Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sprungit en pass idag, gick jätte bra så det var roligt. Ska ut på långpromenad nu.

Jag kan sammanfatta veckan med 4 löppass och 1 styrkepass. Kommer inte ihåg men kan ha tränat styrka en dag till så eventuellt är det 2 styrkepass. Yoga 1-2 gånger om dagen. Promenader på sammanlagt minst 1 mil per dag. Så precis en sån vecka jag vill ha.
 
Tycker ni träningskläderna är viktiga? Jag upplever enorm skillnad nu när jag uppdaterat min träningsgarderob med träningstrosor som sitter bekvämt, nya sport bh ar med super stöd provat tusentals tights och fastnat för Stronger som tyvärr är jätte dyra men passar min kroppsform och sitter suveränt och nya tränings t-shirts. Det blev ganska dyrt med allt, eller mycket dyrt men jag blir glad av mina färgglada tights, jag kan fokusera på träningen när alla kläder sitter som dom ska och inte stör osv. Som tights, har haft jätte svårt att hitta några som inte glider ner eller som inte viker sig i midjan och som inte har sömmar som stör.Behöver flera uppsättningar av allt eftersom jag tränar 5-6 ggr/vecka på gymmet. Hemma kan jag köra i t-shirt så då är inte kläderna så viktiga. Men mina träningskläder är så sköna att jag lever i dom även utanför träningen.

Upplever ni någon skillnad med olika kläder? Vad har ni på er när ni tränar?
Jag är inte så noga med träningskläder. Jag har ett par leggings och ett par shorts som jag varierar mellan och tröja brukar bli ett vanligt linne eller t-shirt :p har inte så stora bröst så behöver ingen speciell sport BH heller. Men det är viktigt att det är bekvämt så de gånger jag måste byta ut mina leggings eller shorts så lägger jag hellre lite mer tid och pengar på att få något jag verkligen trivs i. Samma sak nu när jag börjat simma mer så känner jag direkt att min bikini inte är särskilt sportvänlig så jag ska skaffa någon ny baddräkt eller bikini som är bättre för simning.

Hade jag haft stor garderob och bott mer permanent på en plats kan jag tänka mig att jag skulle lägga mycket mer pengar på träningskläder dock 😅
 
Tycker ni träningskläderna är viktiga? Jag upplever enorm skillnad nu när jag uppdaterat min träningsgarderob med träningstrosor som sitter bekvämt, nya sport bh ar med super stöd provat tusentals tights och fastnat för Stronger som tyvärr är jätte dyra men passar min kroppsform och sitter suveränt och nya tränings t-shirts. Det blev ganska dyrt med allt, eller mycket dyrt men jag blir glad av mina färgglada tights, jag kan fokusera på träningen när alla kläder sitter som dom ska och inte stör osv. Som tights, har haft jätte svårt att hitta några som inte glider ner eller som inte viker sig i midjan och som inte har sömmar som stör.Behöver flera uppsättningar av allt eftersom jag tränar 5-6 ggr/vecka på gymmet. Hemma kan jag köra i t-shirt så då är inte kläderna så viktiga. Men mina träningskläder är så sköna att jag lever i dom även utanför träningen.

Upplever ni någon skillnad med olika kläder? Vad har ni på er när ni tränar?
Det är gigantisk skillnad på om jag har kläder som sitter bra eller sådana som sitter bara ok. Jag är likadan när jag rider, det får inte skava, vara obekvämt eller fladdra någonstans. Ju mindre kläderna märks desto bättre presterar jag :o Egentligen borde det ju inte spela så himla stor roll, men jag tycker verkligen att det gör det.
Sedan tycker jag att det är extra peppande psykiskt att ha träningskläder jag tycker är fina/att jag är fin i.
Jag har till och med märkt lite skillnad på när jag drar på mig kläder som matchar (tex en vit och svart outfit som ser genomtänkt ut) mot när jag bara drar på mig vadsomhelst (gula skor, gröna tights, blå jacka, gul väst, rosa mössa där det syns att jag bara dragit på mig vadsom). Jag kan ibland när det är jobbigt och flåsigt komma och tänka på att jag liksom "ser proffsig ut" och då känna mig mer proffsig -vilket gör att jag sträcker på mig och det blir lättare. :)
 
Tycker ni träningskläderna är viktiga?
( ... )
Upplever ni någon skillnad med olika kläder? Vad har ni på er när ni tränar?

Jag har absolut favoriter samtidigt som jag försöker släppa press på att se snygg ut på gymmet (med svettigt hår och signalrött fejs så är man ju ändå inte speciellt snygg). Jag skulle väl egentligen vilja köpa flera par av favorittightsen och kasta de som inte sitter 100% och även investera i snygga bomullströjor som funkar bättre på gymmet än alla himla tröjor i funktionsmaterial som jag köpt på mig under åren. Men snåljåpen och miljömedvetandet protesterar och menar att det jag har faktiskt är fullt dugligt. Än så länge har snåljåpen vunnit men kampen fortsätter ;)
 
Haft en dålig dag psykiskt så försökt fokusera på annat med yoga i 45 minuter, promenerat 1,3 mil och sprungit 3 km. Ska ut sista rundan med hundarna nu och sen kanske yoga lite mer, lite utvalda favoriter. Svårt att slappna av när jag har ångest.
 
Jag har absolut favoriter samtidigt som jag försöker släppa press på att se snygg ut på gymmet (med svettigt hår och signalrött fejs så är man ju ändå inte speciellt snygg). Jag skulle väl egentligen vilja köpa flera par av favorittightsen och kasta de som inte sitter 100% och även investera i snygga bomullströjor som funkar bättre på gymmet än alla himla tröjor i funktionsmaterial som jag köpt på mig under åren. Men snåljåpen och miljömedvetandet protesterar och menar att det jag har faktiskt är fullt dugligt. Än så länge har snåljåpen vunnit men kampen fortsätter ;)
Jag övertalade snåljåpen i mig när jag upptäckte skillnaden mellan olika tights. Letade också i 2 månader efter sköna t-shirts och bh ar. Dom nya tightsen används ju mycket också i vardagen så dom räcker inte till både vardag och träning så jag hade och har en diskussion om jag får unna mig två sköna tights till mina promenader. Vandrar ju runt en hel del. Har beställt dom men inte fått hem dom och inte bestämt mig till 100% om jag ska ha dom eller skicka tillbaka, har lite penga ångest för dom är ju dyra, men jag lever ju i dom hela tiden.
 
Funderar över att köpa en egen spinningcykel, dels behöver jag effektivisera min tid och sedan är jag inte helt sugen på att gå på gymmet i dessa tider även om det förmodligen är väldigt säkert.

Någon som kan rekommendera en för hemmabruk? Det ska vara en spinningcykel och inte en motionscykel. Har tittat lite på en modell från Master, jag har sedan tidigare en crosstrainer från master som jag är nöjd med.

Känner att smärtgränsen går vid 5000 kr
 
Jag har vilat i helgen förutom lugn yin yoga och lite simning. Kände i fredags att min ländrygg var lite spänd och känslig så för en gångs skull tog jag det säkra före det osäkra och vilade extra mycket. Stolt över mig själv :D Kommer nog att vila idag också förutom yogan i morse för jag har ändå mycket annat att göra.
 
Angående att cykla hemma och träna så måste jag lite OT kanske berätta om min farfar som är 95 och snart ska fylla 96. Han är ute och promenerar varje dag och cyklar i TV-rummet när han tittar på TV. En krutgubbe! Bra förebild för hur jag vill vara när ju är 96. Fast han har inte spinningcykel utan motionscykel.
 
Jag har vilat i helgen förutom lugn yin yoga och lite simning. Kände i fredags att min ländrygg var lite spänd och känslig så för en gångs skull tog jag det säkra före det osäkra och vilade extra mycket. Stolt över mig själv :D Kommer nog att vila idag också förutom yogan i morse för jag har ändå mycket annat att göra.
Bra beslut!
 
Jag tränade på gymmet i förmiddags, styrka idag. Gillar den sista stunden då jag tränar i myshörnan som har mjuka mattor, lite olika lösa vikter och plattor, pilatesboll, stångar och lite allt möjligt roligt. Börjar på löpbandet, sen maskinerna och sist myshörnan då jag tränar med kroppsvikten och pilatesbollen. Skön känsla idag på gymmet. Har yogat en stund, promenerat lite men mest vilat. Varit trött idag. Samlar energi till imorgon då jag ska försöka öka på distansen när jag springer.
 
Jag har en bekant som försöker sälja in vibroträning som något fantastiskt bra. Hen har helt slutat träna annat efter att hen började med detta. Jag är... skeptisk :laugh: Är det någon här inne som testat det och vad tyckte ni i så fall?
 
i dag blev det 7km löpning och en halvtimmes styrketräning. Jag känner att benen har blivit mycket starkare, och att jag är mycket starkare överlag men värmen dödar mig verkligen när jag springer. Jag blir så vansinnigt varm att jag överhettas och inte kommer någonstans :cautious:

På vintern springer jag i -10 grader med tunn fleece och tights, och tycker det är skönt. Jag funkar verkligen inte lika bra på sommaren.
 
Inspirerad av en bekant, en period med många livsfilosofiska tankar och en tråd på Buke så påbörjade jag "30 Days of yoga med Adrienne" idag. Har ju kört ett annat yt-yogapass regelbundet sen i våras och kände att jag nog borde byta program nu om jag ska fortsätta utvecklas.

Tanken är att hitta tillbaka till rutinen jag hade i våras med yogapass de dagar jag inte styrketränar. Återgången till styrketräningen går som sagt långsamt (den här värmen hjälper inte) och då är det skönt att ha en rutin jag kan göra hemma att falla tillbaka på.
 
@Araminta Har lagt till den i titta senare listan på Youtube men är lite förvirrad, det står day one men sen finns det inte fler. Är det så att man kör samma varje dag eller har jag missat något?

Kikade lite på upplägget nu och det verkar bra, blev inspirerad.

Har kört 2 pass yoga per dag, en gång följer jag ett program som hitills varit Deep strech och 1 utifrån vad jag vill, men mest strech aktiga övningar. Märker stor skillnad på bara en vecka, så mycket mjukare och rörligare i kroppen och hittat ett sätt att hålla ut genom ångest. Men är så klart fortfarande inte i mål utan har massor att utveckla, kul bara med en märkbar skillnad.

Och håller med, skönt att kunna träna hemma. Ska försöka mig på att våga gå på ett Virya yoga pass på gymmet.
 
@Araminta Har lagt till den i titta senare listan på Youtube men är lite förvirrad, det står day one men sen finns det inte fler. Är det så att man kör samma varje dag eller har jag missat något?

Kikade lite på upplägget nu och det verkar bra, blev inspirerad.

Har kört 2 pass yoga per dag, en gång följer jag ett program som hitills varit Deep strech och 1 utifrån vad jag vill, men mest strech aktiga övningar. Märker stor skillnad på bara en vecka, så mycket mjukare och rörligare i kroppen och hittat ett sätt att hålla ut genom ångest. Men är så klart fortfarande inte i mål utan har massor att utveckla, kul bara med en märkbar skillnad.

Och håller med, skönt att kunna träna hemma. Ska försöka mig på att våga gå på ett Virya yoga pass på gymmet.

Det ska finnas en spellista med alla 30 dagar. Jag hittade den när jag sökte på Adrienne 30 days of yoga.
 
Igår blev det 45 minuters promenad på kvällen och på lunchen skottade jag och krattade grus på ridbanan i nästan en timme (den ska jämnas till lite och har man ingen grävmaskin eller traktor med frontlastare får man göra det för hand :p )

Idag har jag tänkt rida på lunchen, ev rida i em också men det beror lite på dottern och ikväll träna! Hör och häpna! Inte vågat träna pga den där kotan men tänkte börja smyga in lite träning igen och se hur det känns, väääldigt lätt, inte ens dom rehabvikter jag kört tidigare utan lättare. Så får vi se hur det känns. Stretch och massage står på schemat också.
 
Blivit lite fel med hela den här dagen, vaknade runt 3. Gick upp och tog mig an projektet från bostadsrättsföreningen att ALLA textilier måste förpackas i sopsäckar eller plastlådor. Har två stora saker till att klämma in med en påse från varje håll men kommer inte riktigt åt. Där blev det någon halvtimme med lyft och bärande och klättring. Sen gick jag ut med hundarna, åt halva frukosten och gick till gymmet och sprang.

När jag var i badrummet lossnade kommoden från väggen och föll mot mig och jag fick kasta mig upp och ta emot den för att rören inte skulle gå av och vattnet börja spruta, nu måste jag köpa en ny (dyrt), försöka montera den (får be mina föräldrar för jag suger på att sätta ihop saker) och få tag på en rörmokare som kan dra om alla rören ( ännu dyrare).

Har också städat i en timme och gått en kort promenad och har tvättid så det blir lite spring eftersom den är i ett annat hus. Nu ska jag stretcha och sen vila lite för det har varit en intensiv morgon/förmiddag. Blir en lite längre promenad efter lunch och sen en massa ärenden som måste fixas.

Pust, är ju trött redan nu, vill inte fixa allt som behöver fixas, vill bara ta det lugnt :arghh: Fått löpningen genomförd iaf och det känns bra trots att dagen inte alls blir som planerad vilket stressar mig.
 
Igår blev det 45 minuters promenad på kvällen och på lunchen skottade jag och krattade grus på ridbanan i nästan en timme (den ska jämnas till lite och har man ingen grävmaskin eller traktor med frontlastare får man göra det för hand :p )

Idag har jag tänkt rida på lunchen, ev rida i em också men det beror lite på dottern och ikväll träna! Hör och häpna! Inte vågat träna pga den där kotan men tänkte börja smyga in lite träning igen och se hur det känns, väääldigt lätt, inte ens dom rehabvikter jag kört tidigare utan lättare. Så får vi se hur det känns. Stretch och massage står på schemat också.
Håller tummarna att träningen och ryggen känns bra!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 966
· Visningar
62 814
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 299
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 185
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 392
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp