inte har råd med dyra kurser och sadlar och alltså inte heller har samma möjligheter att utbilda sig och hästen och definitivt inte har råd att lämna den i träning heller. Jag ser flera sådana som sätter sina hästar före sig själv och snålar på allt till sig själv. Hästarna är välskötta och de klarar av att hålla dem ekonomiskt, men de klarar inte att ta sådan extrema kostnader för at tregga en avkomma. Det kan ju faktiskt vara en tjuvbetäckning också, och då har man inte ens själv valt det. Stoet har blivit betäckt av den egna eller grannens unghingst. Ibland vet man inte vilken och får DNA-testa flera unghingstar, pris 500 kr/st. Att då både ha pengar till att ta hand om en oplanerad fölunge i minst 6 månader, flera DNA-test och flera tusen i registreringskostnad, är en orimlig begäran. Så det blir ASRP, ofta utan stam... Det skall inte vara så att endast de rikt bemedlade skall ha råd att regga en sådan avkomma!

Sen ditt resonemang att jag tillskriva dig den enorma digniteten i islandshäst-Sverige, när jag bara undrar vad du tycker, är ju rent löjligt. Åter igen tillskriver du mig något jag inte har skrivit, vilket jag tycker är oseriös debatt! Och inte likt dig alls! Jag har alltid respekterat dina åsikter och dina debattinölägg som brukar hålla bra nivå och kvalité så det gör mig besviken och jag bryr mig, även om du inte gör det!

Att skriva om förhållandena på Island och den okontrollerade aveln, gör det ännu mer felaktigt att vi skall ha höga registreringskostnader på de fåtal svensktillverkade islandshästarna efter icke bedömd hingst, som är bättre kontrollerade än de isländska, samtidigt som SIF reggar de tillverkade på Island utan DNA-test, ibland utan känd far eller tom båda föräldrarna, påhittad stam osv till vanliga priset och i grundstambok! Och dessa är många tusen i Sverige! Hör du inte själv hur löjligt det låter att kräva "straff" ( + att de reggas i bilagan) på de fåtalet som är betydligt mer kontrollerade och släppa in många, många ggr fler utan straffavgift rätt in i grundstamboken! Det ger ett löjets skimmer över de argument SIF har till både bilaga och straffavgifter!
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Här håller jag med dig, de är inte jämförbart därför att resultatet blir olika trots att tankegången är densamma. Kommersiellt är det från bägge håll, dock tänker man väldigt olika här. För islänningarnas del är exporten viktig, medan den enskilda hästen är viktig för svenskarna.
För att få en bra export baserad på en häst med ett gott huvud, ryker de individer som inte faller inom den kategorin. Det är kommersiellt viktigt, annars riskerar man en exportnedgång.

Svenskar ser till den egna plånboken, på så sätt skulle även en individ med ett sämre lynne kunna få vara kvar. Vi har ju sett exempel på det i denna tråd, hästar som kallas enmanshästar i hanteringssyfte. Även du Anette har påtalat flera sådana hästar hos dig, mina frågor måste då således bli. Är det den här typen av avel vi vill ägna oss åt? Varför har vi svenskar så svårt att vara selektiva?


Det där stämmer inte heller. Islänningarna är förvisso noga med lynnet, men de har exporterat massor av hästar med sämre kvalité både vad gäller exteriör, gångarter och hälsa, främst spatt! Det har sett en marknad att sälja dessa hästar utomlands iställt för att slakta dem och flera idag kända fina stall som inte vill kännas vid dessa hästar, har importerat massor av dem och tjänat pengar på dem! Och det förekommer än idag!

Jag har bara påtalat en som haft dåligt lynne efter en tränare förstört honom, och han är avlivad! Var försäkrad i 150000 men man får inte ett öre när man avlivar pga lynnesfel!

Däremot har jag påtalat att jag tidigare mest avlade på förstaklasshingstar och då fått avkommor som inte har lynnesfel men väl varit för tuffa, heta eller annat för att passa som familjehästar. bäst lynne har jag fått efter min gårdshingst och det var lynnet på hans far Silfur-Reynr, härstammande från Gladur frá Ytra-Skördugili, som har varit det avgörande för att spara min gårdshingst som hingst, för jag tycker inte att exteriör och gångarter är tillräckligt för att spara en hingst utan det krävs ett mycket gott lynne så den är säker att hantera och ger bra avkommor. Du och andra är hjärtligt välkomna att med egna ögon konstatera det lynnet både han och hans avkommor har!

Dock inte just nu. Jag har en valack som varit på träning och han har haft 40 graders feber i 3 dagar. Pover är tagna och det är någon sorts staffylokock, troligen en snällare släkting till kvarka, men odlingarna är inte klara och man har inte kunnat utesluta kvarka! Jag har aldrig haft eller ens kommit i kontakt med smittsamma sjukdomar på mina eller andras djur, så jag är helt novis på området, men har basunerat ut till alla att hålla sig undan. Det gick kvarka tidigigare i våras i Karlshamn och en häst dog och tydligen har en gård i Sölvesborg kvarka också. Men länsveterinären upplyser inte ens veterinärerna om vilken! Min häst behandlas med pencillin sedan igår och jag tar inte mot en enda här förrän jag vet vad det är och alla djur är friska!
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Ta inte illa upp men jag upplever tyvärr också dig som väldigt påstridig och nästan väl dominant. Din skrivstill kan uppfattas som aggressiv. Därför undviker jag och säkert fler med mig att direkt konfronteras med dig i debatter. Skriver man något så får man direkt en A4:a sida med mothugg:crazy:

Mja, fast jag bara motargumenterar och det vet jag att jag gör ordentligt. Rena personangrepp eller att påstå att någon menar något den inte gör, det gör jag inte och jag skriver inte att jag struntar i vad någon tycker. Hade jag gjort det, hade jag inte debatterat, argumenterat och försökt förklara och belysa alla sidor av myntet! Påstridig måste man vara om man vill driva igenom något, men man skall vara det med argument, inte med personliga påhopp! Nej, jag tar inte illa upp, jag är inte arg eller aggressiv heller. Och jag är bekymrad just nu för jag har alltid gillat Freyja och tycker det är väldigt synd att det skall bli ren pajkastning... :cool: Men sedan är det lätt att när man debatterar på nätet att missförstå också för man tappar all betoning och kroppsspråk och kan då totalt missförstå vad den andre menar!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Jag kan bara (tyvärr) instämma. Jag har haft precis samma diskussion med sambaengi ett antal gånger och har ett antal gånger påpekat aggressivitet i hennes inlägg.

Lustigt att så många upplever en och samma person som aggressiv - medans personen själv anser att det är alla andra som har problem.

Ytterligare löjeväckande i denna debatt är att sambaengi verkar för något som till stor del verkar sakna stöd inom islandshästvärlden i Sverige. Demokratin styrs vanligen av det som majoriteten vill...

Det finns ju helt klart stöd för att ta bort bilagan - men av diskussionen att döma finns det litet stöd för att ta bort den högre registreringsavgiften för obedömda hingstar.

Det finns lagligt stöd för det, lagar som tagits fram av EU vilken är ett mycket större övergripande demokratiskt styre än SIF. Sedan kan jag inte se att varken den ena eller andra sidan har större stöd i den häsr tråden. Jag har fått flera som håller med och det är heller inte alla som ser en aggressiv ton. Och flera ggr har jag talat om att tråden inte startades för att debattera åsikterna utan att upplysa andra vilka besked jag fått när jag pratat med Jordbruksverket. Sedan kan vi argumentera hur vi vill men det är ändå EU-lagarna som gäller och personligen tycker jag de är jättebra! De stöder att alla hingstar skall vara hälsoundersökta innan de används till annat än egna ston och de stöder all variation inom rasen genom att det blir fritt att avla på både grövre, lättbyggda och hästar som har mer normala rörelser och inte bara smäckra hästr med höga lyft! Alla kan avla enligt sin smak men hälsan finns med i bilden! Och det är väl ändå det som är det viktigaste!

För den delen har jag fått ett antal mail som tycker jag skall stå på mig, men de känner att de inte vill debattera i tråden för de blir nergjorda... Och i annat forum är det övervägande att ta bort avgifterna också. Men jag skulle vara försiktig med at påstå att något av forumen är representativa för vad SIF medlemmar skulle röst för, en omröstning jag begärt i 5 år liksom om vad för typ av häst vi skall premiera, De flesta är inte ute efter att avla eller rida en topprestationshäst med höga lyft utan värdesätter annat högre, vilket de skall ha rätt att göra! Feodal-Sverige där endast adeln fich ha hingst, är väl nog avskaffat och jag vill inte ha det tillbaka!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Jag har bara påtalat en som haft dåligt lynne efter en tränare förstört honom, och han är avlivad! Var försäkrad i 150000 men man får inte ett öre när man avlivar pga lynnesfel!

Glömde skriva att med det menar jag att jag verkligen skitit i den ekonomiska biten och tagit mitt ansvar. Hur många här har gjort detsamma, innan ni kommer med kritik om mitt ansvarstagande?! Detta var dessutom en mycket, mycket lovande hingst som tränaren och alla som besökte träningsstallet, ja alla som sett honom, verkligen tyckte var något i särklass, både exteriört och gångartsmässigt. Nej, han var inte min uppfödning, köpte honom som föl, en livmoderimport från Island för övrigt. När han visade denna plötsliga aggressivitet och nästan dödade mig, tvekade jag inte en sekund att avliva honom! Maken sköt honom i hagen 10 dagar senare. Jag vägrade ens ge honom en chans som valack! Det var alltför stor risk!
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Jag har bara påtalat en som haft dåligt lynne efter en tränare förstört honom, och han är avlivad! Var försäkrad i 150000 men man får inte ett öre när man avlivar pga lynnesfel!

Glömde skriva att med det menar jag att jag verkligen skitit i den ekonomiska biten och tagit mitt ansvar. Hur många här har gjort detsamma, innan ni kommer med kritik om mitt ansvarstagande?! Detta var dessutom en mycket, mycket lovande hingst som tränaren och alla som besökte träningsstallet, ja alla som sett honom, verkligen tyckte var något i särklass, både exteriört och gångartsmässigt. Nej, han var inte min uppfödning, köpte honom som föl, en livmoderimport från Island för övrigt. När han visade denna plötsliga aggressivitet och nästan dödade mig, tvekade jag inte en sekund att avliva honom! Maken sköt honom i hagen 10 dagar senare. Jag vägrade ens ge honom en chans som valack! Det var alltför stor risk!

Vad gäller oenighet så är det alltid samma människor här i forumet som inte gillar mina inlägg, vad det än gäller! Och ibland tycker jag flera är väldigt onyanserade och har problem att skilja på sak och person, tyvärr. Kolla noga så ser ni att jag kan ge vem som helst beröm för ett inlägg jag gillar, även från de som aldrig berömt mig, bara kritiserat! Jag skiljer nämligen strikt på sak och person! Men ibland kan ju även jag behöva säga ifrån!
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Nu låter du verkligen överkänslig om du reagerar på utropstecken!?! Och jag har inte kallat dig dum! Men den som tror man kan avla på en dålig gårdshingst, trots att man vet att den är det, och att hingsten skall bli populär så man kan tjäna pengar på avkommorna, eller på betäckningar, är dum! Jag inte varit aggressiv mot dig, men du påstår saker hela tiden som jag inte skrivit och antyder att gårdshingstarna i Sverige skulle vara helt okontrollerade! En gårdshingst som skall betäcka andras ston måste följa EU-reglerna den också och det innebär att den är kontrollerad hälsomässigt! Men om det blir för höga priser på betäckningsbevis och registrering, så struntar folk i detta. Man "köper" ett sto på papperet och betäcker och sedan kan man sälja det igen. Då har man inte betäckt någon annans sto, bara sitt eget. Och stoet kan vara av vilken ras som. Eller så säger man det är en tjuvbetäckning eller reggar med okänd stam.

Ju högre avgifter, ju fler väljer den vägen. Och det är synd att du inte kan erkänna att det är så! För någon som går arbetslös eller deltidsarbetar är 8000 i straffavgifter en hel månadslön! De är ytterst skickliga i att snåla så de har råd med sin häst, men de har inte råd med de pengarna! Sedan glömmer du att SIFs registreringsregler faktiskt lockar till att inte bara ta en avkomma, fört det blir en dyr sådan, utan flera samma år och att ta emot andras ston för att finansiera det hela. För om du tar en avkomma kostar det oavsett om den hingsten har betäckningsbevis eller ej, 8750 kr att regga. Tar du föl på egna ston behövs inte betäckningsbevis och då väljer man att inte ens hälsoundersöka för det kostar ytterligare ett par tusenlappar, minst, med röntgen och allt. Och de flesta reggas i ASRP. Men om man hälsoundersöker kan man lösa betäckningsbevis för 6000 och regga avkommorna för 2750. En avkomma blir svindyr men tar man flera ston och tar emot andras för kanske 2-3000 då blir den egna avkomman billigare. Så eftersom den första blir så fruktansvärt dyr, så lockas man till att finansiera den med att ta fler avkommor!

En annan dumhet är att man ändrar och höjer avgiften varje år så det som gällde när man betäckte gäller inte när fölet är fött! När tex mina 3-åringar tillverkades 2003 kostade det 3500 att regga en avkomma. När de föddes hade priserna höjts en dryg tusenlapp och när jag äntligen, efter nästan ett år, fick DNA-testerna på dem, den långa väntetiden pga att alla måste ha pass och att få fram alla prover men på något sätt har de strulat till det också på SLU, hade priset höjts till ett belopp jag inte kunde acceptera. Och när de tillverkades fanns det ingen möjlighet att söka betäckningsbevis eller några rullor, så de är tillverkade utanför rullorna och kostar idag 8750 st att regga, varav 6000/st i straffavgift för att de utanför rullorna som inte existerade när de tillverkades!!!

Vi är flera som råkat ut för detta pga långa köer på provsvar och pass! Därefter har jag bara tagit 2 men priserna har höjts varje år så förutsättningarna att regga har ändrats från betäckningsår till registreringsår. Från i fjol har det höjts från 6500 till 8750 tex. Och 50000 för att regga 5 avkommor i SIF är väldigt mycket pengar och inget jag har råd med nu, nyskild och allt! Och de flesta har inte råd med de summorna. Jag är ändå civilingenjör med en hyfsad inkomst men många har betydligt lägre lön och sliter och snålar för attt hålla sina hästar. De ger upp och blir förbannade på SIF och reggar i ASRP istället.

Det är för dyrt att regga i SIF. Reggar jag i ASRP kostar det 2000 för samtliga om jag reggar utan stam och under 10000 för samtliga om jag reggar med stam. Då kan jag ändå bevisa att det är renrasiga islandshästar! Vilket tror du de flesta väljer under de omständigheterna?! Jo, tyvärr blir det ASRP! Det här drabbar de som inte har gott om pengar, samma folk som inte har råd med dyra kurser och sadlar och alltså inte heller har samma möjligheter att utbilda sig och hästen och definitivt inte har råd att lämna den i träning heller. Jag ser flera sådana som sätter sina hästar före sig själv och snålar på allt till sig själv. Hästarna är välskötta och de klarar av att hålla dem ekonomiskt, men de klarar inte att ta sådan extrema kostnader för at tregga en avkomma. Det kan ju faktiskt vara en tjuvbetäckning också, och då har man inte ens själv valt det. Stoet har blivit betäckt av den egna eller grannens unghingst. Ibland vet man inte vilken och får DNA-testa flera unghingstar, pris 500 kr/st. Att då både ha pengar till att ta hand om en oplanerad fölunge i minst 6 månader, flera DNA-test och flera tusen i registreringskostnad, är en orimlig begäran. Så det blir ASRP, ofta utan stam... Det skall inte vara så att endast de rikt bemedlade skall ha råd att regga en sådan avkomma!

Sen ditt resonemang att jag tillskriva dig den enorma digniteten i islandshäst-Sverige, när jag bara undrar vad du tycker, är ju rent löjligt. Åter igen tillskriver du mig något jag inte har skrivit, vilket jag tycker är oseriös debatt! Och inte likt dig alls! Jag har alltid respekterat dina åsikter och dina debattinölägg som brukar hålla bra nivå och kvalité så det gör mig besviken och jag bryr mig, även om du inte gör det!

Att skriva om förhållandena på Island och den okontrollerade aveln, gör det ännu mer felaktigt att vi skall ha höga registreringskostnader på de fåtal svensktillverkade islandshästarna efter icke bedömd hingst, som är bättre kontrollerade än de isländska, samtidigt som SIF reggar de tillverkade på Island utan DNA-test, ibland utan känd far eller tom båda föräldrarna, påhittad stam osv till vanliga priset och i grundstambok! Och dessa är många tusen i Sverige! Hör du inte själv hur löjligt det låter att kräva "straff" ( + att de reggas i bilagan) på de fåtalet som är betydligt mer kontrollerade och släppa in många, många ggr fler utan straffavgift rätt in i grundstamboken! Det ger ett löjets skimmer över de argument SIF har till både bilaga och straffavgifter!

Läs du igenom din texter en gång till. Ord som "Löjligt", "dumt", "oseriöst", och antydningar "förstår du inte bättre" så fort åsikterna skiljer sig från dina.
Jag är inte mer överkänslig än någon annan och känner mig inte särskilt påverkad av sådana försök att förringa mina åsikter vilket jag också uttryckte i "sk*t"-term, så bekymrad över mig behöver du inte vara.
Istället kanske du ska tänka efter hur du själv skulle ha reagerat med svar på dina inlägg med sådana ord :smirk:

Mitt ironiska svar angående ansvaret på mina axlar, åsyftade din hurtiga uppmaning till mig:

"Vill du ha friska hästar så se då till att det blir lösbart för alla ekonomiskt att genomgå hälsoundersökning och regga sina hästar i SIF! "

Jag står för vad jag skrivit tidigare vad du än klistrar på mig för åsikter.

Och jag sammanfattar dem igen,
Visningar och mönstringar ska premieras.
Registrering ska premieras - ta bort bilagan, vilket även stimulerar visning av gårdshingstar och uttag av licenser.
Ett visst avgiftssystem behövs för att fungera som broms för "fri avel" och stimulans till att använda visade hingstar. Sedan kan lämplig nivå på "straffavgifterna" diskuteras.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Men det kan ha hänt mycket sedan sist. Kanske att du skulle försöka igen? För inte ger du väl upp så lätt... eller?

Nej, jag ger mig inte i första taget. Det får väl bli en tioårsplan ;)
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Ett visst avgiftssystem behövs för att fungera som broms för "fri avel" och stimulans till att använda visade hingstar. Sedan kan lämplig nivå på "straffavgifterna" diskuteras.

Skall vara "använda visade hästar". Gäller naturligtvis stimulans för att visa/mönstra både sto och hingst.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Jag kan bara (tyvärr) instämma. Jag har haft precis samma diskussion med sambaengi ett antal gånger och har ett antal gånger påpekat aggressivitet i hennes inlägg.

Instämmer också! Nu kan det erkännas att jag provocerade Sambaengi tidigare och pressade henne på vissa punkter. Sorry Samba:angel:

Jag tycker dock inte om att du säger dig vara besviken på Freyja. Hon är denna trådens hjälte och har mycket smarta, fräscha och objektiva åsikter. Även Pocahontas har haft goda poänger.
Men att skriva att du är besviken på Freyja så fort hon inte håller med dig är lågt:mad:
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Det finns lagligt stöd för det, lagar som tagits fram av EU vilken är ett mycket större övergripande demokratiskt styre än SIF.

EU har också stiftat lagar som avgör hur stor en jordgubbe eller gurka får vara samt vilken form de ska ha för att få kallas "jordgubbar" eller "gurka". Tror det är bra att bibehålla en kritisk syn till all form av lagstiftning - svensk som osvensk. Lagen ska ändå i största möjliga utsträckning stå för det som majoriteten tycker. Och så kan knappast vara fallet med jordgubbarna/gurkorna - märk väl att jag inte har några extensiva studier på området som bevisar min teori om jordgubbar/gurkorna.


Sedan kan jag inte se att varken den ena eller andra sidan har större stöd i den häsr tråden. Jag har fått flera som håller med och det är heller inte alla som ser en aggressiv ton.

Jag har visserligen inte räknat, men min uppfattning är att stödet för att ta bort bilagan är relativt stort i jämförelse med stödet för att minska reg.avg för obedömda hingstar. Vi gör olika bedömningar av trådens innehåll, antar jag.

Och flera ggr har jag talat om att tråden inte startades för att debattera åsikterna utan att upplysa andra vilka besked jag fått när jag pratat med Jordbruksverket. Sedan kan vi argumentera hur vi vill men det är ändå EU-lagarna som gäller och personligen tycker jag de är jättebra!

Min åsikt är att den svenska lagen generellt bör gå före någon stiftad EU-lag. Sen finns det mer eller mindre löjliga svenska och EU-lagar. Min uppfattning är att du väljer att rätta dig efter EU-lag i detta fall, för att det passar din inställning i ärendet. Och som jag har sagt förut - jag tror inte att alla fritidsavlare besitter den kunskap om islandshästen - som du gör. Så för din del hade mycket väl EU-lag kunnat fungera, men knappast på det stora hela.


De stöder att alla hingstar skall vara hälsoundersökta innan de används till annat än egna ston och de stöder all variation inom rasen genom att det blir fritt att avla på både grövre, lättbyggda och hästar som har mer normala rörelser och inte bara smäckra hästr med höga lyft!

Jag håller helt med om hälsoundersökningar och bredd inom aveln - och JA hälsan är viktigast! Jag tror dock inte att dagens avel ENBART producerar smäckra hästar med höga lyft. Sen tyckte jag du sa att aveln var fri redan idag? Och nu är den helt plötsligt inte det. Förvirrande.

Du har ju också sagt att det finns sån bredd och mängd hingstar idag att det bör tillgodose alla typer av behov?

För den delen har jag fått ett antal mail som tycker jag skall stå på mig, men de känner att de inte vill debattera i tråden för de blir nergjorda... Men jag skulle vara försiktig med at påstå att något av forumen är representativa för vad SIF medlemmar skulle röst för

Samma här - alla tidigare gånger vi har debatterat detta ämne har jag fått "stå på dig"-PM från forumister. Jag påstår mig inte veta att röster på ett forum är representativt för vad SIF tycker. Jag menade att denna tråd - just denna tråd som jag nu skriver i - enligt min uppfattning verkar ha övervägande åsikter för att ta bort bilagan. Detta baserar jag på min uppfattning efter att ha läst igenom hela tråden samt tidigare trådar i samma ämne. Ingenstans nämner jag representativitet av SIF's åsikter i tråden.

Detta är ett ypperligt exempel på det jag menar - du vill gärna lägga orden i munnen på mig. Du verkar gärna vilja tro att jag BARA vill ha högbenta smäckra hästar med höga lyft. Du verkar vilja tro att jag inte vill sätta friskheten/hållbarheten först.

Undrar du nåt är det bara att fråga - varför anta att jag tycker något? Detta har jag påpekat samtliga gånger vi tidigare debatterat detta ämne.

De flesta är inte ute efter att avla eller rida en topprestationshäst med höga lyft utan värdesätter annat högre, vilket de skall ha rätt att göra!

Men det är ok att du gör en subjektiv bedömning och antar dig veta vad "alla" vill ha och vad "alla andra" värdesätter?

Feodal-Sverige där endast adeln fich ha hingst, är väl nog avskaffat och jag vill inte ha det tillbaka!

Nu tar du i överdrivet mycket. Så är det knappast idag - och min uppfattning är att få vill ha det tillbaka.
 

Liknande trådar

C
Avel Helt hypotetisk fundering, men jag undrar om nån har koll? Säg att vi har en fullblodshingst, ej visad. Om han skulle betäcka, hur...
2
Svar
25
· Visningar
2 572
Senast: cissiny
·
S
Islandshäst Citat under Avel-Om Avel-Betäckning: "För föl efter icke godkända hingstar eller unghingstar utan betäckningstillstånd, registreras inte...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 681
Senast: sambaengi
·
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar...
2
Svar
21
· Visningar
2 467
Senast: Kick
·
Avel Ja, jag tycker att det är konstiga regler inom den svenska varmblodsaveln. Om jag åker över till t ex Tyskland med mitt sto och betäcker...
Svar
8
· Visningar
1 483
Senast: Katinkas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp