Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har också gjort ett långdistanspass idag. Enligt träningsprogrammet skulle jag göra 80 min i lätt tempo. Jag har varit iväg på tjejhelg den här helgen i ett naturreservat så det passade ju perfekt. Bara det att vandringslederna var så sjukt brötiga så det blev ingen lätt löpning. Jag är ganska van terränglöpare men här slet jag för att hålla farten men fick ändå alldeles för långa kilometertider. Halvvägs in i passet fick jag nog och sprang ut på asfaltsvägen där jag sedan slutförde passet. De brukar ha ett traillopp på de här lederna varje höst. Nu vet jag att jag inte ska anmäla mig till det ☺

Summerar veckan med 40 km löpning och två corepass. Nästa vecka vill jag få in ett styrkepass också.
Det va blött.... Här va dessutom första 3km nyskrapad grusväg som blivit chokladpudding. Trodde mina smalben skulle krampa sönder men sen va det oskrapat och slätt och då gick det betydligt lättare! Utanför väg hade jag inte ens velat prova idag..
 
Kvällens fundering, vad räknar ni andra som långpass och hur ofta springer ni det? Jag brukar ligga på mellan 3-4mil totalt per vecka lite beroende på antal pass men brukar vara mellan 3-4.
 
När jag tar ut mig oavsett om det är löpning eller spinning så mår jag illa länge efter.
Inte under tiden utan bara efter. Oavsett vad jag äter eller inte äter före och efter.
Är det vanligt?
 
När jag tar ut mig oavsett om det är löpning eller spinning så mår jag illa länge efter.
Inte under tiden utan bara efter. Oavsett vad jag äter eller inte äter före och efter.
Är det vanligt?
Testat dricka vätskeersättning? Jag brukar dricka resorb om jag tar ut mig ordentligt.
 
När jag tar ut mig oavsett om det är löpning eller spinning så mår jag illa länge efter.
Inte under tiden utan bara efter. Oavsett vad jag äter eller inte äter före och efter.
Är det vanligt?
Jag kan bli det efter träningsuppehåll och om jag ätit för lite kolhydrater.
Men oftast blir jag bara frusen efter att ha styrketränat/sprungit.
 
Kvällens fundering, vad räknar ni andra som långpass och hur ofta springer ni det? Jag brukar ligga på mellan 3-4mil totalt per vecka lite beroende på antal pass men brukar vara mellan 3-4.
Över 90 minuter kallar jag långpass när det gäller löpning. Varierar väldigt mycket hur ofta det blir, just nu typ aldrig eftersom det blivit så mycket vandring.
 
Testat dricka vätskeersättning? Jag brukar dricka resorb om jag tar ut mig ordentligt.
Ja. Jag svettas väldigt mycket och försöker göra det när jag svettats extra mycket.
Funderade på saltbalansen men samtidigt svettas jag av väldigt lite och mår inte illa förrän jag har riktigt hög puls så jag tror inte riktigt på vätska.
 
Kvällens fundering, vad räknar ni andra som långpass och hur ofta springer ni det? Jag brukar ligga på mellan 3-4mil totalt per vecka lite beroende på antal pass men brukar vara mellan 3-4.
För mig varierar det utifrån var jag är just då. Ett långpass ska vara längre än mina andra pass den veckan och fokus ska vara den aktiva tiden, inte hastigheten. Så ett långpass kan vara typ 12 km och över.
 
För mig varierar det utifrån var jag är just då. Ett långpass ska vara längre än mina andra pass den veckan och fokus ska vara den aktiva tiden, inte hastigheten. Så ett långpass kan vara typ 12 km och över.
Lite så tänker jag med, ett långpass är längre än det man brukar springa oavsett minuter. Tycker också att formen man är i avgör om det är långt eller ej.
 
Blir så jäkla trött, har glapp mellan jobb och hämta på dagis och tänkte åka till gymmet. Slänger glatt ner kläderna och inser när jag kommer till jobbet att jag inte fått med nån sport-bh.. Fan. Tur det finns sportaffär nästan intill gymmet.
 
Kvällens fundering, vad räknar ni andra som långpass och hur ofta springer ni det? Jag brukar ligga på mellan 3-4mil totalt per vecka lite beroende på antal pass men brukar vara mellan 3-4.
Det beror vad jag tränar för. Om jag t.ex tränar för maraton och jag är en bit in i träningsprogrammet bör långpassen vara minst 20 km. Om jag tränar för halvmara är långpassen kanske 15 km. Gränsen mellan långa distanspass och långpass är rätt flytande.

Jag tycker det är lagom att springa långpass ca var 10:e-14:e dag. Som tätast springer jag var 7:e dag. När man tränar för maraton och inte är van måste långpassen ligga relativt tätt för att man inte ska öka med för många km per gång. Samtidigt vill jag också orka springa mina snabba pass ett par gånger i veckan, så att jag kan bli både snabb och uthållig.
 
Det beror vad jag tränar för. Om jag t.ex tränar för maraton och jag är en bit in i träningsprogrammet bör långpassen vara minst 20 km. Om jag tränar för halvmara är långpassen kanske 15 km. Gränsen mellan långa distanspass och långpass är rätt flytande.

Jag tycker det är lagom att springa långpass ca var 10:e-14:e dag. Som tätast springer jag var 7:e dag. När man tränar för maraton och inte är van måste långpassen ligga relativt tätt för att man inte ska öka med för många km per gång. Samtidigt vill jag också orka springa mina snabba pass ett par gånger i veckan, så att jag kan bli både snabb och uthållig.
Verkar som ett vettigt upplägg!
Jag hamnar lätt i att jag springer min 7-8km runda i 5.25-5.30 tempo, men har börjat lägga in ett 5k pass där jag kör lite snabba intervaller och jag märker ju att de längre passen känns helt annorlunda efter det. Har alltid hatat intervallpass men nu börjar jag ju förstå vitsen :rofl:
 
Senast ändrad:
Kvällens fundering, vad räknar ni andra som långpass och hur ofta springer ni det? Jag brukar ligga på mellan 3-4mil totalt per vecka lite beroende på antal pass men brukar vara mellan 3-4.

Jag springer 2-3 mil per vecka, spritt over 4-5 pass, och ett langt pass for mig ar 10km, men haller med om att fokus ar pa distansen, och inte tempot pa langpass.

Mina vardagspass brukade vara 3-5km, men ligger nu pa 5-7km snittempo 5:10-5:40. Forsoker kora ett sprintpass upp en brant en gang i veckan men tycker inte om att anstranga mig hart :p
 
Hur motiverar jag mig till att halla igang min styrketraning?

Jag ar valdigt duktig pa att springa 4-5 ganger i veckan, och under sommaren hade jag ganska god disciplin dar jag efter nastan varje loppass sedan gjorde 20-30 min av HIIT traning med hjalp av en app, men jag har HELT fallit av den rutinen, och kanner att musklerna borjar forsvinna, vilket motiverar mig an mindre, eftersom det bara betyder att nasta gang jag forsoker kora stryka kommer det att vara annu svarare...
 
Förra veckan fick jag till mina tre styrkepass plus två powerwalks, glad för det! :) Styrketräningen känns väldigt rolig, fokus på hypertrofi vilket är precis vad den här konkava mammakroppen behöver :D

Idag startade jag träningsveckan med en powerwalk tillsammans med dottern i barnvagn, det blir rätt tungt när man ska hålla högt tempo! Var ute nästan en timme varav 45 min PW.
 
Då har jag varit hos ortopeden och jag fick som jag ville och ska på magnetröntgen redan på måndag! Chockad över vad snabbt det gick. Kallelsen hamnade i Kivra medan jag satt på parkeringen och åt en frukt innan jag åkte hem 😅
Fortfarande sned så jag ska få specialbyggda inlägg i skorna som rätar upp mig och det trodde dom skulle hjälpa mig en hel del direkt. Sen får vi se vad röntgen säger med tanke på kotan som spökar. Hade varit skönt att kunna utesluta allt annat så det "bara" är muskulärt och jag kan få ett bra träningsupplägg av ortopeden. Men vi får se.
 
Kvällens fundering, vad räknar ni andra som långpass och hur ofta springer ni det? Jag brukar ligga på mellan 3-4mil totalt per vecka lite beroende på antal pass men brukar vara mellan 3-4.
Mina långpass måste vara 90 minuter +. Längd skiter jag lite i, mitt enda mål med långpassen är att ständigt röra mig framåt så snabbt som är brukligt i 90 minuter.
Kan blir allt mellan 12 och 15 kilometer just nu, beroende på underlag, skor, och dagsform. :)
 
Hur motiverar jag mig till att halla igang min styrketraning?

Jag ar valdigt duktig pa att springa 4-5 ganger i veckan, och under sommaren hade jag ganska god disciplin dar jag efter nastan varje loppass sedan gjorde 20-30 min av HIIT traning med hjalp av en app, men jag har HELT fallit av den rutinen, och kanner att musklerna borjar forsvinna, vilket motiverar mig an mindre, eftersom det bara betyder att nasta gang jag forsoker kora stryka kommer det att vara annu svarare...
Jag har supersvårt med just styrketräningen, men gjorde Chloe Tings 2 week shred callenge i somras och började plötsligt kunna se muskler jag inte haft förut. Kände även när jag sprang att jag kände mig mycket mer som att musklerna bar upp kroppen på ett annat sätt än innan. Det motiverade mig! Typ vill inte tappa musklerna visuellt samt känslan det gav i löpningen. Brukar tänka på det när jag inte har lust.

Kan ju hjälpa att ha någon dag/två dagar i veckan då du bestämmer dig för att du ska styrketräna.
 
Då har jag varit hos ortopeden och jag fick som jag ville och ska på magnetröntgen redan på måndag! Chockad över vad snabbt det gick. Kallelsen hamnade i Kivra medan jag satt på parkeringen och åt en frukt innan jag åkte hem 😅
Fortfarande sned så jag ska få specialbyggda inlägg i skorna som rätar upp mig och det trodde dom skulle hjälpa mig en hel del direkt. Sen får vi se vad röntgen säger med tanke på kotan som spökar. Hade varit skönt att kunna utesluta allt annat så det "bara" är muskulärt och jag kan få ett bra träningsupplägg av ortopeden. Men vi får se.
Skönt att du blir kollad ordentligt!
 
Kvällens fundering, vad räknar ni andra som långpass och hur ofta springer ni det? Jag brukar ligga på mellan 3-4mil totalt per vecka lite beroende på antal pass men brukar vara mellan 3-4.

Måste ju vara helt individuellt. För mig vore nog ett långpass av löpning nått som är en bit över milen, kanske 15km eller mer. Det springer jag nog nästan aldrig numera dock då jag tränar andra saker och inte riktigt har tid.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
95 96 97
Svar
1 928
· Visningar
61 538
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 971
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 941
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 353
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp