Träning och hälsa del 11

Kul att köra en Open-wod! Gjorde ju alla (scaled ofc haha) när jag höll på med crossfit... 2017? Verkligen längesen nu haha. Träffade ett gäng på mitt gym som kör alla Open-wodarna på lördagsmorgnarna så hade säkert kunnat hänga på om jag ville meeeeen... Ganska bekvämt vid skivstängerna bara :angel:
Riktigt bra jobbat iaf, låter som en helt sjukt snabb tid!!
Ja, verkligen! Jag kan inte minnas att jag någonsin gjort en faktiskt, så det är ju lite ironiskt att jag gör min första såhär 1,5 år efter att ha slutat med crossfit :p Tror att det kändes för läskigt och allvarligt när jag gjorde det som del av ett crossfitgym, nu när det bara var jag själv på mitt lilla gym är det mycket lättare att verkligen ta det som en kul grej och inget annat. Tänkte försöka mig på 24.2 senare i veckan, den ser också "rolig" ut :)
 
Tack :heart skitår är nog det minsta man kan säga att det har varit. Har för ont i ryggen idag så fick avboka ridningen med.
Tipsar om stretch och avslappningsövningar! När jag hade som mest ont i mina armbågar så gjorde jag många avslappnande stretchövningar. Då fick jag fortfarande ”träna” även om det inte var det jag ville…. Just det att låta kroppen smälta in i sig själv kan vara enormt läkande.
 
Skulle ta en väldigt lugn joggingrunda idag. Träna på att jogga långsamt. Dels för att jag fortfarande varit orimligt trött på morgonen och sedan för att prova träna innan jag bryter fastan. Tog bara drygt 5 km, kändes lagom efter 5 tim fasta. Gick ändå över förväntan och jag tyckte det gick långsamt och kändes inte tyngre än vanligt, hade stängt av ljudet på Runkeeper och kommer hem och kollar datan.. jahapp. Snittet är 6.38-tempo. Bara de två första km ligger på 7.24 resp 7.00-tempo. Det ÄR svårt att springa väldigt sakta, jag vill ju hamna på drygt 7 min-tempo. Men icket.

Är nöjd med att det kändes bra trots fasta. Är såklart trött efteråt men blir en lugn dag, ska bara göra lite rehab styrkeövingar efter att ha fått bytt program från fysion. Sen ska jag fördriva tid på mitt ganska stillasittande jobb.
 
IMG_9354.jpeg


🎶Just idag är jag stark, just idag mår jag bra 🎶
Otroligt roligt att träna idag! Sällskapet tog också PB i bänk(1x83 kg) så vi var milt sagt nöjda med oss själva :D
Min axel är fortfarande En Liten Bitch(tm) i vardagen, typ ta på sig kappan o dyl, men att bänka verkar funka nu tack och lov!
 
Vaknade med sån sjuk träningsvärk!
Bokade PT-tid igår, tyckte att jag kunde unna mig nu när jag gått ner drygt 27kg (och med tanke på vad vi lägger på att träna hundar..) och framförallt för att jag vill köra igång riktig gymträäning igen men behöver nån som håller tummen i ögat på mig så jag inte gör dumheter :rofl:. Alltså så nöjd! Personen är mer inriktad mot kroppsbyggning än styrka och är rutinerad, dessutom har han själv haft ett par vändor med knäproblem och vet problematiken och har bra koll på hur jag ska träna för att inte belasta dem så jag får ont.
Fick ett grundschema som jag ska köra ett tag och så ska vi följa upp när jag är varm i kläderna. Igår slog jag ihop två av passen och idag körde jag det tredje. Jag som kört så länge med fokus på styrka och stora tunga basöviningar har nu ett pass där jag bara kör mage och armar, det känns minst sagt ovant :p.
Har nu skaffat kort på nordic igen och det känns skönt att vara tillbaka på ett "riktigt" gym, har tränat jättelätt för skaderisken är ju hög när man kör igång igen efter att ha varit borta ett år om man lassar på för mycket. Det hindrar ju inte att jag känner mig överkörd av tåget idag tydligen, dock så har jag inga känningar i knät trots att jag körde lite ben igår :banana:.
Nu ska jag bara jobba mig tillbaka långsamt och ge kroppen en chans att vänja sig vid belastning igen, men så glad att vara tillbaka!

Har tränat typ 5-6 dagar i veckan sen årskiftet men främst cardio och cirkelträning i maskiner, det har varit okej men jag älskar styrketräning!
 
Vaknade med sån sjuk träningsvärk!
Bokade PT-tid igår, tyckte att jag kunde unna mig nu när jag gått ner drygt 27kg (och med tanke på vad vi lägger på att träna hundar..) och framförallt för att jag vill köra igång riktig gymträäning igen men behöver nån som håller tummen i ögat på mig så jag inte gör dumheter :rofl:. Alltså så nöjd! Personen är mer inriktad mot kroppsbyggning än styrka och är rutinerad, dessutom har han själv haft ett par vändor med knäproblem och vet problematiken och har bra koll på hur jag ska träna för att inte belasta dem så jag får ont.
Fick ett grundschema som jag ska köra ett tag och så ska vi följa upp när jag är varm i kläderna. Igår slog jag ihop två av passen och idag körde jag det tredje. Jag som kört så länge med fokus på styrka och stora tunga basöviningar har nu ett pass där jag bara kör mage och armar, det känns minst sagt ovant :p.
Har nu skaffat kort på nordic igen och det känns skönt att vara tillbaka på ett "riktigt" gym, har tränat jättelätt för skaderisken är ju hög när man kör igång igen efter att ha varit borta ett år om man lassar på för mycket. Det hindrar ju inte att jag känner mig överkörd av tåget idag tydligen, dock så har jag inga känningar i knät trots att jag körde lite ben igår :banana:.
Nu ska jag bara jobba mig tillbaka långsamt och ge kroppen en chans att vänja sig vid belastning igen, men så glad att vara tillbaka!

Har tränat typ 5-6 dagar i veckan sen årskiftet men främst cardio och cirkelträning i maskiner, det har varit okej men jag älskar styrketräning!
Gud vad härligt! Och bra påminnelse om att det där med träningsvärk inte nödvändigtvis handlar om hur mycket man tränar utan snarare hur man tränar :)
Ska försöka ta mig till gymmet idag iallafall. Livet är rätt tungt just nu på flera sätt men nu känner jag mig iallafall tillräckligt bra från förkylningen. Alltid något litet positivt iallafall.
Heja dig!
 
Jag är inne i en liten mental svacka och har i princip ingen motivation att göra något överhuvudtaget, men ikväll har jag anmält mig till ett pass på mitt nya gym och hoppas att det ska vara lika bra för humöret som det brukar. Passet är ett Hyrox-pass vilket jag aldrig gått på förut, men eftersom Hyrox består av löpning, stakmaskin, roddmaskin och 6 specifika styrkeövningar (wall balls, burpee broad jumps, sled push, sled pull, sandbag lunges och farmers carry) kan jag nog räkna med att det blir en blandning av det i alla fall. Hoppas att det blir roligt!
 
Vaknade med sån sjuk träningsvärk!
Bokade PT-tid igår, tyckte att jag kunde unna mig nu när jag gått ner drygt 27kg (och med tanke på vad vi lägger på att träna hundar..) och framförallt för att jag vill köra igång riktig gymträäning igen men behöver nån som håller tummen i ögat på mig så jag inte gör dumheter :rofl:. Alltså så nöjd! Personen är mer inriktad mot kroppsbyggning än styrka och är rutinerad, dessutom har han själv haft ett par vändor med knäproblem och vet problematiken och har bra koll på hur jag ska träna för att inte belasta dem så jag får ont.
Fick ett grundschema som jag ska köra ett tag och så ska vi följa upp när jag är varm i kläderna. Igår slog jag ihop två av passen och idag körde jag det tredje. Jag som kört så länge med fokus på styrka och stora tunga basöviningar har nu ett pass där jag bara kör mage och armar, det känns minst sagt ovant :p.
Har nu skaffat kort på nordic igen och det känns skönt att vara tillbaka på ett "riktigt" gym, har tränat jättelätt för skaderisken är ju hög när man kör igång igen efter att ha varit borta ett år om man lassar på för mycket. Det hindrar ju inte att jag känner mig överkörd av tåget idag tydligen, dock så har jag inga känningar i knät trots att jag körde lite ben igår :banana:.
Nu ska jag bara jobba mig tillbaka långsamt och ge kroppen en chans att vänja sig vid belastning igen, men så glad att vara tillbaka!

Har tränat typ 5-6 dagar i veckan sen årskiftet men främst cardio och cirkelträning i maskiner, det har varit okej men jag älskar styrketräning!
Så avundsjuk på alla som tränar med PT! Vad kul det där lät :love:
Jag är inne i en liten mental svacka och har i princip ingen motivation att göra något överhuvudtaget, men ikväll har jag anmält mig till ett pass på mitt nya gym och hoppas att det ska vara lika bra för humöret som det brukar. Passet är ett Hyrox-pass vilket jag aldrig gått på förut, men eftersom Hyrox består av löpning, stakmaskin, roddmaskin och 6 specifika styrkeövningar (wall balls, burpee broad jumps, sled push, sled pull, sandbag lunges och farmers carry) kan jag nog räkna med att det blir en blandning av det i alla fall. Hoppas att det blir roligt!
Vad tråkigt med mental svacka, generell sådan eller specifikt träningssvacka? Hoppas passet var kul! Hört talas om Hyrox men visste inte exakt vad det var så tack för förklaringen :up: Låter ju "kul" så där på liknande sätt som crossfit :D
 
Veckans andra pass på gymet idag! Benpress, leg curl, utfall, skivstångsrodd + triceps och mage på slutet. Har ätit kreatin nu i någon månad och pumpen jag får i benen är next level, känns konstigt att gå efter benpressen :rofl: Tycker verkligen kreatinet har gjort tydlig skillnad, väldigt coolt.
 
Var med på gruppträning i skate igår. Mkt teknik och det passar ju bra som nybörjare.

Hade planerat in ett långt joggingpass idag då det är kanonväder, men är svullen i ansiktet och tung i kroppen så det får bli en lugn tur med turskidor och hund istället. Sen ska det kräksnöa framöver så missade sista chansen till jogging på vettigt underlag... :meh:
 
Var på massage igår. Hon hittade inga kroppsliga problem (oförtjänt eftersom jag inte tar hand om kroppen) men är så klent musklad i svanken att hon knappt hittade något att massera där.

Måste alltså ta tag i det.
 
Vad tråkigt med mental svacka, generell sådan eller specifikt träningssvacka? Hoppas passet var kul! Hört talas om Hyrox men visste inte exakt vad det var så tack för förklaringen :up: Låter ju "kul" så där på liknande sätt som crossfit :D
En generell sådan, tyvärr. Går i terapi för div. destruktiva tankemönster sen i höstas och är inne i en lite extra jobbig fas just nu, vilket i kombination med en del andra utmaningar gör att jag känt mig ganska låg ganska länge nu. Men men, jag lyckas nog kravla mig tillbaka upp till mitt vanliga mående så småningom, och träningen är definitivt ett av de största lyckopillerna jag har just nu :love:

Gårdagens pass var jätteroligt! Är helt klart lite sugen på att ställa upp i en Hyrox-tävling framåt hösten... Det som avskräcker mig är dock all jädra löpning (8 x 1km uppblandat med konditionsmaskinerna och styrkeövningarna jag nämnde), och det var just löpningen som jag upplevde som allra värst under gårdagens pass. Kanske börjar jag med att vara med i en stafettklass där man kör två av löpdistanserna samt två av styrkestationerna, det känns lite mer lagom :)
 
Jag har undvikit kettlebell-pass helt på en veckan på grund av förkylning. Idag tog jag ett positivt covid-test, så det känns som ett bra val. 🫠 Har fortsatt yoga varje dag, men förstås sjukdomsanpassat.
 
Ridning igår, och ska idag försöka köra ett lite kortare pass på lunchen.
Vaknade dock med väldigt irriterad...ehm, sena?
Den på utsida lår från höft till knä?

Har linnex på så får vi se.

Har allmänt så störiga problem med senorna, särskilt utsida underben (från knä till fotknöl). Tror det är det som ger mig kramp i fötterna, det är liksom inte några muskler som krampar (inte alls som en vadkramp tex). Det bara drar i dem... sjukt obehagligt och gör ont. Särskilt när man typ försöker köra knäböj eller benpress och fötterna får panik. Märkte det också när jag låg på rygg med knäna upp och fötterna i marken (if that makes sense).
Stortårna liksom drogs upp. Försökte jag trycka ner dem känns det obehagligt hela vägen till knäna.
Det räcker ibland med att täcket ligger på fötterrna för kramp 😅

Vet inte vad jag ska göra? Sjukgymnast? Akupunktur?
(Förutom dricka mer vatten då, och ta mina vitaminer :angel:)
 
Ridning igår, och ska idag försöka köra ett lite kortare pass på lunchen.
Vaknade dock med väldigt irriterad...ehm, sena?
Den på utsida lår från höft till knä?

Har linnex på så får vi se.

Har allmänt så störiga problem med senorna, särskilt utsida underben (från knä till fotknöl). Tror det är det som ger mig kramp i fötterna, det är liksom inte några muskler som krampar (inte alls som en vadkramp tex). Det bara drar i dem... sjukt obehagligt och gör ont. Särskilt när man typ försöker köra knäböj eller benpress och fötterna får panik. Märkte det också när jag låg på rygg med knäna upp och fötterna i marken (if that makes sense).
Stortårna liksom drogs upp. Försökte jag trycka ner dem känns det obehagligt hela vägen till knäna.
Det räcker ibland med att täcket ligger på fötterrna för kramp 😅

Vet inte vad jag ska göra? Sjukgymnast? Akupunktur?
(Förutom dricka mer vatten då, och ta mina vitaminer :angel:)
Har du provat kalium för senorna? Jag hade så och Kalium 100% i tillskott i en månad sedan nu tar jag typ 25% i tillskott och det håller sig. Slutar jag kommer det tillbaka efter ett tag.
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 687
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 431
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 905
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
101 619
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp