Undvika knepiga stallägare

Får leta upp bilder på engelska hästar som är ute i snön isf, för tydligen är det helt andra hästar vi har i Sverige som kan att vara ute utan att skada sig.
Öh? The fuck?! :confused:
Vad är det som skulle skilja Engelska hästar åt från Svenska eller för den delen övriga världen?
Känns verkligen som de är okunniga inom snö och hästar helt klart, verkar som vi här i Skandinavien vet bättre hur hästar och vinter med snö fungerar på ett minimalt skadefritt sätt, eller så har du bara haft otur att hamna i ett väldigt okunnigt stall.

Förstår att du vill flytta.
För övrigt förstår jag inte vilka risker de anser skulle finnas med att ta in/ut sin egen häst vid snö, är det för att det finns risk att halka i snön eller vadå? I do not get it. :confused:
 
Öh? The fuck?! :confused:
Vad är det som skulle skilja Engelska hästar åt från Svenska eller för den delen övriga världen?
Känns verkligen som de är okunniga inom snö och hästar helt klart, verkar som vi här i Skandinavien vet bättre hur hästar och vinter med snö fungerar på ett minimalt skadefritt sätt, eller så har du bara haft otur att hamna i ett väldigt okunnigt stall.

Förstår att du vill flytta.
För övrigt förstår jag inte vilka risker de anser skulle finnas med att ta in/ut sin egen häst vid snö, är det för att det finns risk att halka i snön eller vadå? I do not get it. :confused:
Jag fattar inte heller. Det skulle vara intressant att höra hur de resonerar. På vilket sätt är snö skadligt?

(Men risken är väl att svaret bara skapar :banghead: )
 
Öh? The fuck?! :confused:
Vad är det som skulle skilja Engelska hästar åt från Svenska eller för den delen övriga världen?
Känns verkligen som de är okunniga inom snö och hästar helt klart, verkar som vi här i Skandinavien vet bättre hur hästar och vinter med snö fungerar på ett minimalt skadefritt sätt, eller så har du bara haft otur att hamna i ett väldigt okunnigt stall.

Förstår att du vill flytta.
För övrigt förstår jag inte vilka risker de anser skulle finnas med att ta in/ut sin egen häst vid snö, är det för att det finns risk att halka i snön eller vadå? I do not get it. :confused:

Jag fattar inte heller. Det skulle vara intressant att höra hur de resonerar. På vilket sätt är snö skadligt?

(Men risken är väl att svaret bara skapar :banghead: )

Jag antar att de är rädda för att hästarna ska ramla och bryta benen. Jag är ärligt talat rätt trött på att prata med dem och inget jag säger kommer att göra någon skillnad så det är bättre att låta det vara för nu och försöka hitta något bättre stall att flytta till.
 
Jag antar att de är rädda för att hästarna ska ramla och bryta benen. Jag är ärligt talat rätt trött på att prata med dem och inget jag säger kommer att göra någon skillnad så det är bättre att låta det vara för nu och försöka hitta något bättre stall att flytta till.
Hoppas verkligen du hittar ett vettigt stall, ska hålla tummarna för dig mentalt. :up:
 
Jag kan faktiskt ha en viss förståelse i och med att hästarna inte är broddade. Det blir väl kanske en ansvarsfråga om de släpper ut och någon av hästarna t ex fläker sig? Självklart är det illa att de inte får vara ute, men samtidigt... skulle nog inte vilja ha min häst obroddad i snö faktiskt.
 
Jag kan faktiskt ha en viss förståelse i och med att hästarna inte är broddade. Det blir väl kanske en ansvarsfråga om de släpper ut och någon av hästarna t ex fläker sig? Självklart är det illa att de inte får vara ute, men samtidigt... skulle nog inte vilja ha min häst obroddad i snö faktiskt.
Ridskolan jag rider på har hästarna ute obroddade i snö och än har ingen fläkt eller skadat sig vad jag vet om, de har gjort så i flera år. Jag vet inte om det har något samband med att hästarna är vana eller om det är något annat, hm..
 
Jag kan faktiskt ha en viss förståelse i och med att hästarna inte är broddade. Det blir väl kanske en ansvarsfråga om de släpper ut och någon av hästarna t ex fläker sig? Självklart är det illa att de inte får vara ute, men samtidigt... skulle nog inte vilja ha min häst obroddad i snö faktiskt.

Tänker samma sak . @GoLightly det är nog mer ett symptom på att man sällan har snö och hästarna öht inte har broddhål ens i skorna, än att det är galna konstiga stallägare .

Svar på frågan: jag flyttar aldrig till stall jag inte har referenser på/kan kolla med andra som stått/står där, eller redan är bekant med stallet /ägarna.
Eftersom jag har stort kontaktnät samt även haft egna inackorderade många år och det är stort utbud här så för mig har det inte varit så svårt. Förstår att det blir annat just för dig som ny i annat land dock såklart !
 
Jag kan faktiskt ha en viss förståelse i och med att hästarna inte är broddade. Det blir väl kanske en ansvarsfråga om de släpper ut och någon av hästarna t ex fläker sig? Självklart är det illa att de inte får vara ute, men samtidigt... skulle nog inte vilja ha min häst obroddad i snö faktiskt.
Snö är inte halt om det inte är packat.
 
Snö är inte halt om det inte är packat.

Och hur tänker du att någon stallägare exakt ska bedöma kvaliteten på snön om hästarna inte är broddade eller ens har broddhål som möjliggör brodda de i skorna?

Om man inte har det vädret allmänt i landet, och det dessutom står i avtalet som redovisats, att hästarna går ute förrutom i extremväder, så tycker iallafall jag mig kunna se logiken i det hela .
 
De är rädda om hästarna och personalen. Men jag har inte riktigt förstått varför vi inte får ta in- och utsläpp av våra egna hästar på egen risk. De säger bara nej och att det är upp till dem.

Får leta upp bilder på engelska hästar som är ute i snön isf, för tydligen är det helt andra hästar vi har i Sverige som kan att vara ute utan att skada sig.
När jag jobbade med travhästar i södra Frankrike och det var frost på gräset i hagarna, alltså inte ens snö, utan lite frost från natten som låg kvar på morgontimmarna, så fick hästarna inte gå ut.
Det här visste inte jag då jag nyss börjat, så jag släppte ut som vanligt på morgonen, och när tränaren kom skrek han rakt ut och sprang ut i panik och hämtade in hästarna så snabbt han bara kunde. Därefter så fick jag en utskällning efter noter. För jag fattade väl att de kunde "halka och bryta benen på isen"?

Har inga råd att ge i situationen.
Men vissa ute i Europa ser bara inte riktigt på snö och vinterväder som vi gör.
 
Jag tycker att jag ställer mängder med frågor när jag besöker stall och frågar runt bland bekanta, men nu sitter jag ändå i en situation där min häst inte har fått gå i hage på flera dagar pga lite snö.

Jag vill flytta men inte hamna på ett nytt ställe med knepiga ägare. Så jag undrar vad ni gör för att säkerställa att det är vettiga hästmänniskor ni stallar upp hästen hos?
Jag har jobbat i stall i England och upplevde att deras inställning till hagvistelse var väldigt annorlunda, även utan snö. På ett ställe gick hästarna bara i hagen om de skulle ridas och det fanns risk att de skulle bocka av ryttaren annars.

Jag skulle inte släppa ut en obroddad häst på snö om det inte var flertalet minusgrader så att det inte fanns någon risk för packad kramsnö. Och så kallt blir det typ aldrig i En g.
 
Öh? The fuck?! :confused:
Vad är det som skulle skilja Engelska hästar åt från Svenska eller för den delen övriga världen?
Känns verkligen som de är okunniga inom snö och hästar helt klart, verkar som vi här i Skandinavien vet bättre hur hästar och vinter med snö fungerar på ett minimalt skadefritt sätt, eller så har du bara haft otur att hamna i ett väldigt okunnigt stall.

Fast näe alltså... Det finns hur mycket folk som helst med hästar i Sverige som trots ”vana” av väder att det blir isigt och halt i hagarna, ändå har förbud mot att brodda hästarna för ifall det blir sparkar hästarna emellan i hagen 😎
 
Nej det är dom inte, däremot har de snösulor dock inga broddar vad jag sett. Enda gången vi broddat hästarna är när vi har tolkat.

Om dessa hästar är skodda med snösulor så är de ju väldigt väl omhändertagna utifrån ev snö och eftersom de är ridskolehästar så går de nog inte heller i särskilt hala hagar (kanske rentav grusade) samt är vana vid att gå ute med samma hästar , lugn, rutin osv.

@Sirap så nja- så väldigt galet behöver det verkligen inte vara ?
 
Nej det är dom inte, däremot har de snösulor dock inga broddar vad jag sett. Enda gången vi broddat hästarna är när vi har tolkat.
Har för mig att du skrivit att ni inte får galoppera på lektion för att hästarna är för pigga? Om det stämmer att det var du, så är det ju inte så konstigt om de får överskottsenergi om de går obroddade i hagen på vintern. De vågar ju knappast springa omkring där i halkan utan brodd...
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 046
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har hyrt ett stall med 2 boxar i 9 månaders tid, där det nu visat sig att boxstorlekarna är mycket mindre än ägaren sagt, så pass...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 232
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 923
Senast: Cambrie
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 199
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp