System Kamera

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare fall_out_girl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 99
  • Visningar Visningar 7 242
F

fall_out_girl

Ni som har en system kamera eller kan mycket om sådana, vilket märke, sort osv skulle du rekomendera till en som har hållt i en systemkamera två ggr i sitt liv ungefär?
Berätta gärna också varför ni rekomenderar den kameran.
Jag vill kunna ta bilder på ganska långt avstånd (som man kan behöva göra på t ex häst tävlingar) så det måste vara en bra zoom.
Den ska vara så billig som det bara går och jag behöver inte ha en värsting kamera utan en bra allround kamera.
Så, skicka in tipsen nu!:bump:

Sv: System Kamera

jag kan absolut inget om systemkameror.
Men finns de inte speciella zoom grejjer? :D (jag läste en lapp på typ elgigaten, där de stod "zoom-objektiv XXXXX kr" ) :D

jag kan absolut inget om systemkameror.
Men finns de inte speciella zoom grejjer? :D (jag läste en lapp på typ elgigaten, där de stod "zoom-objektiv XXXXX kr" ) :D

Jo, man kan köpa själva kameran och det brukar följa med ett objektiv.
Objektiv är den där runda saken framme på kameran som man skruvar på för att zooma in och ut eller ändra fokusen på om man har manuell fokus.

Sen kan man köpa till andra objektiv. Då är objektiven "inriktade" på speciella saker kan man säga.
Ett zoomobjektiv gör så att man kan zooma in mycket.
Ett vidvinkelsobjektiv gör att man fotar med en stor vinkel. Macroobjektiv gör så att man kan ta närbilder osv.
Finns väldigt många olika objektiv som man an ha till sin kamera. Fast det måste vara av samma märke och vara anpassat speciellt till den kameran. :)

Vill du ha en lättanvänd men bra kamera rekomenderar jag Nikon D40. Jag har en Canon EOS 350D, men tycker själv att det krävs mer erfarenhet och kunskaper med en Canon i allmänhet. En Nikon D40 kostar ca 3300 med kitobjektiv (18-55). Det är ingen bra zoom. Jag använder mig av ett 70-300 när jag fotar på hopptävlingar. Vill du ha ett riktigt bra telezoom objektiv kan du få betala hur mycket som helst men här är ett ganska billigt o bra objektiv till Nikon.

http://www.pricerunner.se/pl/543-1084817/Kameraobjektiv/Nikon-70-300mm,F4.5-5.6G,-IF-ED-AF-S-VR-Zoom-Nikkor-priser

Lite provbilder från min kamera
98704_1215985749.jpg

67284_1215984230.jpg

10064_1215984491.jpg

87978_1215835454.jpg

81327_1207602064.jpg

79454_1207653744.jpg

21207_1207653560.jpg

Vill du ha en lättanvänd men bra kamera rekomenderar jag Nikon D40. Jag har en Canon EOS 350D, men tycker själv att det krävs mer erfarenhet och kunskaper med en Canon i allmänhet.

Nu har jag aldrig testat ngn systemkamera från Nikon.
Men jag själv har en Canon EOS 400D, och jag tycker iaf att den är väldigt lätt att förstå:D

Jag skulle rekommendera en NIKON D50. Kameran kan i princip användas av en amatör, men den går även att "utvecklas" med. Gör det lätt med auto-inställningar eller kör på manuella när du får koll på allt. Jag har en sådan och jag är supernöjd :bow:.

Det där med hur mycket man kan zooma har inte att göra med själva kamerahuset, det beror på vilket objektiv du har. :idea:

Jag har en D40 som jag trivs väldigt bra med. Den är inte jätteflashig egentligen, men då kan man som sagt förbättra den med fler objektiv. Det är min plan.

Den är väldigt lättanvänd och nybörjarvänlig.
Den här bilden har jag tagit med standardobjektive som man får med D40:n.
dsc_0009_12760691.jpg

Nu har jag aldrig testat ngn systemkamera från Nikon.
Men jag själv har en Canon EOS 400D, och jag tycker iaf att den är väldigt lätt att förstå:D

Jag valde mellan Nikon o Canon o jag tyckte Nikon var lekande jättelätt, för lätt lixxom. :D Jag använde Nikon i 1 v o kände mig skitduktig, sen fick jag en Canon o fick kämpa. :p Riktig skillnad.

Jag har som sagt en Canon EOS 400D
Köpte den i slutet av maj iår och är verkligen jättenöjd med den!
Jag tycker den är väldigt lätt att använda och förstå, så jag började fota manuellt direkt.

Har två objektiv än så länge.
Dessa är fotade med kitobjektivet Canon EF-S 18-55 mm

Dessa är fotade med Tamron 55-200 mm F/4-5,6 LD Macro

en fråga :
är nikon bra eller inte? har sett folk som säger att nikon är det sämsta som finns, och andra som säger att dom är helt underbara :confused::confused:

Det brukar vara fight mellan nikon- och canon-människor.
Men jag och pappa har en nikon d40 som vi är väldigt nöjda med.
Jag tycker canon är lite plastigare än nikon men jag kan inte uttala mig för mycket om canon för jag har knappt använt en canon-kamera.
Sen så är kitobjektivet till nikon generellt bättre än vad den är till canon.

(Och det heter systemkamera. Sluta med särskrivningen!)

Liknande trådar

IT & mobiler Jag står i begrepp att skaffa en kamera, utöver mobilens. Jag har en relativt ny iPhone, och vill att den nya kameran ska vara minst...
Svar
2
· Visningar
432
Senast: pollex
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 347
Senast: Emelei
·
H
Gravid - 1år Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!! Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år... 2 3
Svar
58
· Visningar
10 559
Senast: escodobe
·
S
IT & mobiler Systemkamera eller kompaktkamera? Det finns ganska många skillnader mellan en systemkamera och en kompaktkamera, den kanske absolut... 2
Svar
26
· Visningar
3 529
Senast: Irenes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?