Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag orkar knappt tänka på hur dålig min träningsvecka varit. Känns som jag inte gjort annat än skottat snö. Mina handleder klarar det dåligt, har så ont nu att det är jävligt bara att diska. Hoppas snöandet är över för denna gång och att jag kan åka mycket skidor i veckan. Vet inte hur handlederna kommer må av stavar men kan ju åka mest på ben annars.
 
Har vilat från löpträningen pga varit rädd för att halka även med broddar, kallt och det har varit roligare med hemmaträning det senaste. Går däremot mina 10k steg på dagarna. Trots denna inte så påfrestande vardag har jag känningar i benhinnorna igen :meh: vet inte riktigt vad jag ska göra åt det. Har sprungit med kompressionsstrumpor nån gång men fick mest kramp i vaderna...

Har du testat kinesiotejp? Funkade fint för mig när jag hade småklabb med benhinnorna för nåt år sen! :)
 
Intervaller på skidor då? 🤩
Det kan man ju göra förstås! Men jag har så dålig teknik och dålig skidkondition att jag blir flåsig av vanlig åkning väldigt snabbt så har inte testat intervaller än :D

Men jag hoppas kunna åka lite i helgen, vi ska få mer snö igen så förhoppningsvis kan de spåra mer än bara konstsnöslingan.
 
Förra veckans uppgift till MFP var att få ordning på måltidstiderna. Det gick ju jättebra. Eller inte. Men den här veckan är jag inte hemma med två sjuka barn (en femtioåring och en treåring) och då blir det genast mycket lättare. Men det är också något som jag måste jobba lite mer med, att framhärda även när det inte är som planerat.
 
Förra veckans uppgift till MFP var att få ordning på måltidstiderna. Det gick ju jättebra. Eller inte. Men den här veckan är jag inte hemma med två sjuka barn (en femtioåring och en treåring) och då blir det genast mycket lättare. Men det är också något som jag måste jobba lite mer med, att framhärda även när det inte är som planerat.
Dom där 50åriga barnen är inte roliga att tas med.. Jag har ibland en 41årig bebis och det är i ungefär samma klass.:rofl::D
 
Idag ska jag om inte stora gossen är allt för trött så han riskerar att somna, ta en löptur med båda barn i vagnen efter jobb och förskola. stelfruset ute så då rullar det smidigt, men riskerar inte en unge som dansar på borden till 23.. Då springer jag när maken kommit hem istället så får barnen vara kvar hemma.
 
Jag lyssnade på en intressant podd dag, Foodpharmacy om bla kost och sköldkörtelsjukdomar. Där tog de även upp träning för oss som har dessa sjukdomar, att vi inte ska ägna oss åt träning som ökar på stressen i kroppen. Dvs träna yoga, simning, långsammare promenader och sådant, eftersom mkt med Hypo och Hashimotos som jag har, är kopplat till stress.
Jag kände att jag dog lite, eftersom jogging är min grej och yoga tamefan är det Inte (jag blir lugn av att bli trött, jag blir tvärtom stressad av andningsövningar och fokusbaserade grejer) :rage:
Promenerar gör jag redan 1-3 tim/dag eftersom jag har hund. Blir ju mindre promendtid de dagar jag joggar men i snitt rör jag mig 1-3 tim/dag. Och nu ska hästen sättas igång igen så det knaprar ju också på tid för promenad/jogging även om det är en form av rörelse det med.

Det handlade även om AIP, autoimmun kost. Det känns klokt att göra en sån återstllning av koppen för att sedan återintroducera livsmedel igen. Men för mig som inte äter kött/fisk/fågel innebär det att jag inte kommer kunna äta protein alls? Ägg och nötter ska tydligen inte heller ätas enligt AIP. Suck. Känner mig irriterad idag.

Träningsmässigt har jag gått med hunden 1,5 tim. Ska sedan iväg en sväng på em så det innebär 30 min promenad till. Och sedan tänkte jag göra nåt sorts Sandra Friberg pass här hemma strax när min brunch sjunkit ner....
 
Jag känner att jag saknar lite core-fokus som förut fanns i MammaFitness, tror jag ska fråga "min" coach om det. I övrigt är jag sorgligt stel i låren har jag märkt, snarare stel än svag tydligen.
 
Jag hade tänkt fortsätta min måndagstradition med lunchlöpning men med tanke på dagens hemska väglag (is + nysnö) kändes det bäst att hoppa det idag. Tog mig runt en promenad i skogen och sen tränade jag inomhus istället, jag kör en prova på-period på Get Vibes, onlineträning med systrarna Kallur :) 20 minuter flåsig hemmaträning.

Känner mig lite piggare nu trots dålig sömn och allmän värdelös känsla i kroppen pga mens (alltså jag hade nästan glömt bort hur jäkla störigt man mår :meh:).
 
Lyckades fö ta mig igenom 2 10-minuterspass med Sandra Frbiberg, ett core/mage och ett axlar/armar. Känns skönt. Jag älskar verkligen de korta passen ocha tt det går att plocka ihop vad man känner för. ska jag ut och jogga imorgon dvs med bara en joggingfri dag emellan, då kan jag inte köra ett helkroppspass med ben... kommer inte ha nåt kvar att springa på imorgon isf.
 
Körde balett som vanligt och kände erteråt att jag hade mer att ge så jag slängde mig på spinningcykeln. 20 minuter, mjölksyra efter 20 - jag tror aldrig jag varit i så dålig form :laugh: Körde sista spurten till Barligths med Fun. och kände att jag levde!

Däremot tycker jag det är lite jobbigt att jag numera är hypermedveten om mina hjärtslag. Behöver inte pulsklocka längre om vi säger så, och nu sitter jag och funderar på om jag har ont i hjärtat igen eller inte :(
 
Youtube är din vän! 😁 Finns många bra videor som visar hur man tejpar, hur mycket man ska dra tejpen osv!

Tejp inköpt och chansade på en enkel tejpning från tuben, i vetenskapens namn så tejpade jag bara ena benet så jag kan jämföra med det otejpade om några dagar :D initialt inbillar jag mig lite lindring iaf. Blir spännande att se hur det går. Tack för tipset!
 
Jag är lite så hör skakig i kroppen idag efter gårdagens lite längre pass, inledde dessutom med lite träningsvärk efter lördagens ”sprintdistansen”

behövde mjuka upp kroppen lite så jag körde några varv solhälsningar där jag lade till några krigarpositioner. Avslutade med armhävningar 10-8-6–4 etc (inspirerad av tidigare inlägg av @Mineur ) Jag körde framför spegelgarderoben i hallen, dels fick jag bra översikt på mina positioner, men kunde även snegla genom spegeln på hockeymatchen i vardagsrummet 😂
 
Jag har ridit på lunchen idag och ikväll ska jag träna veckans första pass. Får se om jag springer lite också eller inte, beror på vad klockan blir. Ska klippa två av hästarna först tänkte jag så det blir lite rörlighetsträning där då shettisen bara är 80 cm över havet 😂
 
Rapport från dagens träning. Kände mig stark! Knäböj, bänkpress, raka marklyft och hantelrodd. Slog några nya PB, eller alltså ”efter barn-PB” :D 55 kg knäböj och 45 kg bänkpress, plus några reps-PB.

Nu har jag lovat mig själv att inte maxa så mycket ett tag framöver, måste träna också :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
95 96 97
Svar
1 928
· Visningar
61 482
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 934
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 911
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 353
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp