System Kamera

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare fall_out_girl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 99
  • Visningar Visningar 7 242
Sv: System Kamera

Jag har för mig att prisintervallen mellan 200mm respektive 300mm är ganska saftig :o. Du vet säkert SoffiProffi. :)

*kl*
Jag måste tipsa om mitt favoritobjektiv när det ändå snackas telezoom. Nikkor AF-S 80-200/2,8. Skarpt, härligt rejält och ger fina bilder. Ganska dyrt men väl värt pengarna (köps begagnat).

För en hyfsat billig peng kan man hitta Nikon D50 begagnad, en bra och enkel kamera där man lätt lär sig alla funktioner. Idag fotar jag mest med Nikon D200 vilken jag tycker är snäppet bättre på svåra ljudförhållanden (starkt solsken, svart o vitt). Den är också relativt enkel och smidig att ha med sig. Inte alltför stor och klumpig.

Överlag finns det många bra systemkameror til vettiga priser numera. Kika på begagnatmarknaden är ett hett tips. Personligen har jag främst använt Nikon och trivs bra med det.

Lite bildexempel från D200:
03.jpg

Fotat med fast 85mm objektiv i ridhus från hög läktare.

015.jpg

Fotat med favoritobjektivet från åskådarplats Norrköping Horseshow.

Kom på en sak till. En fördel om du skall fota ex ridhus är bländaröppning på 2.8 eller tom. 1.8 på objektivet. Skall du främst fota ute kan du naturligtvis hitta billigare men bra alternativ.

Senast ändrad:

Jag kör på Sony :D
Vet inte någon annan som gör det i princip. Men min kompis som är utbildad fotograf rekommendera mig att köpa Sony :D
Sony A100 har jag iaf.
Hur perfekt som helst, men dock skiljer den sig från de andra, iaf vad jag hört. Har bara testat Canon förutom min Sony :)

Typ om man ska ställa in skärpa och sådär. Jag har inte testat så mycke eftersom jag bara har Sony.
Min kompis fotade däremot med min, hon har i vanliga fall Nikon eller Canon och hon sa att min var ett ren h-vete att fota med för den var totalt tvärtemot hennes.
Sen vet jag inte om de beror på vad man har för objektiv också, hon har standard på sin och jag har en del andra till min. kan ju skilja sig bara de också.
Att få bra bilder, med mer eller mindre skärpa då :)

KL (kanske?)

Jag har fotograferat med en hel del både Canon och Nikon-kameror, på Canonfronten EOS 300D, 350D, 400D, 450D och 30D. På Nikonfronten bland annat D40, D40X, D50, D70 och D200. Så jag antar att jag faktiskt kan göra en ganska rättvis bedömning av konkurransen ;) Jag kan däremot inte säga vilka jag föredrar.

Det är ju glasklart att 450D är en bättre kamera än 300:an, eftersom det är uppgradering på uppgradering. Däremot tycker jag att 30D är en betydligt bättre, stabilare kamera med härligare känsla än 450D, trots att de numera ligger på ungefär samma prisnivå. Jag vill ha en rejäl kamera för att få stabilitet, och 30D ÄR större än 450D.

Nikonkamerorna är inte lika plastiga som canon-kamerorna, passar tjejhänder och är dessutom löjligt lätthanterade. Det är sällan man sliter sitt hår över funktioner och inställningar - Nikonkamerorna har aldrig gjort mig besviken!

I det stora hela tycker jag att objektiven faktiskt gör avgörandet. Canon har det helt fantastiska fasta 50mm som gör underverk med vilken Canonkamera som helst. :love: Skulle jag köpt kamera idag (med viss begränsad budget då såklart), hade jag köpt en 30D UTAN kitobjektiv (kitobjektiven på canonkamerorna är rent ut sagt skit), köpt det fasta 50mm och ett teleobjektivet. Lovely.

Till en total nybörjare skulle jag dock rekommendera Nikonkamerorna, de är verkligen inga besvikelser.

Nikonkamerorna är verkligen lätta att lära sig hantera och fota med, jag har änsålänge inte blivit besviken måste jag säga! Det enda jag saknar nu är lite fler objektiv :D

Knappar lite

En sak som jag också är sugen på är ett MAcroobjektiv. Har någong erfarenhet av ett sånt? kanske någon kan reda ut begreppen också, för jag har faktiskt ingen riktigt koll. Är det så att man kan använda till exempel det här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=274121
För att fota även på avstånd, alltså använda det som ett tele?? Jag har som sagt inte lyckats förstå hur det hela ligger till!

Jag är en Canon-människa :D!
Har liksom Josefiine en Canon EOS 400D som jag fick i juklapp förra året, och jag är väldigt nöjd med den! Vill bara ha ett bättre objektiv :angel:... Har kitobjektivet nu, men brukar få låna ett bra Sigma-objektiv av en fotogalen bekant, som också är ett fan av Canon :laugh:
Några bilder tagna med min kamera:

Med kitobjektivet:
21918259.jpg

21918483.jpg

Med Sigma-objektivet:
21623854.jpg

20637445.jpg

Nu när Canons 450D har kommit hittar du de tidigare modellerna till bra pris. Jag skulle rekommendera att du läser en bok eller går en kurs i digital bildebehandling också. Många som fotar skulle kunna få ett mycket bättre resultat om de lärde sig redigera bilderna i efterhand.

Jag skulle rekommendera att du läser en bok eller går en kurs i digital bildebehandling också. Många som fotar skulle kunna få ett mycket bättre resultat om de lärde sig redigera bilderna i efterhand.

Men var finns sådana kurser egentligen? Jag gick en grundläggande kurs i Photoshop (Elements) på Medborgarskolan en gång, men den var verkligen extremt grundläggande och långt under min nivå (det hela handlade mest om hur lager och sådant fungerar, och ingenting om just bildredigering såsom färger, kontrast, skärpa, o.s.v.). Jag tror inte jag lärde mig någonting! Vilket känns väldigt tråkigt för jag hade verkligen velat lära mig redigera mina bilder på riktigt s.a.s. Det går visserligen att läsa sig till en hel del på Internet, men det är ju inte alls samma sak som att få personlig hjälp av en lärare.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag står i begrepp att skaffa en kamera, utöver mobilens. Jag har en relativt ny iPhone, och vill att den nya kameran ska vara minst...
Svar
2
· Visningar
431
Senast: pollex
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 347
Senast: Emelei
·
H
Gravid - 1år Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!! Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år... 2 3
Svar
58
· Visningar
10 559
Senast: escodobe
·
S
IT & mobiler Systemkamera eller kompaktkamera? Det finns ganska många skillnader mellan en systemkamera och en kompaktkamera, den kanske absolut... 2
Svar
26
· Visningar
3 529
Senast: Irenes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka