Träning och hälsa del 11

Kort sagt är det en form av reboot för kroppen, när den ska hinna vila och återställa sig. Vi är inte ursprungligen skapade för att äta hela tiden, i vårt ursprung fanns inte tillgång till mat hela dagarna. Vår metabolism är därför konstruerad därefter. Organen behöver vila, matsmältningssystemet behöver vila, hormonsystemet och dessutom har forskning visat att kroppen städar bort trasiga och defekta celler under ett tillstånd som heter autofagi etc. För min del har jag en autoimmun sjukdom och därmed riskerar jag att få fler, jag har problemmed att jag lägger på mig fel typ av fett (visceralt) vilket är ett tecke på metabol rubbning. Jag äter bra mat och tränar regelbundet men går ändå upp i fettprocent, därför ordinerade min läkare detta till mig då hen misstänker att jag börjar få bekymmer med insulinnivåer och blodsocker . Jag är ju inte intresserad av att utveckla diabetes typ 2 utan vill istället förbättra min hälsa, vilken jag har en rad problem med inte minst med tanke på den sjukdom i sköldkörteln som jag redan har.

Klart det är jobbigt att inte få äta som jag vill, men det får jag ju inte annars heller pga min sjukdom och pga att väldigt få kan äta precis som de vill. Om detta kan hjälpa mig att bli hälsosammare så är det värt det. Jag har redan märkt förbättringar i form av att magen krånglar mindre, något som blev bättre väldigt snabbt. Jag hade ju (precis som många) en ovana att småäta, dvs äta lite och ofta för att man lärt sig att det ska vara bra för blodsockret. Men det är istället katastrof för blodsocker och insulinnivåer. Dessutom mår mage och tarmar inte bra av att hela tiden tillföras något som ska processas.

Snabb googling gav bla dessa länkar, där det står lite snabbt och enkelt vad det går ut på:

https://www.testmottagningen.se/artiklar/kost-och-naring/periodisk-fasta/

https://paleosverige.se/en-enkel-guide-till-fasta/
Ok vad intressant! Hoppas det fungerar bra för dig! 👍👍
 
Jag har varit förkyld ett par dagar så har pausat träningen lite. Var ute på en timmas barnvagnspromenad i det otroliga vårvädret igår men annars vila. Hoppas på att må bra imorgon så jag kan träna imorgon em 😊
 
Å hej.. (som matkoma skulle sagt)

Söndagspass, trött men kul.
Tungt som faen.
Mark, cable cross, latsdrag

IMG_1671.jpeg
 
Nu ska jag börja träna!

Men då jag är rejält ur kondition just nu så kommer jag starta lugnt.
Planerar att simma en-två gånger i veckan och gå på pass två gånger i veckan. Så nu har jag bokat in mig på ett vattenfys-pass, vilket känns som en bra start. Jag gillar att vara i vatten, så tror det blir roligt. Har även bokat in mig på ett pass i yinyoga, tänker att det är lugnt och det kanske kan få mig att bli lite mindre stel.

Känns bra att komma igång igen. 😊
 
50 lätta löparminutrar. Älskar när man hamnar i ett tempo där man kan rulla obekymrat.

Men jag stör mig jättemycket på min Garmin. Den mäter fel vilket gör att sträcka och hastighetblir helt fel. Sträckan kan skilja sig mellan 500-900m på totalträckan och hastigheten kan skilja sig upp till 30s/km jämfört med min partners klocka. Tycker det är alldeles för mycket skillnad för att det ska kännas tillförlitligt.
 
Ett litet pass på gymmet idag, först alla mina rehabövningar som i sig tar runt 20 min. Och då lite axlar, armar,mage på det. Får duga. Nu har jag äntligen ledigt ett tag. Hoppas på bättre väder så att det går att åkaskidor och kanske jogga ett pass ute under kommande vecka...

Veckan:

Måndag: Jogg 12 km
Tisdag: rehabövningar.
Onsdag: skejtskidor, gruppträning
Fredag: rehabövningar, skejtskidor teknikträning.
Söndag: rehabövningar, styrka/core.
 
50 lätta löparminutrar. Älskar när man hamnar i ett tempo där man kan rulla obekymrat.

Men jag stör mig jättemycket på min Garmin. Den mäter fel vilket gör att sträcka och hastighetblir helt fel. Sträckan kan skilja sig mellan 500-900m på totalträckan och hastigheten kan skilja sig upp till 30s/km jämfört med min partners klocka. Tycker det är alldeles för mycket skillnad för att det ska kännas tillförlitligt.
Vad tråkigt med klockan, det hade stört mig jättemycket med om det hade diffat så mycket. Man har ju ofta klockan just för att kunna hålla koll på tempo/sträcka så väldigt störigt om det inte funkar...
Men härligt med löpningen :up:
 
Vad tråkigt med klockan, det hade stört mig jättemycket med om det hade diffat så mycket. Man har ju ofta klockan just för att kunna hålla koll på tempo/sträcka så väldigt störigt om det inte funkar...
Men härligt med löpningen :up:
Ja det är riktigt irriterande. Har gjort så mycket inställningar nu utan framgång att jag ska testa att bara nollställa den och se om det gör någon skillnad. Annars köper jag nog en ny bara. 🤷‍♀️
 
Jag körde också marklyft idag! 80 kg x 3 blev tyngsta setet och det är det tyngsta jag lyft på länge. Har de senaste tre månaderna tränat regelbundet tre dagar i veckan med målet att bli starkare i basövningarna och det börjar arta sig! Kom igång igen med träningen efter mitt andra barn i juli -23 då jag började väldigt lugnt och försiktigt (lilla var då 10 månader). I december -23 började det kännas bra att lägga på lite mer ordentliga vikter vilket har känts så sjukt kul och det har bara varit att lasta på mer från gång till gång. Älskar nybörjar-gainsen 😁
Är inne på sista månaden av min föräldraledighet just nu och har som mål att innan jobbstart 1/4 klara 90 kg marklyft (1,5 ggr kroppsvikt), 62,5 kg knäböj och 45 kg bänkpress.
Nu har jag skrivit det här med så bara att jobba på sista veckorna hehe.
Jaha hörrni, på tisdag är jobbstart och idag körde jag mitt sista gympass på det 6-veckors block jag kört nu. Varit sjuk i veckan och vilat sedan i måndags men nu är det bara lite nästäppa och hosta kvar så körde sista maxningarna.
Löste 90 kg marklyft! :bump: :bump: Det var inte snabbt och det var inte perfekt form men det var pannben och upp kom den!
Vågade sen faktiskt fråga en kvinna på gymmet om hon kunde passa mig när jag testade 45 kg bänkpress vilket hon snällt nog gjorde! Den gick upp lätt! Lite extra kraft fick jag när en främling stod över en samtidigt 😅
I måndags gjorde jag en stadig 70 kg knäböj så samtliga mål jag satte upp i början av året är uppnådda just nu!

Jag känner mig SÅ stolt! Började träna med lite mer ordentliga vikter för 3,5 månad sedan och tyckte då det var gött att kunna lyfta typ 50 kg i marklyften. Att kroppen har svarat så bra på träningen nu som 35+ och tvåbarnsmamma känns så häftigt faktiskt. ÄLSKAR att jag börjar känna mig stark igen.

Önskar egentligen att jag bara kunde fortsatt med det upplägg jag har just nu på träningen för tror att 6 veckor till med samma schema hade kunnat ge ännu mer fina resultat men nu är min föräldraledighet slut och 100% jobb väntar så det är andra tider nu :p Jag har en plan för hur jag ska träna nu när jag börjar jobba men jag är inte hundra procent säker på att det är det jag vill göra. Behöver något nytt mål nu känner jag... Ska sova på saken 😊
 
Kämpar på med rehab för ryggen. Kört några spinningpass nu i påsk, de flesta bara playpass (förinspelade pass på skärm framför mig) men idag med ledare. Men kan ju inte trycka på så mycket och att stå och trampa är ingen höjdare för ryggen så blir mest att jag sitter. Kan inte lägga på så mycket motstånd heller för ryggen. Har iallafall utöver latsdrag och rodd börjat med lite triceps, biceps och axelpress med hantlar. Sitter ner och gör dem.
 
Efter tusen och en förskoleförkylningar gick jag sedan rakt på att renovera kök hela påsken. Men min kille, som hjälpt till med all renovering, har släpat ut mig på ett par korta joggingturer emellanåt. Har inte ens kollat på tid eller sträcka men jag upplever att jag hittat "rätt" andningsteknik för mig, blir inte flåsig lika fort.
 
Ja det är riktigt irriterande. Har gjort så mycket inställningar nu utan framgång att jag ska testa att bara nollställa den och se om det gör någon skillnad. Annars köper jag nog en ny bara. 🤷‍♀️
Att inte två klockor visar samma är tyvärr standard. Men det låter iof som kanske lite väl mkt diff. Men har du sprungit på given sträcka så att du vet att det är din som visar mest fel? När vi kör gruppträningspass så ser man på Strava efteråt att det varierar rätt mkt på sträckorna. Men vi springer på uppmätta sträckor och går efter klocktid så det spelar inte så stor roll vad klockan säger.
 
Att inte två klockor visar samma är tyvärr standard. Men det låter iof som kanske lite väl mkt diff. Men har du sprungit på given sträcka så att du vet att det är din som visar mest fel? När vi kör gruppträningspass så ser man på Strava efteråt att det varierar rätt mkt på sträckorna. Men vi springer på uppmätta sträckor och går efter klocktid så det spelar inte så stor roll vad klockan säger.
Ja jag är helt säker på att min visar fel. Dels har jag och min partner sprungit tillsammans samma sträcka och min skiljer då upp till 30s/km jämfört med hans och nu senast 900m på totalsträckan. Min partner åkte även Vasaloppet och hans skiljde knappt någonting jämfört med hans officiella tid.

Att den diffar litegrann är jag fine med men inte så mycket som min gör.
 
Idag körde jag igång mitt nya sex veckors block med tränig. Kommer försöka mig på två gympass/vecka med fokus bänkpress/överkropp. Sen 1-2 kortare hemmapass däremellan för underkroppen. Har ett par kettlebells och lite vikter så blir nog knäböj, någon slags utfall, raka mark och kanske kan öva på enbenspistolerna med hehe. Och bor ju i en rejäl backe så känner jag mig riktigt wild and crazy kan jag ju avsluta med backintervaller eller så. Blir nog bra!

Målet för kommande sex veckor... öka 1 rm i bänkpress med... 10 kg? Om jag håller för att bänka seriöst två gånger i veckan, har en lite störig högeraxel som skulle kunna ställa till det. Annars är ffa målet nu iom jobbstart bara att hålla i rutinen. MINST två pass i veckan men gärna 3-4.
 
Ja jag är helt säker på att min visar fel. Dels har jag och min partner sprungit tillsammans samma sträcka och min skiljer då upp till 30s/km jämfört med hans och nu senast 900m på totalsträckan. Min partner åkte även Vasaloppet och hans skiljde knappt någonting jämfört med hans officiella tid.

Att den diffar litegrann är jag fine med men inte så mycket som min gör.
Totaltiden på lopp handlar ju bara om att man lyckats starta och stanna den på exakt rätt ställe.

Men tråkigt att den strular. Hoppas det blir bättre efter omstart.
 
Åkte till skidspåret idag, glad att äntligen vara ledig. Men fyfasen så tungt det gick. Lite snö i spåren men ändå inte värst... men orkade verkligen ingenting. Har svårt att värma upp på skidor så går snabbt upp i puls och kanske är det problemet. Vet inte... Nu väntar några dagar med turskidor på sin höjd. Lite "vila" mao...
 
IMG_9650.jpeg


Blääörgh är känslan för dagen, försöker vara nöjd då det är ett rätt rejält bänk-PB(tidigare ett set x 3 rep x 50 kg för ett år sen) men jag gick verkligen på gasångor idag. Spände till och det var som att det pös ut genom öronen, lyfte av och skulderbladen pluttade ut, händerna gled längre och längre isär osv osv osv :meh: vi hanterar ett dödsfall i kompisgänget så det är ju egentligen inte särskilt konstigt att allt känns piss och fan, och jag hade uppskattat en liten endorfinkick av träningen om vi säger så 🙃 men icke! Ska nog backa på vikterna tills sömn och mat är under kontroll igen, nu är det av förklarliga skäl lite vilda västern på alla fronter.
 
42 styrkepass är gjorda i år, vilket gör att april lär slå förra året som var totalt 48 pass :D
Nu blir det nog tre vilodagar för jag ska åka buss i snöväder resten av veckan till jobbet vilket gör att dagarna blir långa och tröttsamma.
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 985
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 956
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 049
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
100 502
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp