Bukefalos 28 år!

Träning, hälsa och kost 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vaknade med sprängande huvudvärk imorse så maken parkerade mig i soffan och beordrade mig att vila. Nu känns det lite bättre, få hoppas att en bra lunch kan jaga iväg det sista av huvudvärken. Så det blir träning i eftermiddag, jag som aldrig tränar på eftermiddagen. :p
 
Alltså han är ju superbra och inspirerande men jag har provat att följa honom flera gånger men lika många gånger avföljt. Vet inte om det liksom blir för mycket? Framför allt orkar jag nog inte med de långa (långa!) texterna på varje bild. Ibland kan det också bli lite extrema grejer, att det för mig liksom känns så svåråtkomligt trots att jag tror att syftet är det motsatta.

Sen är jag nog lite hård med vilka jag följer på instagram. Jag sållar rätt hårt och sen är det olika vilka som får vara kvar beroende på min egen status i livet och känslomässiga tillstånd, typ :p Just nu vill jag mest ha ”vanligt folk” och känner mig inte så inspirerad av atleter eller folk som är väldigt duktiga :o

Ursäkta oombedd utläggning om instagramprofiler :angel::laugh:

Jag förstår att man kan känna så med honom, han är ju en karaktär, om man säger så. :D Jag tar honom dock inte på så stort allvar sen jag såg honom hoppa in i en sån där maskin som nätar in granar, för det fick mig att känna att han inte tar sig själv på så stort allvar.

Men man kan ju gå in och kika om det är något specifikt man vill hitta lite info om, för jag tycker verkligen att han har övningar som det vore bra för många att göra.
 
Jag förstår att man kan känna så med honom, han är ju en karaktär, om man säger så. :D Jag tar honom dock inte på så stort allvar sen jag såg honom hoppa in i en sån där maskin som nätar in granar, för det fick mig att känna att han inte tar sig själv på så stort allvar.

Men man kan ju gå in och kika om det är något specifikt man vill hitta lite info om, för jag tycker verkligen att han har övningar som det vore bra för många att göra.

Ja absolut, det håller jag med om! Jag går in på hans konto ibland men pallar inte följa. Funderar på att göra samma med bland annat Yoga Girl, gillar henne men det blir för mycket ibland. Överlag folk som lägger ut tusen miljoner stories per dag och inlägg med låååånga texter...

Ja jag är en gnällis :D Men så följer jag bara 159 konton för tillfället varav alla inte ens är aktiva, förstår inte hur folk orkar följa så många??!

Med det sagt är det ändå kul att hitta nya inspirerande folk att följa :up:
 
Här blir det en mycket stillsam dag med lite yoga och någon kort promenad som enda motion. Jag var på inflyttningsfest hos en av mina bästa vänner igår och det som skulle ha varit en ganska stillsam hemmafest slutade med att jag hängde med dem ut och dansade och drack lite mer än planerat :angel: Men det var en sjukt kul kväll och jag mår ändå bättre än jag förtjänar idag tycker jag! :D
 
@westernsuzie får jag vara nyfiken och fråga hur du la upp loppet (eller kanske snarare vad resultatet blev?) Sprang du 5.0 min/km från början till slut eller började du långsammare och ökade under loppet?

Jag har läst att mga motionärer springer som snabbast första halvan av loppet och sedan långsammare. Eliten springer oftast, negativa lopp, dvs snabbare andra halvan. Och vissa förespråkar att man ska springa i ett jämnt tempo hela loppet igenom. Jag tycker det är intressant att höra vad olika tycker fungerar bäst för dem!
 
Nu börjar kroppen bli lite stel efter igår 😅 Vi ska ta en liten promenad nu och kolla när som tröskar och sen ska vi åka och bowla och äta mat.
 
@westernsuzie får jag vara nyfiken och fråga hur du la upp loppet (eller kanske snarare vad resultatet blev?) Sprang du 5.0 min/km från början till slut eller började du långsammare och ökade under loppet?

Jag har läst att mga motionärer springer som snabbast första halvan av loppet och sedan långsammare. Eliten springer oftast, negativa lopp, dvs snabbare andra halvan. Och vissa förespråkar att man ska springa i ett jämnt tempo hela loppet igenom. Jag tycker det är intressant att höra vad olika tycker fungerar bäst för dem!

Den här gången vet jag faktiskt inte alls för jag hade inte Runkeeper på :o:D men jag körde på taktiken att springa som fasiken från första början eftersom jag visste att det skulle bli trångt efter ett tag och ville inte behöva trängas. Det funkar inte riktigt för mig att tänka att jag ska springa negativt lopp, för då håller jag igen för mycket i början eftersom jag vet att jag ska springa snabbare sen. Men kanske med lite fler lopp i kroppen! Och jag skulle verkligen behöva spara ihop till en träningsklocka för att ha bättre koll på tempot känner jag! Men jag tror jag höll hyfsat jämnt tempo, men en rätt bra spurt på slutet. Kanske slöade lite vid något tillfälle:o
 
Den här gången vet jag faktiskt inte alls för jag hade inte Runkeeper på :o:D men jag körde på taktiken att springa som fasiken från första början eftersom jag visste att det skulle bli trångt efter ett tag och ville inte behöva trängas. Det funkar inte riktigt för mig att tänka att jag ska springa negativt lopp, för då håller jag igen för mycket i början eftersom jag vet att jag ska springa snabbare sen. Men kanske med lite fler lopp i kroppen! Och jag skulle verkligen behöva spara ihop till en träningsklocka för att ha bättre koll på tempot känner jag! Men jag tror jag höll hyfsat jämnt tempo, men en rätt bra spurt på slutet. Kanske slöade lite vid något tillfälle:o
Vad intressant! Tack för att du delade med dig! Jag har försökt köra negativt lopp de två senaste gångerna efter att ha gått på niten att starta för hårt i mitt första lopp. Nästa gång ska jag prova att springa i ett jämnt tempo hela loppet och se hur det känns. Tänker att det nog är bra att pröva sig fram så här i början tills man verkligen vet vad som passar en bäst.

Klocka är både på gott och ont tycker jag. Jag tycker den är en bra hjälp när man behöver en kick där bak för att börja ta i. Men lika ofta får jag en mental blockering när jag ser hur fort det går och tänker då plötsligt att -oj, det här tempot kommer jag nog inte orka hålla hela vägen. Istället för att bara gå på känslan. Men det är skitbra när man vill sätta ihop egna intervallprogram osv!
 
Omg. Första gången med träning på länge, och första efter en ganska stor magoperation. Några minuter på den här maskinen, tror inte att jag kommer upp ur sängen imorgon 😬
IMG_20190922_184326.jpg

Körde lite armar och hipthrusters också, men på verkligt låg nivå.
 
Har ont lite överallt idag. Träningsvärk i lår och rumpa blandat med stelhet i höften och fotleder mm :p Ska försöka ta mig upp på hästryggen på lunchrasten, om det ens går haha. Eventuellt ska andra hästen ridas ikväll om inte dottern vill rida istället 😅
Kroppen ska få en lugn vecka och bara det värsta gått över ska jag köra ett par yogapass och så blir det promenader och ridning. Hade en vision om att köra ett styrkepass idag men får nog inse att kroppen behöver mer återhämtning än så.

Förresten, har någon tips på bra promenadskor som funkar både på asfalt, grusväg och i skogen och som man inte bli sjöblöt i så fort det regnar lite? Ska vila från löpning ett tag nu och promenera massa istället. Tänkte investera i riktiga promenadskor :)
 
Crossfit för mig ikväll och det var väl lite sådär ärligt talat. Jag har haft lite känningar i övre delen av framsida lår på senaste, och när jag satte ner knäet för att knyta skorna i morse högg det till rejält så det kändes som att lårmuskeln skulle gå av typ. Naturligtvis glömde jag bort detta under dagen och gjorde om samma rörelse när jag skulle knyta crossfit-skorna några timmar senare (:banghead:) och sedan dess känner jag av det bara av att gå upp/ner för trappor, böja mig på huk eller sitta i skräddarställning.

Jag anade att kvällens pass skulle orsaka en del problem men ville ändå testa och vara med på det jag kunde. Fick hoppa över en del övningar så som utfall och split squats eftersom det framkallar samma skarpa smärta, och gick hem med känslan att det var lite bortkastat alltihop. Men det var det ju naturligtvis inte - jag fick fortfarande röra på mig och komma upp i puls lite, så jag måste sluta vara negativ bara för att jag inte kunde träna så hårt som jag ville! Är inte van vid att kroppen sätter käppar i hjulet på det här viset bara...

Som tur är så jobbar en av mina bästa träningskompisar som fysioterapeut, så jag diskuterade saken med henne efteråt och fick tips på hur jag ska hantera det. Hon gissade att det beror på en överansträngd höftböjare snarare än något muskulärt och visade mig en del övningar jag kan göra hemma för att det ska bli bättre :)

Jag ska fortsätta träna som vanligt under veckan men undvika övningar som triggar smärtan. Ska också försöka komma ihåg att knyta skorna på annat vis :angel: Sedan blir det naturligt lite av en vilovecka nästa vecka eftersom vi ska åka på semester, så jag hoppas att det är tillräckligt för att det lilla benet ska återhämta sig!
 
Ingen träning på 3dagar, bebis med tre tänder på väg kan få vem som helst att fastna med påsarna under ögonen i kaffeburken.. Otroligt härliga dagar! Imorgon blir det dock en joggingtur och onsdag gymmet, sen blir det några dagars paus för semestertripp och bröllop i jämtlandsfjällen.
 
Vad intressant! Tack för att du delade med dig! Jag har försökt köra negativt lopp de två senaste gångerna efter att ha gått på niten att starta för hårt i mitt första lopp. Nästa gång ska jag prova att springa i ett jämnt tempo hela loppet och se hur det känns. Tänker att det nog är bra att pröva sig fram så här i början tills man verkligen vet vad som passar en bäst.

Klocka är både på gott och ont tycker jag. Jag tycker den är en bra hjälp när man behöver en kick där bak för att börja ta i. Men lika ofta får jag en mental blockering när jag ser hur fort det går och tänker då plötsligt att -oj, det här tempot kommer jag nog inte orka hålla hela vägen. Istället för att bara gå på känslan. Men det är skitbra när man vill sätta ihop egna intervallprogram osv!

Ja vad intressant att höra om andras upplägg! :) När du har kört negativt lopp, har du klarat att höja tempot sen och lyckats hålla det hela vägen? Funderar på om man ska testa det lite mer på träning.

Jag håller med om att det nog är bra att prova sig fram lite! Och samtidigt inte överplanera utan gå lite på känsla och inte stirra sig blind på tider och klockor. Ibland är man ju pigg på någon sträcka och då tänker jag att det ändå är bra att passa på att kuta på lite, för det kommer ju garanterat komma tyngre bitar av loppet då man ändå måste ta det lugnare liksom:)
 
Blev bara en ridtur igår. När jag sadlat och skulle tränsa andra hästen så visar han smärta när jag ska dra tränset över huvudet på honom och då ser jag att han är jättesvullen på ena sidan. Så det var bara att ta av allt igen och försöka se vad som hänt. Kunde inte hitta något och i morse tyckte jag han var mindre svullen men får kika sen i dagsljus. Han äter i alla fall :) Men men lite OT men detta gjorde att jag bestämde att ställa honom på vila från och med nu istället för nästa vecka som planen var först. Så nu blir det mindre med ridning för min del i ett par månader. Den andra hästen ska vila hela november.

Idag känns kroppen bättre, mest ont i fötterna och en fotleden. Ridtur på lunchen är planerad och ikväll blir det stalljobb då jag tänkte städa stallet och fylla nytt spån i både boxar och ligghallar.
 
Fick med sambon ut på en löprunda i morse på 7,5 km. Han springer mycket snabbare än mig så nu är jag helt slut :p

Det var därmed pass nr 16 i september och enbart 4 pass kvar denna månad för att nå målet på 20 pass :banana: (För att hålla jämna steg 80 pass innan nyår). Trodde att jag skulle känna större förändring på dessa 16 pass. För inte så länge sen så tyckte jag att det hände så mycket från vecka till vecka när jag kom igång med träningen igen efter uppehåll. Men jag gissar att åldern gör sitt :p Jag har som mål att komma i samma form som jag var i sommaren 2017, men räknar med att det kanske kommer att ta fram till nyår.

Sen blir det marathon igen 2020 :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
64 939
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
65 034
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 642
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
71 170
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp