Bukefalos 28 år!

Träning, hälsa och kost 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
5, 7 och 10 😮🙊.

Tror jag bara får försöka gå ut o börja jogga lite och hoppas på att jag kommer hem. Det blir lite avancerat att trixa för mycket. Vet inte ens om jag kan springa en kilometer i nuläget 😬
Sätt en timer istället. Du behöver absolut inte ha koll på varken hastighet eller distans nu. Satsa på att komma upp i 20 min löpning först, och utöka sedan tiden.

Jag har bara mobil, tycker det är för mycket pengar med klocka. Men det räcker fint för mig.
 
5, 7 och 10 😮🙊.

Tror jag bara får försöka gå ut o börja jogga lite och hoppas på att jag kommer hem. Det blir lite avancerat att trixa för mycket. Vet inte ens om jag kan springa en kilometer i nuläget 😬

Haha, det händer ju inte sällan att jag joggar en km på 10-rundan, och går nio. Eller går fem km av sju, och joggar resten i korta etapper. :D

Kör på din plan, den låter bra! Ibland tänker jag att jag också borde släppa det där maniska att räkna och registrera alla meter och sekunder och mellantider, och bara springa helt och hållet på känn. Ge mig ut offroad i någon skog, och springa mellan träden så länge jag orkar och vill.
 
Nyss sprungit min snabbaste mil nånsin! Kändes himla lätt ikväll och det är underbart väder :)

C5B0A0F4-85B8-4651-B009-44DF3A54551C.jpeg
 
Sammanfattar förra veckan med sju ridpass, tre löpass av olika slag och sen styrketräning i vedhögen :p

Denna veckan ska jag försöka få till ett pass i gymmet för nu kan jag greppa mer eller mindre som vanligt igen. Har sämre känsel i det skadade fingret men det går att böja helt nu i alla fall. Om inte annat så har vi tänkt få klart veden och det är styrkepass om nåt. Ska springa tre pass också. Första långpasset för i år är planerat till onsdag ihop med maken. Blir runt 15 km tänkte vi :) Ska rida en del som vanligt också såklart.

Idag blir det nog vedhögen på lunchen och en kort promenad med hundarna, vill så gärna bli klar med veden och hästarna har vilodag. Ikväll ska vi hjälpas åt att klippa gräs och röja runt huset, uthuset och allt annat där gräset blivit för högt.
 
Tog mig iväg till boxen och pass med head coach idag. Var rädd att jag skulle tappa motivationen/disciplinen igen efter tre dagars vila men icke 💪
Idag blev det dock pinsamt tydligt hur mycket jag tappat under veckorna jag kraschade. Kroppen är på ruta 1 igen men hjärnan är inte där.

Coach called bullshit på min form i knäböj och wall balls - vilket är helt rätt. Jag har en tendens att falla fram och låta ryggen ta i istället för benen när det börjar bli jobbigt. Min teori är att jag kompenserar mina svaga ben med att jag har en stark rygg. Jag gör samma i marklyften. Jag kan i princip ta samma vikt i raka marklyft som i djupa. Det positiva är att ryggen är rak och i bra form men behöver ju lära mig att aktivera benen och bygga styrka där. Någon som har tips på hur jag ska tänka för att inte tappa benen och ”råka” jobba med ryggen? Lägga ner vikterna och jobba små set för att inte bli trött och slarva? Vet inte om jag behöver jobba med rörligheten också, kan det vara en faktor tro?
 
Tog mig iväg till boxen och pass med head coach idag. Var rädd att jag skulle tappa motivationen/disciplinen igen efter tre dagars vila men icke 💪
Idag blev det dock pinsamt tydligt hur mycket jag tappat under veckorna jag kraschade. Kroppen är på ruta 1 igen men hjärnan är inte där.

Coach called bullshit på min form i knäböj och wall balls - vilket är helt rätt. Jag har en tendens att falla fram och låta ryggen ta i istället för benen när det börjar bli jobbigt. Min teori är att jag kompenserar mina svaga ben med att jag har en stark rygg. Jag gör samma i marklyften. Jag kan i princip ta samma vikt i raka marklyft som i djupa. Det positiva är att ryggen är rak och i bra form men behöver ju lära mig att aktivera benen och bygga styrka där. Någon som har tips på hur jag ska tänka för att inte tappa benen och ”råka” jobba med ryggen? Lägga ner vikterna och jobba små set för att inte bli trött och slarva? Vet inte om jag behöver jobba med rörligheten också, kan det vara en faktor tro?

Vad gäller wallball och knäböj kan rörligheten absolut vara en faktor. Hur är det med rörligheten i höfter och fotleder? Kan du sitta på huk relativt enkelt?

Vad gäller marklyften så hjälpte den här videon mig enormt mycket med att koppla på baksidan av kroppen och trycka med benen istället för att dra med ryggen:

 
Bestämde mig för att ta tag i saken idag och ge mig själv ett par nya löparskor i present! :D De blev dock en aning mer avancerade lite mer och anpassade för terränglöpning än tanken var från början för jag fick ett fjällmaraton i födelsedagspresent av min man:nailbiting::D 28 km och 900 höjdmeter på Idre fjäll i augusti! Vet inte om jag ska känna mig smickrad eller typ undra om han vill ta kål på migO_o men det ska bli en kul utmaning! Antar att jag får lägga in lite mer långpass, helvetiska backintervaller och mer skogslöpning framöver för att överleva!
 
Vad gäller wallball och knäböj kan rörligheten absolut vara en faktor. Hur är det med rörligheten i höfter och fotleder? Kan du sitta på huk relativt enkelt?

Vad gäller marklyften så hjälpte den här videon mig enormt mycket med att koppla på baksidan av kroppen och trycka med benen istället för att dra med ryggen:

Rörligheten i fotleder och höfter har varit kass men blivit bättre. Framförallt fotlederna har varit riktigt kassa (har en känsla av att det är vanligt hos ryttare). Jag misstänker dock att det kan vara bröstryggen som är boven. Jag är extremt stel i bröstryggen och axlarna. Så pass stel att jag inte kan ligga platt på rygg med armarna över huvudet och nudda marken med armarna. Min förra PT sa att hon aldrig sett någon som inte kan göra det.. :o

30416


Bilden är tagen innan viloperioden så är kanske lite stelare nu, men jag inbillar mig ändå att det syns hur stel bröstryggen är.. att den gör mig framtung liksom.. eller? Tänker jag tokigt? Jag tänker att om man tänker att jag har en tung stång på ryggen så måste jag få fram bröstet mer.

Bra video! Ska tänka på lutningen! Jag försöker gå ner djupare i marklyften än vad han gör för då måste jag räta ut benen mer och aktivera dem automatiskt. Så som han lyfter är min ”naturliga” position men även fast jag verkligen tänker ”tryck fötterna ner genom golvet istället för att lyfta vikten” så blir det lätt att jag lyfter mer med ryggen från den positionen.
 
Bestämde mig för att ta tag i saken idag och ge mig själv ett par nya löparskor i present! :D De blev dock en aning mer avancerade lite mer och anpassade för terränglöpning än tanken var från början för jag fick ett fjällmaraton i födelsedagspresent av min man:nailbiting::D 28 km och 900 höjdmeter på Idre fjäll i augusti! Vet inte om jag ska känna mig smickrad eller typ undra om han vill ta kål på migO_o men det ska bli en kul utmaning! Antar att jag får lägga in lite mer långpass, helvetiska backintervaller och mer skogslöpning framöver för att överleva!
Grattis!

Åh vad kul. Jag ska springa ett liknande har jag tänkt (27 km, 1150 höjdmeter) fast här en bit från Åre.
 
Åh vad kul med någon mer som ska göra något liknande! När är det dags för dig? Har du något träningsprogram som du följer inför det?
Slutet av juli :) Nä, inga träningsprogram. Men min vanliga 8 km runda är ca 400 höjdmeter. Och jag springer alltid i skogen/på fjället så det blir inte jättestor skillnad så, även om jag inte brukar springa så långt. Har inga tidsmål heller, ska bara ta mig runt liksom.
 
Slutet av juli :) Nä, inga träningsprogram. Men min vanliga 8 km runda är ca 400 höjdmeter. Och jag springer alltid i skogen/på fjället så det blir inte jättestor skillnad så, även om jag inte brukar springa så långt. Har inga tidsmål heller, ska bara ta mig runt liksom.

Ja då är du verkligen van vid den typen av löpning! Jag gillar att springa i skogen men det blir mest asfaltsväg eftersom jag ofta springer med bebisen i löpvagnen. Och har aldrig sprungit på ett fjäll :nailbiting: Så jag måste nog lägga om träningen lite om jag ska ta mig runt alls :angel: själva sträckan är jag inte jätteorolig för, jag sprang drygt 19 km i lördags vilket kändes bra, men jag misstänker att det känns en aning tuffare kombinerat med så otroligt mycket uppför och nedför, plus att man måste klara av att hålla igång kroppen i många fler timmar:nailbiting:
 
Ja då är du verkligen van vid den typen av löpning! Jag gillar att springa i skogen men det blir mest asfaltsväg eftersom jag ofta springer med bebisen i löpvagnen. Och har aldrig sprungit på ett fjäll :nailbiting: Så jag måste nog lägga om träningen lite om jag ska ta mig runt alls :angel: själva sträckan är jag inte jätteorolig för, jag sprang drygt 19 km i lördags vilket kändes bra, men jag misstänker att det känns en aning tuffare kombinerat med så otroligt mycket uppför och nedför, plus att man måste klara av att hålla igång kroppen i många fler timmar:nailbiting:
Har du några bra backar där du bor? Det blir nog en trevligare upplevelse iaf om du lyckas få in backträning och trail.
 
Har du några bra backar där du bor? Det blir nog en trevligare upplevelse iaf om du lyckas få in backträning och trail.

Inte jättemycket, men ett motionsspår vid hästarnas sommarbete är väldigt kuperat, så jag funderar på om jag kombinerar det med så mycket skogsstig som möjligt. Dessutom finns ett utsiktsberg på löpavstånd från oss, skulle kunna springa dit och springa upp och ner där en del :up:
 
Ösregnade igår em och under kvällen så gräsröjningen fick vänta. Kanske tar det idag men det ska regna idag också :meh: Ska ta med hundarna på en promenad på lunchrasten, har planerat så hästarna har vilodag även idag. Vedhögen ikväll gissar jag på.
 
Jag är lite vilse på dagarna p.g.a långhelg, men det blev ju visst ny vecka redan igår insåg jag nu! Förra veckan landade på tre träningspass. Det egenkomponerade passet jag körde på gymmet i onsdags måste ha varit väldigt effektivt, för jag hade fortfarande apmycket träningsvärk i rumpan när det var dags för ridning i lördags. Men jag valde att träna lite hoppning, så det blev mycket lätt sits i alla fall ;)

Planen för den här veckan är crossfit ikväll + fredag, och så ridning i helgen. Onsdag + torsdag har jag annat att stå i som jag prioriterar över ett extra träningspass, och på söndag ska jag vila. Sådana här veckor är jag lite extra glad att jag får en timmes promenad varje dag av bara farten (såvida jag inte latar mig och tar tunnelbanan till/från jobbet, men det händer typ aldrig), det är så skönt att kunna bygga in motion i vardagen sådär! :)
 
Har inte tränat eller sprungit på ett tag nu pga ryggkrångel, men försöker nå stegmålet varje dag alla fall. Även om jag bara går, bättre än inget

Jag försöker lägga in löpning tre gånger i veckan nu men samtidigt hålla stegmålet de andra dagarna. I går var kl 22.30 när jag kom hem och saknade de sista 4000 så då blev jag tvungen att ge mig ut på promenad på grusvägen och åtminstone passera över 10 000-gränsen.

När nu mina kvällsliga rullskideäventyr kanske har börjat falla i glömska hos grannarna, så kommer det mystiska nattvandringar för dem att förundras över. :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
2 052
Senast: Bexzor
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
65 764
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
65 699
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
59 220
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bilsätesskydd
  • Vilken ras passar mig?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Bygga flyttbar ligghall
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp