Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har gått några hundpromenader idag och ridit en kort tur på min häst som är under igångästtning. Räknas väl inte som träning, men rörelse. Joggade ikväll 5 km men tror det var inte direkt nån tid att tala om om än i trivsamt tempo, till mitt försvar hade jag en konversation i tfn 🙄
 
Jag tappade programmet rätt fort, marklyft och knäböj och inga vikter var ingen vinnande kombination. Har däremot gjort baletttjohot som Nahar tipsade Monster om några gånger och är otroligt fascinerad över att lite benvift(för mig alltså, fattar att det är värre när man kan) kan vara så otroligt jobbigt :laugh: Och några dagar några deadbugs och höftlyft tills mjölksyran sätter in bara för att krama ur lite liksom. Fortfarande jobbigt att få puls 😕 gick raskt ner på stan(typ 20 min) och det gick bra, men halvvägs hem började det bli riktigt tungt. Känns som jag inbillar mig att astma känns. Tror jag ska kolla upp det när covid lugnat sig om det inte släpptdå.
 
Jag tappade programmet rätt fort, marklyft och knäböj och inga vikter var ingen vinnande kombination. Har däremot gjort baletttjohot som Nahar tipsade Monster om några gånger och är otroligt fascinerad över att lite benvift(för mig alltså, fattar att det är värre när man kan) kan vara så otroligt jobbigt :laugh: Och några dagar några deadbugs och höftlyft tills mjölksyran sätter in bara för att krama ur lite liksom. Fortfarande jobbigt att få puls 😕 gick raskt ner på stan(typ 20 min) och det gick bra, men halvvägs hem började det bli riktigt tungt. Känns som jag inbillar mig att astma känns. Tror jag ska kolla upp det när covid lugnat sig om det inte släpptdå.
"It takes ten years just to get that stinking leg up, and then five more to make it not look like shit." Men kul att du är på det ändå! :D
 
-13 grader men säger planen motion så blir det motion. Tänkte nöja mig med 3 km men det blev halvmilen. Nu kommer kaffet smaka!
235F037F-8F98-45A8-8DB4-AB4D890578C0.jpeg
 
Jag sprang ett intervallpass igår om tot 6 km (inkl uppvärmning). Fick ett litet kvitto på att konditionen har höjts då klockan klagade på för låg puls (jag har lagt in larm) på rätt mga av intervallerna trots att jag höll den hastighet jag skulle. Så det går framåt!
 
Vet att dessa trådar hette "kost" också förut, men funderar på om kost inte är bättre att ta i en egen tråd? När ämnet döljs i evighetstrådar riskerar ju intresserade att missa, när ämnen i fråga inte är evighetstrådens huvudsakliga fokus. Sen är det ju triggande för en del med "nyttighetsdiskussionen" och då är det ju också en fördel om det tas i en egen tråd med passande rubrik.
 
Vet att dessa trådar hette "kost" också förut, men funderar på om kost inte är bättre att ta i en egen tråd? När ämnet döljs i evighetstrådar riskerar ju intresserade att missa, när ämnen i fråga inte är evighetstrådens huvudsakliga fokus. Sen är det ju triggande för en del med "nyttighetsdiskussionen" och då är det ju också en fördel om det tas i en egen tråd med passande rubrik.
Håller med och ska försöka få till en vettig utbrytning nu!
 
Har dragit ner lite på löpningen sista 2 veckorna eftersom jag får ont i höften/ljumsken och ner i lårmuskeln.. Stretchar och går promenader istället plus en kur med antiinflammatoriskt och nu efter några dagar känns det bättre. Bättre att låta skiten lugna sej och sen trappa upp igen. Men nu får det räcka med 2 kortare pass/vecka.
 
Jag fick ett litet genombrott idag, från ungefär fem sekunders handstående till tio sekunder! Då nuddar jag väggen först men ändå, kul med lite framsteg :) framförallt känns det som att jag börjar förstå mer och mer vad jag ska göra med händerna för att balansera och justera. Toe pulls och heel pulls hjälper verkligen med det. Håller även på att lära mig riktiga cartwheels för att kunna ramla ut från handståenden lite mer graciöst :p
 
Dagens lunch skulle spenderas på ett skidspår jag inte åkt på 10 år. Lite stressad så här pga mycket att göra på jobbet.
Kärvt i spåret inte mycket till glid men helt ok fäste. Jobbigt spår, de första fem kilometrarna gick i motlut.

Sedan blev jag förvirrad, kom ett korsande skidspår, ingen markering var ”min” milslånga gick, chansade hamnade i ett virrvarr av ouppmärkta spår. I en sexspårs korsning gav jag upp, försökte googla spårkartor och hitta min position på Google Maps, blev mer förvirrad 🙈 Väntade i ca fem minuter sedan kom en person jag kunde fråga, fick en vägbeskrivning som först höger, sedan vänster, därefter vänster direkt till höger, uppför backen direkt vänster. Jag tackade och började åka enligt den första instruktionen, den som jag faktiskt kom ihåg:D tänkte att det ger väl sig. Åkte på i några kilometer och försökte ta kloka vägval, fortfarande inga markeringar. Tog fram Google Maps ibland för att kontrollera att jag inte var på väg mot inlandet 😁 Jag var så ensam, inte en enda vaken biologiskt varelse såg jag. Trots att jag var i närheten av stan så fanns inga riktmärken att skåda, tänkte att det skidspår jag befann mig på ändå inte kunde sluta i timma intet utan rimligtvis borde sluta vid någon väg någonstans.

Tro mig att jag blev lättad när jag så skymt av den Europaväg jag vet att jag måste ta mig över eller under för att komma till min bil.

Det blev inte en mil på 40-50 min det blev 1,5 h och betydligt längre 😁
 
Är det någon här som har tips på en riktigt bra träningsmatta?
Vill inte gå till gymmet i dessa tider så köpte mig en matta för hemmaträning.
För att inte kroppen ska ta stryk blev det en 15mm

Problemet är för det första att mattan inte ligger still. 10 situps och mattan har flyttat sig 50cm 🙄

Det andra är att den sträcker ut sig. Många plankövningar går inte att göra för mattan blir längre och längre, jag drasar ju i backen ganska fort. Det tar en del på motivationen om man säger som så.. 🙄

Tips på den ultimata träningsmattan mottages alltså tacksamt ♥️
 
Är det någon här som har tips på en riktigt bra träningsmatta?
Vill inte gå till gymmet i dessa tider så köpte mig en matta för hemmaträning.
För att inte kroppen ska ta stryk blev det en 15mm

Problemet är för det första att mattan inte ligger still. 10 situps och mattan har flyttat sig 50cm 🙄

Det andra är att den sträcker ut sig. Många plankövningar går inte att göra för mattan blir längre och längre, jag drasar ju i backen ganska fort. Det tar en del på motivationen om man säger som så.. 🙄

Tips på den ultimata träningsmattan mottages alltså tacksamt ♥️
Jag använder en bra yogamatta, den ligger helt stilla vad man än gör! Har inte koll på vad som finns bland vanliga träningsmattor tyvärr.
 
Är det någon här som har tips på en riktigt bra träningsmatta?
Vill inte gå till gymmet i dessa tider så köpte mig en matta för hemmaträning.
För att inte kroppen ska ta stryk blev det en 15mm

Problemet är för det första att mattan inte ligger still. 10 situps och mattan har flyttat sig 50cm 🙄

Det andra är att den sträcker ut sig. Många plankövningar går inte att göra för mattan blir längre och längre, jag drasar ju i backen ganska fort. Det tar en del på motivationen om man säger som så.. 🙄

Tips på den ultimata träningsmattan mottages alltså tacksamt ♥️

Jag har Rustas yogamatta, den billigaste. den är lite klibbig så den ligger still. Men det är jäkligt tunn. Brukar vika den tredubbel, eller ha en ryamatta under. Den får duga tills den är slut, så jag mottager oxå gärna tips på bra billiga mattor...
 
Jag har Rustas yogamatta, den billigaste. den är lite klibbig så den ligger still. Men det är jäkligt tunn. Brukar vika den tredubbel, eller ha en ryamatta under. Den får duga tills den är slut, så jag mottager oxå gärna tips på bra billiga mattor...
Det är deras träningsmatta jag har, rekommenderas inte
 
Är det någon här som har tips på en riktigt bra träningsmatta?
Vill inte gå till gymmet i dessa tider så köpte mig en matta för hemmaträning.
För att inte kroppen ska ta stryk blev det en 15mm

Problemet är för det första att mattan inte ligger still. 10 situps och mattan har flyttat sig 50cm 🙄

Det andra är att den sträcker ut sig. Många plankövningar går inte att göra för mattan blir längre och längre, jag drasar ju i backen ganska fort. Det tar en del på motivationen om man säger som så.. 🙄

Tips på den ultimata träningsmattan mottages alltså tacksamt ♥️
jag har haft träningsmatta/yogamatta i kork, rekommenderar det! Töjer sig inte alls och den låg stadigt för det jag gjorde i alla fall (planka, situps, sånt enkelt)
 
Vad har ni för bra tips på benövningar? Jag har en skivstång + 2x10kg, 2x5kg och 2x3kg, några lätta hantlar och gummiband. Jag kan typ squats i olika former. Några tips?
 
Jag överraskade mig själv med ett riktigt bra benpass idag. Var inte alls motiverad, det var alldeles för sent och saker och ting krånglade in i sista stund, men jag bet ihop och tänkte att jag kan ju göra 2-3 övningar i alla fall så att jag får känna på musklerna lite. Det slutade med ett riktigt kanonpass och mer mjölksyra än på väldigt länge! Som uppvärmning blev det dagens yogapass, som passande nog bara var 18 minuter långt just idag, och sedan:

  • Marklyft 3x10 med 32kg
  • Knäböj 3x10 med 32 kg
  • Hip thrusts 3x12 med 32 kg
  • Bulgariska utfall 3x12 per ben med en 5 kg-hantel i varje hand
  • Musslan 3x12 per ben med en 5 kg-hantel som vikt
  • Goblet squats 3x12 med en 5 kg-hantel

Framförallt hip thrusts och bulgariska utfall var mjölksyreframkallande, jäklar vad ont det gjorde! Men så här i efterhand mår jag i vanlig ordning alldeles prima och är på otroligt gott humör. Älskar träning! :love:

32 kg är maxvikt på den lilla skivstång vi har förresten, om det är nån som undrar över denna mycket specifika siffra :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 966
· Visningar
63 118
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 486
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 345
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 393
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp