Vad gör vi? Del CLXXXVIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
OBS! Tampas också med komplexa känslor kring någon form av savior komplex och blir både glad över att kunna ge och lite obekväm av att må så bra över det. Välgörenhet är verkligen inte okomplicerat. Minns ett samtal med en som arbetade på BUP på en konferens för många år sedan och han hade genom sitt arbetsliv med utsatta barn, på olika ställen, haft problem med personer som ”ville väl”, men på deras egna villkor. Förväntade sig stående ovationer för små insatser och hade fler egenintressen än intressen för vad barnen verkligen behövde. Jag tycker inte att det är helt okomplicerat. Men jag hoppas i varje fall att julklapparna gör några barn glada, även om det just nu verkligen känns som en liten droppe i havet.

Fast valgorenhet man gor for att gladja andra och inte gar runt och skryter om ar ju "valgorenhet pa riktigt". Jag star garna i regn och rusk en halv dag da och da for att samla in mat/klader/leksaker och kanner mig tillfredstalld med att jag gor nagot mer an ger lite pengar da och da.

Sitter i soffan, tydligt dålig i halsen. Sambon jobbar hemifrån och tog på sig att lunchrasta hundarna. Jag har sovit i soffan under förmiddagen och hoppas att må bättre efter några koppar te. Tvivlar dock starkt på att det går att jobba imorgon, så jag ska ringa chefen i eftermiddag.

Har iaf lyckats tömma ena akvariet som ska göras i ordning. Ser verkligen fram emot att få det bra. Men ja, först lite mer vila. Och titta på unghunden som drömmer bredvid mig.

Igår var vi på hundmässa och det var så kul att se hur trevligt även hundarna hade det. Kommer också minnas länge hur glad ett litet barn blev som fick klappa på unghunden. Barnet kom med förälder till vår monter, men var väldigt blyg. Jag frågade om de ville klappa och fick ett blygt nickande till svar. Unghunden är en sådan som verkligen tycker om barn, så både barn och hund blev glada av att få umgås och man såg verkligen hur barnet lyste upp och genast blev mer avslappnad. Undrar om det skulle gå att på något vis ha unghunden som sån där "läshund" för barn...

Miss Mandy var en terapi hund och laste ganska ofta med barn. Hon lag bredvid barn som visade bilder i bocker de laste (oppnade ogonen nar de klappade henne pa huvudet och sov sedan lungt vidare :p) Det ar valdigt givande att se barn som knappt pratar plotsligt prata ordentligt och lasa aven om de inte kan "pa riktigt".
 
Fast valgorenhet man gor for att gladja andra och inte gar runt och skryter om ar ju "valgorenhet pa riktigt". Jag star garna i regn och rusk en halv dag da och da for att samla in mat/klader/leksaker och kanner mig tillfredstalld med att jag gor nagot mer an ger lite pengar da och da.

Jag tror att det är mer komplext än så. Jag tror ju allt vi gör drivs av egoism på så vis att vi främst tillgodoser våra egna behov. Sedan är vi mer eller mindre empatiskt lagda så välgörenhet för någon känns betydligt mer givande än för någon annan, och det kan man ju kalla osjälviskt om man så vill i jämförelse med att förvänta sig beundran. Men i grunden drivs vi nog av att tillgodose våra egna behov och lustar. Oavsett vad som driver en blir ju resultatet för den som tar emot välgörenheten detsamma.
 

Bifogade filer

  • 20231211_115727.jpg
    20231211_115727.jpg
    357,9 KB · Visningar: 42
Jag tror att det är mer komplext än så. Jag tror ju allt vi gör drivs av egoism på så vis att vi främst tillgodoser våra egna behov. Sedan är vi mer eller mindre empatiskt lagda så välgörenhet för någon känns betydligt mer givande än för någon annan, och det kan man ju kalla osjälviskt om man så vill i jämförelse med att förvänta sig beundran. Men i grunden drivs vi nog av att tillgodose våra egna behov och lustar. Oavsett vad som driver en blir ju resultatet för den som tar emot välgörenheten detsamma.
Jag har en släkting som är typen som vill att det ska uppmärksammas (gärna av media), vilket ju skaver en del i mig personligen, men som du säger så blir resultatet samma för de som tar emot egentligen. Vilket jag försöker påminna mig om innan jag blir för syrlig...
 
Bättre än ännu mer nyss iaf, tänker jag. :) själv ska jag få en ny dos på torsdag och tänker att det är sämsta möjliga förutsättningar för att kunna hålla sig frisk tiden efter, just den här tiden på året.
Ja det är verkligen inte den bästa timingen men jag håller tummarna för att du slipper bli sjuk över jul :heart
Jag var dessutom på konsert i lördags men det är en medveten risk. Vi måste få leva lite också även om vi har kasst immunförsvar!
 
Jag har en släkting som är typen som vill att det ska uppmärksammas (gärna av media), vilket ju skaver en del i mig personligen, men som du säger så blir resultatet samma för de som tar emot egentligen. Vilket jag försöker påminna mig om innan jag blir för syrlig...

Ja, om alternativet skulle vara att välgörenheten uteblir så är det ju bättre att även de som vill porträttera sig själva på ett visst sätt deltar. Men visst kan man ha åsikter om det som åskådare..
 
Tröt och febrig som baksmälla efter gårdagens aktiviteter.

Kollar SMHI och inser att jag efter att jag sovit klart för idag behöver köra ved imorgon.

Det ska bli 16-17 minus på onsdag. Där sprack också mina planer att ta med hunden på mitt sjukhusbesök. Han kan verkligen inte ligga i bilen nån timme om det är så kallt ute. Lilla minivovven.
 
Ja, om alternativet skulle vara att välgörenheten uteblir så är det ju bättre att även de som vill porträttera sig själva på ett visst sätt deltar. Men visst kan man ha åsikter om det som åskådare..

Tillägger att det visst nog gör skillnad om personerna ska ha med mottagarna att göra. Skänka pengar, insamlingar mm. kan de syssla med men ska man träffa utsatta människor kan det nog bli direkt skadligt om det dyker upp personer med stort ego. Exempelvis de som filmar sig själva när de söker kontakt med hemlösa och skänker mat, kläder eller pengar. Visa lite respekt, tack.
 
Stekt väldigt små pannkakor åt Björn till lunch. Det kan vara så att jag börjar må bättre så jag håller på att bli uttråkad i min sjukskrivning.
Måhända kan det också vara att Björn är Sveriges mest bortskämda hamster.
Ser framför mig hur du dukar upp ett litet bord med duk, en liten tallrik där de små pannkakorna ligger på hög. Björn sittandes på en liten stol med en liten servett i knät hållandes en liten pannkaka med sina små tassar. :love:



(😁)
 
Jag får så otäcka rysningar av hissolyckan i Sundbyberg. Jag vet inte hur många bygghissar jag åker i under en stressig arbetsvecka men Alimak har alltid känts så mycket tryggare och stabilare än andra modeller. Jag är inte höjdrädd men jag kan ärligt säga att jag inte är särskilt kaxig när jag ska åka 20 våningar upp i en skakig bygghiss med öppna väggar.

För inte så längesedan skedde en liknande olycka i Göteborg med en bygghiss som plötsligt rasade. Där hade dock alla på arbetsplatsen änglavakt. Trots att bygghissar mer eller mindre körs konstant på större projekt skedde olyckan när ingen befann i hissen och ingen var i närheten.
 
OBS! Tampas också med komplexa känslor kring någon form av savior komplex och blir både glad över att kunna ge och lite obekväm av att må så bra över det. Välgörenhet är verkligen inte okomplicerat. Minns ett samtal med en som arbetade på BUP på en konferens för många år sedan och han hade genom sitt arbetsliv med utsatta barn, på olika ställen, haft problem med personer som ”ville väl”, men på deras egna villkor. Förväntade sig stående ovationer för små insatser och hade fler egenintressen än intressen för vad barnen verkligen behövde. Jag tycker inte att det är helt okomplicerat. Men jag hoppas i varje fall att julklapparna gör några barn glada, även om det just nu verkligen känns som en liten droppe i havet.

Just därför gillar jag att bidra anonymt och via en organisation. Vad gäller saker/kläder/mat ger jag till RIA i Falun, efter att ha checkat av innan vad de behöver. Tacksamheten från föreståndaren är pinsam nog för mig, jag vill verkligen inte att det ska finnas någon som helst antydan till tacksamhetsskuld.

Med det sagt, givetvis känns det bra om jag kan hjälpa någon. Att inte medge det vore fånigt. Samtidigt så tycker jag att en ska kunna känna sig glad över det, så länge det som sagt inte blir en egen egotripp och euforijakt. Att skapa band oavsett hur dessa ser ut är det som gör oss till ett samhälle.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den...
2
Svar
20
· Visningar
959
Senast: Badger
·
  • Låst
Tjatter Jag sitter som vanligt och jobbar. Igår somnade jag på soffan och katten somnade på mig.
99 100 101
Svar
2 012
· Visningar
69 313
  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar vid datorn men ska strax ut i skogen. Kisse chillar, hon har sin egen säng i fältkontoret!
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
68 635
Skola & Jobb Jobbar som timvik idag men får knappt några timmar alls, så ekonomin är ju katastrof. Det har varit jättemycket strul från start med...
2
Svar
30
· Visningar
2 134

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp