TBE är ni vaccinerade?

Nej, jag är över 50 och har bara haft en enda fästing i hela mitt liv trots att jag tillbringat somrarna i väldigt fästingtätt område. Därför har jag faktiskt aldrig ens övervägt det eftersom sannolikheten för att jag skulle drabbas känns obefintlig.
 
Jag är sedan jag bodde hemma och föräldrarna betalade….
Såhär många år senare trodde jag att jag skulle behöva göra om grunden, men det var inte alls nödvändigt. Har man grunden klar, är det bara att ta en spruta och sen fortsätta med 5-års intervall :)

Sambon har nu vaccinerat sig, IOM att han är ute mera nu.
Babyn har nyss fyllt 1 Och ska få vaccin efter sitt kalas. Vill inte ha biverkningar när man ska firas.
Jag har också gjort grunden som äldre tonåring, vet att jag fyllde på en gång efter 5 år men nu var det säkert 8-10 år sedan sist. Har tyvärr tappat bort vaccinationskortet. Trodde också att jag skulle behöva göra om. Hur lång tid hade det gått mellan dina?
 
Nej, jag är över 50 och har bara haft en enda fästing i hela mitt liv trots att jag tillbringat somrarna i väldigt fästingtätt område. Därför har jag faktiskt aldrig ens övervägt det eftersom sannolikheten för att jag skulle drabbas känns obefintlig.
Oj, vad olika man kan tänka.. Jag har aldrig heller haft nån fästing (som jag kan minnas), barnen nån enstaka. Ändå helt självklart att vaccinera, ser inte nersidan med det? (Om man inte av läkare avråds från vaccinering osv) Der räcker ju med att man nån gång i framtiden får en fästing som är smittad för att ev bli superallvarligt sjuk.
 
Oj, vad olika man kan tänka.. Jag har aldrig heller haft nån fästing (som jag kan minnas), barnen nån enstaka. Ändå helt självklart att vaccinera, ser inte nersidan med det? (Om man inte av läkare avråds från vaccinering osv) Der räcker ju med att man nån gång i framtiden får en fästing som är smittad för att ev bli superallvarligt sjuk.
Vad betyder nersida? Det ordet har jag aldrig hört, är det dialektalt?
 
Inte vaccinerad, men vet att jag borde.
Hunden är välpälsad och det kryllar av fästingar på honom. Han får Frontline så de sätter sig numera inte, men han släpar med sig dem in i långa pälsen och skakar av dem här inne. Hans favoritsyssla är att studsa i min säng (ja, som ett barn) så jag har haft alldeles för många som krupit omkring på mig bara i år. Dock har jag bara haft två fästingar någonsin som suttit fast på mig och jag skyddar mig inte med långa byxor, stövlar eller liknanden är jag är ute. De kanske inte gillar mitt blod?

Men det har liksom inte blivit av. Skulle vaccinerat mig mot influensa och lunginflammation enligt astmasköterskans order i höstas, men inte heller det tog jag mig tid för....
 
Bor i riskområde och både jag och maken vaccinerade oss efter att vi fått barn (innan det sköt jag på det flera år pga av att jag inte ville ta det under tiden jag försökte bli gravid och innan dess upplevde jag det inte som ett lika stort problem här). Barnet vaccinerade vi sedan så fort hon fyllt ett. Känns väldigt skönt att ha det gjort!
 
Jag har äntligen tagit tag i att vaccinera mig mot tbe och har bokat tid på måndag. Har tänkt på det i flera år men inte blivit av.

Är ni vaccinerade? Hur resonerar ni kring det?
Vaccinerad sedan 5 år tillbaka. I tisdags hade jag 2 små rackare som satt fast på benet efter skogspromenad på östkusten (säsongens första på egen kropp). Sen släpar katterna in ungefär 10-talet om dagen som får tas om hand.
 
Jag har också gjort grunden som äldre tonåring, vet att jag fyllde på en gång efter 5 år men nu var det säkert 8-10 år sedan sist. Har tyvärr tappat bort vaccinationskortet. Trodde också att jag skulle behöva göra om. Hur lång tid hade det gått mellan dina?
Mer år 10år iaf, har oxå vaskat paprena. Men det spelade ingen roll om det var ännu fler år, är grunden gjord så var det lugnt :)
 
Jag, maken och barnen tog första sprutan i lördags. Har tid bokad i augusti för nr 2.
Har inte varit så brydd tidigare men vi får fler och fler fästingar här och äldsta dottern är typ hysterisk så kändes lika bra att få det gjort nu.
 
Jag flyttade "vattennära" för 12 år sen, promenerade mycket i slogen runt viken jag bodde och fick borrelia av första fästingen där. Läkaren gav mig onda ögat när hon hörde att jag inte var vaccinerad och jag lovade dyrt och heligt att jag skulle vaccinera mig direkt antibiotikakuren var över. Så jag är vaccinerad och tänker hålla det så.

Bor i Stockholmstrakten, så väldigt fästingtätt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska ta dos 3 i morgon, sen är det väl 5 år till nästa. :up: Tänkte att jag vill ta sprutan innan våren då alla andra kommer på att...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
2 203
Senast: cambodia
·
Kropp & Själ Var hos husläkaren i veckan och blev uppmanad att vaccinera mig mot bältros. Jag har sett reklam på tv att om man är över 60 år så...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 456
Senast: hastflicka
·
Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
840
Senast: Fiorano
·
Småbarn Vi funderar på att låta vaccinera vår 3,5-årig mot vattkoppor. Jag tänkte göra det redan i våras, men såg sedan att FHM skulle utredde...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 316

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp