Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu vet jag inte exakt vad du gör på gymmet, men eftersom det som sagt inte går att punktförbränna fett skulle jag spontant satsa på att öka fettförbränningen överlag genom att lägga in mer pulshöjande aktivitet. Jag avslutar ofta mina styrketräningspass med en kort men intensiv, rejält pulshöjande cirkel av något slag (hojta om du vill ha tips). Det kan också vara så enkelt som att jogga en stund på löpbandet/ro en stund i roddmaskinen/stå en stund i crosstrainern som avslutning på styrkepasset. Antingen det, eller så byter du ut ett av veckans styrketräningspass (förutsatt att det är det du sysslar med mest alltså) till ett mer renodlat konditionspass. Att satsa på lite övningar specifikt för magen är inte heller fel! Styrkeprogrammet har ett bra övningsarkiv där man kan filtrera övningar efter muskelgrupp, svårighetsgrad och annat: https://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/ :)

Styrketräning är fantastiskt bra på många sätt, och det leder absolut till fettförbränning det också såklart, men allra bäst resultat brukar man få av att kombinera det med lite konditionsträning.
Jag har en dålig rygg och gör övningar för att öka styrkan och rörligheten i kroppen. Har också lagt till några övningar för att få mera ridmuskler. Utöver det går jag mycket.

Ryggproblemen gör att roddmaskinen inte fungerar men crosstrainer är toppen.

Tack för tipset om övningsarkiv, det är precis sånt jag behöver!
 
Har kört 45 min kettlebells och promenerat 2 tim idag. Helt ok söndag 💪

Nöjd med veckan också. Var ju sjuk i början. Men lyckades göra core 25 min + cykla 8 km på ons. Tors eget program med maskiner i gymmet. Och idag ovanstående. Och så 1,5 tim promenad per dag i snitt.

Nu väntar en skitvecka på jobbet. 70 tim. Så jag får vara glad om jag ens orkar till gymmet 3 ggr, och även vara glad om jag hinner få ihop 10.000 steg/dag.
 
Var med dottern i stallet igår och fick med mig en shettis på promenaden så 6km i blandad terräng fick vi ihop. Har sjuk träningsvärk efter GHD-maskinen i lördags. Skulle vart och simmat annars men med den träningsvärken gick det inte.
Ikväll blir det ett vanligt pass i boxen, måndagarna brukar ha en bra styrkedel.
 
Just nu funderar jag på om det är värt att ta hela friskvårdsbidraget för ett gym/bad-kort. Finns egentligen bara fördelar men en stor nackdel: det tar hela friskvårdsbidraget. Det jag precis fått påfyllt :cautious:
 
Just nu funderar jag på om det är värt att ta hela friskvårdsbidraget för ett gym/bad-kort. Finns egentligen bara fördelar men en stor nackdel: det tar hela friskvårdsbidraget. Det jag precis fått påfyllt :cautious:

Jag gjorde av med hela mitt friskvårdsbidrag på en PT-kurs precis i början av året. Så jag säger; såklart är det värt det 😁!
 
Jag tänker bota mental rastlöshet med träning denna vecka. Så idag körde jag ett bra pass på gymmet imorgon blir det samma sak men ihop med min granne. Känner mig väldigt motiverad just nu
 
Kanske ska hoppa in här igen och försöka vara mer aktiv 😅 Var trogen denna tråden tidigare men sen har det inte blivit av helt enkelt. Men jag har inte slutat träna för det utan håller igång som vanligt.

Denna vecka hittills:

Mån: Styrka, rörlighet och promenad
Tis: Promenad och lite massage av rygg och nacke
 
F7AC33FD-B235-400C-9FE4-9455BD2C0E58.jpeg


Träna kan man även i fjällen 😁
Sjukt nice gym som tillhör idrottsföreningen, i en röd stuga.
 
Träningsmässigt blev 2022 tyvärr mest blähä. Helt himla hopplöst att få till en rutin och utvecklas i träningen. Det känns som att jag var halvkrasslig minst halva året - antagligen inte, men åtminstone återkommande halsont och snuva som förstörde träningsplanerna. Och var det inte kroppen som bromsade så var energin helt slut efter jobbet, särskilt under hösten som var lätt galen, trots försök att dra i handbromsen sista månaderna. Jag (vi) lyckades ändå ta oss upp på toppen av Kilimanjaro, vilket väl får ses som årets bedrift - jag har fortfarande inte riktigt fattat det tror jag.

För 2023 vågar jag inte riktigt sätta upp några mål, men kanske några förhoppningar. Förutsatt att kroppen håller sig hel och frisk, hoppas jag kunna få till någon slags rutin och träningsvana, istället för att börja på noll varenda gång. Det förutsätter samtidigt att livet i övrigt är hyfsat stabilt och jag planerar att söka nytt jobb med tillhörande flytt, så vi får väl se hur den premissen står sig... Jag har iallafall rullat igång året med lite daglig yoga och kanske blir det ett besök på gymmet och årets första träningspass helgen?
 
I förrgår: sju set press på som mest 3 x 28 kg. Kompletteringsbänk på 30 och 33 kg x 10. Var pissjobbigt, verkligen bara glad att det blev gjort :p

Idag: sju set böj som mest 55 kg x 2. Det börjar närma sig maxvecka så det är väldigt få rep i sista seten nu. Tanken är att nästa vecka ska vara en rep på 105% av 1RM. Kommer vara under min allra svagaste vecka sett till menscykeln så jag funderar ärligt talat på att skjuta på det 💀
 
Ridning på lunchen idag och stallsysslor. Blir ett par promenader senare också.

Reflekterade över detta med vad stor skillnad det gör i ridningen om man har en stark core. Det är mycket fokus på core i min styrketräning pga min rygg och det hjälper mig även i ridningen. Får påminna mig själv ibland att koppla på coren extra, men så är det ju alltid i livet :)
 
Är kämpigt med skidåkningen just nu då snön smält bort och minusgraderna lyser med sin frånvaro så även konstsnöspåren har det tufft. Så får bli barmarksträning istället och hoppas på minusgrader igen till helgen.

Var ute och sprang 5 km i måndags, och igår var jag i simhallen och simmade 1 km. Kan konstatera att jag INTE är bra på att simma 😅 men bra träning lär det ju vara iaf!
 
Körde ett pass i tisdags med mycket TTB som blev mest Knees to Elbow men gjorde iaf ett par set med 5 reps där fötterna touchade baren, har dock världens träningsvärk i övre delen av magen nu 😂 Så funderar på om jag ska köra det bokade passet ikväll eller inte. Men det får nog bli det, sen vila imorgon och pass på lördag.
 
Är nöjd med veckan hittills. Ett bootypass måndag, gick sådär med tanke på vilken jävla träningsvärk jag hade från söndagens kettlebells :o Men huvudsaken var att det blev av. Tisdag vila med promenad. Onsdag gymmade jag allt utom ben, för att spara mig till dagens planerade löprunda. Är mkt nöjd idag, sprang 7 km, ingen bra tid men skitsamma, jag var inte direkt trött när jag kom hem och det var behagligt. Känns ju bra med tanke på ev halvmara i höst, att jag kan jogga så obekymrat ändå trots att jag inte tränat löpning på flera månader. Har insett att jag definitivt inte ska springa på morgon/fm.. nyårsaftonens pass på 5 km kändes supertungt jämfört med detta, och det gjordes på morgonen...
 
Idag startade min 15 v PT-gruppträning med styrketräning! Så sanslöst gött att vara igång! Vi kommer fokusera på de grundläggande övningarna inom styrketräning och jobba med dem i 4 v intervaller så man verkligen kan få in tekniken och kunna utveckla sig viktmässigt. Idag blev det liggande hantelpress, squats och skivstångsrodd.

Och så himla kul när man känner vilken skillnad det är i kroppen och i vikterna man kan ta till skillnad från första träningspasset jag gjorde med samma PT i september, när jag höll på att falla ihop efter Squats med kroppsvikt och efter passet inte kunde ta mig ner för trappan från gymmet för benen skakade så mycket 😂! Träning ger färdighet och utveckling 😁!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 966
· Visningar
62 938
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 273
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 446
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
101 238
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp