Bukefalos 28 år!

Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
IMG_3955.jpeg

Frustrerande idag, 5x70 kg kändes bra och 5x80 kg går upp utan problem men tekniken blir opålitlig... och i och med att det rent styrkemässigt inte är några problem så märker jag det inte direkt utan kör på lite för länge tills jag blir trött och tekniken går från opålitlig till halvkass 🙄 ska prova variera med sumo och och pausmark bara för att slippa känna att jag bara backar typ. Frontböj var det evigheter sen jag provade så provade mig mest fram med stångplacering osv idag.
 
Dagens träningspass blev toughest family med äldsta dottern 🤩 lite mycket kö på ett par hinder men överlag toppen! Vi struntade i vattenhindret men klafsade oss genom leran, det var inte helt lätt att mer eller mindre dra ett barn genom den :D annars körde vi alla hinder, och jag klarade väggen på slutet (med hjälp av en utsträckt hand 😅). Vi är sjukt taggade på både kommande års OCR-tävlingar samt nästa års toughest! Blev lite sugen på att köra riktiga loppet själv nästa år...
 
Snygga. Jag har inte testat deras långa tights(har bara kortafrån dem, har köpstopp på långa tights 🙈 ) men materialen brukar vara mjuka och sköna :)
Det har nog egentligen jag med 😆 men känner mig inte riktigt bekväm i shorts när jag fortfarande är så överviktig… har det funkat bra att beställa därifrån?
 
2,5 km löpning och 12,8 mil cykling igår 😊👊. Pv drog mig större delen av cyklingen dock :p fast en del av vägen var jag först.
Idag blir det vilodag, bara en liten cykeltur in till "stan".
 
Känner av armbågarna lite nu så kommer lägga ner det jag lagt till och köra vidare på resten, hann aldrig med push ups… Oh well! Stoppar direkt nu och har lagt till viss styrketräning så hoppas det lugnar sig snabbt!
 
Igår blev det äntligen en tur ut i skogen för mig! Tog med mig Hitta Ut-kartan för lite orientering, det var kul :) Kunde konstatera att löpformen var åt helskotta, som förväntat :D Kände mig bara tung och seg. Har sagt att jag ska springa Blodomloppet om tre veckor, får se hur det går… Hade också världens absolut sämsta tights på mig som bara åkte ner hela tiden. Så det finns förbättringspotential lite här och var!

Imorse var jag på gymmet, hade en timme på mig och fördelade den på 20 min knäböj, 20 min marklyft, 20 min bänkpress :up: Ganska stabilt, några reps-PB i bänkpress.

Sen gick jag på stadsvandring med jobbet i 2 timmar så nu är jag helt slut som artist och ser fram emot en vilodag imorgon 😅
 
Det har nog egentligen jag med 😆 men känner mig inte riktigt bekväm i shorts när jag fortfarande är så överviktig… har det funkat bra att beställa därifrån?
Inga problem att beställa. Jag har beställt från .eu-siten tror det skickas från Frankrike. En gång tog det lång tid innan paketet kom iväg men annars har det gått smidigt. Tror jag beställt iaf 4-5 gånger.
 
Varit och tränat blev något slags improviserat träningspass typ cirkelfys som jag körde själv i 40 minuter. Fick inte igång playpasset var något fel. Blev bra ändå fick till relativt bra intensitet och variation med kettlebell, skivstång, medicinboll och bräda. Bra blandning av styrka och kondition och passade på att göra övningar som inte ingår i hiitpasset. Så känner mig nöjd.
Vad är playpass?
Kikar in här för att få lite råd. Jag behöver träna och få upp konditionen och ff bål och magstyrka för att förstärka min balans. Som just nu är icke existerande så jag trillar och snubblar. Tex kan jag inte stå på ett ben i mer än två, tre sekunder(!)

Premisserna är följande:

Jag har inte tränat på flera år och min kondition är på minus.

Jag har extremt dålig syn, och noll avståndsbedömning och ser inte var ett redskap befinner sig. Vilket i sin tur gör att min koordination är icke-existerande.

Jag kan inte simma pga sviterna från frusna skuldror (båda). Alla rörelser som kräver stor rörlighet i axlarna går bort.

Jag har ankfötter (tydligen pga hur mina höfter är konstruerade enligt sjukgymnast). Plattfötter som pekar utåt vilket i sin tur gör att musklerna i benen vrids.

Jag har extremt korta muskler i alla muskelgrupperna i benen. Vaderna, baksidan av låren, framsidan av låren Det enda som jag inte får värk i är smalbenen ;) Att cykla eller gå är därför svårt eftersom jag redan från början får stenhårda och värkande benmuskler. Tex kan jag inte sitta på knä utan enbart stå på knä.

Att köra ett pass i grupp är min absoluta fasa.

Gym är det värsta jag vet.

Är jag ett hopplöst fall? Jag behöver mellanintensiv träning som pågår längre tid och helst fler gånger i veckan. Detta eftersom mitt blodsocker ligger stabilt med träning men svajar vid högintensiv träning.

När jag skriver så ser jag hur absurt det är. Men, tja, tips, råd?

Mvh

Ett kroppsligt vrak
Förutom att rådfråga fysioterapeut, eller kanske till och med en PT (behöver inte vara på gym), funderar jag på om yoga eller pilates skulle kunna vara något? Det finns massor av bra kurser och pass på YouTube. Det räknas väl knappast som "medelintensiv", men av det du beskriver låter det som att det eventuellt skulle kunna vara en bra början för att komma åt några av de problem du har som i sin tur hindrar dig från annan sorts träning (korta muskler, dålig balans). Kanske kunde vara värt att testa i några veckor, och förhoppningsvis leder det till att du förbättras på ett sätt så att du sedan även kan börja med mer medelintensiv träning såsom raska promenader, cykelturer (tänker då främst på motionscykel hemma eller på gym, så kan du styra mer över hur länge och hårt du behöver cykla), crosstrainer och liknande.
Jag går i tankarna på att byta gym/box och känner mig som.värlsens svikare. Utan att riktigt veta varför 🙈
I know the feeling! ;) Vad är det som gör att du vill byta?
 
Jag var fullständigt sänkt av pollenallergi, sömnbrist och stress förra veckan, så det blev inget alls av det där jag skrev om att "få de huvudsakliga passen gjorda" innan mina föräldrar kom hit. Istället landade veckan på ynka två stycken pass vilket jag inte är alls nöjd med, men kroppen sa verkligen ifrån och då är det ju dumt att inte lyssna.

Idag är första dagen på länge som jag känner mig något sånär som vanligt, och eftersom det dessutom är ledig dag för oss i UK så passade jag på att köra ett lite längre pass i gymmet. Fokus var överkropp med lite flås, och passet blev som följer:

10 min crosstrainer som uppvärmning
Face pulls 3x8x30kg
Arnold press 3x8x9kg
Squeeze press 3x8x12,5 kg
Drag till hakan 3x8x20 kg
Shoulder flyes 3x8x5kg

Sedan 3 rundor utan vila:
300 m rodd
5 armhävningar på tå
5 burpees
30 sekunder plankan

Jag har fortfarande lite svårt med andningen p.g.a pollenallergin och upplever att jag blir andfådd än vanligt, men det kan också ha att göra med min för stunden ganska bristfälliga kondition :angel: Vansinnigt svettig och flåsig blev jag i alla fall av sista delen, så jag uppnådde ju mitt mål i alla fall ;)
 
Veckoplanen ser ut som följer:

Måndag: Styrketräning med fokus på överkropp & flås (redan gjort)
Tisdag: 30 min yoga
Onsdag: Vila
Torsdag: Ridning
Fredag: Styrketräning med fokus ben
Lördag: Vila
Söndag: Konditionspass (antingen löpintervaller eller trapplöpning)

Jag lägger i en liten extra växel vad gäller träningen nu eftersom jag av olika anledningar inte riktigt fått till det ordentligt de senaste 4-6 veckorna, och därmed är ganska missnöjd med min dagsform. Året började bra, sen åkte jag på bröllopsresa i en månad ;) Det var självklart helt och hållet värt det, men när vi nu varit hemma i två veckor och återhämtat oss från jetlag m.m. så är det dags att bruka lite allvar igen. Jag skulle överdriva om jag sa att jag kände mig peppad, men jag vet ju att det får mig att må bra och att det "bara" handlar om att komma igång igen! :)
 
I know the feeling! ;) Vad är det som gör att du vill byta?

Det är väldigt inriktat mot tävling, vilket gör att jag blir obekväm med att träna på opengym.
Jag är verken stark eller siktar på tävling.

På Open i februari hade vår box 5st som låg på topp 100 i Sverige. 🙈
Så träningarna är riktade mot tävling. Lite så att jag som vanlig Svensson inte riktigt känner att jag passar in.
 
Det är väldigt inriktat mot tävling, vilket gör att jag blir obekväm med att träna på opengym.
Jag är verken stark eller siktar på tävling.

På Open i februari hade vår box 5st som låg på topp 100 i Sverige. 🙈
Så träningarna är riktade mot tävling. Lite så att jag som vanlig Svensson inte riktigt känner att jag passar in.
Aha! Det var lite därför jag valde bort ett av de boxar som finns här i min stad, så jag förstår precis vad du menar. Där jag tränade förut hade de särskilda pass för de som satsade mot tävling, och jag vet till och med ställen som har separata lokaler för tävlingsinriktade grupper. Synd att det inte är så hos er, men det kanske inte är tillräckligt stort för det?
 
Idag har jag känt att jag har en hals... dvs yttepyttepyttelite känsla i halsen som möjligtvis eventuellt kanske 1% risk kan utvecklas till något, så sköt upp springningen till imorrn ifall det är borta då såklart. Då är planen springning och simning imorgon och cykling på torsdag och en av dagarna i helgen.

När man inte kan träna brukar man beställa träningstillbehör det är sen gammalt har jag hört och jag har alltså nyss klickat hem denna!
Min första, hoppas den är bra! Köpte den främst med tanke på Cykelvasan, men även för landsvägscykling särskilt om jag ska cykla i grupp framöver!
Har även köpt en sadel till min mtb idag, hoppas den också blir bra!
 

Bifogade filer

  • 20230509_224707.jpg
    20230509_224707.jpg
    44,9 KB · Visningar: 10
Springtur check :)

Ökade med 500 m idag 🙂👍 så nu är jag uppe i en tiondel av LL30 🤣 och det var jobbigt, men berodde nog lite på för varma kläder, är känsligare för värme nu än tidigare.
Tänker att jag ökar och ser om det går, annars backar jag :) Men ligger många veckor före min planering nu, nästa vecka i första planeringen var egentligen första veckan i juli 😊. Men som sagt, får jag känningar backar jag.
 
Aha! Det var lite därför jag valde bort ett av de boxar som finns här i min stad, så jag förstår precis vad du menar. Där jag tränade förut hade de särskilda pass för de som satsade mot tävling, och jag vet till och med ställen som har separata lokaler för tävlingsinriktade grupper. Synd att det inte är så hos er, men det kanske inte är tillräckligt stort för det?

Jag tror det blir en ganska naturlig uppdelning mellan boxarna. Det finns 2 renodlade boxar med ordet crossfit i namnet. Sedan finns det en box som valt ett annat namn (då man köper rättigheterna att använda just ordet crossfit). På de två med köpt namn är det en som är riktad mot tävling och en som inte alls är riktat mot det. De har börjat lägga ut mängder med reklam i sociala medier, så jag tror att de söker medlemmar, medan boxen jag går på aldrig behöver det för medlemmar kommer alltid.

Jag går i tankarna att testa boxen utan köpt namn, den är inte uppbyggd på pass i samma utsträckning utan har en stor del av opengym och ett annat PT tänk i det
 
Igår var det tunga hantelsnatchar.
Jag trodde aldrig jag skulle lösa alla på 22.5kg, men jag gjorde det. Imponerad av mig själv!

90 sek.
22.5kg 6st alternerade
12st burpee over hantel
resterande tid shuttle runs.

6 varv, vila 90 sek mellan varje varv.

A-delen betod av E2M.
8 Frontsquat + 3st sittande boxjump
 
Bänkpress och knäböj idag. Femmor i bänk på 80 % av 1RM, avslutning med maxreps på samma vikt (8 st). Kände mig stark! Bara att bänka regelbundet har tagit mig väldigt långt. Inmatat 1RM är livstids-PB på 50 kg som jag räknar med att slå ganska snart.

Sen knäböj, där kände jag mig svajig från botten och upp. Jag kommer djupt i böjen naturligt och det är inte så stabilt. Kanske bara att böja mer. Vågade mig i alla fall upp på 60 kg och även om det är tungt så är det nästan (men bara nästan) enklare att böja med lite vikt på stången. Tom stång är nästan löjligt svårt 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
65 060
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 680
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
71 182
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
102 078
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp