Sv: System Kamera
KL (kanske?)
Jag har fotograferat med en hel del både Canon och Nikon-kameror, på Canonfronten EOS 300D, 350D, 400D, 450D och 30D. På Nikonfronten bland annat D40, D40X, D50, D70 och D200. Så jag antar att jag faktiskt kan göra en ganska rättvis bedömning av konkurransen

Jag kan däremot inte säga vilka jag föredrar.
Det är ju glasklart att 450D är en bättre kamera än 300:an, eftersom det är uppgradering på uppgradering. Däremot tycker jag att 30D är en betydligt bättre, stabilare kamera med härligare känsla än 450D, trots att de numera ligger på ungefär samma prisnivå. Jag vill ha en rejäl kamera för att få stabilitet, och 30D ÄR större än 450D.
Nikonkamerorna är inte lika plastiga som canon-kamerorna, passar tjejhänder och är dessutom löjligt lätthanterade. Det är sällan man sliter sitt hår över funktioner och inställningar - Nikonkamerorna har aldrig gjort mig besviken!
I det stora hela tycker jag att objektiven faktiskt gör avgörandet. Canon har det helt fantastiska fasta 50mm som gör underverk med vilken Canonkamera som helst.

Skulle jag köpt kamera idag (med viss begränsad budget då såklart), hade jag köpt en 30D UTAN kitobjektiv (kitobjektiven på canonkamerorna är rent ut sagt skit), köpt det fasta 50mm och ett teleobjektivet. Lovely.
Till en total nybörjare skulle jag dock rekommendera Nikonkamerorna, de är verkligen inga besvikelser.