Synen på MH bland uppfödare?

Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Varför ansågs karaktärsprovet ge en dålig bild av mentaliteten? Att MT o korning ger mer o är mycket mer detaljerat förstår jag. Men på vilket sätt anses MH vara bättre än karaktärsprov? Var det för att karaktärsprovet var mer inriktat på spöken o skott, men att MH skulle spegla även andra drag hos hunden?
Har, som jag skrev i annan tråd, sett exempel där hunden ifråga får 5 på skott på MH, men sedan bedöms som "skottfast" på korningen. Kan man då egentligen säga att MH ger en riktigt rättvis bild av hunden? Den skottfasta hunden kommer ju att bidra till statistiken över skotträdda hundar. För mig som ännu inte visat min hund på MH så låter det lite märkligt. Visst kan den hunden vara ett extremfall, men vad är det som säger att det inte finns fler "extremfall" i beskrivningarna. Kan man lita helt på MH?

Frågan är om hunden faktiskt har ändrat sätt att reagera (efter tex träning) eller om det är den mänskliga faktorn som ligger bakom, i det sistnämda så vet man ju inte var felet begåtts på MHt eller på MT. Inte heller karaktärsprovet kan vara helt befriad från mänskliga misstag. Så är det ju alltid när det gäller bedömningar.

Jag känner till ett par fall där en hund gjort så dåligt ifrån sig att de inte blivit godkända på MT men sen fått fina poäng - i ett fall till och med "högsta möjliga" poäng.
Hunden mådde helt enkelt inte bra första gången.
 
Senast ändrad:
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Och detta ifrågasätter jag ju i ett annat inlägg. Hur kan hunden anses ha "känd mental status" om den inte genomfört hela MH? Om hela beskrivningsprogrammet inte kunnat genomföras så kan man ju inte säga hur hunden reagerar i alla situationer. Lite som om man skulle ge gångartsbetyget 6 till en häst som inte galopperat en meter...

På detta sätt släpps ju allt o alla i hundväg in i aveln. Om hunden är så skraj eller vad det nu är som gör att MH måste avbrytas så borde det ju stå o hunden därmed vara kasserad för avel. Jag kan inte se hur man skulle förbättra aveln genom att använda MH. Visst, som valpköpare kan man se hur föräldradjuren betett sig den dagen. MEN, bättre vore i så fall att hundar med så svaga sidor att de inte ens klarar av ett simpelt MH inte alls får användas i aveln, på så sätt att avkommorna inte skulle få registreras.
MH borde kunna ge en bra indikation för enskilda uppfödare hur det står till med deras avel.
Men detta med "känd mental status" hos hund som faktiskt bara genomfört del av MH är för mig en gåta som ingen ännu svarat på...

Den är känd att den är så dålig att testet fått avbrytas.
Köper du en bil som enligt säljaren "genomgått besiktning" så innebär det inte att bilen genomgått besiktningen och BLIVIT GODKÄND.
Det är ju likadant med MH.

Även om du nu tycker att MH inte är något bra för collies så förstår jag inte varför du menar att ett karaktärsprov skulle vara bättre?
Både skott och spöken ingår ju och om du nu inte tycker att collies ska leka med främmande så är det ju bara att titta på hur hunden betett sig. Mh är ju en beskrivning av vad hunden gör.
Nu har jag aldrig sett ett karaktärsprov IRL (Däremot MH och gamla korningen) men i min tiks papper så står det enbart Godkänt karaktärsprov vilket inte ger någon annan information om hur hunden faktiskt har BETETT sig.
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Och ändå stämmer det inte riktigt med beskrivningen av collie. Så din källa är för mig inte tillförlitlig, vem det nu är.

Därmed inte sagt att collien absolut tvärvägrar att leka med främmande, har själv en ung tik som äääälskar allt o alla som sagt, samt en äldre tik som är lätt att trigga igång, men det är INTE att betrakta som ett rastypiskt kännetecken, och ärligt talat vet jag inte hur stor vikt som läggs på lek när det gäller collie o MH. Men faktum är att det bedöms precis som för alla andra raser, och det är bl.a. detta som somliga uppfödare ifrågasätter, eftersom det inte alls är typiskt för collien. Att collien ska ha bra psyke är det väl knappast någon som ifrågasätter, och framförallt inte de gamla erfarna uppfödarna. Den grupp som skiter totalt i det o vill ha "pälsbollar" som någon skrev måste vara försvinnande liten. Jag har lyckligtvis inte träffat någon med den inställningen.

VET du hur ett MH ser ut och går till?
Min tibetanska terrier ska INTE agera som min rottweiler på ett MH. Men det är INGET PROBLEM eftersom jag kan visa HUR hunden reagerat, sen är det upp till folk att avgöra hur deras idealtibbe ska reagera och välj avelsdjur utifrån det.

Hur man kan påstå att ett karaktärsprov där man bara får reda på om hunden är godkänd eller inte skulle vara bättre kan jag inte för mitt liv begripa?

Ärligt talat, jag tror det bara är att sätt att maskera att man har skit i aveln om man som uppfödare, speciellt av en bruksras, sågar MH för att "det passar inte våra hundar".

Sen att folk påstår att "alla av rasen X jag träffat har minsann varit bra trevliga hundat" kan mycket väl vara okunskap - att folk inte fattar att deras hundar är kassa mentalt eftersom de är lätta i vardagen eller att folk tycker att deras problem är "normalt" men de duger inte till det de ska vara ämnade till.
 
Senast ändrad:
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Visst säger ett MH en hel del, jag har ändrat uppfattning gällande två av våra hundar. Den första, omplaceringen, rörde mig till tårar när hon visade vilka kvalitéer som rymdes i henne och det hjärta hon har, den andra var en besvikelse då hon visade sig vara mkt vekare än vad vi trodde. Ingen av dem är avelsmaterial då den första utvecklat pannus och den andra håller inte mina krav på mentaliteten trots att hon är en sån härlig hund på många sätt och vis, vilket är så synd då hon har så många andra kvalitéer.

Nu finns det så många bra hundar att jag anser att man inte ska avla på de som inte duger, i vårt fall duger hon inte MH-mässigt även om exteriören och "resten" är bra. En mycket älsklig hund som charmar alla med sitt ljuvliga sätt, men hon är skotträdd, gillar inte spökena och har svårt för skrammel, samma hund har inga problem med åska, jakt eller nya människor utan älskar alla men är reserverad på okända platser. Trist men sanning.

Den tredje är ganska tuff av sig och jag tror att hon kommer att klara majoriteten av testerna galant, sånär som på kampandet och förföljandet. Vi får se. :cool:
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Varför SBK har satt kraven för registrering och avel så lågt får du fråga dem om. Om jag får spekulera lite så handlar det kanske om att det skulle bli upplopp i delar av uppfödarkåren då. Det finns många som aldrig skulle acceptera högre krav på mentaliteten, och de största motståndarna är utställningsinriktade uppfödare. Varför är de motståndare? Tja, fråga dem. Jag förstår det inte.

Detta kan tydligen inte tjatas nog många gånger. Nej, utställningsinriktade uppfödare skiter inte i psyket. Även dessa vill ha mentalt stabila hundar.
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Men visa för mig var det står i rasstandarden att lek med främmande inte är rastypiskt? Det har jag frågat dig flera gånger nu. Det står inte ett ord om mentaliteten i rasbeskrivningen förutom det där med "utan spår av aggressivitet", så var du läser in någonting om lek över huvud taget förstår jag inte.

Visa mig då VAR i standarden det står att det är typsikt för collien att glatt rusa fram o leka med vilt främmande människor utan någon närmare presentation. Det har du hittills inte lyckats med.
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Frågan är om hunden faktiskt har ändrat sätt att reagera (efter tex träning) eller om det är den mänskliga faktorn som ligger bakom, i det sistnämda så vet man ju inte var felet begåtts på MHt eller på MT. Inte heller karaktärsprovet kan vara helt befriad från mänskliga misstag. Så är det ju alltid när det gäller bedömningar.

Jag känner till ett par fall där en hund gjort så dåligt ifrån sig att de inte blivit godkända på MT men sen fått fina poäng - i ett fall till och med "högsta möjliga" poäng.
Hunden mådde helt enkelt inte bra första gången.

Hoppas du ursäktar att jag tjatar, men jag letar logiska förklaringar till allt. Jag tror också att hunden kan ha en dålig dag och få sämre "resultat" än vad den hade fått en bra dag. Men då frågar jag mig fortfarande om MH verkligen är så tillförlitligt som en del människor påstår? Ett bra riktmärke, ja. Men ger det en verkligt sann bild av hunden? En hund med en sämre dag kommer ju då att bidra till sämre statistik för rasen ifråga.

När det gällde karaktärsprov så kunde hunden, vad jag minns, inte bli godkänd om den inte klarade av momenten som ingick. Det fanns inget "känd mental status" då. Det är många år sedan vi visade hund på karaktärsprov, men har jag fel så får den som varit med rätta mig.

Sedan får du gärna läsa inläggen mer noggrant. Det är inte JAG som absolut inte vill ha MH. Det är inte JAG som inte vill att hundarna ska leka med vem som helst.
 
Senast ändrad:
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Visa mig då VAR i standarden det står att det är typsikt för collien att glatt rusa fram o leka med vilt främmande människor utan någon närmare presentation. Det har du hittills inte lyckats med.

Men det har ju inget med att klara ett MH att göra. Visst den hunden kan få låga poäng på lekmomentet, men om rasprofilen är sån så gör det väl inget. Det man vill komma åt är ju ändå framförallt rädslorna.
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Hoppas du ursäktar att jag tjatar, men jag letar logiska förklaringar till allt. Jag tror också att hunden kan ha en dålig dag och få sämre "resultat" än vad den hade fått en bra dag. Men då frågar jag mig fortfarande om MH verkligen är så tillförlitligt som en del människor påstår? Ett bra riktmärke, ja. Men ger det en verkligt sann bild av hunden? En hund med en sämre dag kommer ju då att bidra till sämre statistik för rasen ifråga.

När det gällde karaktärsprov så kunde hunden, vad jag minns, inte bli godkänd om den inte klarade av momenten som ingick. Det fanns inget "känd mental status" då. Det är många år sedan vi visade hund på karaktärsprov, men har jag fel så får den som varit med rätta mig.

Sedan får du gärna läsa inläggen mer noggrant. Det är inte JAG som absolut inte vill ha MH. Det är inte JAG som inte vill att hundarna ska leka med vem som helst.
Jag har aldrig påstått att du vill att hundarna ska leka med vem som helst - snarare att du sagt motsatsen. Saken är den att det inte spelar någon roll. Vill du inte ha en hund som leker med främmande så tittar du efter hur hunden betett sig i de rutorna.

Ett MH ger ju rimligtvis en MER sann bild av hunden än ett karaktärsprov, det är det jag vill ha fram eftersom du i resultatet ser hur hunden betett sig istället för att man bara får ett papper på om hunden är godkänd eller inte.

Jag var inte på plats när min tik gjorde karaktärsprov eller mentaltestet men jag vet vad hunden har gjort när jag tittar på hur siffrorna sitter på MT. Karaktärsprovet säger ingenting om det bara att det är godkänt.

Sen har ALLA provformer och beskrivningar det problemet att man gör bedömningen vid ETT tillfälle och att det finns mänskliga faktorer med.
Men hur man än utformar prov och bedömningar är det svårt att komma förbi det problemet.
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Visa mig då VAR i standarden det står att det är typsikt för collien att glatt rusa fram o leka med vilt främmande människor utan någon närmare presentation. Det har du hittills inte lyckats med.

Det står ju ingenstans att den ska vara reserverad heller...

Jag tror att man när man tog fram rasprofilen gärna ville ha mycket leklust helt enkelt eftersom det visat sig att en sådan hund dels i de allra flesta fallen är en bättre brukshund och dels kan hantera eventuella rädslor bättre.

MH är inget fantastiskt verktyg för att hitta nya avelsdjur även om det ger bra fingervisningar(jag skulle själv aldrig köpa en valp efter föräldrar med stora kvarstående rädslor så för mig som valpköpare är det värdefullt), utan mer ett sätt att utvärdera aveln - och tyvärr visar det att framför allt den långhåriga collien ligger väldigt dåligt till vad gäller rädslor. Det är dock så att det sällan finns något annat än MH att gå på förutom utställningar när man avlar på collie - tråkigt nog verkar alldeles för få uppfödare intresserade av att arbetsmeritera sina avelsdjur.
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Visa mig då VAR i standarden det står att det är typsikt för collien att glatt rusa fram o leka med vilt främmande människor utan någon närmare presentation. Det har du hittills inte lyckats med.

Så vitt jag vet så står det inte i rasstandarden för någon annan brukras heller.
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Domare 1 SOMMARIN CHRISTER
Domare 2 WILÉN GERT
GK karaktärsprov
1998-10-17-047 GBG/MÖLNDAL MENTALBESKR.HUND SBK
Domare 1 MELLQVIST STIG
Godk.skott
Genomförd MH
1a.Kontakt hälsning: 2
1b.Kontakt samarb.: 2
1c.Kontakt hantering: 3
2a.Lek: 3
2b.Lek gripande: 3
2c.Lek dragkamp: 4
3a 1.Jakt förfölj: 1
3a 2.Jakt förfölj: 1
3b 1.Jakt grip: 1
3b 2.Jakt grip: 1
4.Aktivnivå: 5
5a.Avst.lek intresse: 1
5b.Avst.lek hot/aggr: 1
5c.Avst.lek nyfiken: 1
5d.Avst.lek leklust: 1
5e.Avst.lek samarb.: 1
6a.Överr. rädsla: 3
6b.Överr. hot/agg: 3
6c.Överr. nyfikenhet: 3
6d.Överr. kv. rädsla: 2
6e.Överr. kv. intr.: 2
7a.Ljud rädsla: 3
7b.Ljud nyfikenhet: 4
7c.Ljud kv. rädsla: 1
7d.Ljud kv. intresse: 1
8a.Spöken hot/agg: 2
8b.Spöken kontroll: 3
8c.Spöken rädsla: 4
8d.Spöken nyfikenhet: 4
8e.Spöken kontakt: 3
9a.Lek 2 leklust: 4
9b.Lek 2 gripande: 4
10.Skott: 1

Inte min hund - men visst verkar MH ge en bättre bild av hunden?
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Det är ett faktum att motståndarna till MH oftast är utställningsinriktade uppfödare. Att de skulle "skita i mentaliteten" har jag aldrig skrivit, däremot är det du som skriver det om och om igen.

I rasstandarden står varken att kunden ska leka eller inte leka med främmande. Det står i stort sett ingenting om hur hunden ska bete sig. Otroligt trist. Dock står det i rasprofilen, som är baserad på standarden och på kännedom om rasens ursprung. Vill du inte ha mycket lek i dina hundar så är det helt okej, välj då kennlar som avlar på mer reserverade hundar, men de hundarna är inte mer "rastypiska" än de hundar som faktiskt gillar att leka med främmande.
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Beträffande lek så pratar vi standard vs spindeldiagram. INTE vad någon enskild person vill eller inte.

Sedan undrar jag om min fråga missförstås? Jag undrar om MH verkligen ger en rättvis bild i alla lägen av hunden, vilket sedan förs in i statistiken. Om man tänker på hunden som t.ex. fick skott=5 på MH och sedan var skottfast på korning. Denna hunden bidrar ju till att man sedan kan säga att rasen i fråga är rädd, trots att den egentligen är skottfast. Eller tänker jag fel?
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Jag tolkar det som att upprepade gånger talar om hur enormt bra alla bruksinriktade uppfödares hundar är jämfört med en grupp utställningsinriktade uppfödare, vilka inte alls vill ha MH eftersom de inte är intresserade av mentaliteten. Du kanske kan formulera dig annorlund om jag har fel.
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Fast det kan ju vägas upp av de hundar som är som min, som gjorde ett väldigt bra MH men ett sämre MT(dock skottfast) där det blev tydligt att han drogs med en del rädslor trots allt.
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Vilka rädslor har din hund? På vilket sätt kom de fram mer under MT än MH?
Kan inte MH i det fallet ge ett bättre intryck då, eller hur man ska säga, alltså ge ett intryck av bättre mentalitet än hunden egentligen har? Eller hur tänker man här?

Jag ska visa min unga tik till hösten har jag tänkt. Hon är jättehärlig o har ännu inte visat sig bekymrad över någonting alls. Tanken är en eventuell valpkull framöver. Om hon skulle visa sig vara sämre än vad vi trott så får vi ju ta oss en funderare. Dock förväntar jag mig ingen "katastrof", hon är glad o social o har inte reagerat alls på skott o andra höga ljud. Vår hane var visad på MH när han köptes, med 4 på skott. Han var vid köpet anmäld till korning, men vi valde att stryka honom från den, dels med tanke på att han var ny hos oss och dels (framförallt) pga skotträdslan. Hans skotträdsla är dock förvärvad (enligt uppgift har förra ägarens grannes barn skjutit raketer mot honom), och han har blivit betydligt mindre besvärad av detta sedan han kom till oss.
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Man menar att det är för lika för alla raser utan ta hänsyn till rasspecifika egenskaper.
Nu har jag i princip noll erfarenhet, men vilka moment i ett MH tar inte hänsyn till rasspecifika egenskaper? Och på vilket sätt? *nyfiken*
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Han är känslig för vissa ljud men vad som var uppenbart sämre på mentaltestet var hans förmåga att avreagera mellan momenten. Han var inte urusel på något vis; han missade godkändgränsen med minsta möjliga marginal men för mig blev det uppenbart att han t ex inte har i avel att göra trots att det är jättemånga som tycker att han är en supermysig hund.

Det som skiljer collie från många bruksraser är att MH ofta är det enda utöver möjligtvis utställning man gör innan man avlar på sin hund - om både uppfödare och valpköpare ställde högre krav skulle dels de hundar som kanske gör ett bra MH men ändå inte håller måttet sållas bort medan de som inte får ett lika bra resultat på MH kan visa sin eventuella duglighet ändå genom att t ex koras och/eller meriteras med bruksprov. Nu är många dock mer intresserade av att bortförklara sin hunds dåliga resultat på alla möjliga vis än att faktiskt visa dess kvalitéer genom att arbeta med den.
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

kl

Mycket intressant diskussion, för en som mig som inte har stelkoll på mh och allt däromkring.

Men jag funderar som så här, hunden kan ju tidigt lära sig att "skott ljud" inte är något att oja över, trots att modern sitter klistrad vid väggen två meter bort.. OM resten av hundgruppen inte reagerar?
Och helt tvärtom, valpen kan bli otroligt rädd för skottljud pga en tappad kastrull i huvudet som valp? (idiotiska jämförelser, men missförstå mig rätt :D)
Vissa uppfödare har ju tom en egen mh bana och tränar valpar och unghundar innan MHt.. Och många som tränar på BHK, är med vid skottövningar, också innan MH.
Blir det då inte väldigt missvisande?
Om man har lärt hunden att INTE jaga efter saker, och under testet, kikar hunden bara till, men inte följer efter, trots att den borde dete eftersom rasen säger så? Är ju detta med missvisande.. ?
Om hunden är uppvuxen hos KKK så lär ju spökena inte heller vara skrämmande.. (eller tvärtom)
Förstår ni poängen?

Jag vet själv inte riktigt vad jag tycker om MH, har många funderingar på det...
Visst, ett bra redskap om man ser det på det hela stora, och inte alls kikar på individen, utan kanske 500 hundar, då kanske man kan se lite att tja, många verkar vara skotträdda, frågeställningen sen är ju vad kan det bero på bla bla men att bara se stenhårt på en individs MH känns lite, knepigt.. ?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 281
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Istället för att skriva hackiga och frustrerande trådkap i samtliga trådar om Doris får hon nu en egne tråd för er som vill följa...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 619
Senast: Gnist
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
5 780
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 346
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp