Synen på MH bland uppfödare?

Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Det här med att vissa uppfödare har egna MH-banor som de tränar på hör man stup i kvarten, och jag vet inte varifrån det ryktet kommer. Särskilt utbrett kan det inte vara, om det alls existerar. Om man är ute med sin hund och miljötränar, är på BK och vänjer vid skott osv, så får man kanske vissa "fördelar" på ett MH. Å Andra sidan är rätt naturliga delar av en hunds liv, och det är fördelar som vem som helst kan skaffa sig. Det kan också bli så att om man har "tränat" på MH-moment så kan resultatet bli att det blir "sämre" kryss därför att hunden reagerar mindre eller inte alls. Hunden får absolut bli rädd under MH (det är ju dessutom rätt unga hundar vi pratar om), det är avreagerandet som är intressant. Och avreagerande kan du inte träna på. Antingen har hunden de egenskaperna, eller inte.

Sen kan inte MH användas som enda avelsverktyg, men i min ras har vi inte mycket annat att gå på förutom utställningsresultat, eftersom mycket få meriterar sina hundar. Mycket tråkigt faktum.
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Jag tror faktiskt inte hunden blir skotträdd av en "tappad kastrull." Jag tror att det är just valpens medfödda egenskaper som avgör hur den hanterar situationen och hur minnet blir. Den föds inte trygg och med bra avreaktion, för att sedan bli skotträdd för att någon tappade en kastrull. Däremot kan det vara då man först SÅG tendenserna.
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Jag tycker också att man borde kunna visa hundens duglighet på andra sätt. Dock blir jag fundersam när man läser här på Buke då en del personer verkar anse att "MH är allt". En sämre bedömning på MH innebär alltså per automatik att hunden är usel. Och då tycker jag att man gör det enkelt för sig. I synnerhet som hunden faktiskt kan ha en dålig dag, hundar är också individer. MH är förmodligen en bra indikator, ffa för uppfödare som kanske kan ha ännu bättre koll på sina uppfödningar. Men det finns så mycket mer att ta hänsyn till.
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Men skotträdsla är ju genetiskt ärftligt och har ju oftast inte att göra med bra/dåliga erfarengheter? Och en hund som inte har medfödd skotträdsla borde väl i regel gå att med träning bli av med beteendet om den av ngn anledning blivit orolig pga dåliga erfarenheter?

Att hunden kan varva ner och "släppa" rädsla är väl också en del av MH:t.
 
Senast ändrad:
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Min erfarenhet är att riktigt bra hundar inte har "dåliga dagar".

Jag har inte sett någon som säger att "MH är allt". MH är ett av många avelsverktyg. En hund är automatiskt inte usel om den har gjort ett trist MH. Det finns undantag. Jag tror dock inte att dessa undantag är särskilt vanliga. För det mesta stämmer resultatet av MH med hur hunden "verkligen är".

Ju mer folk meriterar/arbetar med sina hundar desto mindre vikt kan man lägga vid MH när det gäller mentaliteten, för då har man annat att gå på. Därmed inte sagt att hundar som tävlas framgångsrikt inte kan vara rädda. Det kan de definitivt. Men om de lyckas i tävlingar trots sina rädslor så betyder det att de har andra egenskaper (mod, nyfikenhet, lek m.m.) som hjälper dem att övervinna det farliga. Det kan dock vara så att även hundar som är högt meriterade ska sållas bort ur aveln pga rädsla, men det är ett problem som vi inte har i collierasen just nu pga det låga antalet meriterade hundar.
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

kl

Ärsh jag förklarar nog så dåligt att ingen förstod vad jag menade.. :crazy:
Altså, det med kastrullen, kan ju likaväl vara att den hör en smäll och samtidigt blir trampad på tassen, altså att den asosierar med ett ljud och att det gör ont.. :o
Ärsh, jag lägger ner mina frågeställningar, jag kan inte förklara.. :p
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Jag hävdar fortfarande att det nog är ganska sällan som skotträdsla beror på dåliga erfarenheter, och att de få fall som finns oftast går att reparera genom rätt träning - om man inte har en väldigt vek/osäker/mentalt svag hund
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Ursäkta mej men läser du verkligen allt som skrivs??

Jag känner ingen seriös uppfödare som ser en individs MH som ett "fria eller fälla" redskap!!! Ingen!

MH skall ses som ett sätt att utvärdera sin avel i STORT!!! Att stirra sej bild på ett MH - en individs MH - är lika korkat som att inte göra något MH alls med den enskilda hunden!

Att en hund i en kull gör ett dåligt MH diskvalificerar inte den hunden i alla avseenden för all framtid! Däremot om 4 hundar i en kull på 8 gör dåliga MH'n tänder varningsklockor!
Om samma hane/tik dessutom lämnar många avkommor med liknande negativa avvikelser på test ringer ytterligare fler klockor!

Sedan anser jag visst att även 300 poängs-korade hundar kan ha sina "dåliga dagar"! Dock märks detta sällan på ett test då hundens balans ger den förmågan att hantera situationer även om den inte är 100%-ig.

En dålig hund däremot kan även på den bästa av dagar göra ett kasst MH trots hemma-bana och att övriga omständigheter är rätt....

/Ulga
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Detta kan tydligen inte tjatas nog många gånger. Nej, utställningsinriktade uppfödare skiter inte i psyket. Även dessa vill ha mentalt stabila hundar.

Varför är då hundar med utställningslinjer på överrepresenterade vad gäller sämre mentalitet?
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

kl

Ärsh jag förklarar nog så dåligt att ingen förstod vad jag menade.. :crazy:
Altså, det med kastrullen, kan ju likaväl vara att den hör en smäll och samtidigt blir trampad på tassen, altså att den asosierar med ett ljud och att det gör ont.. :o
Ärsh, jag lägger ner mina frågeställningar, jag kan inte förklara.. :p

Fast jag förstår hur du menar, men jag håller inte med. Jag tror inte att en hund som har bra mentalitet och noll skotträdsla från början blir rädd för skott fastän man trampar den på tassen. Min hund försökte ta vägen genom en glasruta när jag ropade på henne som valp, och hon blev inte rädd för inkallningar eller matte fastän smällen hördes i hela huset och hon höll på att bli en mops.
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

nej, en riktigt skottfast hund som är tillräckligt hård är svår att göra berörd. min har levt med en berörd hund hela sitt liv och fått uppleva nyårsraketer på mycket nära håll, och han är fortfarande helt skottfast. första gången han hörde skott var lite ofrivilligt när vi passerade en skjutbana i skogen och de plötsligt började skjuta med hagelgevär. inte heller då blev han rädd, utan på valpars vis var han väldigt nyfiken först och när det inte var något intressant så fortsatte han promenaden som om inget hade hänt.

en skottfast, men mycket vek hund kanske kan göras berörd på det sätt du beskriver. jag vet inte. men det borde ju inte vara omöjligt att reparera.
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

nej, en riktigt skottfast hund som är tillräckligt hård är svår att göra berörd. min har levt med en berörd hund hela sitt liv och fått uppleva nyårsraketer på mycket nära håll, och han är fortfarande helt skottfast. första gången han hörde skott var lite ofrivilligt när vi passerade en skjutbana i skogen och de plötsligt började skjuta med hagelgevär. inte heller då blev han rädd, utan på valpars vis var han väldigt nyfiken först och när det inte var något intressant så fortsatte han promenaden som om inget hade hänt.
en skottfast, men mycket vek hund kanske kan göras berörd på det sätt du beskriver. jag vet inte. men det borde ju inte vara omöjligt att reparera.

Har inte det med att göra mycket hur du betedde dig när skotten avfyrades?
Om du blivit rädd, skulle valpen kanske också blivit rädd?
Jag bara spånar, har inget alls emot era åsikter och tankar på något vis, utan bara spekulerar lite för mig själv.
Det händer ju otroligt mycket innan man gör ett MH, där hunden lär sig saker under uppväxten och intrycken under själva MH:t Tex miljö, väder osv.
Som någon tidigare sa att hunden kan ha en dålig dag tex.
Finns ju tyvärr hundar som har bott nästan helt utan mänsklig kontakt, eller blivit grovt misshandlade av människor, skulle de uppträda exakt lika dant som en hund som haft ett sjysst svensson liv? Trots gener osv. ?
/

Jag har ju bara varit på ett MH, och har bara mina egna erfarenheter från det att relatera till... (och allt jag läst mig fram till, men jag anser inte det som kunskap, jag vill se och göra)
Och det var väl inte topp men helt ok, absolut inga bortförklaringar, men har lärt mig mycket i efterhand som jag borde ha vetat innan jag gick rundan med min hund, hon hade fått ett helt annat resultat då på flera punkter..
Jag varken orkar eller vill dra in just min hund i detta, men tänker på olika moment tex-Hon leker inga vidare kamplekar med mig hemma,(dock med de andra hundarna, jag har inget intresse att kampa med dem) och under kampen i testet, så följde hon först tossen med blicken och tyckte den verkade spännande, men den var typ lika stor som henne själv och hon blev ytterst förnärmad och inte mer interesserad av den efter hon fick knuten i huvudet när han svängde den framför henne.. Jag skulle heller inte vilja leka med något som nyss gav mig en känga. :o
Så hon var inte alls mer interesserad av att leka med gubben och tossen..
(dp och en toss som var säker 70 cm lång och rätt tjock med två stora knutar i var ände.... )
Blir inte det lite fel i resultatet då? För hon var ju interesserad tills det sa tjong i skallen.. :crazy:
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

nu kan jag ju bara jämföra med mina egna hundar, och ingen av dem skulle backat av den anledningen. den ena hade inte fattat vad som hände och den andra hade nog blivit arg ;). men jag vågar inte uttala mig om det har med just själva leklusten att göra, eller om det är den allmänna tuffheten/framåtandan, eller hur vek/hård hunden är.

när det gäller skott så hoppar jag högt varje gång. jag tror att om jag hade lyft upp honom och ojat, så hade han nog blivit mer intresserad. "oj, det där verkar ju spännande och kanske förbjudet,jag måste genast kolla vad det är." men inte rädd. och framför allt inte panikslagen.

den andra hunden vet jag inte hur hon hade det som valp, men det är möjligt att det gått att träna henne att till synes inte bry sig om skotten. men tittar man noga, så ser man ändå att hon blir påverkad. svansen späns lite, pupillerna vidgas, munnen snörps ihop lite (hon blir ARG när folk smäller). jag vet inte hur hårda de är med det på MH. om hon hade gått igenom eller ej.
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Får rätt roliga bilder i huvudet, måtte vara en rejält stor toss om man ska jämföra Schäfer och Dvärgpinscher på fyra kilo i samma situation. :rofl:;)

Jag lär ju aldrig få veta om det skulle bli annorlunda heller om hon inte fick tossen rätt i skallen. :p;)

Finns det möjlighet att göra om testet om man vill?(i mån av plats typ^^)
Nu menar jag inte att det ska visas andra resultat i skk, utan om man vill, för eget personligt bruk?:D
För vore jätte roligt och göra om det på annan plats, med andra människor och bättre väder och se hur stor skillnad i resultatet det hade blivit.

Nu när jag tänker efter, vore det inte lämpligt att göra typ samma test tre gånger under hundens liv? Ett vid ett års ålder, ett vid 1½ och ett vid två eller nåt? för det känns som om det skulle variera rätt mycket..
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Det här med dåliga dagar tror jag helt enkelt inte på. Inte när det gäller riktigt bra hundar. Riktigt bra hundar är bra alla dagar, oavsett väder, sjukdomar, krämpor, om de har en fis på tvären m.m. Inga av de hundar jag har träffat som har varit riktiga kanonhundar har någonsin haft dåliga dagar, utan alltid varit lika glada, nyfikna och arbetssugna.

På samma sätt så påverkar hundens genetiska förutsättningar mycket mer än man tror. Det är därför en hund i familjen kan vara bombsäkert skottfast medan den andra är paniskt rädd, trots samma miljö och samma uppfostran. Det smittar helt enkelt inte av sig om hunden är mentalt stabil.

Man får inte göra om MH såvida inte hundägaren själv avbryter. I annat fall ses det som att hunden har känd mental status, även om testledaren bryter, och den får då inte göra om MH:t.
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Det här med dåliga dagar tror jag helt enkelt inte på. Inte när det gäller riktigt bra hundar. Riktigt bra hundar är bra alla dagar, oavsett väder, sjukdomar, krämpor, om de har en fis på tvären m.m. Inga av de hundar jag har träffat som har varit riktiga kanonhundar har någonsin haft dåliga dagar, utan alltid varit lika glada, nyfikna och arbetssugna.

På samma sätt så påverkar hundens genetiska förutsättningar mycket mer än man tror. Det är därför en hund i familjen kan vara bombsäkert skottfast medan den andra är paniskt rädd, trots samma miljö och samma uppfostran. Det smittar helt enkelt inte av sig om hunden är mentalt stabil.

Man får inte göra om MH såvida inte hundägaren själv avbryter. I annat fall ses det som att hunden har känd mental status, även om testledaren bryter, och den får då inte göra om MH:t.

Vad säger du om hunden som gick från icke godkänd på korningen till 300p - alltså "bästa möjliga resultat" (enligt gamla systemet). Med dålig dag så menades det att upptäckte de att hunden inte var frisk.
Det tillhör inte vanligheterna direkt, men det kan ju förekomma.

Men rent generellt håller jag med dig;)
 
Sv: Synen på MH bland uppfödare?

Ja, naturligtvis finns det undantag, speciellt när det gäller svåra sjukdomar. En del hundar är ju fenomenala på att mörka smärta, och då kan det såklart ta sig uttryck i underligt beteende istället.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 281
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Istället för att skriva hackiga och frustrerande trådkap i samtliga trådar om Doris får hon nu en egne tråd för er som vill följa...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 619
Senast: Gnist
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
5 780
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 346
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp