Bukefalos 28 år!

Synen på MH bland uppfödare?

Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Nu när vi har över 300 beskrivna dvärgschnauzer ska vi sätta oss och gå igenom och titta på hur rasen ser ut idag, och även vad man ska sträva efter i framtiden. Jag har fått veta att det behövs minst 300 individer för att det ska var någon mening med att kolla vad som är rastypiskt och inte.
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Vad kul att det MH:as även bland dvärgschnauzrarna!

Hur ser situationen ut där? Är det många som aktivt använder MH i sitt avelsarbete?
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Fortsätt gärna med att läsa rasbeskrivningen. Du får själv gärna tala om var du fått det från att det skulle vara typiskt för collien att leka med allt o alla. Att det finns vissa bruksfanatiker som försöker göra om collien till något den inte är, det är känt. Men det du beskriver som rastypiskt har faktiskt aldrig varit det. Det innebär heller inte att collien är en sämre ras, inte ens att den är rädd av sig.
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Jamen jag har ju läst rasstandarden (både en och två gånger, ska tilläggas)! Det står ingenting i den om hur collien ska bemöta främmande människor över huvud taget. Att collien idealt sett ska kunna engagera sig i och leka med främmande människor står däremot explicit i rasprofilen som är framtagen av Svenska Collieklubben. Vad denna rasprofil baseras på vet jag ännu inte (har lagt ut en fråga på Collieforumet) men det spelar egentligen ingen större roll.
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Alla raser inom SSPK beskrivs regelbundet. Det är ju väldigt mycket lättare eftersom rasklubben har en egen arragörskod och inte behöver förlita sig på någon annan klubb för att genomföra mh.

Jag personligen kollar på mh när jag väljer avelsdjur och kommer även försöka få alla mina valpar beskrivna. Dock skulle jag aldrig välja bort en tilltänkt hane pga att han inte är beskriven, men jag ser det som ett stort plus om han är det.
Inom de större storlekarna dvs. schnauzer och pinscher, är det mycket vanligare att hela kullar beskrivs.
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Intressant diskusion!

MH tog över efter Karaktärsprovet (tidigare BoK-prov) eftersom det var en EXTREMT dålig "test" av en hunds mentalitet! Den var ofullständig och visade endast några få delar av det vi idag kan se i en MT eller en Korning.

Att uppfödare av vissa linjer inom flera raser - inte bara collie - motsätter sej mentala utvärderingar beror ofta på att de ser resultatet allt för detaljerat!
Även på belgarsidan finns det några fanatiska (?) uppfödare som anser att än det ena än det andra momentet borde strykas då det "belastar" individen...
MT/MH är först och främst en kontroll för att se var avelsarbetet lutar! Om genomgående drag kan ses inom vissa linjer/efter vissa avelsdjur/hos vissa uppfödare.

Om en "ny" ras vill börja införa MH som en avelsutvärdering så börjar rasklubben ofta med att låta genomföra ett antal tester. Bäst är om man kan testa minst 100-150 individer för att få en liten bas att jobba utifrån. Dessa resultat sammanställs sedan och presenteras i - vanligtvis - ett spindeldiagram. På detta kan man se det totala resultatet för alla hundar - dvs en "mental-profil".
Utifrån denna får man sedan börja arbeta mot den mentalitet man vill ha inom rasen!
Kanske ser man att hundarna generellt har väldigt liten kamplust - trots att det i standarden står tex. att hunden skall vara intensiv och målmedveten. Då bör man premiera hundar med MER kamplust i sin avel osv.

Att "hitta på" en önskad MH-profil utan att först se var rasen ligger idag fyller ju ingen funktion! För att utveckla en ras åt rätt håll måste man ju utgå från hur avelsmaterialet ser ut idag och arbeta med det mot den mentalitet som eftersträvas!

Jag är FÖR mentala utvärderingar av ALLA raser!
Mina uppfödningar MH testas och Koras (brukshundarna) och L-testas i mån av behov.
SSRK arbetar på att ta fram en ny test för att utvärdera retrievers och spaniels. Vorsthe klubben jobbar med att skapa en egen test för att utvärdera sina önskade egenskaper osv.
Dvärg schnauser och Dansk/Svensk gårdshund har börjat sträva efter att fler hundar skall testas osv osv.
För bruksraserna finns MH/MT och som utvärdering är detta ett outstanding verktyg!

Slutligen vad gäller collie!
Det finns ett antal uppfödare av äldre stam - och deras anhängare - som kämpar och kämpar och kämpar för att collien skall sluta som en pälsboll med nerverna på utsidan, utan krav på röntgen, ögonlysning eller annat som kan påvisa PROBLEM inom rasen! Syns det inte så finns det inte! Ljudkänslighet, dålig nervkonstitution totalt sett, obefintlig dådkraft osv osv sopas under mattan och "dåliga hundar" skylls på valpköparna.
Om sanningen skall fram så finns det problem inom ALLA raser!!!
Belgarna har haft stora brister i sin tillgänglighet och det samma gällde och gäller till viss del fortfarande för holländarna. Dobermann har stora problem med "nerverna". Riesen har tappat en del i kamp och jaktlust osv osv.
Men dessa raser SER problemen och beaktar dem i sin avel!

/Ulga
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Ulga, då kanske du vet hur idealprofiler tas fram i olika raser? Alltså inte ett spindeldiagram med ett genomsnitt av de hundar som beskrivits hittills, utan en "målbeskrivning", en ideal MH-profil. Sådana finns i flera (alla?) bruksraser.
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Jag personligen kollar på mh när jag väljer avelsdjur och kommer även försöka få alla mina valpar beskrivna. Dock skulle jag aldrig välja bort en tilltänkt hane pga att han inte är beskriven, men jag ser det som ett stort plus om han är det.

Intressant att du som icke brukshundsuppfödare använder MH som ett av många urvalsverktyg för avelsdjur. Tittar du då enbart på hanens/tikens beskrivning, eller vill du idealt även se alla kullsyskons beskrivningar? Jag inser att detta kanske är svårt i.o.m. att det inte MH-beskrivs i den usträckningen i din ras, men om du får önska?
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Sedan är det ju så att MH är ett krav, så även de som är skeptiska låter ju faktiskt göra MH på sina hundar. Finns det verkligen någon uppfödare numera som avlar utan att göra MH?

MH är obligatoriskt för att få registrera valpar för alla raser som lyder under SBK. Däremot sätts inga krav gällande resultatet av MH (alltså inga krav gällande "vilka kryss i vilka rutor" som hunden har). Även hundar med brutna MH får gå i avel då de anses ha "känd mental status".
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Intressant tänkande, mest intressant att höra uppfödarna.

Själv tycker jag MHt är bra, iaf bättre än ingenting.
Jag vill veta hur föräldrarna till min hund reagerat och om kvarstående rädsla finns..sedan är det givetvis upp till var och en att tolka vad som är bra och vad som är dåligt.

Själv har jag BC och en mer vallningsintresserad person kanske inte vill ha en BC som springer efter bytet och hugger det på direkten och sedan drar bytet till matte...men jag som jobbar mycket på kampen i min hund ser detta som nått positivt :) Det är väl det som är det bra med MHt att man kan avgöra lite själv vad man tycker är bra egenskaper...eller?
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Själv har jag BC och en mer vallningsintresserad person kanske inte vill ha en BC som springer efter bytet och hugger det på direkten och sedan drar bytet till matte...men jag som jobbar mycket på kampen i min hund ser detta som nått positivt :) Det är väl det som är det bra med MHt att man kan avgöra lite själv vad man tycker är bra egenskaper...eller?

Japp

Men även när det gäller korning(på den nya korningen är jag helt lost och vet nada)så bör man titta på hela testet och inte bara poängen. Ofta har man ju ett hum om vilken reaktion man vill ha på vilka ställen,

Jag måste få tummen ur och MHa min lillskit, hade tänkt göra det innan 18månader men det kom en massa emellan. Läste någonstans att det inte ens finns 30 st MHade tibbar. Jag får vara nöjd och glad om vi inte blir avbrutna för att jag inte får in honom ifall han tycker att det är ett slöseri med tiden:o
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Vid de fåtal tillfällen där hela kullen+föräldrar är beskrivna tittar jag ju såklart även på det. Ju mer desto bättre, dock är det bara de senaste 3-4åren uppfödarna fått upp ögonen för MH så underlaget är ju ännu lite klent.
Det ska dock bli intressant att se vad vi kommer fram till nu när vi ska sätta oss ner och analysera det hela grundligare än vad diagrammen visar.
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Detta svar fick jag nyss på ett annat forum ang. rasprofil för collie:

"Det var SBK som gav alla rasklubbarna i uppdrag att göra en rasprofil. Collie var en av de sista raserna att göra en profil. Jag har för mig att det var 7 personer som fick uppdraget, med assistans av Curt Blixt.

Idealprofilen ska vara som en rasstandard. Hänsyn togs till vad som är skrivet angående mentalitet i standarden, samt att collie har sitt ursprung som främst fårvallare."

Ingenting nämnt om att rasprofilen ska baseras på antalet beskrivna hundar, således, utan det verkar som om den tas fram utifrån rasstandarden, iallafall vad gäller collie.
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Jamen jag har ju läst rasstandarden (både en och två gånger, ska tilläggas)! Det står ingenting i den om hur collien ska bemöta främmande människor över huvud taget. Att collien idealt sett ska kunna engagera sig i och leka med främmande människor står däremot explicit i rasprofilen som är framtagen av Svenska Collieklubben. Vad denna rasprofil baseras på vet jag ännu inte (har lagt ut en fråga på Collieforumet) men det spelar egentligen ingen större roll.

Och faktum kvarstår, rasprofil och rasstandard/rasbeskrivning är ej samma sak. Lek med främmande människor är inte o har aldrig varit ett rastypiskt drag hos collien. Det är dock inte detsamma som att den skulle vara blyg o ängslig för det ska den däremot inte vara. Men ett visst mått av reservation är dock ett rastypiskt drag.

Så en källa tack till påståendet, och helst annan än ett spindeldiagram.
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Varför ansågs karaktärsprovet ge en dålig bild av mentaliteten? Att MT o korning ger mer o är mycket mer detaljerat förstår jag. Men på vilket sätt anses MH vara bättre än karaktärsprov? Var det för att karaktärsprovet var mer inriktat på spöken o skott, men att MH skulle spegla även andra drag hos hunden?
Har, som jag skrev i annan tråd, sett exempel där hunden ifråga får 5 på skott på MH, men sedan bedöms som "skottfast" på korningen. Kan man då egentligen säga att MH ger en riktigt rättvis bild av hunden? Den skottfasta hunden kommer ju att bidra till statistiken över skotträdda hundar. För mig som ännu inte visat min hund på MH så låter det lite märkligt. Visst kan den hunden vara ett extremfall, men vad är det som säger att det inte finns fler "extremfall" i beskrivningarna. Kan man lita helt på MH?
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Ovan finns en bakgrund till hur rasprofilen för collie togs fram. Det kommer från en känd collieuppfödare, så jag försäkrar dig att det är fullkomligt tillförlitlig information. Notera "Rasprofilen ska vara som en rasstandard. Hänsyn togs till vad som är skrivet angående mentalitet i standarden, samt att collie har sitt ursprung som främst fårvallare."
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

MH är obligatoriskt för att få registrera valpar för alla raser som lyder under SBK. Däremot sätts inga krav gällande resultatet av MH (alltså inga krav gällande "vilka kryss i vilka rutor" som hunden har). Även hundar med brutna MH får gå i avel då de anses ha "känd mental status".

Och detta ifrågasätter jag ju i ett annat inlägg. Hur kan hunden anses ha "känd mental status" om den inte genomfört hela MH? Om hela beskrivningsprogrammet inte kunnat genomföras så kan man ju inte säga hur hunden reagerar i alla situationer. Lite som om man skulle ge gångartsbetyget 6 till en häst som inte galopperat en meter...

På detta sätt släpps ju allt o alla i hundväg in i aveln. Om hunden är så skraj eller vad det nu är som gör att MH måste avbrytas så borde det ju stå o hunden därmed vara kasserad för avel. Jag kan inte se hur man skulle förbättra aveln genom att använda MH. Visst, som valpköpare kan man se hur föräldradjuren betett sig den dagen. MEN, bättre vore i så fall att hundar med så svaga sidor att de inte ens klarar av ett simpelt MH inte alls får användas i aveln, på så sätt att avkommorna inte skulle få registreras.
MH borde kunna ge en bra indikation för enskilda uppfödare hur det står till med deras avel.
Men detta med "känd mental status" hos hund som faktiskt bara genomfört del av MH är för mig en gåta som ingen ännu svarat på...
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Ovan finns en bakgrund till hur rasprofilen för collie togs fram. Det kommer från en känd collieuppfödare, så jag försäkrar dig att det är fullkomligt tillförlitlig information. Notera "Rasprofilen ska vara som en rasstandard. Hänsyn togs till vad som är skrivet angående mentalitet i standarden, samt att collie har sitt ursprung som främst fårvallare."

Och ändå stämmer det inte riktigt med beskrivningen av collie. Så din källa är för mig inte tillförlitlig, vem det nu är.

Därmed inte sagt att collien absolut tvärvägrar att leka med främmande, har själv en ung tik som äääälskar allt o alla som sagt, samt en äldre tik som är lätt att trigga igång, men det är INTE att betrakta som ett rastypiskt kännetecken, och ärligt talat vet jag inte hur stor vikt som läggs på lek när det gäller collie o MH. Men faktum är att det bedöms precis som för alla andra raser, och det är bl.a. detta som somliga uppfödare ifrågasätter, eftersom det inte alls är typiskt för collien. Att collien ska ha bra psyke är det väl knappast någon som ifrågasätter, och framförallt inte de gamla erfarna uppfödarna. Den grupp som skiter totalt i det o vill ha "pälsbollar" som någon skrev måste vara försvinnande liten. Jag har lyckligtvis inte träffat någon med den inställningen.
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Varför SBK har satt kraven för registrering och avel så lågt får du fråga dem om. Om jag får spekulera lite så handlar det kanske om att det skulle bli upplopp i delar av uppfödarkåren då. Det finns många som aldrig skulle acceptera högre krav på mentaliteten, och de största motståndarna är utställningsinriktade uppfödare. Varför är de motståndare? Tja, fråga dem. Jag förstår det inte.
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Men visa för mig var det står i rasstandarden att lek med främmande inte är rastypiskt? Det har jag frågat dig flera gånger nu. Det står inte ett ord om mentaliteten i rasbeskrivningen förutom det där med "utan spår av aggressivitet", så var du läser in någonting om lek över huvud taget förstår jag inte.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 378
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Istället för att skriva hackiga och frustrerande trådkap i samtliga trådar om Doris får hon nu en egne tråd för er som vill följa...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 713
Senast: Gnist
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
5 815
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 411
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp