Trivs du med ditt jobb?

Trivs du med ditt jobb?


  • Antal omröstningsdeltagare
    270
Jag valde att rösta för att jag gillar mitt jobb, för även om jag inte vill byta det "mot allt smör i småland" så är älskar ett alldeles för starkt ord för ett arbete (för mig! bäst att tillägga).
 
Jag trivs inte helt bra i min bransch men fullkomligt älskar att arbeta med marknadsföring. Det känns som en bra kombination av kreativitet och affärsskap vilket passar mig perfekt. Nu har jag dessutom fått möjligheten att kompetensutvecklas på befintligt jobb vilket känns kul. I framtiden hoppas jag dock arbeta inom en mer kreativ bransch, fast med samma yrke.
 
Jag gillar mitt jobb, men inte att jobba. Jag är defintivt bara där för lönen men när jag nu måste arbeta för att försörja mig så uppskattar jag att jag har stor frihet, intressanta arbertsuppgifter, bra chef etc. Jag ser ingen motsättning i att säga att jag gillar mitt jobb, men att jag säger upp mig samma dag som jag vinner en storvinst på lotto.
 
Jag gillar mitt jobb, men inte att jobba. Jag är defintivt bara där för lönen men när jag nu måste arbeta för att försörja mig så uppskattar jag att jag har stor frihet, intressanta arbertsuppgifter, bra chef etc. Jag ser ingen motsättning i att säga att jag gillar mitt jobb, men att jag säger upp mig samma dag som jag vinner en storvinst på lotto.
Det kallar jag mer: "det kunde vara värre." :D
 
Jag har just nu två jobb.

Det ena är mitt egna företag som konstnär. Jag älskar när jag har bra flow, men i perioder när jag inte har det så tvivlar jag mkt på mig själv, min förmåga och om detta verkligen är kul/intressant. Nackdel är också att jag inte har några kollegor.

Det andra är helt annorlunda. Jag är anställd, det är mkt nytt, jag lär mig hela tiden. Samtidigt handlar det om mänskliga rättigheter och politiskt påverkansarbete, där jag faktiskt känner att shit, jag kan faktiskt göra skillnad på många nivåer. Fördelen är att jag i stort sett äger min tid, kan själv avgöra om jag vill jobba hemma eller från kontor. Jobbet innebär ibland möten kvällstid vilket inte är negativt för mig då jag är morgontrött. Nackdelen är att jobbet ibland är lite luddigt, jag måste själv strukturera upp mig själv, hitta fokus och arbeta självständigt. Det krävs att jag kan ta egna initiativ och söka information/utbilda mig självständigt.

Jag trivs med bägge jobbet, men det fluktuerar hela tiden beroende på dagsform.
 
Vad roligt att läsa att det är så många som verkligen gillar sina jobb, jag trodde att de flesta tyckte att jobbet är okej men att man mest är där för pengarna. Sen blir jag väldigt nyfiken på vad alla jobbar med men förstår att man kanske inte vill gå ut med det.

Mitt nuvarande jobb är okej, jag jobbar som handläggare på statlig myndigheter och har bra kollegor men tycker att det är för mycket ensamarbete, jag skulle önska att vi jobbade mer gemensamt i exempelvis team. Jag har även känt att jag inte har fått utvecklats på ett par år.

Nu har jag äntligen fått ett nytt jobb som jag tror att jag kommer älska, arbetsuppgifter och upplägget känns väldigt roligt och jag hoppas att kollegorna kommer vara bra.
Jobbar på lager och mina arbetsuppgifter är att plocka ordrar och utleverans.
Gör betydligt mer än vad som egentligen är mina arbetsuppgifter och skulle jag inte göra så hade kanske hälften av alla ordrar inte gott iväg kompletta eller inte alls.
 
Ok, ni som Älskar era jobb-

Om ni fick samma lön som ni har nu, som medborgarlön helt prestationskravlöst, dvs ni kan sitta hemma eller göra vad ni vill-

- skulle ni fortsätta på jobbet?
- i samma usträckning som ni jobbar nu?

Jag skulle absolut fortsätta jobba, och högst troligen inom samma områden som jag gjort med vanligt jobb med vanlig lön. Men jag skulle jobba mindre, och jag skulle välja bort vissa saker även om jag älskar mitt jobb i stort.

Och det skulle helt klart innebära problem, om jag gör så och alla andra gör som jag. Det är mycket som inte skulle fungera i samhället då. Sånt som nog många inte tänker på, att för att bostadsbidraget ska kunna betalas ut så måste ett fungerande IT-system (inklusive all säkerhet i kommunikation inom banksysyemen) finnas på plats. Och för att brandmännen ska kunna rädda folk ur brinnande hus så måste någon utveckla brandbilarna, och någon måste säkerställa att det finns rätt vattentryck i ledningarna. Jag har typiskt sånt kontorsjobb som många ser som onödiga - folk som sitter vid datorer och går på mycket möten och använder onödigt komplicerade ord (jag är ingenjör), men faktum är att det finns många uppgifter som kanske inte alltid är så kul men som behöver utföras av någon för att samhället ska fungera som önskat.

Jag tycker att baslön är en mycket intressant tanke, men jag tror inte att arbeten kan vara helt kravlösa eller utan extra lön för utfört arbete (om man skulle få lika mycket pengar oavsett vad man gör om dagarna).
 
Jag skulle nog säga att jag älskar mitt jobb. Det är kreativt, fritt och jag känner att jag kan göra skillnad. Jag kan inte tänka mig ett jobb som passar mig bättre. Jag är skolbibliotekarie. Det enda dåliga är att jag måste köra sex mil enkel resa.
 
Ok, ni som Älskar era jobb-

Om ni fick samma lön som ni har nu, som medborgarlön helt prestationskravlöst, dvs ni kan sitta hemma eller göra vad ni vill-

- skulle ni fortsätta på jobbet?
- i samma usträckning som ni jobbar nu?

Ja, jag skulle fortsätta på jobbet. Det ger så mycket möjligheter som inte går att få privat, både i personlig utveckling och i samhällsnytta.

Men nej, jag skulle inte jobba heltid. Jag tycker rent allmänt att livet bör kunna innehålla lite mer än jobb, men med långa restider och liten tolerans för sömnbrist blir det inte mycket över i livet ens för att laga mat och träffa en vän.
 
För några år sen hade jag sagt att jag älskar mitt jobb. Levde verkligen för jobbet, är duktig på det och hårt slit gav fina resultat. Jobbet i sig är fritt under ansvar, stora möjligheter till utveckling, bra betalt, hade två av mina bästa kompisar som närmsta kollegor.

Nu svarade jag att jag gillar mitt jobb, jag hann bara jobba 6 månader mellan mina föräldraledigheter vilket är för kort för mig för att hinna genomföra förändringar och se resultat, vilket i sin tur påverkar engagemanget. Att dessutom jobba höggravid med ett litet barn hemma är ju rätt tufft också. Och har inte kvar mina två bästa kompisar som kollegor (den ena dog 2017, det var ju helt fruktansvärt) men sen så slutade den andra bästisen i våras. Hoppas i alla fall få tillbaka motivation och känna att jag ÄLSKAR mitt jobb när jag ska börja jobba efter föräldraledigheten igen. Oavsett så kommer jag inte kunna byta jobb, tjänar för bra för att ha råd att jobba med något annat.

Och @athena_arabians, butiksarbete är ju askul. Iaf dagligvaruhandel! Älskar att få vara med och plocka varor tillsammans med medarbetarna, göra fint och hälsa på kunderna. Får tyvärr göra det för lite och jobba för mycket administrativt…

Jag hade chefen från helvetet och den enda delen jag gillade var när jag var i charken. Eftersom jag hört om alldeles för många idioter till chefer inom den koncernen så tar jag hellre livet av mig än jobbar där igen.

Sedan är kassajobb och butiksplock inte tillräckligt utmanande för mig plus att jag kan inte forma min roll tillräckligt in en sådan miljö. Det är inte min kopp te helt enkelt. Jag kanske skulle kunna tänka mig någon butik utanför matbutikssfären men om jag inte har jobb som geolog går jag hellre till industrin.
 
Sedan är kassajobb och butiksplock inte tillräckligt utmanande för mig plus att jag kan inte forma min roll tillräckligt in en sådan miljö. Det är inte min kopp te helt enkelt. Jag kanske skulle kunna tänka mig någon butik utanför matbutikssfären men om jag inte har jobb som geolog går jag hellre till industrin.

Det lockar inte att ha en liten mysig butik där du säljer, ehh, "stenar"...?? :idea::angel::rofl:
 
Jag hade aldrig jobbat ifall jag inte behövde lönen. Hade jag haft 400 miljoner på banken hade jag gjort mer givande grejer. Men jag gillar mitt jobb, men jag vill inte jobba alls egentligen. Jag skrev att mitt jobb är okej, för det är faktiskt bara okej. Jag har jättebra kollegor som jag älskar, och egentligen är mitt jobb bra, men ledningen är inte alls rolig med en helkass personalkultur och syn på människor. De chefer som vill jobba för personalen blir tyvärr inte långvariga och på min avdelning har vi under 10 år haft 11 eller om det är 12 olika chefer. Tyvärr har vi hög personalomsättning, vilket skapar stress i de som vill jobba kvar eftersom de ofta får jobba med vikarier. Tack och lov jobbar jag natt och har väldigt bra kollegor.

Sen är ett jobb bara ett jobb. Det går att byta. Men omständigheter runt omkring mitt jobb gör att jag behåller det jobbet jag har. Bra arbetstider, bra pension och förmåner, bra kollegor, nära till jobbet, ingen större stress under arbetspassen, etc.
 
Ok, ni som Älskar era jobb-

Om ni fick samma lön som ni har nu, som medborgarlön helt prestationskravlöst, dvs ni kan sitta hemma eller göra vad ni vill-

- skulle ni fortsätta på jobbet?
- i samma usträckning som ni jobbar nu?
Då jag inte älskar mitt jobb, så om jag hade haft tilräcklig inkomst ändå, då hade jag frilansat med lite av varje.

Hade drivit ett litet B&B någonstans på landet, odlat blommor och bär, bakat tårtor och kakor, haft en fotostudio, fött upp någon ponny och dragit enstaka turridningar, då andan föll på. Dvs säkert jobbat ännu fler timmar än idag på det hela.

Nu kan jag inte leva så då jag behöver en säker inkomst, och inte vill koncentrera mig på bara en grej, eftersom det då antagligen skulle kännas som ett måste och inte vara roligt längre. Och så den lilla detaljen att det ju inte är helt gratis att införskaffa någon fastighet som funkar som B&B.
 
Ok, ni som Älskar era jobb-

Om ni fick samma lön som ni har nu, som medborgarlön helt prestationskravlöst, dvs ni kan sitta hemma eller göra vad ni vill-

- skulle ni fortsätta på jobbet?
- i samma usträckning som ni jobbar nu?

Jag skulle absolut fortsätta jobba, jag klättrar på väggarna efter 2 v ledighet.
Men troligen gå ner till 50%. Jag har ibland korta tjänster, börjar 5.01 och slutar 9.13. Älskar dom, man kommer upp, kommer iväg, träffar massa folk och är ändå ledig typ hela dagen 👌
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 958
Senast: Mabuse
·
Kläder & Bli fin Jag blev lite slumpartat bjuden på bröllop i Maj med klädkod kostym (antar att det är mörk kostym som åsyftas) och jag behöver shopping...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 940
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb Jag har jobbat med färdtjänst och det trivdes jag bra med. Roligt att göra något nyttigt och kunna hjälpa människor. Tyvärr var chefen...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 325
Senast: Nepenthe
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 349
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp