Tvätta Ris?

Ska man tvätta ris

  • Nej

    Röster: 28 18,2%
  • Ja

    Röster: 91 59,1%
  • Beror på riset

    Röster: 35 22,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    154
  • Omröstning stängd .
Men alltså… ni som kokar i mycket vatten och häller bort, det kan ju inte bli speciellt gott? Hur får ni till fluffet? Obs, på basmati eller jasminris alltså, parboiled blir ju inte fluffigt oavsett.
Smakar naturligtvis exakt likadant. Varför skulle det smaka annorlunda :confused:

"Fluffet" försvinner ju i prinip såfort man tar riset från kastrullen och lägger i form/ på tallrik, så varför just det ses som viktigt är gör mig en gåta.

Personligen beror det på riset, hur jag gör.
 
På vilket sätt innehåller de mindre arsenik?
Ingen aning men det framkom i den rapporten som Livsmedelsverket kom med för några år sedan. Går också att läsa om på deras hemsida.
Men jag använde redan innan den rapporten basmatiris och nu använder jag mest jasmin.
 
Jag har helt missat det här med att tvätta ris! Äter dock enbart jasminris och gillar den kladdiga konsistensen. Har jag förstått det rätt att jag inte kommer få samma konsistens om jag sköljer den noga?
 
Äter ris typ max 5 gånger per år så det borde vara lugnt ändå :D
Men nu vet jag att tvätta ris är en grej :up:
Du är inte ensam om detta, minns fortfarande chocken när jag hörde detta för något år sedan:confused: :nailbiting:

Äter knappt ris men vettefan hur detta blev allmänbildning och jag missade det:laugh:
 
Jag har helt missat det här med att tvätta ris! Äter dock enbart jasminris och gillar den kladdiga konsistensen. Har jag förstått det rätt att jag inte kommer få samma konsistens om jag sköljer den noga?
Du kommer att få en bättre men fortfarande kladdig konsistens anser jag som också äter mest jasminris. :) Lite mer jämn.
 
Ingen aning men det framkom i den rapporten som Livsmedelsverket kom med för några år sedan. Går också att läsa om på deras hemsida.
Men jag använde redan innan den rapporten basmatiris och nu använder jag mest jasmin.
Jo jag tittade på den rapporten men tyckte halterna var i samma härad. 69 ug för basmatiris/jasmin och 117 ug för parboiled.
 
Jag blötlägger först över natten eller dagen, beroende på när det ska kokas. Sedan sköljer jag och kokar i nytt vatten, mkt vatten som jag sedan silar bort. Detta för att minska förekomsten av antinutrienter och i viss mån arsenik.
 
Eftersom berggrund, och därmed jordar med hög halt av arsenik, finns på vissa ställen (i vissa länder och/eller världsdelar) där ris odlas, medan det på andra ställen (länder och/eller världsdelar) finns lite arsenik i jordarna, så tycker jag att det är mycket märkligt att det inte finns ett krav på att ursprungsmärka ris.

Ursprungsmärkning skulle göra det lättare att välja bort ris från högriskområden för arsenik, men också möjliggöra bättre val om hur bra riset är producerat ur andra perspektiv. Vill man verkligen köpa ris från vissa diktaturer t.ex.? Finns det områden där risodlingen blivit miljömässigt ohållbar?

Personligen försöker jag hålla mig till "närproducerat" ris, alltså europeiskt ris. I Europa så odlas ris mer storskaligt främst i Italien, men även i Spanien, Grekland, Portugal och Grekland.

I de här länderna finns matkultur som innefattar ris med månghundraåriga anor, med lokala spännande sorter av ris, och maträtter som är knutna till lokala/nationella sorter.

Utav någon anledning, som jag själv inte förstår mig på, så gillar jag inte Jasminris. Kan det hänga ihop med att jag är en av de där som inte kan äta färsk koriander (smakar som tvål - typ)?
 
Har det varit något inslag om det här på nyheterna i Sverige nyligen, eller är det en ren slump att Fredrik Backman gjorde ett Instagraminlägg om just ristvätt idag? Eller ännu bättre: Finns Fredrik Backman kanske här på Buke? :love: :D

Känns som ett så himla knäppt sammanträffande bara, det är ju inte någonting man direkt pratar om eller tänker på särskilt ofta liksom :laugh:

Screenshot_20230127_161634_Instagram.jpg
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 154
Senast: Ramona
·
  • Omröstning
Fordon Jag kör ofta förbi ett ställe som erbjuder obegränsat antal biltvättar för 350 kr i månaden och undrar varje gång vem som skulle tjäna...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 621
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Ni vet de där de påstår magiskt ska dra åt sig en del av håren om man kör dem tillsammans med tvätten? Finns det verkligen någon sådan...
Svar
9
· Visningar
468
Senast: Cattis_E
·
Trädgård & Växter Jag har ju läst här att @Wille har anlagt en skogsträdgård, intressant, tycker jag. Jag har en skogsbacke i anslutning till min...
Svar
12
· Visningar
1 108
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp