Träning och hälsa del 11

Själv har jag tröttnat på folks utdragna mobilanvändande i pauser mellan set att jag kräver att få varva våra set även om det kräver lite omställning emellan på maskinen Blev faktiskt sur när någon segade med paus 5 minuter mellan varje set sittande på maskinen. På gymmet sitter skyltar att det är förbjudet att prata i mobil under träningen.

Efter att ha bett om det på ett snällt sätt ett antal ggr och fått svar i stil med "men asså jag vilar inte så länge" varpå personen (tjejer i 17-20-årsåldern alltid) sitter och scrollar i flera minuter mellan de gör sina oengagerade 10 reps så nej... jag har gett upp hoppet om det. Jag väntar hellre på en långsam pensionär i 10 min än dessa slöa ungdomar scrollandes i 3-5 minuter. Bara av princip. Tur att jag den här årstiden knappt är på gymmet utan i skidspåret istället, så att jag vilat upp mitt tålmod lagom till hösten igen :angel:
 
Efter att ha bett om det på ett snällt sätt ett antal ggr och fått svar i stil med "men asså jag vilar inte så länge" varpå personen (tjejer i 17-20-årsåldern alltid) sitter och scrollar i flera minuter mellan de gör sina oengagerade 10 reps så nej... jag har gett upp hoppet om det. Jag väntar hellre på en långsam pensionär i 10 min än dessa slöa ungdomar scrollandes i 3-5 minuter. Bara av princip. Tur att jag den här årstiden knappt är på gymmet utan i skidspåret istället, så att jag vilat upp mitt tålmod lagom till hösten igen :angel:
Fy vad drygt!
 

Ja, jag blir så jäkla less på det. Ingen tanke på att nån annan kan få göra sitt, om de nu ska scrolla kan de väl åtminstone tänka tanken att inte göra det i maskinen... jag skiter ju i vad de gör, eller hur länge, men blir galen på folk som inte bryr sig om andra. Ja, jag är en surkärring.
 
Dagens pass känns än men så blev det både person-och årsbästa på flera övningar. Dottern ville vara med så hon fick en plasttallrik istället för viktskiva, en aning förvirrad först men sen tränade hon brevid mig och körde ground to over head på sitt sätt :love:
 
Varit hos fysioterapeut idag och eftersom vissa saker gör ont som längre promenader, upp- och avsittning på häst och lite annat så måste jag fortsätta att skynda långsamt. Annars riskerar jag ett rejält bakslag eftersom jag har haft så mycket nervsmärtor tidigare. Segt. Men fick iallafall massa bra övningar att göra i rehabbassäng som jag ska testa imorgon, min fysio har också varit vattengymainstruktör tidigare och hade dessutom massa övningar i deras program de använder. Så imorgon kan jag iallafall gå till rehabbassängen igen, har inte kunnat det sen jag opererade bort cystan. Men nu ska det vara okej igen, äntligen.
 
Varit hos fysioterapeut idag och eftersom vissa saker gör ont som längre promenader, upp- och avsittning på häst och lite annat så måste jag fortsätta att skynda långsamt. Annars riskerar jag ett rejält bakslag eftersom jag har haft så mycket nervsmärtor tidigare. Segt. Men fick iallafall massa bra övningar att göra i rehabbassäng som jag ska testa imorgon, min fysio har också varit vattengymainstruktör tidigare och hade dessutom massa övningar i deras program de använder. Så imorgon kan jag iallafall gå till rehabbassängen igen, har inte kunnat det sen jag opererade bort cystan. Men nu ska det vara okej igen, äntligen.
jag är avundsjuk på dig som har tillgång till en rehab-bassäng... Vår stängdes före jul 2022 och är jämnad med marken. Det ska byggas en ny men den är inte klar förrän hösten 2025... USELT att inte ha tillgång till varm bassäng på tre år. :meh: (och den nya kommer ligga i andra änden av stan från sjukhuset sett)
 
jag är avundsjuk på dig som har tillgång till en rehab-bassäng... Vår stängdes före jul 2022 och är jämnad med marken. Det ska byggas en ny men den är inte klar förrän hösten 2025... USELT att inte ha tillgång till varm bassäng på tre år. :meh: (och den nya kommer ligga i andra änden av stan från sjukhuset sett)


Fy vad dåligt, här i stan finns två jag kan gå till med mitt FaR recept.
 
OM ni är på gymmet, hur långa träningspass kör ni då?
45-120 minuter beroende på hur många övningar och hur mycket tid jag har. Promenerar lite halvengagerat till gymmet och gör lagom många övningsspecifika uppvärmningsset. Även jag tar absolut 3(maskiner)-5(skivstång/tunga baslyft) minuter setvila för att orka så mycket/tungt som möjligt och hålla kvalitet i lyften. Snittar 6-8 minuter per maskin och den som är för stressad för att vänta på det får mer än gärna köra sina set i min vila. :) vi har rätt 7 skivstänger + 7 smithstänger så där är det väldigt sällan kö tacksamt nog.
 
45-120 minuter beroende på hur många övningar och hur mycket tid jag har. Promenerar lite halvengagerat till gymmet och gör lagom många övningsspecifika uppvärmningsset. Även jag tar absolut 3(maskiner)-5(skivstång/tunga baslyft) minuter setvila för att orka så mycket/tungt som möjligt och hålla kvalitet i lyften. Snittar 6-8 minuter per maskin och den som är för stressad för att vänta på det får mer än gärna köra sina set i min vila. :) vi har rätt 7 skivstänger + 7 smithstänger så där är det väldigt sällan kö tacksamt nog.


Oj vad många stänger ni har vi har tre stänger totalt så det är alltid fullt på till exempel tider efter jobbet. Vi har väldigt litet gym på min närmaste anläggning överhuvudtaget men man kan alltid gå in i salarna och köra stretch och golvövningar när det inte är pass så det är bra.
 
Skidträning idag. Kändes sådär, till stor del pga att det är en dålig tid i relation till mitt fasteprojekt. Det blir för sent att äta efteråt och för att inte fucka upp det fullständigt blir det att jag äter för nära inpå innan. 1 timme är för lite tid mellan middag och träning. Kanske kunde jag äta tidigare men då är jag istället rädd att jag blir hungrig när jag ska sova... hur man än gör är röven bak. :down:
 
Skidträning idag. Kändes sådär, till stor del pga att det är en dålig tid i relation till mitt fasteprojekt. Det blir för sent att äta efteråt och för att inte fucka upp det fullständigt blir det att jag äter för nära inpå innan. 1 timme är för lite tid mellan middag och träning. Kanske kunde jag äta tidigare men då är jag istället rädd att jag blir hungrig när jag ska sova... hur man än gör är röven bak. :down:
Får du inte äta ngt alls då efter träningen? Det låter ju inte bra för återhämtningen. Men jag förstår att det kanske inte finns ngt annat val.
 
Får du inte äta ngt alls då efter träningen? Det låter ju inte bra för återhämtningen. Men jag förstår att det kanske inte finns ngt annat val.

Jag fastar ju 16 timmar så nej. Träningen slutar 20.30. Om jag skulle skynda mig hem i all hast skulle jag kanske hinna äta vid 21.15, vilket då innebär att jag måste vänta till efter 13 dagen efter och det är olidligt, ffa nu när jag går upp kl 6 för att jobba tidigt dessa veckor... jag tycker 19-11 är en okej fasteperiod men tyvärr krockar det ju rätt ofta med planerade träningspass i grupp. Yogan igår tex, skippade jag helt pga detta. Det stör mig att känna mig styrd, men samtidigt är det ett litet halmstrå jag drar i nu för om fastan kan hjälpa mig framåt i hälsa så får det vara värt uppoffringen...

Oroar mig inte för återhämtningen. Fastan går ju dels ut på att kroppen ska lära sig att ta energi från reserver, och det gör den ju inte om man fyller på, ffa om det är kolhydrater. Bäst ska tydligen vara att träna innan man går av fastan på fm, då när kroppen verkligen måste ta energi från depåerna eftersom man fastat länge. Har lyssnat lite på träningsgurun Jonas Colting och han är mkt för det där med att folk är för fixerade vid att vi måste äta i tid och otid för att vi tränat litegrann, lyssnar man på honom så är det inte nödvändigt utan snarar tvärtom för medelsvenssons - de skulle behöva att Inte fylla på depåerna efter träning. Så jag kör på det när det blir kvällspass, då slipper jag fundera kring just den biten...
 
Jag fastar ju 16 timmar så nej. Träningen slutar 20.30. Om jag skulle skynda mig hem i all hast skulle jag kanske hinna äta vid 21.15, vilket då innebär att jag måste vänta till efter 13 dagen efter och det är olidligt, ffa nu när jag går upp kl 6 för att jobba tidigt dessa veckor... jag tycker 19-11 är en okej fasteperiod men tyvärr krockar det ju rätt ofta med planerade träningspass i grupp. Yogan igår tex, skippade jag helt pga detta. Det stör mig att känna mig styrd, men samtidigt är det ett litet halmstrå jag drar i nu för om fastan kan hjälpa mig framåt i hälsa så får det vara värt uppoffringen...

Oroar mig inte för återhämtningen. Fastan går ju dels ut på att kroppen ska lära sig att ta energi från reserver, och det gör den ju inte om man fyller på, ffa om det är kolhydrater. Bäst ska tydligen vara att träna innan man går av fastan på fm, då när kroppen verkligen måste ta energi från depåerna eftersom man fastat länge. Har lyssnat lite på träningsgurun Jonas Colting och han är mkt för det där med att folk är för fixerade vid att vi måste äta i tid och otid för att vi tränat litegrann, lyssnar man på honom så är det inte nödvändigt utan snarar tvärtom för medelsvenssons - de skulle behöva att Inte fylla på depåerna efter träning. Så jag kör på det när det blir kvällspass, då slipper jag fundera kring just den biten...
Intressant med fasta, vad är tanken att det ska göra för positivt för din hälsa? 😊 Låter jobbigt att inte få äta som man vill! Men finns det fördelar kan det såklart väga upp!

Jag försöker äta mer (ffa protein) än jag egentligen vill men tycker bara det är svårt!
 
Intressant med fasta, vad är tanken att det ska göra för positivt för din hälsa? 😊 Låter jobbigt att inte få äta som man vill! Men finns det fördelar kan det såklart väga upp!

Jag försöker äta mer (ffa protein) än jag egentligen vill men tycker bara det är svårt!

Kort sagt är det en form av reboot för kroppen, när den ska hinna vila och återställa sig. Vi är inte ursprungligen skapade för att äta hela tiden, i vårt ursprung fanns inte tillgång till mat hela dagarna. Vår metabolism är därför konstruerad därefter. Organen behöver vila, matsmältningssystemet behöver vila, hormonsystemet och dessutom har forskning visat att kroppen städar bort trasiga och defekta celler under ett tillstånd som heter autofagi etc. För min del har jag en autoimmun sjukdom och därmed riskerar jag att få fler, jag har problemmed att jag lägger på mig fel typ av fett (visceralt) vilket är ett tecke på metabol rubbning. Jag äter bra mat och tränar regelbundet men går ändå upp i fettprocent, därför ordinerade min läkare detta till mig då hen misstänker att jag börjar få bekymmer med insulinnivåer och blodsocker . Jag är ju inte intresserad av att utveckla diabetes typ 2 utan vill istället förbättra min hälsa, vilken jag har en rad problem med inte minst med tanke på den sjukdom i sköldkörteln som jag redan har.

Klart det är jobbigt att inte få äta som jag vill, men det får jag ju inte annars heller pga min sjukdom och pga att väldigt få kan äta precis som de vill. Om detta kan hjälpa mig att bli hälsosammare så är det värt det. Jag har redan märkt förbättringar i form av att magen krånglar mindre, något som blev bättre väldigt snabbt. Jag hade ju (precis som många) en ovana att småäta, dvs äta lite och ofta för att man lärt sig att det ska vara bra för blodsockret. Men det är istället katastrof för blodsocker och insulinnivåer. Dessutom mår mage och tarmar inte bra av att hela tiden tillföras något som ska processas.

Snabb googling gav bla dessa länkar, där det står lite snabbt och enkelt vad det går ut på:

https://www.testmottagningen.se/artiklar/kost-och-naring/periodisk-fasta/

https://paleosverige.se/en-enkel-guide-till-fasta/
 
IMG_9572.jpeg


Vet inte om det är för att pollensäsongen är igång(och min nässprej är slut överallt :rage:) eller om det är nåt skit på gång, men jäklar vad flåsigt det var i början. Inte för tungt utan mer allmänt orkeslöst liksom. Jaja, kom igång till slut i alla fall! Är lite pepp på att försöka bygga riktigt juiceiga ben men är fortfarande relativt osugen på böj, hence benpress :p
 
Körde ett rygg och bröstpass idag, typ pass fem sen jag körde igång styrketräningen igen. Kändes jättebra trots att jag var vaken över ett dygn ioch sen bara sov nån timme efter nattpasset. Jag lyckades besinna mig och höll nere på vikterna, vore väldigt onödigt att dra sönder nåt i kroppen innan man vant sig 😅.

Fick puls och kände mig lätt i huvudet, tänkte ett tag att jag överdoserat lite på koffeinet men när jag för första gången på över ett år kände spänst i steget och mig lätt i kroppen så insåg jag att det var endorfiner som kickat in 😁.
Härlig känsla och längtar till nästa pass!
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 005
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 963
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 050
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
100 535
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp