Träning, hälsa och kost 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sprang på löpband på gymmet idag tyckte oj vad det känns lätt, det var ju länge sedan jag sprang ju, insåg sen efter 5 minuter att jag glömt sätta på lutningen på bandet så sprang på 0%, alltså nerförsbacke :banghead: Så ändrade till 2% och fick jobba lite mer, brukar annars springa rakt på 1,5%. Sen 45 minuters rörlighetsträning, perfekt en söndag :)
 
Kul att du också simmar :). Vad är det för prövning?
Har simmat tidigare i perioder, men det var ett bra tag sedan sist (motionssim, bröst/rygg, aldrig lärt mig crawl). Kände dock att jag ville fräscha upp det lite innan jag skulle fixa simintyget inför prövningen (antagning polisutbildning), så var iväg i fredags och det var så skönt så jag lär nog fortsätta ett bra tag framöver. Tänkte se om det finns kurser i vuxencrawl i närheten så man äntligen kan få lära sig det ;) Tränade lite på det sommaren 2017 under Woodstock Fruit Festival med en erfaren triathlonatlet som lärare, men utan rätt hjälpmedel i en halvmurkig sjö så var det inte jättelätt att komma igång. Tekniken kan jag till viss del, men det där med att andas ställer till det.
 
Tack för ett jätte bra svar, precis det jag behövde läsa och jag ska kika in på den sidan och Youtube var också ett bra tips.

Vilka övningar är grunden i styrketräning? Vad bör man börja med? Min skada börjar läka och min sjukgymnast sa att jag måste stärka hela kroppen, inte bara där jag skadat mig.

Har patella tendinos i båda knäna och skadade ett revben som gjorde så ont att jag belastade fel och smärtan spred sig i hela ryggen. Jag kunde inte ens kissa utan att det gjorde ont, inte stå, sitta, ligga gå, böja mig osv. Kunde inte ens andas normalt så blev tvingad till akuten och min syremättnad som ska vara över 95 som allra lägst av 100 dalade till 88 och alla maskiner skrek och dom trodde det var hjärtfel. Men just då var det just min smärta och att jag inte kunde andas som orsakade det.

[...]

Så jag tar gärna emot tips på vad jag kan göra på egen hand här hemma. Har två lätta hantlar som iof knappt känns men om jag gör flera repetioner så kommer det nog kännas mer. Hittade också övningar på en sida med övningar med pilatesboll. Jag tränade lite pilates hemma för typ 8 år sedan och jag tyckte det var ganska kul och det kanske är en bra start?
De stora övningarna som tränar hela kroppen är precis som Tassetass nämnde: knäböj, marklyft, rodd och bänkpress. Dessa går även att göra med t ex en kettlebell och de finns ju massor av olika vikter, det kanske kan vara värt att köpa en som är lätt och börja där?

Med din sjukdomshistoria känner jag att jag inte kan säga alltför mycket eftersom jag inte är utbildad inom varken träning eller sjukvård. Det låter ju dock som att du har en bra sjukgymnast, hen kanske kan visa dig hur du ska utföra ovan nämnda övningar med en lättare skivstång eller kettlebell?

Skulle dock vilja tipsa om en blogg också, Fitnessfeministen. Hon är PT och har massor av inlägg om övningar med kettlebell (annat också såklart), sök på kettlebell där så går det att få mycket inspiration om vad man kan göra med en kettlebell. :)

Tjoho, gick in och kollade in månadskostnaden för gymmet 5 minuter från mig och dom har rabatt fram till fredag så det som brukar kosta 449 kr/månad kostar nu 349 kr/månad. Ska dit och kika imorgon. Det är Sveriges största gym så där lär det finnas en hel del maskiner och jag har hittat flera pass jag vill gå. Så imorgon blir det husesyn!:bump:

[...]

Vad kostar era gym?
Vad kul att du har hittat ett gym som verkar vara bra! :) Jag tränar på Friskis&Svettis, där jag bor har de jättebra anläggningar. Jag betalar för ett helt direkt, kan dock använda friskvårdsbidraget till nästa hela summan. Slår jag ut den summan på 12 månader blir det dock ca 290 kr.
 
Eftersom jag tränar hemma så ökar mängden viktskivor, jag undrar därför om ni har några bra förslag på ställning som man varken sätter fast i väggen samt gör att skivorna är lättillgängliga? Min man ska nämligen svetsa ihop en ställning för mina viktskivor men jag vet inte riktigt hur jag vill ha den.

Annars rullar träningen på, och det känns i axlarna efter en intensiv vecka med både flera styrketräningspass och lekland. Så typiskt idag eftersom minste sonen har minisim idag vilket innebär lyft och bärhjälp till ett barn på 20 kg. Lär nog knappast orka 1 timme på gymmet imorn :rofl:
 
Jag har ridit! Tre veckor sen sist då vilan för båda mina ridhästar överlappade varann lite. Men nu har den yngsta vilat i två månader så nu smyger vi igång :love:

Har även gym på schemat idag och hoppas även på en liten promenad.
 
Eftersom jag tränar hemma så ökar mängden viktskivor, jag undrar därför om ni har några bra förslag på ställning som man varken sätter fast i väggen samt gör att skivorna är lättillgängliga? Min man ska nämligen svetsa ihop en ställning för mina viktskivor men jag vet inte riktigt hur jag vill ha den.

Beroende på ytan du har, om du har golvyta eller bör bygga på höjden; antingen en liten julgrans-/pyramidformad ställning eller ett enklare golvrack (tänk typ cd-ställ). Googla "ställning viktskivor" så får du fram flera varianter, flera av dem bör vara enkelt att svetsa ihop för den som kan! :)
 
Beroende på ytan du har, om du har golvyta eller bör bygga på höjden; antingen en liten julgrans-/pyramidformad ställning eller ett enklare golvrack (tänk typ cd-ställ). Googla "ställning viktskivor" så får du fram flera varianter, flera av dem bör vara enkelt att svetsa ihop för den som kan! :)

Tack, jag ska kika lite närmare på det för mannen är duktig på att svetsa. Träningsrummet är stort men det vore smidigt att inte ha så stort ställ eftersom det är även lekrum och gästrum.
 
Har simmat tidigare i perioder, men det var ett bra tag sedan sist (motionssim, bröst/rygg, aldrig lärt mig crawl). Kände dock att jag ville fräscha upp det lite innan jag skulle fixa simintyget inför prövningen (antagning polisutbildning), så var iväg i fredags och det var så skönt så jag lär nog fortsätta ett bra tag framöver. Tänkte se om det finns kurser i vuxencrawl i närheten så man äntligen kan få lära sig det ;) Tränade lite på det sommaren 2017 under Woodstock Fruit Festival med en erfaren triathlonatlet som lärare, men utan rätt hjälpmedel i en halvmurkig sjö så var det inte jättelätt att komma igång. Tekniken kan jag till viss del, men det där med att andas ställer till det.

Aha, vad kul! Hur ser simkraven för polisutbilningen ut? Visste inte att det fanns! Men visst är det löpning också? :)

----

Säsongsinvigning av löpbandet, check! 5 km/30 min blev det. :)
 

Bifogade filer

  • 20191118_150555.jpg
    20191118_150555.jpg
    217,4 KB · Visningar: 23
Aha, vad kul! Hur ser simkraven för polisutbilningen ut? Visste inte att det fanns! Men visst är det löpning också? :)
För antagning till utbildningen är det 150m bröst (max 6min), 25m rygg (endast bentag), dyka ner och hämta en docka på 1.5m djup (han slängde i den på 1.8 till mig idag) och bogsera den 10m (jag körde hela längden). Allt som allt får det ta max 10 min, jag gjorde det på ca 6.
De testar konditionen på prövningen, men det är cykel, inte löpning. Krav på löpning kommer sen under utbildningen. Sen styrkan testas med isokai.
 
Oj vad dyrt mitt gym är i jämförelse, ordinarie pris är 449 kr/månad och på kampanjen nu så kostar det 349 kr.
Nu har jag tecknat medlemskap där och imorgon ska jag få introduktion med maskinerna för dom har annorlunda maskiner än på andra ställen och så kan dom visa grundövningarna. Har bokat in ett pass med zumba på torsdag och bodypump på fredag och planen är zumba igen på söndag eller gymma lite beroende på hur trygg jag är med maskinerna för jag tänker att jag börjar med det så jag känner mig trygg och börjar lätt för det är så mycket just nu så klarar nog inte att orka bli proffs på fria vikter än och en del maskiner är roliga faktiskt. Men kommer nog mest gå på pass och kanske springa lite och träna styrka någon gång i veckan.

Det blir lagom med 3 pass i veckan i och med att jag är ute och går mycket med hundarna och kommer varje dag upp i minst 15 000 steg och jag handlar och bär tunga påsar, städar väldigt intensivt och är aktiv som person. Det är ett gigantiskt gym jag ska börja på nu med 50 löpband och lika många cyklar och allt möjligt, galet stort och i och med att jag kan träna på dagtid så kommer det nog inte vara svårt att få plats där. Tror jag läste att det är 650 kvm stort, två våningar och relaxavdelning med olika sorters bastu och stora bubbelpooler och allt ingår. Och det är nybyggt för några år sedan och superfräscht. Men så stort och så mycket olika saker att man nästan känner sig vilsen och inte vet vad man ska börja med
 
Förbenade saltandes herrejibilar vad denna influensa sitter i! Det finns snö och det finns spår och jag köpte nya skidor i söndags 🥳 men hostan från avgrunden vägrar lämna mig 🤧💩🤬 lite tur ändå att jag glömt skidskorna i fjällen så jag inte får med dem förrän till helgen

mvh/Snoris
 
Glömde ju uppdatera träningen, men simmade totalt 1km (inklusive det som hörde till testerna) blandat bröst och rygg. Imorgon blir det troligtvis en lugn promenad till stallet, och kanske en cykeltur till en kompis. Vill dock inte göra allt för mycket då fystesterna är på onsdag (om jag ens klarar mig så långt).
 
Förbenade saltandes herrejibilar vad denna influensa sitter i! Det finns snö och det finns spår och jag köpte nya skidor i söndags 🥳 men hostan från avgrunden vägrar lämna mig 🤧💩🤬 lite tur ändå att jag glömt skidskorna i fjällen så jag inte får med dem förrän till helgen

mvh/Snoris
Usch! Krya på dig!
Glömde ju uppdatera träningen, men simmade totalt 1km (inklusive det som hörde till testerna) blandat bröst och rygg. Imorgon blir det troligtvis en lugn promenad till stallet, och kanske en cykeltur till en kompis. Vill dock inte göra allt för mycket då fystesterna är på onsdag (om jag ens klarar mig så långt).
Vad spännande att följa dig genom det här! :)
 
Min kropp börjar så smått återhämta sig efter fredagens pass, som satt i ovanligt länge tycker jag. Mycket nöjd med beslutet att vila igår. Ikväll ska jag gå och se en av mina favoritartister live och det blir restaurangmiddag innan dess, så träningen får snällt vänta tills imorgon kväll då det blir crossfit har jag tänkt :)
 
Första dagen på gymmet. Gick igenom 10 av grundmaskinerna i ca 70 minuter tillsammans med en PT, han visade hur alla maskiner fungerar och vilka vikter jag ska ta. Maskinerna där är speciella och finns bara i den kedjan på 3 ställen i hela Sverige och dom har ett annorlunda träningskoncept som jag tror att jag kommer uppskatta mycket mer än det jag gjort tidigare. Mitt i styrkesalen finns också ett arkiv där alla som tränar kan lägga sina träningskort och sen när man ska träna tar man fram det och kan dokumentera hur många repetitioner man klarat och vikterna.

Deras maskiner gör att när man gör övning så tar den första rörelsen typ när man gör benpress (vad heter det egentligen när man gör en övning fullt ut och vad heter det på tillbaka vägen?) Deras maskiner är utvecklade så att på vägen tillbaka lägger maskinen på 40% extra tyngd så man tränar lika mycket eller mer åt båda hållen. Sen är konceptet att man ska köra rörelsen åt ena vägen och räkna till 3, sen stanna och hålla 1 och sen på tillbaka vägen räkna till 5. Man kör inga set utan man tar en maskin i taget och jobbar intensivt med den så länge man orkar och eftersom det är så intensivt så man kan jobba igenom hela kroppen på 30 minuter. Tror på det här konceptet, det var väldigt roligt idag även om benen kändes som jag var bambi på hal is emellanåt :laugh:

Det finns mängder av hiit pass både med fokus på kondition och styrka men innan jag går på styrka ska jag prova maskinerna själv en eller ett par gånger.

Så schemat för veckan var genomgång av hela kroppen i 10 maskiner idag, zumba på torsdag, bodypump på fredag och styrketräning i gymmet på söndag. Och så klart mina hundpromenader.

Det är så stort det här gymmet, sjukt mycket maskiner och pass och tydligen har dom 4700 medlemmar. Man får även tillgång till bubbelpooler och relaxavdelning. Men det verkar mycket dyrare än det som andra betalar men nåja, det är lyx att bara behöva gå 5 minuter till gymmet, jag kan gå dit i träningskläder och behöver inte duscha där och när vintern kommer och man är lite less på mörkret så är det lättare att motivera sig att gå till gymmet när man ser det från sin port :D

Haha, nu har jag också övningar på ren grekiska för jag hade ingen aning om vad PSP och LCB och LDP och AC osv var, vet det nog inte nu heller men det står på maskinerna som tur är :p
 
Första dagen på gymmet. Gick igenom 10 av grundmaskinerna i ca 70 minuter tillsammans med en PT, han visade hur alla maskiner fungerar och vilka vikter jag ska ta. Maskinerna där är speciella och finns bara i den kedjan på 3 ställen i hela Sverige och dom har ett annorlunda träningskoncept som jag tror att jag kommer uppskatta mycket mer än det jag gjort tidigare. Mitt i styrkesalen finns också ett arkiv där alla som tränar kan lägga sina träningskort och sen när man ska träna tar man fram det och kan dokumentera hur många repetitioner man klarat och vikterna.

Deras maskiner gör att när man gör övning så tar den första rörelsen typ när man gör benpress (vad heter det egentligen när man gör en övning fullt ut och vad heter det på tillbaka vägen?) Deras maskiner är utvecklade så att på vägen tillbaka lägger maskinen på 40% extra tyngd så man tränar lika mycket eller mer åt båda hållen. Sen är konceptet att man ska köra rörelsen åt ena vägen och räkna till 3, sen stanna och hålla 1 och sen på tillbaka vägen räkna till 5. Man kör inga set utan man tar en maskin i taget och jobbar intensivt med den så länge man orkar och eftersom det är så intensivt så man kan jobba igenom hela kroppen på 30 minuter. Tror på det här konceptet, det var väldigt roligt idag även om benen kändes som jag var bambi på hal is emellanåt :laugh:

Det finns mängder av hiit pass både med fokus på kondition och styrka men innan jag går på styrka ska jag prova maskinerna själv en eller ett par gånger.

Så schemat för veckan var genomgång av hela kroppen i 10 maskiner idag, zumba på torsdag, bodypump på fredag och styrketräning i gymmet på söndag. Och så klart mina hundpromenader.

Det är så stort det här gymmet, sjukt mycket maskiner och pass och tydligen har dom 4700 medlemmar. Man får även tillgång till bubbelpooler och relaxavdelning. Men det verkar mycket dyrare än det som andra betalar men nåja, det är lyx att bara behöva gå 5 minuter till gymmet, jag kan gå dit i träningskläder och behöver inte duscha där och när vintern kommer och man är lite less på mörkret så är det lättare att motivera sig att gå till gymmet när man ser det från sin port :D

Haha, nu har jag också övningar på ren grekiska för jag hade ingen aning om vad PSP och LCB och LDP och AC osv var, vet det nog inte nu heller men det står på maskinerna som tur är :p
Oj vad spännande! Vad heter kedjan? Har aldrig hört talas om ett liknande koncept (men så bor jag inte i Sverige heller) men skulle vara nyfiken på att läsa mer om det!
Tack, ni får gärna hålla tummarna imorgon :)
Självklart!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
95 96 97
Svar
1 928
· Visningar
61 493
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 942
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 917
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
69 950
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp