Kropp & själ Träning, hälsa och kost 4

Jösses. Det blir jag imponerad av, tycker det är så sjukt jobbigt och segt och tröttnar efter 200 m :laugh:. Sen kan jag inte valla heller.
Ja det är riktigt jobbigt, men skejt kan jag inte heller så jag har inte så mycket att jämföra med :D Valla kan jag inte heller, har köpt mig ett par skinskidor så fäste är aldrig ett problem. Behövs mer glid så går det att fixa.
 
Min sambos syster driver en bikram-studio, så jag har provat rätt många gånger. Jag gillar det, och då är jag ändå rätt värmekänslig! Men alltså känslan efteråt är bättre än alla crossfitpass i världen :love: Skulle definitivt gå regelbundet om det inte vore för att stället ligger på andra sidan stan!

Värmen kan kännas lite överväldigande och läskig i början, så jag brukar försöka komma typ 10 minuter innan passet börjar så att man kan gå in och bara ligga ner och vänja sig lite. Sedan är de (i alla fall där jag går) alltid jättenoga med att man inte får lov att pusha sig längre än vad som är bekvämt, och som nybörjare beordras man att ta pauser med jämna mellanrum eftersom värmen är tung för kroppen och eftersom skaderisken är lite högre då man lätt blir övermodig (typ "åh kroppen känns så mjuk i den här värmen, jag kan nog sträcka mig lite längre!") när det är så pass varmt. Jag har aldrig kört ett pass utan att ta minst 3 pauser, då jag bara ligger/sitter ner i ett par minuter. De anpassar även varje övning efter erfarenhet och brukar säga till nybörjare att antingen skippa eller välja ett mindre "skarpt" alternativ vid vissa rörelser.

Så jag tycker absolut att du ska testa! Försök gärna att gå typ 3 gånger ganska nära inpå varandra. Dels för att du ska ge det en ordentlig chans och vänja dig lite, men även för att det är väldigt lätt att märka resultat från gång till gång eftersom man ju gör exakt samma 26 poser varje gång.
Vilket informativt svar, tack så mycket!

Jag har bokat till imorgon nu :up: de hade express-pass som bara är 60 minuter jämfört med de vanliga som är 90 minuter så jag bokade ett sådant. Känns bra att börja så!

Bra med tips om att komma dit lite tidigare och att vila, det ska jag tänka på.

Vad brukar du ha på dig? Har du med dig mycket vatten in eller försöker du dricka ordentligt innan och efter istället?
 
Vilket informativt svar, tack så mycket!

Jag har bokat till imorgon nu :up: de hade express-pass som bara är 60 minuter jämfört med de vanliga som är 90 minuter så jag bokade ett sådant. Känns bra att börja så!

Bra med tips om att komma dit lite tidigare och att vila, det ska jag tänka på.

Vad brukar du ha på dig? Har du med dig mycket vatten in eller försöker du dricka ordentligt innan och efter istället?
Kul! 60-minutrarna brukar vara lite mer intensiva och därmed mjölksyrestinna, så var beredd på det bara! Men det kommer gå hur fint som helst :)

Det brukar rekommenderas att inte dricka så mycket varken de två timmarna innan passet eller under själva passets gång (men nån klunk här och där går naturligtvis bra), eftersom några av poserna lätt blir obekväma om magen är för full. Det är annars väldigt lockande att bälga i sig vatten, men det får man gärna spara till efteråt. Jag brukar köra i sportbh och antingen leggings eller yogashorts!
 
Körde ett gött styrketräningspass igår, känns i framför allt benen idag :up: Massa kb-svingar, thrusters och hand walkouts med armhävning. Kul!
Har däremot blvit för få promenader denna veckan, haft massa gäster varje dag typ så har inte blivit av bara. Och idag får vi gäster igen vid lunch + var inte så sugen på att sticka ut nu pga regnar :p
Får ta igen det nästa vecka!
 
Löpvila för mig idag men har tänkt att köra ngn annan träning. Återstår att se vad. Har iaf gjort ett antal situps i bänken.

Kommande fyra veckor har jag lagt upp ett träningsschema för som jag ska försöka följa. Blandat kondition och styrka inför backtävlingen. Är lite mer realistisk nu och har förlagt de längre passen på dagar då jag kan, med lite omändring av andra aktiviteter, springa på annan tid än innan jobbet. Problemet är bara att passen inte blir så väl fördelade då. Så jag är inte säker på att upplägget kommer fungera. Ska ge det en chans men vara lyhörd för kroppens signaler. Går det inte får jag försöka hitta annan lösning. Är iaf sjukt pepp! :banana:

Veckan kan summeras med enbart tre löppass och 20,7 km.

Roade mig med att titta på lite länghistorik och kan konstatera att jag i december sprang ganska exakt halva mängden mot augusti (5,6 mil mot 10,9 mil). Men det har längdmässigt varit en nedåtgående trend hela hösten. Denna månade ser dock ut att vända trenden igen förutsatt att inte fler förkylningar eller skador dyker upp.
 
Jag överlevde bikramyogan! Det var inte så fruktansvärt varmt som jag trodde utan jag klarade mig igenom hela timmen utan att känna att det var jobbigt att andas :)

Skulle säkert behöva gå flera gånger till för att få in bättre känsla i poserna dock. Som alltid med nya yogaklasser så handlar ju mycket i början om att lyssna på läraren och hänga med i vilka positioner som följer på vilka.

Jag tror att jag gillade det men måste nog testa ett par gånger till innan jag kan säga säkert. Studion ligger tyvärr dock lite avigt till för mig så jag har svårt att ta mig dit på veckodagarna, på helgerna är det enklare så jag får se när nästa gång blir.

Imorgon ska jag till kiropraktorn! Det blir bra, min kropp blir alltid lite stel och låst när jag håller igång träningen så det behövs lite knak och massage lite då och då.
 
Ridtur med dottern förut, hade med shettisen som handhäst så nu är alla tre hästar motionerade :) Hunden är redan hos hundvakt så jag får gå en promenad utan henne sen. Vi åker utomlands i morgon så vi har packat allt och ska bara förbereda hos hästarna nu så är allt redo! Upp tidigt som satan i morgon så det blir en tidig kväll :) Ryggen är fortfarande inte bra men något bättre iallafall som tur är.
 
Ridtur med dottern förut, hade med shettisen som handhäst så nu är alla tre hästar motionerade :) Hunden är redan hos hundvakt så jag får gå en promenad utan henne sen. Vi åker utomlands i morgon så vi har packat allt och ska bara förbereda hos hästarna nu så är allt redo! Upp tidigt som satan i morgon så det blir en tidig kväll :) Ryggen är fortfarande inte bra men något bättre iallafall som tur är.
Hoppas det blir en härlig semester och att ryggen blir helt bra under tiden!
 
Löpvila för mig idag men har tänkt att köra ngn annan träning. Återstår att se vad. Har iaf gjort ett antal situps i bänken.

Kommande fyra veckor har jag lagt upp ett träningsschema för som jag ska försöka följa. Blandat kondition och styrka inför backtävlingen. Är lite mer realistisk nu och har förlagt de längre passen på dagar då jag kan, med lite omändring av andra aktiviteter, springa på annan tid än innan jobbet. Problemet är bara att passen inte blir så väl fördelade då. Så jag är inte säker på att upplägget kommer fungera. Ska ge det en chans men vara lyhörd för kroppens signaler. Går det inte får jag försöka hitta annan lösning. Är iaf sjukt pepp! :banana:

Veckan kan summeras med enbart tre löppass och 20,7 km.

Roade mig med att titta på lite länghistorik och kan konstatera att jag i december sprang ganska exakt halva mängden mot augusti (5,6 mil mot 10,9 mil). Men det har längdmässigt varit en nedåtgående trend hela hösten. Denna månade ser dock ut att vända trenden igen förutsatt att inte fler förkylningar eller skador dyker upp.
Spännande med träningsschema! Även jag hoppas att kunna vända trenden och styra upp träningen ordentligt framöver, nu har vi väl ändå haft nog av både skador och sjukdomar tycker jag! *tar i trä*
Jag överlevde bikramyogan! Det var inte så fruktansvärt varmt som jag trodde utan jag klarade mig igenom hela timmen utan att känna att det var jobbigt att andas :)

Skulle säkert behöva gå flera gånger till för att få in bättre känsla i poserna dock. Som alltid med nya yogaklasser så handlar ju mycket i början om att lyssna på läraren och hänga med i vilka positioner som följer på vilka.

Jag tror att jag gillade det men måste nog testa ett par gånger till innan jag kan säga säkert. Studion ligger tyvärr dock lite avigt till för mig så jag har svårt att ta mig dit på veckodagarna, på helgerna är det enklare så jag får se när nästa gång blir.

Imorgon ska jag till kiropraktorn! Det blir bra, min kropp blir alltid lite stel och låst när jag håller igång träningen så det behövs lite knak och massage lite då och då.
Kul att det gick bra, och vad skönt att du inte tyckte värmen var så jobbig! Jag brukar få lite småpanik de första minuterna när jag går in och får verkligen prata lugnande med mig själv, men det ville jag ju inte säga till dig innan du provat :laugh:
Ridtur med dottern förut, hade med shettisen som handhäst så nu är alla tre hästar motionerade :) Hunden är redan hos hundvakt så jag får gå en promenad utan henne sen. Vi åker utomlands i morgon så vi har packat allt och ska bara förbereda hos hästarna nu så är allt redo! Upp tidigt som satan i morgon så det blir en tidig kväll :) Ryggen är fortfarande inte bra men något bättre iallafall som tur är.
Åh vad härligt med semester! Hoppas ni får en underbar resa, lova att Instagramma mycket! :D
 
Jag har haft ett underbart dygn på spa och känner mig nu ännu mer redo att ta tag i träningsåret 2019! Igår simmade jag 200 m i poolen vilket kändes fullt tillräckligt för min trötta kropp (jag tycker verkligen att simning är jättejobbigt, måste ha dålig teknik eller nått!), och i morse körde jag ett "bara för skojs skull"-pass på gymmet före frukost. Det blev crosstrainer som uppvärmning och sen box jumps, kb-svingar, Russian twist med medicinboll, bänkpress och omvända armhävningar i TRX-band. En salig röra, med andra ord! Men det var skönt!

Planen för veckan som kommer är:

Måndag: Vila
Tisdag: Crossfit
Onsdag: Crossfit
Torsdag: Vila
Fredag: Crossfit
Lördag/söndag: Ridning.

Och så några mil promenader, som vanligt. Känns lovande! :)
 

Hästdiskussioner nu

Övrigt-diskussioner nu

Dagbok

  • En vecka kvar

Radannonser

Hästnyheter

Bukefalos

Upp