Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dagens goda gärning, har skänkt bort tomatplantor på jobbet. :) Skänkte då jag inte hade lust att plantera om dem så de fick ta med sig plantorna i plastpåsar hem. Tänkte starta en grön hållbarhetsvåg här på jobbet och få fler intresserad av grönsaksodling. ;) Tror vi ska få till ett fröbibliotek eller liknande där man kan byta fröer. Vore kul tycker jag om fler vågade testa och få upp ögonen för vad kul sorter det finns, och vad gott resultatet blir!
Åh fröbibliotek lät så himla bra. Det ska jag försöka dra igång med mitt jobb också inför nästa säsong. Nu jobbar ju nästan alla hemma 🙄
 
Vad gör jag med dom nu? Det är rabarber.
20200402_182224.jpg
 
Nu är det länge sedan jag sådde och fick passionsfrukt att gro, men jag kommer inte ihåg att de ser ut så där, de större bladen borde vara flikiga.

Det var det jag tänkte ifall de var papayor också, de får flikiga blad rätt snabbt. Hmmm... det här kan bli spännande. :D

Jag satte passionsfrön, papaya och gräslök i likadana krukor, och jag tror vi kan utesluta gräslök i alla fall.
 
Åh fröbibliotek lät så himla bra. Det ska jag försöka dra igång med mitt jobb också inför nästa säsong. Nu jobbar ju nästan alla hemma 🙄
Ja vi också, hårdare regler sedan igår. Men de flesta som är friska är nog inne då och då i vilket fall, allting funkar inte på distans. Jag har så gott om fröer så jag kan ju börja och se vem som hänger på. :D

Är det rimligt att lägga dit ett startkit och köra "ta en påse och lämna en påse" eller hur gör man bäst tror ni?
 
Ändå gott att jobba hemma. Var ute på lunchen och grävde lite i landet. Vi har satt ihop träramen som tidigare varit runt ena bädden men fallit isär och sen togs brädorna bort så förra året odlade jag utan ram. Tydligen har bädden blivit märkbart mindre på denna tid! Blir lite att gräva ut för att få den på plats igen. Intressant, och trevligt att ytan är lite större än trott. Tyckte den var lite fjuttig innan men nu ser det bättre ut. :up:

Min käre make har också uppmärksammat en utmärkt plats för växthus som uppstått sedan vi tagit ner lite småträd och buskage. Fullt synligt från köket och runt övriga sidor lite insprängd i en luftig aspdunge, ungefär. Bredvid finns en stor grop vi vill göra till damm vilket hade varit så himla fint att ha bredvid ett växthus av gamla fönster.

Ah, trädgårdsdrömmar...
 
Ja vi också, hårdare regler sedan igår. Men de flesta som är friska är nog inne då och då i vilket fall, allting funkar inte på distans. Jag har så gott om fröer så jag kan ju börja och se vem som hänger på. :D

Är det rimligt att lägga dit ett startkit och köra "ta en påse och lämna en påse" eller hur gör man bäst tror ni?
Jag tänker nog också så
 
När det står "days to maturity" eller "utvecklingstid", är det från utplantering eller från sådd? Det känns som att olika firmor använder olika begrepp?
Har en tomatsort som är benämnd som Very early med 55 days to maturity. Vad tror ni jag ska räkna med?
 
Jag har fått en annan fundering. När man säger att växter vill ha det varmt, är det hela plantan man pratar om då eller främst rötterna? Jag förstår att de kanske inte producerar någon frukt om det är en väldigt kallt sommar, men - tanken har slagit mig om man kan odla värmekrävande arter på gödselstacken? Den alstrar alltid värme och läget är rätt så vindskyddat. Så rötterna får det varmt, vilket verkar vara en avgörande faktor för exempelvis gurka och aubergine?

Jag tänker att det kanske är dags för ett experiment? :d
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 943
Senast: zassoo
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 913
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 575
Senast: Lobelia
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
11 994

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp