Träning och hälsa del 14

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Med morgonens 14 km har jag nu avverkat 94 km på 7 dagar. Så mycket har jag aldrig sprungit förr. Och helt otroligt nog så känns kroppen bra.
Visa bifogad fil 186861
Det är volym som en elitlöpare! Du ska känna dig otroligt stolt över att ha klarat en sådan volym utan att ha åkt på ngn skada. Det visar att du byggt upp din grund rätt och att du springer på ett skonsamt sätt. Så bra jobbat!! 🌟🌟🌟

Det är volym som en elitlöpare! Du ska känna dig otroligt stolt över att ha klarat en sådan volym utan att ha åkt på ngn skada. Det visar att du byggt upp din grund rätt och att du springer på ett skonsamt sätt. Så bra jobbat!! 🌟🌟🌟
Tack! Jag lyssnar noga på kroppen och jag har inte tempo som elitlöpare.😉Det har känts bra en längre tid och det är väldigt härligt.

Jag tog också en midsommarrunda idag. Fem kilometer blev det ihop med hunden. Första två kilometrarna låg pulsen mellan 120 och 130 och jag tänkte jädrar vad jag ändå är i bra form fastän jag tagit det så lugnt senaste veckorna. Klipp till 2 km senare då jag får ta en gåpaus för jag ligger på 170 i väldigt långsamt tempo. 😎 Lite ur fas och värmen gör sitt till för pulsen men skönt att vara på gång igen.

Dagens träning fick bli lite jogg. Det var ungefär hur jobbigt som helst och jag ville helst lägga mig ner och kräkas. 😅
Jag är verkligen inte byggd för att springa, definitivt mer noshörning än gasell liksom. 🤣

Nåväl, 30min intervaller (spring 100m, gå 100m) fick det bli.
Benhinnorna skötte sig dock! Sprang på gräs så antar att det var tillräckligt mjukt.

Nåväl, ska försöka lägga in ett eller två sådana här pass i veckan framöver, förhoppningsvis blir det lättare med tiden.

Dagens cykling:
36699.webp

Det blev ett benpass idag. Jag var inte ens själv på gymmet.

Cross Trainer (Elliptical): 5min
Squat: 6 x 0, 5 x 20, 4 x 40, 2 x 50 (YR!), 2 x 50
Barbell Curl: 3 x 12 (PR!), 3 x 12, 3 x 12, 3 x 12
Single leg Dumbbell Romanian Deadlift (Copy): 5 x 5, 5 x 5
Superset:
Hip Adduction Machine: 5 x 32, 6 x 36, 6 x 36, 6 x 36
Hip Abduction Machine: 5 x 32, 6 x 36, 6 x 36, 6 x 36
Superset:
Leg Extension: 5 x 25, 6 x 45, 6 x 45, 6 x 45
Seated Leg Curl: 5 x 25, 6 x 45, 6 x 45, 6 x 45
Seated Calf Raise: 10 x 15, 10 x 30, 10 x 30, 10 x 30
Kettlebell Tibialis Raise: 5 x 10 (PR!), 5 x 10, 5 x 10

Inte många pass kvar innan det är dags för maxning i squaten, idag blev det ett årsbästa.
Kändes stabilt. 😊

Jag tar ett par veckors semester från träningen nu! Vi har haft stort midsommarfirande här igår så massa fix både innan och efter. Imorgon först en social grej sedan packar vi bilen för cirka 10 dagar bil/campingsemester. Har bestämt mig för att inte ”försöka träna något litet” eller så utan bara vara med familjen och njuta av att ha en stark och pigg kropp som jag byggt upp under flera års träning! Så försöka att inte ha någon ångest över det utan tänka att det blir kul att komma tillbaka till rutinerna sen och sätta något nytt mål 😊

Så kanske inte blir så mkt från mig här närmsta veckorna men läser säkert allt 😄

Löpträningen kom och gick lika snabbt. Men nu sprang jag i förrgår 5km när vi var på semester i Tromsø. Och idag sprang jag 3km hemma. Laddat ner strava. Om det nu gör det roligare :laugh:

Behöver dock köpa fler löpartights. Har ett par. Utan mobilficka!!! Hur störigt att springa med telefonen i handen.
Får bli i morgon.

Har gått bra att springa i alla fall. Härlig känsla efteråt. Vackert både i förrgår och idag.

Dagens:

Träningstid: 01h 00m
Kettlebellsving: 10 x 16, 10 x 16, 10 x 16
Kettlebellpress: 10 x 12, 10 x 12, 10 x 12
Sidoböj med hantel: 10 x 12, 10 x 12, 10 x 16
Ground to overhead med viktplatta: 10 x 16, 10 x 16, 10 x 16
Tåhävningar: 15 x KV +16, 15 x KV +16, 15 x KV +16
Kettlebell raka lyft framåt: 10 x 8, 10 x 8, 8 x 12
Stående tricepsextension med hantel: 10 x 12, 10 x 12, 12 x 12 (PB!)
Kettlebellpress: 10 x 8, 10 x 8, 10 x 12 (PB!)
Goblet squat: 10 x 16, 10 x 16, 10 x 16
Set: 27
Reps: 285
IMG_0737.webp

I morgon vill jag springa svenska mål, de går lättare!
Visa bifogad fil 186953
Hur går den till egentligen, den där utmaningen? Omvandlar man liksom antalet mål i samtliga matcher från dygnet före till kilometer, så om det görs totalt 12 mål i de 3 matcherna ska man springa 12 km? I så fall lider jag med dig imorgon med tanke på hur dagens första match gick... :arghh:

Jag har fått till fem träningspass den här veckan och det är jag så jäkla nöjd med att jag måste skriva om det här. En av årets mest intensiva jobbveckor + bröllopsdag + midsommar med de firanden de innebär, och ändå fick jag till fem riktigt bra pass 💪 Dessutom PB i frontböj igår, 2x5x55 kg (55 kg var mitt 1RM för så sent som ett år sedan) 🥳

Med detta är sista tunga träningsveckan innan tävlingen avslutad, i veckan som kommer ska jag bara röra på mig lite lätt tills vi står där på startlinjen på lördag :nailbiting: Det ser dessvärre ut att bli riktigt jäkla skitvarmt, 32 grader och sol enligt nuvarande prognos och vi kommer att befinna oss på en idrottsstadion i centrala London, så vi håller som bäst på att planera för hur vi ska ta oss igenom det utan att stryka med. Är ärligt talat lite orolig för värmen, men det är bara att sänka kraven och fokusera på det vi kan påverka helt enkelt. Förhoppningsvis missar vi i alla fall den värsta hettan som ser ut att komma på tisdag & onsdag, då ska det bli 36 🥵 Tröstar mig med att vi kommer att ha ca 1,5-2 timmar mellan varje deltävling och att deltävlingarna är bara 15-20 minuter långa, så det blir gott om möjligheter att söka skugga och svalka sig på diverse sätt.

Har ni några bra mag/ryggövningar som funkar att göra hemma, med barn som kommer springa in och fråga en miljon saker, dålig rygg (som måste stärkas) och tidsbrist? Som man kan göra hemma utan redskap?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat