Bukefalos 28 år!

Vad gör ni av barnen under sommarmånaderna?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad gör ni av barnen under sommarmånaderna?

Kan du inte var så ful och sätta 7 till 17 varje dag och sedan bara ringa och förvarna vilken tid du kommer och hämtar för dagen?

Det är ju löjligt att du inte kan lämna honom till halv tio! Det ska väl kunna fungera ändå? Jag lämnar oftast till halv tio eftersom min kropp oftast inte vill som jag vill på morgonen och det är inga problem eftersom dom satt förmiddagssamligen till halv tio, men skulle det bli senare nån dag så funkar det med.

Jag måste vara lyckligt lottad som har ett sånt förstående dagis, det är jätteskönt! Dom är till och med så snälla att dom ser till att ha Pontus färdigklädd när jag kommer och hämtar honom eftersom dom vet att jag har ont :love:

Det är ju även därför hans dagistider kan variera från dag till dag, är jag bra någon dag och känner att jag skulle vilja passa på och hitta på nåt extra med honom så är det inga problem att ringa och säga att han är hemma eller att jag hämtar honom tidigare.

Anneli
 
Sv: Vad gör ni av barnen under sommarmånaderna?

Man kan ju inte sätta 50 timmar/v :crazy: :crazy: Särskilt inte som ungen inte är där mer än max 35, då blir ju taktiken genomskådad.. (Nu är han iofs bara där på mina vårdnadsdagar tre timmar på fredagar och det är tillräckligt jobbigt att passa exakta tider då med en liten ammande lillebror :o )

Jag tror att det är kommunens snåla inställning som sprider sig ner i organisationen och tar bort flexibiliteten. Det var bättre första året när det var fast personal och inte så många barn per avdelning. Nu är de ofta två personal (som byts och sägs upp/omplaceras hela tiden :( ) på 17 barn och jag ser dem aldrig ute :cry:

Det stod i lokalpressen att K-ga hade rekordhög "utnyttjandegrad" av barnomsorgen, och det SKRÖT politikerna med och tyckte var ett bra betyg eftersom dagisen var så "populära".

För FÅ, skulle jag vilja säga :mad:
 
Sv: Vad gör ni av barnen under sommarmånaderna?

Klart att du kan om det inte går att lösa på nåt annat sätt! Vad ska du annars göra?

Det är lättare att minska på tiden än att öka på den och då borde det vara bättre att skriva honom på "full" tid och sedan ringa och meddela att man är på väg.

Jag blir mörkrädd när jag inser att fler och fler barn inte får vara ute när dom är på dagis för det är nåt som behövs!

Åter igen så tackar jag min lyckliga stjärna för min sons dagis där dom om vädret tillåter är ute både på förmiddagen och eftermiddagen.

Anneli
 
Sv: Vad gör ni av barnen under sommarmånaderna?

ainasoja skrev:
Klart att du kan om det inte går att lösa på nåt annat sätt! Vad ska du annars göra?

Skaffa en lillebror och ta föräldraledigt :idea:

Och sedan hoppas på att barnpuckeln som överbelastar barnomsorgen i vår kommun går över på ett och ett halvt år... Det lär den ju göra eftersom barnfamiljer knappast flyttar hit, snarare härifrån :angel:
 
Sv: Vad gör ni av barnen under sommarmånaderna?

...hoppas inte det :o, men Eskil ska ha nån hemma tills han är 1½ är planen, och då är ju Vidar över 5. Vi ska ställa Eskil i kö på ett kooperativt ur- och skurdagis och hoppas på bättre tur för hans del, Vidar fick ingen plats där pga stort pojköverskott i hans årgång på det dagiset. De kan ju handplocka barnen efter de redan antagnas önskemål, vilket man kan förstå.

Tim
(liiite osäker på förstnämnda fakta eftersom hon just nu tills kopparspiralen kan sättas in om ett par veckor förlitar sig på helamning som P-medel... :angel: )
 
Sv: Vad gör ni av barnen under sommarmånaderna?

Men hallå!

Jag måste få förklara!
Vi som jobbar på förskolorna vill att alla barn ska ha kommit till tex morgonsamlingen, för att BARNEN mår bättre då!
Det KAN vara jobbigt för ett barn att komma inrammlande mitt i en samling eller en aktivitet, och många barn har ett behov av att "räkna in" kompisarna i ringen varje morgon.

Detta önskar vi för att få arbetsro i vårt lilla "arbetslag" barnen och vi, och är inte på något sätt en önskan för att jäklas med föräldrar...

Vi fröknar vill också kunna planera efter hur barngruppen ser ut, vet vi att vi har många borta en måndag, så väntar vi med aktiviteten till så många som möjligt är med, och vårt "tjat" om barnens tider är inte alls för att sätta käppar i hjulet för föräldrars arbete, utan för att vi och era barn ska kunna jobba så bra som möjligt!

VÅRT JOBB ÄR OCKSÅ ETT JOBB!!!!! vi vill också mötas med respekt och att hålla tider är ett sätt att visa respekt... nu menar jag förstås inte att man ska avbryta en operation för att hämta barnen, men det är ju ytterligheter...

Sedan är det inte alltid att vi uppskattar när ni hämtar tidigare... Även då kan det kännas som om ni "stör" mitt i något VI tycker är viktigt.. Jag blir så lessen när det verkar som om barnens dagis ska ha någon slags droppin, men ändå ska ni ha era rättigheter!

Dagis /förskola är barnens och våran arbetsplats, och vi vill också ha arbetsro!
Vi som jobbar med era barn är väldigt tacksam att få låna era guldklimpar en stund varje dag! vi vill förvalta den tiden så gott det går, och ha en så bra dag som möjligt med barnen, ge oss den möjligheten, och ge oss någon enstaka gång en uppmuntrande tanke, istället för att alltid hävda er rätt... Jag förstår om det är lätt att tänka utifrån ert barn, när ni hävdar er "rätt", men vi måste se till gruppen, och göra så gott det går. och vi är inte mer än människor vi me!
MÄNNISKOR SOM I DE ALLRA FLESTA FALL ÄLSKAR VÅRT JOBB!!!


Förlåt om jag verkar "avig" men jag har fått en överdos av fjällsol, och måsta sova!

* Jenny *
 
Sv: Vad gör ni av barnen under sommarmånaderna?

Jag förstår att det är besväriligt när barnen droppar in mitt i samlingen för det stör uppmärksamheten hos barnen. Nu är samligen på Pontus dagis först kring 9.30 så för våran del så fungerar det bra att lämna honom strax före samlingen.

Jag ringer alltid om jag skulle komma tidigare just för att inte störa mitt i en aktivitet och för att dom ska hinna avsluta det dom påbörjat.

I Silverkedjans fall så hade jag nog satt tiderna 7-17 och sedan ringt i god tid innan hämtning för att slippa stressa som en tok för att passa tiderna eftersom det kan komma förhinder i hennes arbete. Det måste väl vara bättre att tillämpa den metoden istället för att inte komma till utsatt tid? Eller vad tycker du?

Jag respekterar och beundrar alla som har privilegiet att arbeta med barnen och jag anser att ni är ovärderliga!!!

Anneli
 
Sv: Vad gör ni av barnen under sommarmånaderna?

Silverkedjan skrev:
(liiite osäker på förstnämnda fakta eftersom hon just nu tills kopparspiralen kan sättas in om ett par veckor förlitar sig på helamning som P-medel... :angel: )

Jaha Tim så det kommer snart en liten till hemma oss er :D

Anneli
 
Sv: Vad gör ni av barnen under sommarmånaderna?

Vad gnäller du för?

Jag respekterar ju dagisets oflexibla tider, just för att personalen vill ha det så. För mig betyder det att mitt barn inte får vara så mkt på dagis som han egentligen behöver och vill.

Men det är samhällsekonomiskt vansinne att det inte ska kunna finnas barnomsorg som fungerar för oss som jobbar med liv och död.

Tycker du det är rimligt att en läkare (som det är oerhörd brist på i samhället) måste jobba halvtid för att ha marginaler att passa exakta dagistider? Ska vi utbilda dubbelt så många istället ?

Eller vore det mer lönsamt att ha mer personal och ett mer flexibelt tänkande på dagis?

Den skatten jag inte betalar nu när jag inte jobbar heltid skulle tex lätt täcka en extra anställds lön :smirk:

När man jobbar i sjukvården är patienterna ens arbetsgivare, deras skatter betalar ens lön och man gör det man måste för att hjälpa dem.

På många dagisaanställda verkar det som att dagisen är till för DERAS skull, för att de ska ha bra jobb liksom :crazy:
 
Sv: Vad gör ni av barnen under sommarmånaderna?

Visst borde förskolorna kanske ha ett mer flexibelt tänkande, det tycker även jag som jobbar där då och då...

Men ett barn har ju två föräldrar, varför kan inte dessa försöka få ihop sina tider så att det fungerar i barnomsorgen? Nu vet jag att du är skild från Vidars pappa, men kanske din nye man kan hjälpa till att hämta/lämna barn?

Att få mer personal till förskolan är ju ett ständigt dilemma för kommunerna att få ihop pengar till. De extra pengar som då och då kommer till förskolornas budget räcker aldrig till att få någon heltid, så lite pengar är det.

Jag har, precis som Kamomillo, känt att vissa föräldrar betraktar dagis som någon dropin verksamhet där man kan komma och gå hur man vill, speciellt under sommaren då jag oftast jobbar.
 
Sv: Vad gör ni av barnen under sommarmånaderna?

Det du skriver, för vem är "förskolorna"? är en viktig frågeställning?

Vem vet att barnen mår "bättre" bara för att dom får vara med på samlingen?

Förskolan är till för barnen, och föräldrarna, och vi pedagoger är anställda för att göra en bra dag för barnen när föräldrarna jobbar eller studerar, och gnälls det massa för att barnen kommer mitt i samlingen och att barnet kommer så sent eller går hem för tidigt så visst märker barnen det, och det bildas ett klimat som inte "får" finnas på våra förskolor.

Visst är det önskvärt om barnen kan komma till samlingen, men ta bara den frågan, "för vem är samlingen"? Har jobbat som förskollärare i många år, och verkligen älskar mitt jobb, men ser man på samlingen på många ställen "vad innehåller den"?

Men där jag har arbetat har vi haft vår samling kl 11, för vi hade många föräldrar som var hemma med småsyskon och kom lite senare på mornarna, då har man löst det problemet.

Men jag reagaerar starkt på kamomillos inlägg, att vi vill att barnen skall ha kommit till morgonsamlingen för att "barnen mår BÄST då"!.

Sen dessa tre timmar barnen får vara om dagen i vissa kommuner är också vansinnigt. När jag jobbade i en sån kommun så fick våra barn vara där 2 dagar ena veckan och 3 dagar andra veckan, men då fulla dagar. Blev mycket mer fungerande för barnen som då fick vara med fulla dagar, istället för bara några ynka timmar varje dag.

Hoppas lilleman kommer in på ur och skur förskolan!
 
Sv: Vad gör ni av barnen under sommarmånaderna?

Jag ber så mycket om förlåtelse om jag skrev klantigt, (skyller väl fortfarande på en överdos sol.) MEN... på mitt dagis har vi samlingen 9.30 mest för att alla ska hinna droppa in, och det ÄR för att vi tycker oss se att barnen mår bra av en liten stund i "soffan" tillsammans. Vårt dagis är så litet, att fattas det ett barn funderar resten på varför "kalle" inte kommer.

Vår samling innehåller:

en chans att berätta om dagen, så alla barn hör samma sak, och har chans att fråga.
Någon av barnen har säkert något "viktigt att berätta" för kompisarna, osv.
+ förstås sång, ramsor, upprop och allt det andra "vanliga"

Men jag hävdar fortfarande att barnen gillar samlingen i soffan, ;)

Sedan silverkedjan: jag blir lessen när du skriver att: dagis är till för att personalen ska ha ett bra jobb :crazy:
Sådant orkar jag inte ens svara på....
Det är nämligen inte jag som bestämt våra öppentider eller bemanning, och då tycker jag att mitt jobb endast är att GÖRA DET SÅ BRA SOM MÖJLIGT FÖR BARNEN! och förstås för föräldrarna!

Det är tråkigt när föräldrar måste ha ett dagis dom otrivs med, och med personal dom inte gillar/ inte har förtroende för.
Det är tråkigt att inte alla kan vara hemma med sina barn, så att ALLA får ha det precis som dom vill med barnen,
MEN... samhället är ju uppbyggt så, vi har jobb, vi har barn... vi har oftast valt att ha det så!

Då har jag ingen lösning på problemet!

Visst vore det underbart om dagis kunde ha öppet hela dygnet, massor av personal, dropin hela dygnet, in och ut med barnen som dom vuxna tycker passar :o
Men då byter jag yrke!

* Jenny *
 
Sv: Vad gör ni av barnen under sommarmånaderna?

Fast du måste väl hålla med om att förskolan till ganska stor del är till för att föräldrar ska ha en möjlighet att arbeta? Även om det är ett väldigt pedagoiskt kunnande och utlärande och bra för barnen så är ändå grunden att föräldarna ska ha en möjlighet att jobba.
Och med tanke på det måste man ju kunna lösa förskolans tider så det passar så många föräldrar som möjligt, annars ska företagen anpassa sina tider efter förskolepersonalen...

Det är väldigt beroende på vilken förskola vi pratar om som har flexibellitet, som sagt fungerar "nattis" och flera dagars dagis alldes utmärkt på vissa ställen, alltså borde det inte var en helt omöjlighet på andra... Självklart kan man inte bara gå efter en förälders önskemål, men vissa saker går att rucka på, även om det verkar helt omöjligt för vissa... På många förskolor fastnar man i ett tänkande "så här har vi alltid gjort så det finns inga andra sätt", eller ja det är inte enbart förskolor utan gäller de flesta arbeten och föreningar osv.

Jag har böjt mig flera gånger för personalens funderingar om att byta tider och dagar på elin för att de ska passa dem bäst, så jag kan bli väldigt grining när de inte tar sig tid att informera mig om saker och ting, bla så har de hela skolan sjunger som börjar kl 9, och i och med att elin börjar kl 9 fick inte hon vara med ett par gånger... Tills jag påpekade om de talade om vilka dagar det handlade om så kunde ju jag komma fem minuter tidigare... Och hoppsan hejsan så fick de istället för ett jätteledset barn som var nästan helt själv på dagiset och inte förstod varför hon inte fick sjunga ett över lyckligt barn som levde på sångstunden i flera dagar...
 
Sv: Vad gör ni av barnen under sommarmånaderna?

break_a_leg skrev:
Nu vet jag att du är skild från Vidars pappa, men kanske din nye man kan hjälpa till att hämta/lämna barn?

.

Det skulle han kunna regelmässigt om HAN inte jobbade (hans ev jobb - vi är bebislediga nu - ligger troligen så långt bort att pendlingen skulle göra att han inte hann hem till dagistiderna) , om vi kunde få byta dagis till något av de FYRA inom promenadavstånd som vi köat till i evigheter. Men det ges inget hopp på den fronten :mad:

Nu är vi beroende av bilen vilket begränsar möjligheterna att pussla :(

Alltså, jag klagar inte på min nuvarande situation med mycket ledigt och lite inkomst, jag VILL vara hemma med mina pojkar. Jag har rättat munnen efter den matsäcken.

Men jag tycker det är fel någonstans när kommunen desperat behöver vissa yrkesgrupper men inte kan ställa upp med barnomsorg som skulle fungera med deras boende och arbetstider så att dessa tvingas att jobba deltid utan något VAL. Vi kan tex inte anställa en ensamstående läkare med barn. Och anställer vi läkarpar med barn måste en av dem gå halvtid vilket är pest för verksamheten.

F.ö. håller jag med om samlingen oftast är för personalens skull. Det är enklare att klumpa ihop barnen samtidigt på morgonen och skicka hem 3-timmarsbarnen innan lunch. Men att det skulle vara bättre för en liten unge att passa tiden klockan 8 - vilket medför väckning, en massa stress och bråk och tidskonflikter med lillebrors amning och byten istället för att i lugn och ro vakna och äta frukost med familjen hemma och släntra in på dagis på förmiddagen - det är BULLSHIT :devil: Och skulle jag komma en minut försent så straffas mitt barn genom att personalen demonstrativt inte "ser" honom utan jag får försöka att själv slussa in honom så han känner sig välkommen bland de andra barnen :cry: Inte undra på att jag hellre har honom hemma :crazy:

Jag betalar f.ö. 1260 kr/mån och förra veckan var Vidar på dagis enbart fredag 13-16. (vi har fått dispens för att få ha en eftermiddagstid då) Men säger jag upp min heltidsplats har jag den inte kvar när jag börjar jobba strödagar framåt sommaren.
 
Sv: Vad gör ni av barnen under sommarmånaderna?

Var glad över maxtaxan, vi hade barn nr 1 på dagis mellan 8.15-11.15 varje dag när barn nr 2 kom, det kostade runt 2000 kr om jag inte minns alldeles fel...
 
Sv: Vad gör ni av barnen under sommarmånaderna?

Mitt barn brukar få ca 6 - 7 veckors sommarlov, och det brukar infalla naturligt när förskolan har sin sammanslagning. Själv har jag ju semester på sommaren och min sambo är egen företagare i skogen, så ibland kan han ju ha det ganska lugnt just på sommaren, annars har jag min kära mamma som finns till hands då det inte klaffar helt och hållet med semestrar, arbetstider och dagisledigheten.
Jag tycker att om man har möjlighet så ska barnen få vara ledig så mycket som möjligt medans de är små och har en chans att få vara barabarn utan att behöva dras upp på morgonen med långa dagar på dagis (våra barn har ju oftast längre arbetsdagar än vad vi vuxna har) och sedan kan de och vi bli griniga eftersom vi ska stressa på affären och hem, göra middag, läsa läxor mm och somna sedan.

Usch vad jag lät negativ nu, men i stora drag så är det ju så.
 
Sv: Vad gör ni av barnen under sommarmånaderna?

jo så tycker jag också - men om man inte vill dra upp barnen till tidiga mornar på dagis så måste man ändå det när dagisets regler är sådana att de inte FÅR komma senare :(

Den här oflexibiliteten är direkt kopplad till personalens arbets- och bemanningssituation, helt klart. På vårt dagis är det rena terrorn uppifrån av personalen med ständiga neddragningar och omplaceringar av folk just när de börjar bli hemmastadda :cry: Vilket leder till sjukskrivningar och ännu större brist på ordinarie personal :mad: Samtidigt överintar de flera barn per avdelning för att köerna är olagligt långa. Och fler dagis är inte att tänka på eftersom det bara är en "barnpuckel" just nu. Som om de barnen som är små i puckelåren inte behöver samma omsorg som andra, eller betalar deras föräldrar kanske lägre skatt? :cool:
 
Sv: Vad gör ni av barnen under sommarmånaderna?

*suckar*
barnpuckel säjer du... Och dessa barn kommer automatiskt försvinna inom några månader om de sticker huvudena tillräckligt djupt i sanden, eller? jag menar, är inte de flesta barn på dagis/förskola fram tills de börjar i förskoleklassen? DIT är det väl ändå några år kvar??
 
Sv: Vad gör ni av barnen under sommarmånaderna?

exakt, strutspolitik...

I och med att det föds mindre barn igen så tänker politikerna inte bygga fler förskolor utan de barnen som råkade födas i de goda puckelåren (då folk trodde att K-ga var en bra stad att skaffa barn i :angel: ) får helt enkelt köa olagligt länge och sedan trängas under sin dagistid. Man sparar en massa pengar på det och på att bränna ut personal. (tror man alltså, samhällsekonomiskt kostar det betydligt mer än det smakar men det går ju på en annan kassa)

I grannkommunen öppnade man snabbt ett nytt dagis istället, i tillfälliga lokaler man redan har andra planer för efter "puckeln".
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
15 972
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Jag vill börja med att säga att jag inte alls är ute efter pajkastning mellan småbarnsföräldrar och barnlösa, som dessa trådar oftast...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
6 898
Senast: Alandia
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 245
Övr. Barn Tråden om kostnader för barn fick mig att läsa på om maxtaxereformen som sjösattes i januari 2002. De flesta av oss som har barn i...
2
Svar
30
· Visningar
3 319
Senast: SaraMara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp