Träning, hälsa och kost 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kul med PT:s som faktiskt bryr sig! Det borde ju vara standard tycker man, men inte alltid tyvärr...
Ja hon är underbar! Sjukt peppig, men har samtidigt full förståelse för att livet händer och knorrar aldrig om jag måste ställa in osv. Och väldans trevlig!

kl
Jag måste ju börja äta mat. Måste överlag försöka piska in lite rutiner i livet :p Särbon och jag har bestämt att vi ska dela på Citygross vegetariska matkasse, har haft kasse själv förr och gillar konceptet, men alla vegetariska är för familjer och jag hinner aldrig äta upp innan det blir dåligt... Så vi provar att dela :)
 
Spännande med träningsschema! Även jag hoppas att kunna vända trenden och styra upp träningen ordentligt framöver, nu har vi väl ändå haft nog av både skador och sjukdomar tycker jag! *tar i trä*

Kul att det gick bra, och vad skönt att du inte tyckte värmen var så jobbig! Jag brukar få lite småpanik de första minuterna när jag går in och får verkligen prata lugnande med mig själv, men det ville jag ju inte säga till dig innan du provat :laugh:

Åh vad härligt med semester! Hoppas ni får en underbar resa, lova att Instagramma mycket! :D

Ska bli underbart! Har bokat en två timmars ridtur uppe i bergen tillsammans med äldsta dottern en dag också :love:
 
Körde årets tionde yogapass idag, så har kommit en tiondel på mitt yogamål. Synd att sambons semester tar slut imorgon bara och jag därmed kommer tappa träningsfart - även om det tar lite på koncentrationen att yoga medan han dammsuger på ett annat våningsplan tillsammans med en tröttgnällande bebis och samtidigt ambulerar som konfliktlösare medan de stora barnen så går det alla fall att genomföra, det är värre om man är ensam hemma :p. Ena katten försökte i alla fall vänja mig vid vad som komma skall genom att lägga sig bredvid mitt huvud och spinna, precis där jag skulle ha armarna... Planeringen för kommande vecka är i dagsläget obefintlig :p
 
Tredje passet för i år och denna veckan. Blev intervallträning med styrka. Laddat hela veckan så gav verkligen allt. Gött!
Nu sitter jag och eftersvettas och dricker vatten innan jag ska in i duschen.
Sjukt nöjd över mig själv. :)
 
Provade ett nytt gym idag. Samma kedja som vanligt men modernare. Inte helt såld men någon gång då och då kan jag åka dit.

Just att behöva åka dit är det som stör mig. I normala fall går eller cyklar jag till gymmet hemma alternativt på gymmet mellan jobbet och parkeringen alternativt gymmet på jobbet.

Nåja, jag körde mitt program på löpbandet (18 min idag) och sen lite ben och mage. Kändes helt ok.
 
Kul att läsa om er träning! Själv är jag 1,5 månad in i marathonprogrammet men har fått ta en paus från löpningen på grund av bruten stortå :( Det känns skit, men jag försöker fokusera på vad jag kan göra i stället för vad jag inte kan. Om 3 veckor borde jag kunna springa igen och även om jag inte kommer få en bra tid på marathon i juni så hoppas jag att jag ska kunna ta mig runt på ett hyfsat sätt, trots denna bump in the road. Tills dess ser veckorna ungefär ut som denna:

Måndag: Cardio och armar/axlar/bröst
Tisdag: Cardio och core
Onsdag: Cardio och ben
Torsdag: Vila
Fredag: Cardio och armar/axlar/bröst
Lördag: Cardio och core
Söndag: Cardio och ben

Det är alltså styrketräning på gymmet, och cardion består av cykel, trappmaskin eller crosstrainer. Denna vecka blir det mycket träning, men 4-5 pass är väl vanligast.
 
Jahapp. Första dagen på träningsschemat och jag har redan ändrat om. :angel:Börjar bra. :D Snö i kombination med mkt hård vind kändes dock inte som ngt jag ville ge mig ut i. Speciellt inte när det tydligen redan imorgon ska växla om och bli 6 gr varmt och regn. Så även resten av veckan.

Jag vill dock inte ha ngn hel vilodag så det hade inte suttit fel med en timme eller så på cykeln. Men jag vet inte om det kommer gå pga ensam hemma med dottern som är jättegråtig och närhetstörstande. Kan nästan sätta en peng på att hon är på väg att bli sjuk. Så vi får se hur det blir. Har sjuk träningsabstinens! :bump:
 
Den där bikramyogan igår tog hårt på mig :angel:

Jag blev sååå trött igår några timmar efter att jag hade kommit hem. Somnade ett par timmar på soffan och hade ändå inga problem att somna till kvällen sen. Idag har jag träningsvärk i muskler som crossfiten definitivt inte kommer åt :laugh: det var nog nyttigt det här för mig, jag behöver stärka mindre och inre muskler också som jag inte direkt kommer åt med styrketräningen. Ska försöka få till ett till pass i veckan!
 
Vädret var för jävligt idag, så det fick bli löpband på gymmet. Ville känns av höften inför morgondagens besök hos massören. Under tiden på löpbandet får jag meddelande om att massören blivit sjuk och tiden är inställd. Typiskt!
Efter lite letande har jag nu hittat terapeutisk massage, som utförs av naprapat. Låter himla bra. Dessvärre var första lediga tiden torsdag nästa vecka.
 
Tack förresten för input gällande mamma-träningen ni som gav det :) Tycker egentligen det är lite dyrt men anmälde mig ändå, tänker att det aldrig är fel med extra träning och det blir ju en social grej med att komma iväg o träna ihop med andra nyblivna mammor och bebisar :up:

Bra träningsvärk i låren efter 100 thrusters i lördags :D (knäböj kombinerat med axelpress). Då körde jag med 5 kg vikt istället för typ 20 kg som på den gamla goda tiden när jag var vältränad hehe :angel:

Fortsätter med dagliga 16 kgs kettlebell-svingar (100 st) och de börjar kännas lättare. Brukar kombinera med lite MammaMage-övningar och knipövningar så det tycker jag känns riktigt bra att få gjort dagligen. Promenaderna tar emot lite nu mtp vädret måste jag säga...
 
Yogat dag 14 idag, känns bra. Har även lagt till den där appen jag läste om här, 7 minuter. Men jag har ett problem. Det är ett problem jag haft länge. Jag får inte till armhävningar. Det är också ett problem i yogan egentligen, när jag långsamt ska ner på mage. Det är ju typ samma rörelse. Nånstans där känns det som att det är något jag inte fattar. Nån muskel jag saknar eller inte förstår att jag ska använda mig av. Det går bara inte.

Har kollat på massa videos, och försökt träna armhävningar på pilatesboll och på knän och med hjälp av andra. Jag får bara inte till det. Faller platt när jag är halvvägs igenom. Kan omöjligt ta mig upp.

Någon som har några tips eller någon video de tycker förklarar bra? Har kollat på massor men kollar gärna på fler. Vill verkligen få till det där. Om det finns någon annan övning som kanske tränar samma muskler är det också välkommet. Tänker lära mig det här i år. Så är det bara.
 
Funderar på om jag ska orka springa ett lopp i helgen, hemifrån (onlinelöpning eller nåt kallas det). Som en ultra i lightversion (och lite backyard ultra stil med omstarter), man får välja mellan 5 eller 10 km och omstart var tredje timme i ett dygn, dvs totalt 40 eller 80 km. Jag tänkte välja 5 i så fall. Verkar KUL men det som talar emot är vädret, kommer vara så jävla jobbigt att ta sig ut i kylan igen på slutet och också att de flesta andra deltagare kommer ha så mycket bättre förutsättningar både med väder och med att kunna välja flackare väg (de flesta bor i Danmark och södra Sverige). Här är det ju backigt överallt. Sen också mitt bråkiga knä, men tänkte ta det väldigt lugnt.
 
Cyklat idag, benen var rejält möra idag efter gårdagen. Framförallt så är jag trött i knäna, märkte det redan efter första cykelpasset förra veckan att knäna påverkas en del.
Har dock inga direkta problem med knäna, men noterar det.
Blev däremot vrålhungrig efter träningen.
 
Yogat dag 14 idag, känns bra. Har även lagt till den där appen jag läste om här, 7 minuter. Men jag har ett problem. Det är ett problem jag haft länge. Jag får inte till armhävningar. Det är också ett problem i yogan egentligen, när jag långsamt ska ner på mage. Det är ju typ samma rörelse. Nånstans där känns det som att det är något jag inte fattar. Nån muskel jag saknar eller inte förstår att jag ska använda mig av. Det går bara inte.

Har kollat på massa videos, och försökt träna armhävningar på pilatesboll och på knän och med hjälp av andra. Jag får bara inte till det. Faller platt när jag är halvvägs igenom. Kan omöjligt ta mig upp.

Någon som har några tips eller någon video de tycker förklarar bra? Har kollat på massor men kollar gärna på fler. Vill verkligen få till det där. Om det finns någon annan övning som kanske tränar samma muskler är det också välkommet. Tänker lära mig det här i år. Så är det bara.

Jag håller på och arbetar mot armhävningar på lite olika sätt just nu och gillar denna övning: http://www.mammaiform.se/ovningsbank/hela-kroppen/presskombo/ Nu är den ju beskriven som en ”mammaövning” men om jag förstår ditt problem rätt så tänker jag att den separerar ”ner” och ”upp”, och beskrivningen på ”upp” är rätt bra :)
 
Funderar på om jag ska orka springa ett lopp i helgen, hemifrån (onlinelöpning eller nåt kallas det). Som en ultra i lightversion (och lite backyard ultra stil med omstarter), man får välja mellan 5 eller 10 km och omstart var tredje timme i ett dygn, dvs totalt 40 eller 80 km. Jag tänkte välja 5 i så fall. Verkar KUL men det som talar emot är vädret, kommer vara så jävla jobbigt att ta sig ut i kylan igen på slutet och också att de flesta andra deltagare kommer ha så mycket bättre förutsättningar både med väder och med att kunna välja flackare väg (de flesta bor i Danmark och södra Sverige). Här är det ju backigt överallt. Sen också mitt bråkiga knä, men tänkte ta det väldigt lugnt.
Oj, vilket spännande koncept! Låter som en kul (men jobbig, framförallt mentalt!) idé, men jag förstår att du tvekar... Jäkla tid på året att springa lopp, särskilt där du bor! Kan du inte testa, och i värsta fall avbryta ifall knät känns ledset?
 
Funderar på om jag ska orka springa ett lopp i helgen, hemifrån (onlinelöpning eller nåt kallas det). Som en ultra i lightversion (och lite backyard ultra stil med omstarter), man får välja mellan 5 eller 10 km och omstart var tredje timme i ett dygn, dvs totalt 40 eller 80 km. Jag tänkte välja 5 i så fall. Verkar KUL men det som talar emot är vädret, kommer vara så jävla jobbigt att ta sig ut i kylan igen på slutet och också att de flesta andra deltagare kommer ha så mycket bättre förutsättningar både med väder och med att kunna välja flackare väg (de flesta bor i Danmark och södra Sverige). Här är det ju backigt överallt. Sen också mitt bråkiga knä, men tänkte ta det väldigt lugnt.
Jag tycker det låter jätteroligt! Vilken grej! :banana:Men det låter riskabelt med ett bråkigt knä. Men jag förstår verkligen att det lockar! När är nästa tillfälle?
 
Under januari här så kör jag lite mer struktur på min träning samt testar nya saker för att utmana min kropp för att hitta vart jag är svag. Och jösses, idag gör det så ont efter 2 rätt tuffa och ovana pass. Kör aldrig med kettlebell vilket gav mig klurig uppgift och ömma axlar :rofl:

Söndags: 45 min crossfit bla med box jump, kettlebell swing med 12 kg, kettlebell handledsvändningar med 8 kg, hopprep, smala armhävningar på omvänd balansplatta, slam ballpå 8 kg. 8 stationer med 2 övningar på varje där man körde 45 sec, vila 8 sec, 45 sec, vila 30 sec för att byta station.

Måndags : 30 min TRX-pass med bla knäböj med hopp, enarms rodd vilket innebar att en hand höll i linorna och den andra skulle smeka golvet så långt bak man kunde och sen så högt upp på repet man kunde, samt avslut med planka där fötterna var i handtaget.

Idag blir det 20 min stretch och olika yogapositioner för att sträcka ut kroppen och imorgon är det äntligen vilodag :p:D Var inte riktigt tänkt att få två tuffa pass efter varandra men i söndags var det ett evenemang i stan som heter "fysisk aktivitet för alla", det var gratis under den förutsättningen att man skänkte minst 1 kr per bokad minut till cancerfonden. Så direkt efter crossfiten så var det en föreläsning om krishantering och direkt efter var det medley med mindfulness, qigong och basal kroppskännedom. Hörde att de fick in över 15 000 kr till cancerfonden :love:
 
Igår kväll kom vi till Gran Canaria :) Lyckades nå det dagliga stegmålet på minst 10000 steg trots flera timmar på flyget och i bil :D Idag ska vi bada, slappa och kolla i stranden och strandpromenaden. Sol och 20 grader i skuggan :up: Konstarst mot snön och de 14 minusgraderna vi åkte ifrån igår!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
95 96 97
Svar
1 928
· Visningar
61 552
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 981
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 954
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 037
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp