Träning, hälsa och kost 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är tjatigt nog sjuk. Igen. Så det lär inte bli någon träning denna veckan. Suck. Men mår iaf lite bättre idag och har fått penicillin så förhoppningsvis ska det inte bli alltför långdraget.
Nämen näää! Vad håller ditt immunsförsvar på med egentligen?! Blir hela familjen lika sjuka och jäkliga, eller är det mest just du som är utsatt? Stackare! :heart
Långpass i lugnt tempo med bebisen i vagnen idag :up: samma runda som sist så drygt 19 km och en hel del uppför och nedför. Inte som på fjället men tror det 235 m stigning enligt Runkeeper i alla fall:)
Heja heja! Låter ju som att du kommer att klara av det där loppet med en klackspark! :banana:
Laddade GOWOD-appen för de har 14 dagar gratis och man kan kolla av sin rörlighet. Det var faktiskt intressant! Och stämde rätt bra med min egen uppfattning. Har lovat mig själv att om jag faktiskt gör övningarna varje dag i 14 dagar så får jag ha kvar den :angel:

Visa bifogad fil 30453
Åh, kul grej! Tror jag ska testa jag med, det lär inte bli roligt men det är nog dags att se sanningen i vitögat :p
Premiärtur!!! Stoppade cykeldatorn i fickan. Sjukt stolt över sträckan (gick ca 10%) men fasen vad långsam jag var!! Jag trodde "normalfolk" sprang cirka 6 km/h!!! 🙄
Visa bifogad fil 30456
Det där hade jag varit jättenöjd med! :)
 
Så kul att vara tillbaka på crossfit igen! Dagens pass såg ut som följer:

3 x 20 KB-svingar, 15 goblet squats och 10 burpees
6 x 30 sekunder negativa pull-ups
3 x 8 marklyft "touch and go" (= skivstången får bara precis nudda marken och sen ska den upp igen)
50 KB-svingar
50 wall balls
50 KB-svingar
50 wall balls

Det sista, alltså svingarna och wall balls, skulle man klara på helst 8 eller åtminstone 10 minuter. Ingen klarade det under 8, och själv blev jag klar på 8:43. Det var svettigt!

Vad gäller marklyften är jag så himla stolt över mig själv för att jag inte lät mig dras med och maxa, utan jag slutade medan ryggen fortfarande kändes okej och la mig och gjorde lite övningar jag fått från fysioterapeuten istället. Jobbade mig ändå upp till 2 x 8 x 60 kg, det är jag nöjd med! Killen bakom mig tog helt osannolika 150 kg x8 :eek:
 
Så kul att vara tillbaka på crossfit igen! Dagens pass såg ut som följer:

3 x 20 KB-svingar, 15 goblet squats och 10 burpees
6 x 30 sekunder negativa pull-ups
3 x 8 marklyft "touch and go" (= skivstången får bara precis nudda marken och sen ska den upp igen)
50 KB-svingar
50 wall balls
50 KB-svingar
50 wall balls

Det sista, alltså svingarna och wall balls, skulle man klara på helst 8 eller åtminstone 10 minuter. Ingen klarade det under 8, och själv blev jag klar på 8:43. Det var svettigt!

Vad gäller marklyften är jag så himla stolt över mig själv för att jag inte lät mig dras med och maxa, utan jag slutade medan ryggen fortfarande kändes okej och la mig och gjorde lite övningar jag fått från fysioterapeuten istället. Jobbade mig ändå upp till 2 x 8 x 60 kg, det är jag nöjd med! Killen bakom mig tog helt osannolika 150 kg x8 :eek:
Herregud vad det låter jobbigt!
Kör ni i fasta grupper och utökar svårigheten? Eller hoppar nybörjare in och kör samma övningar med lätta vikter?
 
Nämen näää! Vad håller ditt immunsförsvar på med egentligen?! Blir hela familjen lika sjuka och jäkliga, eller är det mest just du som är utsatt? Stackare! :heart

Heja heja! Låter ju som att du kommer att klara av det där loppet med en klackspark! :banana:

Åh, kul grej! Tror jag ska testa jag med, det lär inte bli roligt men det är nog dags att se sanningen i vitögat :p

Det där hade jag varit jättenöjd med! :)
Det är uppenbart nu att det finns en underliggande orsak. Vi vet inte vad än bara. Men jag är under utredning nu. Så vi får se.
 
Förutom promenaden igår så klöv jag och maken färdigt sista veden, äntligen :banana: Och så städade vi undervåningen, så lite vardagsmotion blev det.

Idag har jag ungarna hemma. Hämtade yngsta tidigare igår för hon var hängig, men jag tror hon lurade sina fröknar för hängig skulle inte jag kalla henne 😅 Inget fel på henne! Men i alla fall kommer jag varva jobb och lek med dom idag. Blir säkert en promenad när dom cyklar och när maken kommer hem ska jag och äldsta dottern rida en sväng ihop och senare ska jag och maken springa årets första långpass.
 
Herregud vad det låter jobbigt!
Kör ni i fasta grupper och utökar svårigheten? Eller hoppar nybörjare in och kör samma övningar med lätta vikter?
Kan inte svara för @Mineur men i min box, och de flesta boxar, så anmäler man sig bara på pass och gruppen blir blandad. I samma grupp kan det vara människor som inte ens kommer ner i 90 grader i ett knäböj tillsammans med folk som knäböjer 150kg, vilket för mig är lite av tjusningen :) coacherna anpassar övningarna efter ens förmåga och sen är alla med på samma villkor: att gör så gott man kan!
I början trodde jag att det skulle kännas jättepinsamt att vara så mycket sämre än alla andra men uppräckte snabbt att alla är skitpeppiga och hejar oavsett vilken nivå man är på.

(Jag är frälst.)
 
Det är uppenbart nu att det finns en underliggande orsak. Vi vet inte vad än bara. Men jag är under utredning nu. Så vi får se.
Ja, jag funderade lite på det men ville inte vara den som drog förhastade slutsatser och målade fan på väggen. Hoppas att du får ordning på det snart och får den hjälp du behöver! :heart
Herregud vad det låter jobbigt!
Kör ni i fasta grupper och utökar svårigheten? Eller hoppar nybörjare in och kör samma övningar med lätta vikter?
Precis som @GardenAngel skriver så är det en salig blandning av nybörjare och sådana som han som lyfte 150 kg, och alla övningar anpassas efter hur pass erfaren, stark och frisk man är. De flesta övningar kan alla göra med väldigt lätt vikt eller någon slags stöd, men går inte det så finns det alltid alternativa övningar att välja på. Vi hade en igår som inte kunde göra wall balls p.g.a en gammal skada, så han fick cykla på en spinningcykel medan vi andra gjorde det.

Jag vet ett ställe här i stan som delar in passen efter hur erfaren man är, där det finns särskilda pass för de som tävlar och verkligen satsar, men annars är det så vitt jag vet oftast väldigt blandade grupper.
 
Kan inte svara för @Mineur men i min box, och de flesta boxar, så anmäler man sig bara på pass och gruppen blir blandad. I samma grupp kan det vara människor som inte ens kommer ner i 90 grader i ett knäböj tillsammans med folk som knäböjer 150kg, vilket för mig är lite av tjusningen :) coacherna anpassar övningarna efter ens förmåga och sen är alla med på samma villkor: att gör så gott man kan!
I början trodde jag att det skulle kännas jättepinsamt att vara så mycket sämre än alla andra men uppräckte snabbt att alla är skitpeppiga och hejar oavsett vilken nivå man är på.

(Jag är frälst.)

Det är också min bild av crossfit och därför jag också gillade det! Tyvärr flyttade jag och här har jag inte hittat nån box med den attityden. Här där jag provade så var det verkligen elittänk och knappt möjligt att scala. Det var inte så kul o jag tappade sugen. Blev också lite rädd för att prova nåt annat ställe. För där var just den där känslan som du beskriver ”jättepinsamt och jag kände mig mycket sämre än alla andra”. Usch!

Men jag blir pepp när jag hör dig beskriva det!
 
Ja, jag funderade lite på det men ville inte vara den som drog förhastade slutsatser och målade fan på väggen. Hoppas att du får ordning på det snart och får den hjälp du behöver! :heart

Precis som @GardenAngel skriver så är det en salig blandning av nybörjare och sådana som han som lyfte 150 kg, och alla övningar anpassas efter hur pass erfaren, stark och frisk man är. De flesta övningar kan alla göra med väldigt lätt vikt eller någon slags stöd, men går inte det så finns det alltid alternativa övningar att välja på. Vi hade en igår som inte kunde göra wall balls p.g.a en gammal skada, så han fick cykla på en spinningcykel medan vi andra gjorde det.

Jag vet ett ställe här i stan som delar in passen efter hur erfaren man är, där det finns särskilda pass för de som tävlar och verkligen satsar, men annars är det så vitt jag vet oftast väldigt blandade grupper.
Tack! :heart Ja, det ska säkert bli bra.
 
Det är också min bild av crossfit och därför jag också gillade det! Tyvärr flyttade jag och här har jag inte hittat nån box med den attityden. Här där jag provade så var det verkligen elittänk och knappt möjligt att scala. Det var inte så kul o jag tappade sugen. Blev också lite rädd för att prova nåt annat ställe. För där var just den där känslan som du beskriver ”jättepinsamt och jag kände mig mycket sämre än alla andra”. Usch!

Men jag blir pepp när jag hör dig beskriva det!
Usch vad tråkigt! Var befinner du dig?
 
”Min” coach är tillbaka från semester idag så blev ett pass. Var bara jag på passet så vi körde igen testet jag gör en gång i månaden. Vi sa att det inte skulle räknas iom att jag varit borta från träningen några veckor, men lyckades ändå skala av nästan en minut! Från 7:25 till 6:32.

Testet består av amerikanska kettlebell-svingar, BF sit-ups, marklyft och box step ups. 4 rundor, 10 reps per övning.

Så även om det känns som att kroppen är en sophög och hypotyreosen hånar mig så svarar ändå kroppen när jag pushar, vilket känns gött!
 
Jäklar vad snabb du har blivit!! :bow: :banana:
Ja det var en period i slutet på vintern när jag kände att jag nästan blev långsammare men nu har det släppt och formen blir bara bättre och bättre. Tror det är bra med lite sällskap också, jag pressar sällan när jag springer själv.

Tränar du inför något särskilt lopp?😊
Eller är målet uppsatt till något särskilt datum eller så?
Nej inget bestämt lopp 😊. Vill springa milen under 50 minuter och en halvmara under 2 timmar någon gång i år typ. Har en vag plan om att springa en halvmara Helsingborg i augusti, och är anmäld till en K9 Biathlon med hunden i september.

Det är uppenbart nu att det finns en underliggande orsak. Vi vet inte vad än bara. Men jag är under utredning nu. Så vi får se.
Usch hoppas att det är något som går att fixa till fort!
 
Skulle ut och springa lite på skogsstigar idag, det var kuuul så jag sprang för fort. Sen sprang jag helt fel och rundan blev flera km längre än beräknat...
19110E1C-34C4-498C-AE71-6CADCC839F2F.jpeg
 
Malmö-Lund. Så här finns ju fler att prova men tappade som sagt intresset en del...
Om nån har ett bra tips i mitt område så får ni gärna hojta!
Jag testade CrossFit Fabriken i Lomma i höstas och det verkade supertrevligt! Har en kompis som tränar där samt på Fabriken i Malmö och hon trivs jättebra. Jag har även testat Limhamns CrossFit vilket var helt okej, men kändes lite oorganiserat åtminstone den kvällen då jag var där. Enligt min kompis är de vanligtvis bra dock. Kronan CrossFit har däremot inte så jättebra rykte, vet inte om det var där du testade?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 966
· Visningar
63 084
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 468
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 332
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 596
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp