Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilat från joggingen nu sedan torsdag så gjorde en 7km-runda ikväll, är nöjd att jag tog mig runt men H-e-r-r-e-g-u-d så tungt det var :yuck: Sitter nog mest i huvet, bara att jag vet att det är den längre rundan. Jag har alltid varit bäst på 5 km. Lite släppigt underlag pga snö som inte var helt packad överallt, och så hunden som ska stanna o nosa och pinka. Hade glömt min energidryck som jag alltid tar en kvart innan. Mkt att skylla på, men jag tror eg att jag bara inte är i tillräckligt bra form. Rundan tog 2-3 min längre tid än sist (barmark, utan hund) men samtidigt 3 min snabbare än sist jag sprang den med hund. så ja, what to say. Började bra och jag kände mig pigg i kroppen, men sista 2 km var jättejobbiga, gick bara på pannben. Hatar när det blir så :(

Hade träningsvärk sedan styrkepasset igår men inte överdrivet mkt i benen. Vet inte om det kan spela in. Isf är det väl bara att träna mer så en blir starkare.
Är i vilket fall nöjd med helgen överlag, eftersom jag rört mig mkt ändå. Blir mkt promenader nu när hästen vilar. 1,5 timme prom + 50 min styrkepass igår och 2 tim prom dag + 7 km löpning idag. Jobbar nu nätter från onsdag så blir väl kanske bara en långpromenad imorgon före jobbet, ett styrkepass hemma på tis och sedan nåt rörelsebaserat lågintensivt styrkepass tors/fre när jag jobbar natt. Får se om jag hinner få ihop två joggingrundor, får isf bli tis eller ons fm (hatar att jogga på fm, är så trött) och så sön när jag vilat ett dygn efter nattskift.
 
Senast ändrad:
Var uppe i skidbacken idag igen :love: tänkte försöka åka varannan dag om inget oväntat kommer upp. Just nu kör jag också handstående varannan dag men vi får se om mina handleder säger ifrån efter ett tag. Ser fram emot morgondagens pass!
 
Åh jag hoppar på denna tråden!

Jag har drömmar om att springa maraton. Har sprungit regelbundet i drygt ett år nu, ett par gånger i veckan. Inga jättedistanser då jag haft en del problem med löparknä, men peppar peppar verkar det går bra nu.

Följer ett träningsprogram för maraton baserat på pulszoner, är det någon som testat det? Jag har startat upp det det flera gånger men alltid avbrutit då jag tyckt det gått för långsamt... Men jag tror på långsiktighet, så denna gången ska jag hålla i! :D
 
Åh jag hoppar på denna tråden!

Jag har drömmar om att springa maraton. Har sprungit regelbundet i drygt ett år nu, ett par gånger i veckan. Inga jättedistanser då jag haft en del problem med löparknä, men peppar peppar verkar det går bra nu.

Följer ett träningsprogram för maraton baserat på pulszoner, är det någon som testat det? Jag har startat upp det det flera gånger men alltid avbrutit då jag tyckt det gått för långsamt... Men jag tror på långsiktighet, så denna gången ska jag hålla i! :D

Kul! Är det typ Maffetone-träning? Har bara läst om det, inte testat själv men det låter spännande och lär ge bra resultat bara man har tålamod att gneta på i "tillåtna" pulsnivåer.
 
Kul! Är det typ Maffetone-träning? Har bara läst om det, inte testat själv men det låter spännande och lär ge bra resultat bara man har tålamod att gneta på i "tillåtna" pulsnivåer.
Jamen jag tänker det, har man tålamod kommer det nog bli ett bra resultat sen. Vill ju gärna hålla mig skadefri också så jag tror det här passar mig egentligen.

Nja typ, jag utgår från dessa zoner (medan Maffetone har ett eget system som är ännu långsammare som jag förstår):

https://www.polar.com/sv/smart-coaching/what-are-heart-rate-zones

Det kräver förstås ett riktigt maxpulstest egentligen för att veta, jag har bara gjort ett eget test själv och höftat lite. Har generellt ganska hög puls så alla de där formlerna (typ 220-din ålder) stämmer inte alls för mig.

Idag skulle jag kört ett långpass i zon 2 och zon 3, där zon 2 för mig är precis gränsen mellan snabb promenad och långsam jogg. Zon 3 är ett tempo jag kan hålla länge länge, riktigt skönt. Tog på grund av kylan istället igen fredagens missade pass, 25 minuter i zon 3 inkl uppvärmning och nedjogg, som resulterade i dryga fem kilometer. Skönt avslut på veckan!
 
Intressant med
Jamen jag tänker det, har man tålamod kommer det nog bli ett bra resultat sen. Vill ju gärna hålla mig skadefri också så jag tror det här passar mig egentligen.

Nja typ, jag utgår från dessa zoner (medan Maffetone har ett eget system som är ännu långsammare som jag förstår):

https://www.polar.com/sv/smart-coaching/what-are-heart-rate-zones

Det kräver förstås ett riktigt maxpulstest egentligen för att veta, jag har bara gjort ett eget test själv och höftat lite. Har generellt ganska hög puls så alla de där formlerna (typ 220-din ålder) stämmer inte alls för mig.

Idag skulle jag kört ett långpass i zon 2 och zon 3, där zon 2 för mig är precis gränsen mellan snabb promenad och långsam jogg. Zon 3 är ett tempo jag kan hålla länge länge, riktigt skönt. Tog på grund av kylan istället igen fredagens missade pass, 25 minuter i zon 3 inkl uppvärmning och nedjogg, som resulterade i dryga fem kilometer. Skönt avslut på veckan!

Intressant:) Detta skulle nog passa mig, då det nog tar bort fokuset från kilometertid och tid? Ser ut att vara ett rätt lättsamt sätt att träna, bortsett från zon 4 och 5 🙄
Men då måste jag ta mig i kragen och köpa en ny aktivitetsklocka, får kanske ta och börja forska i det. Fanns ju en tråd här för nån månad sen vill jag minnas.
 
Måste börja lägga in bålstabilitetsträning/stabilitet i allmänhet utöver löpningen.. Känner av min ena höft en del emellanåt (har varit vinglig i den sedan första barnet föddes (väldigt utdragen förlossning.)
Skulle behöva gå till gym egentligen men sa upp mitt gymkort pga Corona, så jag får improvisera hemma tills dess att man vågar sej tillbaks. Har lite för lätt att skippa den typen av träning när jag är hemma bara :angel:
 
Intressant med


Intressant:) Detta skulle nog passa mig, då det nog tar bort fokuset från kilometertid och tid? Ser ut att vara ett rätt lättsamt sätt att träna, bortsett från zon 4 och 5 🙄
Men då måste jag ta mig i kragen och köpa en ny aktivitetsklocka, får kanske ta och börja forska i det. Fanns ju en tråd här för nån månad sen vill jag minnas.
Jamen precis, det har verkligen hjälpt mig att komma bort från den där tidshetsen jag ibland kunde känna förut. Väldigt skönt att bara följa klockan, "oj, nu gick jag in i zon 4, måste sakta ner lite". Tycker det underlättar väldigt mycket för mig att ha ett färdigt schema att bara följa (som dessutom inte är särskilt ansträngande). I början tyckte jag dock det var frustrerande när jag kände att kroppen hade mer att ge men jag tror som sagt på långsamt uppbyggande just nu. Älskar söndagarnas långpass och jag märker faktiskt att jag nu kan hålla högre tempo och fortfarande befinna mig i zon 2. Zon 4 och 5 dyker upp på intervallpassen som är en gång i veckan, jobbigt förstås men överkomligt!
 
Måste börja lägga in bålstabilitetsträning/stabilitet i allmänhet utöver löpningen.. Känner av min ena höft en del emellanåt (har varit vinglig i den sedan första barnet föddes (väldigt utdragen förlossning.)
Skulle behöva gå till gym egentligen men sa upp mitt gymkort pga Corona, så jag får improvisera hemma tills dess att man vågar sej tillbaks. Har lite för lätt att skippa den typen av träning när jag är hemma bara :angel:
Det skulle jag nog också behöva göra... har du några bra övningar på lager? :)
 
Testade Smith-maskinen i gymmet igår för första gången. Hade i bakhuvudet att någon sagt att den stången är lättare än den vanliga stången och att den väger ca 8kg. Så jag lastade på 10kilo till i tron att det skulle bli 18-ish kilo totalt. Började mina enbensknäböj med upphöjd bakre fot (vad heter den övningen egentligen?) och tyckte att det kändes betydligt tyngre men körde på. När jag var klara var jag tvungen att googla och det visade sig att stången väger 19 kilo och och inte 8, så jag körde visst på 29 kilo, betydligt tyngre än jag trodde, men det gick ju fint ändå :D Nu har jag riktigt brännande träningsvärk i skinkorna :angel:
 
Jamen precis, det har verkligen hjälpt mig att komma bort från den där tidshetsen jag ibland kunde känna förut. Väldigt skönt att bara följa klockan, "oj, nu gick jag in i zon 4, måste sakta ner lite". Tycker det underlättar väldigt mycket för mig att ha ett färdigt schema att bara följa (som dessutom inte är särskilt ansträngande). I början tyckte jag dock det var frustrerande när jag kände att kroppen hade mer att ge men jag tror som sagt på långsamt uppbyggande just nu. Älskar söndagarnas långpass och jag märker faktiskt att jag nu kan hålla högre tempo och fortfarande befinna mig i zon 2. Zon 4 och 5 dyker upp på intervallpassen som är en gång i veckan, jobbigt förstås men överkomligt!

Är det bara polar som har det schemat? Antar då att man måste ha en polar....
Hur många pass per vecka är det? Blir ju väldigt oregelbundet för mig när jag jobbar natt, och snart ska väl hästen med i bilden också. Är nog rimligt att tro att jag kan hålla en plan på max 2 pass/vecka över tid :(
 
Blev en långpromme med hunden på fm. 2 tim och sen går vi till och från jobbet, 15 min enkel väg. Det får bli dagens aktivitet. Får se då om jag hinner jogga + träna imorgon fm eller om jag får dela upp det. Min enda halvlediga dag går åt till veterinärbesök så tveksamt om jag hinner efter det, måste sova också för att orka jobba på nätterna som kommer från ons :/
 
Är det bara polar som har det schemat? Antar då att man måste ha en polar....
Hur många pass per vecka är det? Blir ju väldigt oregelbundet för mig när jag jobbar natt, och snart ska väl hästen med i bilden också. Är nog rimligt att tro att jag kan hålla en plan på max 2 pass/vecka över tid :(
Vet inte, det finns säkert fler klockor där man kan ställa in sådana program baserat på puls, men jag har bara haft Polarklockor så har lite begränsad erfarenhet av annat.

Det går att lägga upp i princip hur man vill. Jag valde när mitt mål ska vara nått (aug 2021), hur många gånger i veckan jag brukar träna (3-4) och att jag gärna ville ha förslag på stödövningar som då också läggs in i träningsschemat. Passen går att flytta mellan veckodagar sen när schemat är skapat, tycker det är väldigt smidigt om det inte skulle passa en dag. Det finns program både för fem km, milen, halvmara och hel mara. För mig är det programmet upplagt med många veckors grundträning, sen ett par veckors upptrappning och sen finlir på slutet inför målet.

Bifogar hur min träningsvecka är upplagd!
 

Bifogade filer

  • Träning.png
    Träning.png
    29,1 KB · Visningar: 11
Bifogar hur min träningsvecka är upplagd!

Tusen tack :) :heart Detta såg ju bra ut, jag tänkte att den bara gjorde ett schema baserat på löpning. Då är saken en annan, jag har tid att träna mer än 2 dagar/vecka om vi räknar in All träning ;) Men jag känner att jag behöver styrkepassen också för min hälsa, så jag vill inte ta bort dem och bara löpträna. Sen planerar jag mer eller mindre för att sälja häst osv och det frigör ännu mera tid, oändligt med tid. Men det är inte gjort i en handvändning.
 
Testade Smith-maskinen i gymmet igår för första gången. Hade i bakhuvudet att någon sagt att den stången är lättare än den vanliga stången och att den väger ca 8kg. Så jag lastade på 10kilo till i tron att det skulle bli 18-ish kilo totalt. Började mina enbensknäböj med upphöjd bakre fot (vad heter den övningen egentligen?) och tyckte att det kändes betydligt tyngre men körde på. När jag var klara var jag tvungen att googla och det visade sig att stången väger 19 kilo och och inte 8, så jag körde visst på 29 kilo, betydligt tyngre än jag trodde, men det gick ju fint ändå :D Nu har jag riktigt brännande träningsvärk i skinkorna :angel:
Bra jobbat! Bulgariska utfall låter det som att du menar :)
 
Här är en som har tränat för första gången på 1,5 vecka! Det har kliat ordentligt i fingrarna de senaste dagarna, men jag lovade ju både mig själv, min sambo och tråden att jag skulle hålla mig från träning hela förra veckan för att ge ryggskottet en chans att läka ut. Men nu har jag inte haft ont sedan i torsdags, så idag kändes det helt rätt att dra igång lite försiktigt igen!

Jag har varit lite sugen på att springa ett tag och ville passa på innan det blir minusgrader och halt igen (de är usla på att sanda/salta här), så jag tog en kort runda på drygt 2 km. Det var kallt och regnade så jag sprang på rätt bra (5:30-tempo ungefär), men det kändes bra och konditionen var inte fullt så katastrofalt dålig som jag väntat mig. Med tanke på att det var både en och två månader sedan jag utövade någon slags konditionsträning känns det som gott betyg till min vardagsmotion! :)

Efter löpningen blev det dagens pass ur yogautmaningen, som var lite ovanligt jobbigt jämfört med de andra passen som varit rätt lugna. Kroppen känns ordentligt genomkörd nu med andra ord, som jag har saknat den känslan! :heart
 
Jag har tänkt på en sak sista dagarna... Ang detta att ha fysiska förutsättningar för att "springa snabbt". Tror det kan ha varit @MarieJ som skrev nåt om att inte ha det, men kan minnas fel skribent...

Vad är det som krävs rent fysiskt? Jag vet att alla inte är sprinters, men tycker det är intressant. Inom häst och hund talar vi mkt om exteriöra fördelar och nackdelar. Hur ser ni som springer på detta för oss människor? Är det nån som har koll på det rent vetenskapligt?

Spontant tänker jag att en nätt kroppskonstruktion borde underlätta för en som vill springa fort på distanser, dvs inte sprint som mest är explosivitet. En naturligt nätt då, för att vara nerbantad och trött ger ju ingen uthållighet precis.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
95 96 97
Svar
1 928
· Visningar
61 530
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 963
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 937
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 353
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vem hjälper hjälparen?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp