Vad använder man egentligen en Smart Telefon till?

Absolut. Det låter myckr dyrt.

Det är dyrt om man ser på apparaten som en telefon som råkar ha en kamera. Det är billigt om man utnyttjar kapaciteten. Min är vald specifikt för kameran eftersom den är viktig för mig, men jag använder mobilen så fort jag kliver utanför dörren till allt möjligt annat också.

Jag tror du fastnar på att du ser mobiler just som telefoner och resten är bara "extra", det jag skulle sakna minst på mina är möjligheten att ringa...
 
Min har "riktig optik", det är en Leicakamera i den. Den har vidvinkel och zoom. Optisk.
Vad är det du har nu igen, Huawei?
Jag har en god vän som alltid tar fantastiskt fina bilder med sin kamera. Så lade hon upp ett gäng bilder som var ÄNNU bättre och jag frågade om hon köpt ny kamera. Svaret blev "Nej, de där är med min nya mobil" - och det var en Huawei. Mkt bättre bilder än min iphone 7 som ändå ska ha bra kamera.
 
Det är ju två olika faktorer det går på för det mesta: tekniken och status. T.ex. är Apple och deras iPhone överprisade deluxe eftersom dem säljer ett märke i förstahand. Jag gick över till Huawei när jag skulle ha ny för några år sedan samtidigt som jag programmerade i java för android och ångrar ingenting eftersom jag fick samma teknik och bättre kamera för en bråkdel av pengarna. Nu uppgraderade jag till P30, hälften av priset av nyare iPhones med en snorbra kamera och kalas teknik.

Vad jag använder den till? Jadu, allt egentligen. Jag chromecastar mycket, styr belysningen hemma, gps-delar när jag rider, wifi-delar när jag behöver, betalar, deklarerar, fotar och filmar. Jag har två laptops, en stationär dator samt en mediacentral/stationär som vi kopplat till projektorn (varför ha 60'' när man kan har projektor liksom ;)) men dessa hjälper inte mig när jag är iväg från hemmet 12 h om dygnet minst.
 
Vad är det du har nu igen, Huawei?
Jag har en god vän som alltid tar fantastiskt fina bilder med sin kamera. Så lade hon upp ett gäng bilder som var ÄNNU bättre och jag frågade om hon köpt ny kamera. Svaret blev "Nej, de där är med min nya mobil" - och det var en Huawei. Mkt bättre bilder än min iphone 7 som ändå ska ha bra kamera.

Säkert Huawei, nya P30 kör med tre kameror bak och otroligt krispa bilder. -frälst-
 
Vad är det du har nu igen, Huawei?
Jag har en god vän som alltid tar fantastiskt fina bilder med sin kamera. Så lade hon upp ett gäng bilder som var ÄNNU bättre och jag frågade om hon köpt ny kamera. Svaret blev "Nej, de där är med min nya mobil" - och det var en Huawei. Mkt bättre bilder än min iphone 7 som ändå ska ha bra kamera.

Japp, Huawei p30 pro. Min kollega är ju fotograf och har modellen innan (grämer sig inte alls :angel:), hon har med sig sina "riktiga" kameror om vi planerat något specifikt photo shoot men för det mesta kommer vi långt med bara mobilerna. Jag filmar ju mer och hon fotar, men jag är nöjd med klumpen hittills får jag säga. :D
 
Japp, Huawei p30 pro. Min kollega är ju fotograf och har modellen innan (grämer sig inte alls :angel:), hon har med sig sina "riktiga" kameror om vi planerat något specifikt photo shoot men för det mesta kommer vi långt med bara mobilerna. Jag filmar ju mer och hon fotar, men jag är nöjd med klumpen hittills får jag säga. :D
Ja, jag gissade att det var den. Tar sjukt bra bilder. Vad fick du betala för den?
 
Det är dyrt om man ser på apparaten som en telefon som råkar ha en kamera. Det är billigt om man utnyttjar kapaciteten. Min är vald specifikt för kameran eftersom den är viktig för mig, men jag använder mobilen så fort jag kliver utanför dörren till allt möjligt annat också.

Jag tror du fastnar på att du ser mobiler just som telefoner och resten är bara "extra", det jag skulle sakna minst på mina är möjligheten att ringa...
Haha samma här! Jag ringer typ aldrig :D
 
Vad är det du har nu igen, Huawei?
Jag har en god vän som alltid tar fantastiskt fina bilder med sin kamera. Så lade hon upp ett gäng bilder som var ÄNNU bättre och jag frågade om hon köpt ny kamera. Svaret blev "Nej, de där är med min nya mobil" - och det var en Huawei. Mkt bättre bilder än min iphone 7 som ändå ska ha bra kamera.

Både Samsung och Huawei kör med trippla kameror på sina bästa modeller numera. (Och jag svär över dilemmat att behöva välja mellan möjlighet till tele-foton och en telefon som jag fortfarande kan hålla med en hand. Varför ska de banta på de viktiga detaljerna när de väl gör en "liten" version av den bästa telefonen :cautious:)

Btw, min privata telefon är används för att ringa kanske en gång varannan vecka. Jag ser det som en multimediamaskin som har den lilla bieffekten att folk faktiskt kan nå mig nån gång emellanåt när jag kommer ihåg att sätta på ljudet :D
 
Både Samsung och Huawei kör med trippla kameror på sina bästa modeller numera. (Och jag svär över dilemmat att behöva välja mellan möjlighet till tele-foton och en telefon som jag fortfarande kan hålla med en hand. Varför ska de banta på de viktiga detaljerna när de väl gör en "liten" version av den bästa telefonen :cautious:)

Btw, min privata telefon är används för att ringa kanske en gång varannan vecka. Jag ser det som en multimediamaskin som har den lilla bieffekten att folk faktiskt kan nå mig nån gång emellanåt när jag kommer ihåg att sätta på ljudet :D

Jag hade Samsung förut (eller, jag har en "gammal" Samsung i andra byxfickan :D) och tycker Huaweien är mycket lättare att hålla i, trots att den är lite större. Den är lite tyngre och tjockare, och det gör faktiskt att den ligger bättre i handen när man måste sträcka tummen för att nå andra sidan. Oväntat för mig, men himla bra! :D
 
Det där med kameran förstår jag i ditt fall.
För egen del så är mitt fotograferade så pass planerat att det inte motiverar en dyrare mobil.
Något jag inte förstår är varför man skulle vilja ha mer än en dator?? Snacka om slöseri med både pengar och naturresurser! Olika behov och intresse som sagt.
De står på olika ställen och gör olika saker. T.ex. så används en riktigt gammal Windows 98 endast till min bokföring och ljudproduktion. Den är inte inkopplad till nätet längre. Orsaken är att skatteverket kan beslagta den dator som man bokför på vid revision och då är det trist om de "lånar" något som man använder till annat.
 
Det där med kameran förstår jag i ditt fall.
För egen del så är mitt fotograferade så pass planerat att det inte motiverar en dyrare mobil.

De står på olika ställen och gör olika saker. T.ex. så används en riktigt gammal Windows 98 endast till min bokföring och ljudproduktion. Den är inte inkopplad till nätet längre. Orsaken är att skatteverket kan beslagta den dator som man bokför på vid revision och då är det trist om de "lånar" något som man använder till annat.

Jag kör vår bokföring genom nätet, så jag ser ingen nytta av att ha en specifik dator för det.
 
Men då slipper man köpa en kamera och kan ha två i ett.
Ja det verkar som att kompakt format och portabilitet är mycket avgörande faktorer. Något som jag inte känner riktigt samma behov av.
Kan utrymme i bostaden spela roll?
Typ bo stort respektive litet?
 
Jag tecknade nytt abonnemang för den, bundet två år = själva mobilen gratis. :up:
9000 med 128 GB minne ser jag, 10 000 med 256 GB. Så det är verkligen ingen budgetmobil.

När jag köpte mobil senast köpte jag utan abonnemang och kommer nog göra så i fortsättningen också. Eftersom jag går med skräcken att FK ska jaga ifatt mig vill jag minska mina fasta kostnader framigenom. Så att betala kontant nu när jag har pengar och sedan abonnemang hos en av lågprisoperatörerna passar mig perfekt.
 
Jag kör vår bokföring genom nätet, så jag ser ingen nytta av att ha en specifik dator för det.
Nej då så ligger det ju redan på ett annat ställe än i den egna datorn. Jag hade min bokföring på den datorn sedan länge så den fick bli kvar där. Den är köpt begagnad för 750:- för 12 år sedan. Programmet måste ha Windows 98 eller tidigare.
 
Det är dyrt om man ser på apparaten som en telefon som råkar ha en kamera.
Ja precis. Men kanske billigt om man ser den som ett Multidevice som går att ringa med.
Jag tror du fastnar på att du ser mobiler just som telefoner och resten är bara "extra", det jag skulle sakna minst på mina är möjligheten att ringa...
Okej, jag använder mina mobiler mest till att kommunicera med på olika sätt. T.ex. surfa på Bukefalos med eller eller prata i i timmar. Skicka bilder till andra ingår i det, men det kräver ingen avancerad kamera.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 160
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
26 901
IT & mobiler Har en iPhone 6s som är runt 3,5 år gammal. Senaste halvåret har den börjat krångla, hakar upp sig när jag surfar och sidan fastnar...
Svar
18
· Visningar
1 660
Senast: Raderad medlem 6459
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
20 547
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp