Träning och hälsa del 11

Veckans första pass gjort! Testade 1 RM i knäböj idag, så mycket jag vågade iaf för hade inget sånt safety rack så hade fått släppa vikterna bakåt om jag inte orkade upp 😅 Maxade iaf på 70 kg x 1 :up: Kroppsvikt 62,5 kg och hade som mål att klara ett rep på den vikten så orkade ju lite mer än så :bump: Tror jag hade haft 72,5 kg med men det är ju lätt att säga i efterhand hehe. Sen körde jag samma pass som alltid med rumänska mark, hip thrust, axelpressar, latsdrag och sit-ups. Bra pass denna veckan med.

Och detta med att testa 1 rm gör jag verkligen bara för att jag tycker det är kul. Jag tycker det är sporrande att ha mätbara mål och målet nu under våren har bara varit att bli allmänt starkare efter två graviditeter vilket ju är svårt att mäta på annat sätt än att testa styrkan helt enkelt. Spelar ju egentligen inte någon roll alls om jag klarar 60 eller 70 kg i knäböj så länge jag känner mig stark och mår bra men för mig som har en lite tävlingsdjävul i mig så är såna här mål sånt som gör träningen roligare helt enkelt :)

Nästa pass hoppas jag kan bli onsdag och sedan fredag!
 
Tränade ben i tisdags (bl.a. sumomark och bulgariska split squat) och på ridningen under onsdagen kände jag ett vagt obehag i framsida lår på vänster sida. Vila torsdag och fredag och ingen känning i låret, överkropp på lördagen gick också fint. På söndag förmiddag var planen att köra ben igen men redan i uppvärmningssetet på 40kg i knäböj så kändes det rejält ömt i vänster framsida. Stretchade lite, rullade på foam roller och testade igen men det blev sämre för varje rep. Övergick till övningar som var mer isolerade baksidesövningar och det funkade ok men trist att inte kunna aktivera framsidan. I trappan upp från gymmet efteråt kändes det ömt i låret i avstampet med vänster ben. Idag är det mindre ömt men inte bra.

Det gör inte på nåt sätt akut ont och jag upplever ingen svullnad. Ömheten sitter ungefär mitt på låret i längsled och mot utsidan av benet. Känslan påminner om ett mellanting av kramp och stark träningsvärk med den skillnaden att den inte "mjuknar" när jag blir varm. Har ni upplevt liknande? Nåt som gått över snabbt eller varit långvarigt?

Mitt primära mål med att styrketräna är att inte ha (eller få) ont någonstans och att kroppen ska mäkta med stillasittande arbete. Har sällan fått ont av just träningen men när det händer så känns det så deppigt, målet var ju att inte få ont...
 
Tränade ben i tisdags (bl.a. sumomark och bulgariska split squat) och på ridningen under onsdagen kände jag ett vagt obehag i framsida lår på vänster sida. Vila torsdag och fredag och ingen känning i låret, överkropp på lördagen gick också fint. På söndag förmiddag var planen att köra ben igen men redan i uppvärmningssetet på 40kg i knäböj så kändes det rejält ömt i vänster framsida. Stretchade lite, rullade på foam roller och testade igen men det blev sämre för varje rep. Övergick till övningar som var mer isolerade baksidesövningar och det funkade ok men trist att inte kunna aktivera framsidan. I trappan upp från gymmet efteråt kändes det ömt i låret i avstampet med vänster ben. Idag är det mindre ömt men inte bra.

Det gör inte på nåt sätt akut ont och jag upplever ingen svullnad. Ömheten sitter ungefär mitt på låret i längsled och mot utsidan av benet. Känslan påminner om ett mellanting av kramp och stark träningsvärk med den skillnaden att den inte "mjuknar" när jag blir varm. Har ni upplevt liknande? Nåt som gått över snabbt eller varit långvarigt?

Mitt primära mål med att styrketräna är att inte ha (eller få) ont någonstans och att kroppen ska mäkta med stillasittande arbete. Har sällan fått ont av just träningen men när det händer så känns det så deppigt, målet var ju att inte få ont...
Har haft liknande känsla men på andra ställen (bröstmuskler, triceps) och har tagit det för en lättare sträckning eller överansträngning. Just framsida lår är det väldigt vanligt att vara stel i ifall man sitter mycket och ibland kan det såvitt jag förstått även höra samman med stelhet i höftböjaren vilket är ännu vanligare (undertecknad "lider" av båda delar) så det är lätt att musklerna i de områdena är lite känsligare. Nu är jag verkligen ingen expert på något vis men för mig har det funkat att belasta muskeln så lite som möjligt i typ en vecka (och vara noga med att inte köra igång igen så fort smärtan försvinner, utan ge kroppen ordentligt med tid att läka) och köra lite stretchövningar för höft & framsida lår. Kan även vara skönt att smörja med typ Voltarengel. De gånger jag haft det har det försvunnit inom nån vecka :)
 
Jag har mina föräldrar på besök sedan i torsdags, så träningen har fått ta ett steg tillbaka till förmån för kvalitetstid med dem 😊 Idag var jag dock iväg och tränade ett lunchpass i egen regi och passade då på att köra Crossfit Open 24.2:

1711379274496.png


Jag är verkligen inte tillräckligt bra på double unders för det där så jag bytte ut dem mot 100 vanliga hopprepshopp istället. Och vikten på marklyft skalade jag såklart ner - körde 40kg istället för de angivna 57. Jag siktade på att hinna någonstans mellan 5 och 7 rundor och hann 6 stycken + 23 meter rodd (:D), så det är jag nöjd med! Det var rejält flåsigt och otroligt utmanande för framförallt baksida lår, så jag har nog en ganska ordentlig träningsvärk där att se fram emot.

Eftersom det bara tog en knapp halvtimme inklusive uppvärmning la jag in lite "för skojs skull"-grejer för överkroppen efteråt. Tunga push press (3x3x37,5) följt av 3 rundor av 10 hand release push ups i superset med 3 pull ups med hopp. Känner mig ordentligt genomkörd i hela kroppen nu!

Får se hur mycket träning det blir resten av veckan, föräldrarna är här fram till torsdag så innan dess tänkte jag inte klämma in något. Sen ska jag och maken iväg på road trip och köra hela vägen upp till norraste Skottland och blir borta fredag-måndag, så då blir det ingen regelrätt träning men väl en hel del vandring och rörelse överlag. Återstår att se om jag känner mig inspirerad till något utöver det!
 
Vilodag igår, var mycket välbehövligt.
Ikväll ska jag rida, men är extremt löpsugen, så funderar på om man rimligen kan springa 5km på lunchen. Vi får se!
Imorgon blir det långpass på gymmet, så lite jogging idag kan nog vara lagom.
Ahem, det blev ingen löprunda, men väl en promenad och inköp av lite tunna, långärmade rid-/löpartröjor.
Nästan samma sak :angel:
 
Att få ihop träning med livspusslet är ju inte alltid lätt. Jag har på senare tid behövt köra en hel del sen kvällslöpning. I början var det lite motigt att ge sig ut sent, i princip när man känner för att egentligen gå och lägga sig. Men nu plötsligt så ÄLSKAR jag kvällslöpningen! Det är något magiskt när det är alldeles kolsvart och det inte är en själ ute (jag bor på landet) och så har jag lugn musik i lurarna. När mörkret då omsluter så blir det som att man flyter fram i mörkret. Och då blir det så himla avkopplande! Det blir nästan meditativt. Det är kombinationen av mörkret och sena timmen tror jag som gör det.
 
IMG_9495.jpeg


Långkörare i rusningstid 🥴 fattade inte varför det kändes så jäkla tungt men kom på att jag åt skitdåligt igår pga jobbet. Försöker vara nöjd, blev trots allt några pb, men det är svårt när det är mindre än man väntade sig :p bra armpump efter i alla fall!
 
Ok ja jag kände det också. Jag har ställt in klockan efter vad jag har kommit upp i på passen. Jag vet ju inte exakt maxpuls men känslan är väl att jag är någonstans i närheten när jag har varit uppe på 187 då är känslan väldigt mycket kräkvarning.

Jag drar liknande slutsats, har dock ingen träningsklocka ännu så det är på ovanstående pass jag ser pulsen. Men för mig som tränar på hobbynivå tänker jag att det duger att höfta till det, jag ser ingen vits i att göra ett test. Jag utgår från 200 som max. Och om jag kan springa i ett tempo som är behagligt en längre sträcka så antar jag att det är sk grön zon eller om det kallas zon 3 av 5.
 
Det var så fint väder idag att jag skippade planerat löpband + gruppass ben/rumpa och körde en joggingrunda ute. Har träningsvärk efter core igår och när jag såg att de bytt till gårdagens instruktör på passet var valet enkelt, jag orkade inte ett fyspass till...

Gjorde 12 km och äntligen snittade jag ett behagligt 7.03-tempo... Kände mig lite stapplig den första km pga skidåkning igår, men sedan rullade det bara på. Älskar känslan när man bara blir bättre vartefter, och gjorde några fartökningar på kilometer 9,10 och 11. Varvade ner sista km och kände mig pigg och fräsch, bortsett från lite sendrag/kramp i vaderna. Det bådar gott. Ska bli intressant att se om jag vaknar med igensvullet ansikte imorgon som tack för detta 🙄
 
Det är viktiga grejer det också! 😂 Fick du tag i några bra?
Visst är det!

Det blev det ändå, hittade några nice på Stadium!
Jagar alltid tunna långärmade, både bra att rida i på sommaren och skyddar dessutom tatueringen under löpning, utan att jag dör av värmeslag hoppas jag 😅
 
Att få ihop träning med livspusslet är ju inte alltid lätt. Jag har på senare tid behövt köra en hel del sen kvällslöpning. I början var det lite motigt att ge sig ut sent, i princip när man känner för att egentligen gå och lägga sig. Men nu plötsligt så ÄLSKAR jag kvällslöpningen! Det är något magiskt när det är alldeles kolsvart och det inte är en själ ute (jag bor på landet) och så har jag lugn musik i lurarna. När mörkret då omsluter så blir det som att man flyter fram i mörkret. Och då blir det så himla avkopplande! Det blir nästan meditativt. Det är kombinationen av mörkret och sena timmen tror jag som gör det.
Det låter underbart! (ja, förutom den lilla delen som handlar om den faktiska löpningen då 😂)

Bra gjort av dig att kunna ställa om till en ny rutin på ett så pass positivt sätt 😊
 
Jag har mina föräldrar på besök sedan i torsdags, så träningen har fått ta ett steg tillbaka till förmån för kvalitetstid med dem 😊 Idag var jag dock iväg och tränade ett lunchpass i egen regi och passade då på att köra Crossfit Open 24.2:

Visa bifogad fil 141902

Jag är verkligen inte tillräckligt bra på double unders för det där så jag bytte ut dem mot 100 vanliga hopprepshopp istället. Och vikten på marklyft skalade jag såklart ner - körde 40kg istället för de angivna 57. Jag siktade på att hinna någonstans mellan 5 och 7 rundor och hann 6 stycken + 23 meter rodd (:D), så det är jag nöjd med! Det var rejält flåsigt och otroligt utmanande för framförallt baksida lår, så jag har nog en ganska ordentlig träningsvärk där att se fram emot.

Eftersom det bara tog en knapp halvtimme inklusive uppvärmning la jag in lite "för skojs skull"-grejer för överkroppen efteråt. Tunga push press (3x3x37,5) följt av 3 rundor av 10 hand release push ups i superset med 3 pull ups med hopp. Känner mig ordentligt genomkörd i hela kroppen nu!

Får se hur mycket träning det blir resten av veckan, föräldrarna är här fram till torsdag så innan dess tänkte jag inte klämma in något. Sen ska jag och maken iväg på road trip och köra hela vägen upp till norraste Skottland och blir borta fredag-måndag, så då blir det ingen regelrätt träning men väl en hel del vandring och rörelse överlag. Återstår att se om jag känner mig inspirerad till något utöver det!
Jag har oväntat lite träningsvärk efter det där faktiskt, vet inte om jag ska vara tacksam eller besviken :p Oavsett vilket är det väldigt skönt att det var länge sedan jag hade sådan där riktigt förlamande träningsvärk. Lagom är bäst!
 
OM ni är på gymmet, hur långa träningspass kör ni då?
Ca 60-80min, +10 min uppvärmning.
Inkl scrollande mellan set, aka vilopaus :D


Idag blev det squats, skivstångsrodd, bänk och rumänska mark.
Och axelpress! Fick in 4 reps på 30kg på pressen, sjukt kul att palla det igen.

Dog av squats och rumänska men KUL.
Hjärnan fick totalpanik nån sekund när jag skulle lyfta ner för rumänska och fick för mig att jag skulle ro upp vikten 😅

IMG_1585.jpeg
 
Värmer upp på crosstrainer 5-10 min och sedan helkropp i maskiner enligt program, tar ca 45-60 min beroende på hur mkt man får vänta på folks scrollande aka vilopaus :banghead::angel:

Själv har jag tröttnat på folks utdragna mobilanvändande i pauser mellan set att jag kräver att få varva våra set även om det kräver lite omställning emellan på maskinen Blev faktiskt sur när någon segade med paus 5 minuter mellan varje set sittande på maskinen. På gymmet sitter skyltar att det är förbjudet att prata i mobil under träningen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 990
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 958
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 049
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
100 511
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp