Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så sitter jag här och är så jädra sugen på ett kvällspass dans men jag vet att jag borde skippa så att jag är säker på att jag kan ut och slå med lien imorgon, men samtidigt så har jag lite ont i handen så kanske ändå att jag inte kan slå imorgon och då blir jag ledsen för att jag skippade dansen.

Funderar helt ärligt på att gå ut och slå i månljuset men det är inte det bästa ur säkerhetssynpunkt. Avskyr när lusten att röra på sig kommer såhär plötsligt och oförväntat.
 
Så sitter jag här och är så jädra sugen på ett kvällspass dans men jag vet att jag borde skippa så att jag är säker på att jag kan ut och slå med lien imorgon, men samtidigt så har jag lite ont i handen så kanske ändå att jag inte kan slå imorgon och då blir jag ledsen för att jag skippade dansen.

Funderar helt ärligt på att gå ut och slå i månljuset men det är inte det bästa ur säkerhetssynpunkt. Avskyr när lusten att röra på sig kommer såhär plötsligt och oförväntat.
Det låter som att det kanske är lika bra träning för dig att avstå - fast då mental träning istället för fysisk. Öva på att lyssna på kroppen och magkänslan och att inte alltid ge efter för viljan, liksom. Det är så väldigt viktigt!
 
I går var sämsta löpningen på länge länge. Helt mentalt utmattad, frustrerad, arg och ledsen efter jobbet. Tänkte springa ändå - jag brukar må bättre när jag argspringer i argtakt (så fort att jag känner att jag kommer spy) och samtidigt gråter.
Det började okej och jag bara köttade på i någon form av arga intervaller, hade bestämt mig för 5km.
Efter 2,5km ungefär segnade kroppen dock bara ihop. Hjärnan skrek åt mig att jag måste sluta, så jag fick gå hem.

Vet att jag inte borde tänka att det var ett nederlag, jag försökte ju så gott jag kunde. Men jag blev sjukt besviken - vill ju börja trappa upp och springa långa pass igen i mina sprillans nya glada skor :down:

Hatar när det händer. Man tänker liksom att en härlig löprunda ska kännas bra, ge energi och få en på gott humör. Så bara blir det platt fall och allt känns ännu sämre. Värdelöst :down: Jag brukar tänka att jag försökte i alla fall, och att med alla träningspass man gör så är det fullt naturligt att en del blir skit ibland.
 
Det låter som att det kanske är lika bra träning för dig att avstå - fast då mental träning istället för fysisk. Öva på att lyssna på kroppen och magkänslan och att inte alltid ge efter för viljan, liksom. Det är så väldigt viktigt!

Verkligen. Jag minns en period då jag tränade ganska mycket, och gav mig ut på en löprunda trots att kroppen och magkänslan bara skrek "Nej!". Jag avbröt inte heller när det kändes jobbigt utan härdade igenom en ganska plågsam och skavig runda. Jag fick världens svacka efter det, det kändes som att jag hade gjort våld på mig själv och allt kändes bara olustigt helt plötsligt. Så nu försöker jag lyssna på mig själv och tänker att jag kommer sabba lusten om jag pressar mig själv i fel lägen. Träning ska vara skönt, skadefritt och lustfyllt tänker jag.
 
Senast ändrad:
Igår var första passet med nya träningsprogrammet och jag inser att det bara kommer hålla ett kort tag för det gick snabbt att ta mig igenom passet, slår ihop det till 2 dagar istället för 3 dagar och får be om fler övningar framöver. Hade relativt bra teknik efter tips både från instruktör och min super duktiga bror så visste jag på ett ungefär hur det ska göras, men en majoritet av sakerna kände jag mig ändå lite vilsen med.

Gjorde dock en övning där jag tänkte att okej vad bra jag var på det här och sen såg jag en kvinna göra samma sak men på ett annat sätt och antagligen rätt sätt, då insåg jag att jag inte alls gjort som man ska. Haha typ enda övningen jag trodde jag hade full koll på. :rofl:Men nu har jag ju lärt mig något nytt.

Utan min bror och instruktören hade jag aldrig ens vågat eller klarat att gå från maskinerna till fria vikterna. Finns såååå mycket att lära mig och det älskar jag. Hittills känns det mega roligt. Hade verkligen tröttnat på maskinerna.

Föredrar ni maskiner eller fria vikter?
 
Det låter som att det kanske är lika bra träning för dig att avstå - fast då mental träning istället för fysisk. Öva på att lyssna på kroppen och magkänslan och att inte alltid ge efter för viljan, liksom. Det är så väldigt viktigt!
Ja, det var sannerligen ansträngande att skippa att träna igår, men jag lyckades! Nu är jag inte alls lika pigg på att gå ut med lien, men jag gör det nog ändå i sinom tid.
 
Igår var första passet med nya träningsprogrammet och jag inser att det bara kommer hålla ett kort tag för det gick snabbt att ta mig igenom passet, slår ihop det till 2 dagar istället för 3 dagar och får be om fler övningar framöver. Hade relativt bra teknik efter tips både från instruktör och min super duktiga bror så visste jag på ett ungefär hur det ska göras, men en majoritet av sakerna kände jag mig ändå lite vilsen med.

Gjorde dock en övning där jag tänkte att okej vad bra jag var på det här och sen såg jag en kvinna göra samma sak men på ett annat sätt och antagligen rätt sätt, då insåg jag att jag inte alls gjort som man ska. Haha typ enda övningen jag trodde jag hade full koll på. :rofl:Men nu har jag ju lärt mig något nytt.

Utan min bror och instruktören hade jag aldrig ens vågat eller klarat att gå från maskinerna till fria vikterna. Finns såååå mycket att lära mig och det älskar jag. Hittills känns det mega roligt. Hade verkligen tröttnat på maskinerna.

Föredrar ni maskiner eller fria vikter?
Vad skoj att du blivit så inne på styrketräning! Finns så mycket att lära sig inom det. Jag kommer ihåg när jag började med det hur skrämmande det var att gå fram till skivstänger och hantlar bland alla vältränade människor som såg ut att veta exakt vad de gjorde. Men jag är så glad att jag gjorde det och inte stannade bland maskinerna. Det är så kul och givande! Vad skönt att du har hjälp av din bror som är kunnig, det kommer säkert att ge dig väldigt mycket. Jag sökte mest på nätet och filmade mig själv för att kolla formen osv. men hade kunnat undvika så många onödiga misstag om jag hade haft någon som kunde korrigera mig IRL.
 
Jag firar 200 dagar av daglig yoga och meditation idag! 🥳 Har aldrig varit i närheten av så lång streak förut! Nu när jag tittar tillbaka på dagarna har jag funderat på vad som har förändrats egentligen och vad jag har lärt mig. Först kändes det som att ingenting hade förändrats men om jag tänker efter kan jag definitivt se att jag har blivit bättre på att prioritera mitt välmående och checka in med mig själv. Det känns mer självklart nu att jag ska sätta mig själv först (kanske låter själviskt men jag har alltid haft problem med att sätta jobb eller andras behov före mina egna). Nu när jag tittar tillbaka på bilder så ser jag att jag faktiskt har gjort framsteg i yogapositionerna också. Brukar vanligtvis inte filma när jag gör yoga men jag gjorde det häromdagen och fan, det stor skillnad ju! :D
iPbt4Dv.jpg
 
Jag firar 200 dagar av daglig yoga och meditation idag! 🥳 Har aldrig varit i närheten av så lång streak förut! Nu när jag tittar tillbaka på dagarna har jag funderat på vad som har förändrats egentligen och vad jag har lärt mig. Först kändes det som att ingenting hade förändrats men om jag tänker efter kan jag definitivt se att jag har blivit bättre på att prioritera mitt välmående och checka in med mig själv. Det känns mer självklart nu att jag ska sätta mig själv först (kanske låter själviskt men jag har alltid haft problem med att sätta jobb eller andras behov före mina egna). Nu när jag tittar tillbaka på bilder så ser jag att jag faktiskt har gjort framsteg i yogapositionerna också. Brukar vanligtvis inte filma när jag gör yoga men jag gjorde det häromdagen och fan, det stor skillnad ju! :D
iPbt4Dv.jpg
Tjoho! Sjuuukt bra jobbat! 😍
 
Jag firar 200 dagar av daglig yoga och meditation idag! 🥳 Har aldrig varit i närheten av så lång streak förut! Nu när jag tittar tillbaka på dagarna har jag funderat på vad som har förändrats egentligen och vad jag har lärt mig. Först kändes det som att ingenting hade förändrats men om jag tänker efter kan jag definitivt se att jag har blivit bättre på att prioritera mitt välmående och checka in med mig själv. Det känns mer självklart nu att jag ska sätta mig själv först (kanske låter själviskt men jag har alltid haft problem med att sätta jobb eller andras behov före mina egna). Nu när jag tittar tillbaka på bilder så ser jag att jag faktiskt har gjort framsteg i yogapositionerna också. Brukar vanligtvis inte filma när jag gör yoga men jag gjorde det häromdagen och fan, det stor skillnad ju! :D
iPbt4Dv.jpg

Det där är en galen prestation! Både uthålligheten och skillnad i form! :bow:

Edit: nu menar jag alltså yogaform, inte kroppsform!
 
Vad skoj att du blivit så inne på styrketräning! Finns så mycket att lära sig inom det. Jag kommer ihåg när jag började med det hur skrämmande det var att gå fram till skivstänger och hantlar bland alla vältränade människor som såg ut att veta exakt vad de gjorde. Men jag är så glad att jag gjorde det och inte stannade bland maskinerna. Det är så kul och givande! Vad skönt att du har hjälp av din bror som är kunnig, det kommer säkert att ge dig väldigt mycket. Jag sökte mest på nätet och filmade mig själv för att kolla formen osv. men hade kunnat undvika så många onödiga misstag om jag hade haft någon som kunde korrigera mig IRL.
Ja det är verkligen roligt! Min bror har tränat i 16 år och vet vad han pratar om och i träningen tålamod som en ängel. Dessutom perfektionist så fullt fokus på tekniken och detaljer. Ska fråga honom om vi kan hitta ett par till övningar snart.

Starkt av dig att våga, men som du skriver är det nog bra med hjälp. Tänker på skaderisk och sånt.

Mitt gym är stort, 600 kvm enbart vid dom fria vikterna men välplanerat så det finns lite vinklar och vrår man kan gå undan i och olika platser för olika redskap. Man blir ju inte alltid helt ensam men skönt att det inte bara är en öppen stor yta.

Hehe, jag tränar också för mig själv. Har tagit skaftet till en golvmopp och tränar teknik i benböj och marklyft framför spegeln :rofl:
 
Jag firar 200 dagar av daglig yoga och meditation idag! 🥳 Har aldrig varit i närheten av så lång streak förut! Nu när jag tittar tillbaka på dagarna har jag funderat på vad som har förändrats egentligen och vad jag har lärt mig. Först kändes det som att ingenting hade förändrats men om jag tänker efter kan jag definitivt se att jag har blivit bättre på att prioritera mitt välmående och checka in med mig själv. Det känns mer självklart nu att jag ska sätta mig själv först (kanske låter själviskt men jag har alltid haft problem med att sätta jobb eller andras behov före mina egna). Nu när jag tittar tillbaka på bilder så ser jag att jag faktiskt har gjort framsteg i yogapositionerna också. Brukar vanligtvis inte filma när jag gör yoga men jag gjorde det häromdagen och fan, det stor skillnad ju! :D
iPbt4Dv.jpg
Fantastiskt!
 
Idag har jag knappt suttit ner, flängt runt hela dagen och kommer flänga ännu mer.

Promenerat, cyklat och tränat.

När jag sprang var det lite tungt så här dagen efter ett benpass. Trodde jag var helt slut så stängde av bandet och gick därifrån. 1,5 meter bort blev jag arg på mig själv som gav upp, klart jag kunde mer tänkte jag. Så hoppade upp på bandet och sprang en hel kilometer till vilket var mer än vad jag hade trott var möjligt när jag gick ifrån bandet.
 
@Lillefrun Jag föredrar definitivt fria vikter! Mycket roligare och utmanande.




Försökte med lien idag. Höll väl på i sisådär 20 minuter innan jag fick lägga av för att allt gjorde ont och jag var för trött för att något skulle kännas bra. Det hjälpte inte att det egentligen var för torrt ute också så att gräset inte riktigt ville som jag. Är trött på mig själv och min kropp, men försöker vara snäll och tänka på framsteg jag gjort och att det blir bättre. Önskade bara jag orkade lika mycket som min hjärna och mitt hjärta vill.
 
Har lyckats hålla mej frisk i några veckor och hålla igång bra med löpningen, styrketräning/gym har fått stå tillbaka eftersom dom som tränar på gymmet är så satans slarviga med att torka av efter sej och jag VÄGRAR städa efter vuxet folk som beter sej grisigt.
Så jag springer helt enkelt hellre och kör ”hemmastyrka” med miniband och medicinboll i samband med löppassen.
Klämde milen på 53min i måndags och kände mej sjukt stolt över min insats :rofl: Bästa va att jag ändå höll tillbaka, tror jag hade kommit under 50min om jag tryckt på lite men samtidigt så va det så himla gött att ligga i ett bekvämt tempo och känna sej stark.
Älskar att springa! Hoppas innerligt att Gbg varvet blir av nästa år eftersom jag planerar att springa det men det verkar som det kan bli inställt..
 
@Lillefrun Jag föredrar definitivt fria vikter! Mycket roligare och utmanande.




Försökte med lien idag. Höll väl på i sisådär 20 minuter innan jag fick lägga av för att allt gjorde ont och jag var för trött för att något skulle kännas bra. Det hjälpte inte att det egentligen var för torrt ute också så att gräset inte riktigt ville som jag. Är trött på mig själv och min kropp, men försöker vara snäll och tänka på framsteg jag gjort och att det blir bättre. Önskade bara jag orkade lika mycket som min hjärna och mitt hjärta vill.
Jag tror man måste acceptera att fysisk ork inte kommer ur en outtömlig källa. Energin kan inte räcka till allt och kanske är det så för dom flesta att det finns saker man inte klarar eller orkar, det behöver inte vara just träning.

Jag har områden vardagen som tar enormt mycket energi i och med att jag har autism och fick senast i onsdags höra från min kurator att jag måste acceptera att jag inte klarar allt, att min ork knappt räcker att ta mig igenom en vanlig dag och gör mig helt slut medan andra personer gör allt det jag gör PLUS jobbar heltid eller studerar och gör ännu fler saker. Jag vill också så mycket mer.
 
Jag firar 200 dagar av daglig yoga och meditation idag! 🥳 Har aldrig varit i närheten av så lång streak förut! Nu när jag tittar tillbaka på dagarna har jag funderat på vad som har förändrats egentligen och vad jag har lärt mig. Först kändes det som att ingenting hade förändrats men om jag tänker efter kan jag definitivt se att jag har blivit bättre på att prioritera mitt välmående och checka in med mig själv. Det känns mer självklart nu att jag ska sätta mig själv först (kanske låter själviskt men jag har alltid haft problem med att sätta jobb eller andras behov före mina egna). Nu när jag tittar tillbaka på bilder så ser jag att jag faktiskt har gjort framsteg i yogapositionerna också. Brukar vanligtvis inte filma när jag gör yoga men jag gjorde det häromdagen och fan, det stor skillnad ju! :D
iPbt4Dv.jpg
Wow vilken skillnad! Jag har jättesvårt att få upp benet sådär och har alltid haft, vet inte ens vad som saknas? Står alltså som i din september-bild men med det lyfta benet som i februari-bilden, om ens det.
 
Jag har varit på gymmet för första gången på ett par veckor. Benpass med något sänkta vikter. Här inte samma fokus på styrketräningen som jag hade i våras, så försöker vara nöjd med att gå dit och så får det bli lite underhållsträning. På plussidan så noteras markant bättre balans i gående utfall. På minussidan har jag så gott som alltid höftlyft - jag gillar verkligen inte den övningen! Knäböjen är ingen favorit den heller men det kändes ok iallafall.

Om gymmet känns lite ljummet, så går yogan här hemma desto bättre. Är väldigt förtjust i rörlighets- och balansträningen. Märker också att jag hittar positionerna bättre och bättre - det blir sjujävla tungt när man slutar fuska! :D Jag rättade till bakre foten i Warrior II häromdagen och började skaka i hela kroppen :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
96 97 98
Svar
1 952
· Visningar
62 238
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 125
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 077
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 360
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp