Träning och hälsa del 11

Kan det vara något med för snabbt ökad längd och/eller intensitet på passen?

Med styrketräningen tänkte jag på övningar som stärker musklerna runt knän, höfter och fötter. Ibland känns det i knäna även om problemet kommer nån annan stans ifrån.

Kan säkert vara så... Men jag ska ta hjälp av en löpar-PT framöver så då får jag ta upp det och hur jag ska lägga upp det. Är ju bara mars så finns ju tid att backa och ändå komma i form. Blir bara less för jag tycker inte att det ska blir en stor påfrestning att lägga till en extradag när man liksom tränar annat redan på samma tid och bara byter ut gruppass till löpning...
 
Kan säkert vara så... Men jag ska ta hjälp av en löpar-PT framöver så då får jag ta upp det och hur jag ska lägga upp det. Är ju bara mars så finns ju tid att backa och ändå komma i form. Blir bara less för jag tycker inte att det ska blir en stor påfrestning att lägga till en extradag när man liksom tränar annat redan på samma tid och bara byter ut gruppass till löpning...

Hur mycket har du ökat?
Jag har lärt mig att man inte bör öka med mer än 10% av sträckan i veckan och det följer jag.
När jag kör igång löpningen efter ett uppehåll börjar jag med en runda på 1 km och springer den i ett par månader tror jag jag gjort, minns inte exakt, annars får jag ont.
Går rätt fort att öka ändå tycker jag :).


--------

Idag har vi åkt skidor. Varma, blöta spår, men gick ändå helt okej tycker jag. Var liksom ingen ide att slåss, hade inte gått fortare ändå, utan man fick ta det för vad det var och försöka samarbeta med snön. :)
 
Kan säkert vara så... Men jag ska ta hjälp av en löpar-PT framöver så då får jag ta upp det och hur jag ska lägga upp det. Är ju bara mars så finns ju tid att backa och ändå komma i form. Blir bara less för jag tycker inte att det ska blir en stor påfrestning att lägga till en extradag när man liksom tränar annat redan på samma tid och bara byter ut gruppass till löpning...
Det är rätt vanligt att bli tillfälligt trött i knäna när man gör ngn förändring i löpningen. Det händer mig till och från men brukar försvinna igen efter ngn dag. Hoppas det ger sig snabbt för dig också.
 
Hur mycket har du ökat?
Jag har lärt mig att man inte bör öka med mer än 10% av sträckan i veckan och det följer jag.
När jag kör igång löpningen efter ett uppehåll börjar jag med en runda på 1 km och springer den i ett par månader tror jag jag gjort, minns inte exakt, annars får jag ont.
Går rätt fort att öka ändå tycker jag :).


--------

Idag har vi åkt skidor. Varma, blöta spår, men gick ändå helt okej tycker jag. Var liksom ingen ide att slåss, hade inte gått fortare ändå, utan man fick ta det för vad det var och försöka samarbeta med snön. :)

När jag körde 1 pass i veckan blev det 6-10 km. Nu kanske jag gör 12-15 km totalt på 2 pass.

Såhär års kan jag ju även konditionsträna på skidor och det är ju skonsammare... men mkt tråkigare 🙈
 
Ridit x2 i tisdags. Är fruktansvärt trött i kroppen.
Flyttar köttigt deadlift-pass till imorgon. Kanske kör lite överkropp idag, annars inget alls.
 
Blev ett pass inriktat på gymnastik igår.
Jag bråkar vidare med att lära mig handgående och Bar muscle up.

Det jag lärde mig igår, man kan tappa luften när man landar på rygg. Men det gör inte ont, bara att försöka igen.
Man känner sig ganska töntig när man gungar på gummiband för att få till knycket i BMU.
Det var mycket lättare att göra toes to bar i ring är i räcke, varför har jag inte testat det innan?
 
Igår blev det ett riktigt nice överkroppspass!
Dags att kliva upp till högre vikt i bänk ett tag också, även om det bara blir 1-2 reps då. Känns som att jag aldrig kommer vidare just nu.

Avslutade med 3km på löpband (fitbit tycker alltid lite kortare än själva löpbandet), det var riktigt gött med bra musik i lurarna.
Vet inte vad jag tycker om min maxpuls dock 😱 :rofl:

FFB86A70-F04A-4268-97A7-1713A4E2ECCA.jpeg
 
Jaha - jag hann med lite transportcykling och en ridlektion när jag kom tillbaks från min lilla träningsfria resa innan jag blev tokförkyld 😒 blä! Det känns som att min kropp förfaller direkt när jag inte håller igång.
 
När jag körde 1 pass i veckan blev det 6-10 km. Nu kanske jag gör 12-15 km totalt på 2 pass.

Såhär års kan jag ju även konditionsträna på skidor och det är ju skonsammare... men mkt tråkigare 🙈

Okej!
För mig skulle det som sagt ha varit att öka för mycket för fort och jag skulle ha backat igen och ökat långsammare.
Men hoppas smärtan försvinner för dig!

-------

Jag längtar efter att ut och springa nu! Men vill vänta lite tills det värsta slasket och halkan är borta, sen drar jag igång försiktigt. Tänker mig Vårruset 2,5 km i slutet av maj som en sporre :).
 
Har åkt skidor i två dagar och idag var jag hemma igen, gick på ett gruppstyrkepass och tog ut mig rejält. Har talat med en sjukgymnast ang mina knän och fått rådet att backa vila tills det slutar kännas ont vid löpning, göra upp en plan med löpar-PT och träna generellt mkt ben. Så nu ska jag ta tag i att boka den där PTn och hoppas väntetiden inte är lång...
 
Blev ett teampass igår där löpningen höll på att ta död på mig. Inte död för att jag var trött. Utan död för att pollensäsongen har startat. Andades typ genom ett sugrör andra varvet. Så sprang på airrunner inne istället.

Körde 50kg hälften men tappade tekniken mot mitten och gick med till 45kg.

Huvudpasset
6 varv av:
600m löpning (tillsammans)

(Dela som du vill)
12 cleans 70/50
12 höga boxjump
12 kb swingar 32/24

6st synkade burpees.
 
Jag funderar på att säga upp mitt gymkort, inser att jag tappar intresset när det blir för mycket planering kring träning. Gillar inte heller när det för för mycket folk på gymmet. Vilket gör att det är tidiga mornar och förmiddagar jag föredrar på gymmet. Eftersom jag åker bussen vid 7 till jobbet så är jag inte alls sugen på att gå upp 5 för att kunna träna, och varann helg väger inte upp den dyra kostnaden.

Jag inser att planering inte är min grej, utan jag får mer träning gjort om jag spontant drar på mig kläderna och kör ett pass.

Jag hoppas mitt inlägg är okej eftersom det visar hur olika vi är när det gäller träning? Och för att fortsätta på samma spår, hur är ni? Är ni mest effektiva om ni planerar in er träning eller tar ni en lucka som uppstår i livet?
 
Jag funderar på att säga upp mitt gymkort, inser att jag tappar intresset när det blir för mycket planering kring träning. Gillar inte heller när det för för mycket folk på gymmet. Vilket gör att det är tidiga mornar och förmiddagar jag föredrar på gymmet. Eftersom jag åker bussen vid 7 till jobbet så är jag inte alls sugen på att gå upp 5 för att kunna träna, och varann helg väger inte upp den dyra kostnaden.

Jag inser att planering inte är min grej, utan jag får mer träning gjort om jag spontant drar på mig kläderna och kör ett pass.

Jag hoppas mitt inlägg är okej eftersom det visar hur olika vi är när det gäller träning? Och för att fortsätta på samma spår, hur är ni? Är ni mest effektiva om ni planerar in er träning eller tar ni en lucka som uppstår i livet?

Självklart är ditt inlägg okej :heart Jag tänker att den bästa träningen är den som blir av, inte vart den blir av. Vi fungerar ju alla olika och gymmet är inte allas grej. Jag skulle personligen inte heller orka betala för ett dyrt gymkort med dina förutsättningar för att nyttja det. Aldrig att jag skulle gå upp 5 för att träna före 7... Jag tycker inte heller att det är kul att träna då det blir tjockt med folk så jag går helst dit på udda tider, men tack vare mitt skiftjobb funkar det ju oftast bra.

Jag tränade i ett år framför teven hemma med Sandra Fribergs pass, jag gör det fortfarande ibland när jag inte får ihop det tidsmässigt med gymmet. Och så är ju min huvudinriktning löpning, det gör jag ju utomhus när det passar mig. Det finns tuen saker att göra i träningssyfte, förutom att gå på gymmet och trängas bland folk ;)

Ang planering så gillar jag att ha lite struktur för vilka dagar jag ska träna, speciellt med löpningen måste jag planera för att få in två pass med maximal vila mellan. Annars kommer ju knäna inte att hålla...
 
Det finns tuen saker att göra i träningssyfte, förutom att gå på gymmet och trängas bland folk ;)

Ang planering så gillar jag att ha lite struktur för vilka dagar jag ska träna, speciellt med löpningen måste jag planera för att få in två pass med maximal vila mellan. Annars kommer ju knäna inte att hålla...

Ja jag har tränat sedan hösten 2016 och de senaste åren enbart hemma på olika sätt. Jag fick en naiv tanke att det skulle vara skönt att ha en social tillvaro på gymmet, dvs se lite folk, men har insett att jag inte alls tycker om det på gymmet. På gymmet vill jag vara själv, min egna tid.
 
Jag funderar på att säga upp mitt gymkort, inser att jag tappar intresset när det blir för mycket planering kring träning. Gillar inte heller när det för för mycket folk på gymmet. Vilket gör att det är tidiga mornar och förmiddagar jag föredrar på gymmet. Eftersom jag åker bussen vid 7 till jobbet så är jag inte alls sugen på att gå upp 5 för att kunna träna, och varann helg väger inte upp den dyra kostnaden.

Jag inser att planering inte är min grej, utan jag får mer träning gjort om jag spontant drar på mig kläderna och kör ett pass.

Jag hoppas mitt inlägg är okej eftersom det visar hur olika vi är när det gäller träning? Och för att fortsätta på samma spår, hur är ni? Är ni mest effektiva om ni planerar in er träning eller tar ni en lucka som uppstår i livet?
Jag är likadan, tycker inte om att träna på gym, skulle aldrig offra sömntimmar på morgonen för att träna. Jag tränar mest hemma, korta snabba pass. Eller tar mig ut och springer en sväng om inte barnen är här. Jag jobbar i luckor alltså, utöver när mina betydligt mer träningsintresserade kollegor drar med mig på gym då 😅 ovanpå det är jag också periodare, ibland har jag helt enkelt ingen lust och då får det vara så tills andan faller på igen. Jag tränar för att hålla kroppen smidig och tillräckligt stark för att inte gå sönder i vardagen.
 
Ja jag har tränat sedan hösten 2016 och de senaste åren enbart hemma på olika sätt. Jag fick en naiv tanke att det skulle vara skönt att ha en social tillvaro på gymmet, dvs se lite folk, men har insett att jag inte alls tycker om det på gymmet. På gymmet vill jag vara själv, min egna tid.

Jag började träna på gym i höstas, och jag är SÅ tacksam för att jag gjorde det för det gav mig verkligen en bra start med träningen både teknikmässigt och gav mig regelbundenhet.

Men med det sagt så kommer jag säga upp mitt gymkort när bindningstiden går ut, jag har byggt upp ett bra gym hemma där jag kan få gjort (nästan) allt jag kan på gymmet, och jag kan göra det när jag vill och slippa ha mycket folk omkring mig. Inte för att jag på något sätt tycker illa om dem på gymmet, jag har enbart träffat trevliga och snälla människor där, utan för att jag trivs bäst att träna i min ensamhet :).

Gällande upplägg på träning; för mig behöver jag boka in mina träningspass och planera dem i förväg för att få ut det jag vill ha av dem. Men inget är hugget i sten, jag kan flytta pass eller göra om dem beroende på dagsform, och lägger även in spontana pass då och då. Men skulle jag enbart gå på spontana så skulle jag aldrig få något gjort :D!
 
Jag funderar på att säga upp mitt gymkort, inser att jag tappar intresset när det blir för mycket planering kring träning. Gillar inte heller när det för för mycket folk på gymmet. Vilket gör att det är tidiga mornar och förmiddagar jag föredrar på gymmet. Eftersom jag åker bussen vid 7 till jobbet så är jag inte alls sugen på att gå upp 5 för att kunna träna, och varann helg väger inte upp den dyra kostnaden.

Jag inser att planering inte är min grej, utan jag får mer träning gjort om jag spontant drar på mig kläderna och kör ett pass.

Jag hoppas mitt inlägg är okej eftersom det visar hur olika vi är när det gäller träning? Och för att fortsätta på samma spår, hur är ni? Är ni mest effektiva om ni planerar in er träning eller tar ni en lucka som uppstår i livet?
Älskar att gå till gymmet, men hade jag haft plats hade nog ett hemmagym funkat!
Men då ska jag ju helst få plats med iaf squat rack och helst en kabelmaskin :D

Har dock mycket lyx med att kunna klämma in gympass här och var, inga barn, hemmajobb ofta och kan oftast ta lång lunch och jobba lite längre om så.

Förut, särskilt när jag pluggade hemifrån gillade jag att planera in långa gympass, men nu är jag mer avslappnad i att det är roligare att klämma in tex 45min även om det ”bara” blir marklyft, än att det inte blir gym alls för att man inte har 2 timmar att lägga.
 
Jag funderar på att säga upp mitt gymkort, inser att jag tappar intresset när det blir för mycket planering kring träning. Gillar inte heller när det för för mycket folk på gymmet. Vilket gör att det är tidiga mornar och förmiddagar jag föredrar på gymmet. Eftersom jag åker bussen vid 7 till jobbet så är jag inte alls sugen på att gå upp 5 för att kunna träna, och varann helg väger inte upp den dyra kostnaden.

Jag inser att planering inte är min grej, utan jag får mer träning gjort om jag spontant drar på mig kläderna och kör ett pass.

Jag hoppas mitt inlägg är okej eftersom det visar hur olika vi är när det gäller träning? Och för att fortsätta på samma spår, hur är ni? Är ni mest effektiva om ni planerar in er träning eller tar ni en lucka som uppstår i livet?

Jag är i perioder precis likadan och jag tror inte det viktiga är att man har ett gymkort utan att det man gör är kul.

Precis som du säger är vi alla olika, jag avskyr de vanliga gymmen. Men älskar mitt CF gym. Vilket många andra inte tycker om. För några år en promenad eller löpning när lusten faller på, precis det som behövs.

Vill man bara gå till gymmet ibland är det ofta mer värt att betala per gång än att betala varje månad.

Jag kan inte planera min träning, då blir inget gjort. Därför CF-passen passar mig. Någon annan planerar och jag vet att jag kommer bli sjukt trött vad för pass det än visar sig vara.
När jag planerar själv gör jag bara det som är roligt och det jag är stark på, jag tragglar alltså inte det jag faktiskt behöver, för det är tråkigt och jobbigt. 😳
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 949
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 920
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
69 954
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
100 379
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp