Träning och hälsa del 11

Jag tror det blir en ganska naturlig uppdelning mellan boxarna. Det finns 2 renodlade boxar med ordet crossfit i namnet. Sedan finns det en box som valt ett annat namn (då man köper rättigheterna att använda just ordet crossfit). På de två med köpt namn är det en som är riktad mot tävling och en som inte alls är riktat mot det. De har börjat lägga ut mängder med reklam i sociala medier, så jag tror att de söker medlemmar, medan boxen jag går på aldrig behöver det för medlemmar kommer alltid.

Jag går i tankarna att testa boxen utan köpt namn, den är inte uppbyggd på pass i samma utsträckning utan har en stor del av opengym och ett annat PT tänk i det
Det sistnämnda låter som en perfekt lösning tycker jag! Önskar att vi hade något liknande här, men det enda jag har hittat ligger i helt andra änden av stan så det blir väldigt krångligt och tidskrävande att ta sig till för mig.
 
Sen knäböj, där kände jag mig svajig från botten och upp. Jag kommer djupt i böjen naturligt och det är inte så stabilt. Kanske bara att böja mer. Vågade mig i alla fall upp på 60 kg och även om det är tungt så är det nästan (men bara nästan) enklare att böja med lite vikt på stången. Tom stång är nästan löjligt svårt 😅
Känner likadant när det gäller knäböj, och egentligen när det kommer till flera andra styrkeövningar också. Jag inbillar mig att det beror på att kroppen liksom skärper till sig lite automatiskt när det är tyngd på stången, både vad gäller styrka och stabilitet.
 
Känner likadant när det gäller knäböj, och egentligen när det kommer till flera andra styrkeövningar också. Jag inbillar mig att det beror på att kroppen liksom skärper till sig lite automatiskt när det är tyngd på stången, både vad gäller styrka och stabilitet.
Så är det säkert :)
 
Det sistnämnda låter som en perfekt lösning tycker jag! Önskar att vi hade något liknande här, men det enda jag har hittat ligger i helt andra änden av stan så det blir väldigt krångligt och tidskrävande att ta sig till för mig.
Jag har inte mer än 2km till något av alternativen. Och då bor jag inte i en storstad. Då jag tror jag är ganska bra lottad där
 
Igår simning, kändes bra :) hade simmössan för första gången nu, tyckte håret var ivägen vid frisim sist. Nu gick det bra, blev några 50or och en 75a :) 1 km simning sammanlagt. Tog det lite lugnt i början för att värma upp knäet, känns som om det fungerade bra!
Funderar om jag ska simma 1500 nästa gång kanske :) (tränar för Vansbro 3km).
Förresten nån som vet var/om man kan köpa simglasögon med styrka om jag behöver -1 på ena ögat? Hittade en sida o skulle beställa, men de hade bara från -2...

Idag har jag invigt min vätskeryggsäck, älskar den redan 😍. SÅ mkt mindre rörelser/färre moment/säkrare än flaska! Tog en kort sväng, det är så varmt! Men klurar på att va med på gruppträning ikväll 😮. Har bara varit med en gång o då var pv med, nu är han bortrest... Men dom borde inte bita mig i benen väl? Vill ju lära mig cykla i grupp, faktiskt!
 
Morgonspring i skogen blev det idag, så härligt! :) Soligt, lite svalt men lagom med shorts. Idag gick det SÅ mycket lättare att springa, 35 minuter där jag höll igång nästan hela tiden var inte allt för jobbigt. Min klocka påstår att jag sprang 5,17 km och det kan nog stämma hyfsat.

Bästa var mot slutet när jag kom in i en skön rytm där jag bara kunde sätta den ena foten framför den andra och det var liksom inget motstånd. Och så lite fina stigar och sol på det 🤩

IMG_8863.jpeg
 
Morgonspring i skogen blev det idag, så härligt! :) Soligt, lite svalt men lagom med shorts. Idag gick det SÅ mycket lättare att springa, 35 minuter där jag höll igång nästan hela tiden var inte allt för jobbigt. Min klocka påstår att jag sprang 5,17 km och det kan nog stämma hyfsat.

Bästa var mot slutet när jag kom in i en skön rytm där jag bara kunde sätta den ena foten framför den andra och det var liksom inget motstånd. Och så lite fina stigar och sol på det 🤩

Visa bifogad fil 118746
Låter underbart! :love:
 
Ser härligt ut @zassoo !
Jag har också sprungit, dock på asfalt, men det var skönt. Varmt, linne och shorts idag iaf, annars hade jag nog svimmat.
Men har insett att min planering inte funkar, får försöka revidera den så jag kommer upp i distans...
 
Vad är playpass?

Förutom att rådfråga fysioterapeut, eller kanske till och med en PT (behöver inte vara på gym), funderar jag på om yoga eller pilates skulle kunna vara något? Det finns massor av bra kurser och pass på YouTube. Det räknas väl knappast som "medelintensiv", men av det du beskriver låter det som att det eventuellt skulle kunna vara en bra början för att komma åt några av de problem du har som i sin tur hindrar dig från annan sorts träning (korta muskler, dålig balans). Kanske kunde vara värt att testa i några veckor, och förhoppningsvis leder det till att du förbättras på ett sätt så att du sedan även kan börja med mer medelintensiv träning såsom raska promenader, cykelturer (tänker då främst på motionscykel hemma eller på gym, så kan du styra mer över hur länge och hårt du behöver cykla), crosstrainer och liknande.

I know the feeling! ;) Vad är det som gör att du vill byta?


Playpass är digitala pass som man kan sätta på när som helst även om anläggningen jag tränar på inte är bemannad. Kommer in med träningskort och kod. De har storskärm för det i en av träningssalarna. Till exempel brukar jag gå på söndagmorgnar och träna först hiit play och sen coreflex play direkt efter. Perfekt kombination av styrka, kondition, stabilitet och rörlighet. Gymmet är väldigt litet på min närmaste anläggning så jag trivs inte där riktigt.

Här finns playpass man måste logga in som medlem för att komma åt dem

https://www.friskissvettis.se/onlinetraning/friskisplay
 
Playpass är digitala pass som man kan sätta på när som helst även om anläggningen jag tränar på inte är bemannad. Kommer in med träningskort och kod. De har storskärm för det i en av träningssalarna. Till exempel brukar jag gå på söndagmorgnar och träna först hiit play och sen coreflex play direkt efter. Perfekt kombination av styrka, kondition, stabilitet och rörlighet. Gymmet är väldigt litet på min närmaste anläggning så jag trivs inte där riktigt.

Här finns playpass man måste logga in som medlem för att komma åt dem

https://www.friskissvettis.se/onlinetraning/friskisplay
Aha! Vilken smart grej!
 
Veckans benpass klart! Jag tog det lite lugnt eftersom jag inte tränat ett renodlat benpass på alldeles för många veckor, men det kändes rätt bra! En del träningsvärk i benen efter gårdagens dressyrpass (för att inte tala om nedre magmusklerna :wtf:) så det fanns inte överdrivet mycket spänst och fart i mig om vi säger så, men jag tycker ändå att jag löste det rätt bra.

1) 1 km löpning samt lite rörlighetsövningar som uppvärmning
2) Knäböj 4x8 reps där jag höjde vikten mellan varje set
3) Trap bar deadlifts 3x8 (de kändes tunga och svåra idag)
4) Musslan 3x12 med 10kg viktplatta
5a) Single leg hip thrusts 3x12 med 12,5kg hantel
5b) Jumping squats 3x10

5a och 5b körde jag i superset, övrigt för sig självt med 1-2 minuters vila mellan varje set. Jag kom upp rätt rejält i puls emellanåt, åtminstone enligt klockan, och är väldigt skönt trött i hela kroppen nu!
 
Downhill på schemat idag och chans till mängdträning eftersom liften gick i hemmabacken. Blev bara fyra åk men lär kännas imorgon ändå. Märkte att (hand)greppstyrkan tagit stryk av det längre uppehållet. Även farten var under all kritik men det kanske var tur med tanke på hur många dumma tabbar jag gjorde dom ledde till fall. Idag har jag fått färg (blålila) på massor av ställen! Kul att vara igång igen i alla fall 👍
 
Downhill på schemat idag och chans till mängdträning eftersom liften gick i hemmabacken. Blev bara fyra åk men lär kännas imorgon ändå. Märkte att (hand)greppstyrkan tagit stryk av det längre uppehållet. Även farten var under all kritik men det kanske var tur med tanke på hur många dumma tabbar jag gjorde dom ledde till fall. Idag har jag fått färg (blålila) på massor av ställen! Kul att vara igång igen i alla fall 👍
Oj vad spännande med mountainbiking! Och läskigt 😱 Jag har typ 34 dumma frågor men börjar med den här: Downhill-träning, betyder det att man ibland även har uphill-träning? Eller hur funkar det? Jag har noll koll men blev väldigt nyfiken nu känner jag!
 
Klämde in en löptur i mina nya skor i förmiddags. Benen kändes lite sega men jag skyller det på att jag slet i trädgården hela dagen igår. Min klocka trodde till och med att jag tränade när jag puttade runt gräsklipparen i min kuperade trädgård 😅
 
Oj vad spännande med mountainbiking! Och läskigt 😱 Jag har typ 34 dumma frågor men börjar med den här: Downhill-träning, betyder det att man ibland även har uphill-träning? Eller hur funkar det? Jag har noll koll men blev väldigt nyfiken nu känner jag!
Hehe, fråga pp! Skulle nog säga att downhill är mest lift upp och cykla ned och att enduro är mer att man får trampa upp och cykla ned (men ofta så cyklar man ner i downhillspår så definitionen är väl lite oklar när det gäller vad som är vad 😆). Jag skulle vilja påstå att även om man bara åker lift upp så är det alltid en bra idé att träna på att cykla upp också. Det bygger kondis/teknik/styrka det med 👍
 
Veckans femte träningspass blev ett löppass som till stor del gick ut på att få utlopp för lite negativa känslor och frustration orsakat av en situation med en familjemedlem. Jag gav mig ut helt utan plan och lät benen springa på precis så fort de ville, istället för att som alltid annars fokusera på att hålla nere tempot för att orka längre. När det inte kändes bra längre gick jag en stund, sprintade sedan igen, gick en stund, och sådär. Tog mig till slut till den långa branta trappan jag brukar träna i och sprang där 3+2+1 varv upp och ner med en minuts vila mellan varje omgång.

Det var väldigt skönt för hjärnan, desto mindre skönt för kroppen :p Jag har en sjujäkla träningsvärk i benen efter torsdag och fredag och hade till på köpet glömt att ta min inhalator innan jag stack iväg, så det var rätt kämpigt med andningen. Kändes typ som att det satt ett hårt åtknutet gummiband allra längst upp på luftstrupen och jag fick verkligen fokusera på att andas genom näsan för att få ordning på det. Det var absolut inte så att jag fick andnöd eller så, men det vara bara jäkligt obehagligt att ta andetag. Nästa gång glömmer jag inte medicinen!

Jag är väldigt nöjd med att ha tränat fem pass helt enligt plan denna veckan, det var jag faktiskt inte säker på att jag skulle fixa när jag gjorde den något ambitiösa planeringen i måndags! :up:
 
Förra lördagen fick jag nya skor. Har haft Hoka 7 och 8 och nu fick det bli ett par 9. Min ena fot (som jag är född svagare i) klarar skobyte dåligt så även den här gången. Det känns ingenting under tiden jag är i aktivitet men det gör ont i viloläge. Jag har provat med Ipren och laser men har ändå ont. Så störigt. Har backat till gamla skorna när jag joggar och går lite i de nya.
Antar att jag får vila från joggandet men förstår inte att det inte känns någonting alls under tiden jag springer.
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 125
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 071
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 208
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
100 847
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp