Vad gör vi? Del CXL

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, det var väldigt skönt :)

Min bästis är som din sambo, däckar direkt i hög feber vid varje förkylning. Så tveksamt om det stämmer tycker jag 😆 Jag är tvärtom, får visserligen förhöjd temperatur men går aldrig över 37,5 och även om jag får halsont etc så är det sällan riktigt kraftigt. Däremot brukar det vara väldigt långdraget varje gång istället, så är nog egentligen bättre få feber och sen är det över på några dagar 😅
Verkar ju inte stämma alltid nej tydligen :laugh:. Trist!
 
Haha världens mest förvirrade växelsamtal?

Hen: "Hej, alltså jag vill ha en bok, det står X i titeln... Nånting nånting X nånting? Har ni den inne?"
Jag: ":confused:... Jag tror du vill prata med bibliotekarien?"
Hen: "Kan du inte se om den är inne?"
Jag: "Nej tyvärr. Jag kopplar dig till bibliotekarien!"
*kopplar men får som vanligt inget svar*
Jag: "Nej, tyvärr fick jag inget svar där. Jag kan tipsa om att maila ... "
Hen: "Men alltså, ni har inte boken? Titeln är nånting nånting X nånting! Jag vet inte hela titeln bara ett ord i titeln"
Jag: "Nej, jag är inte bibliotekarie så jag kan inte se sådant. Eftersom bibliotekarien inte svarar kan det vara så att hon gått för dagen"
Hen: "Men, när bibliotekarien går så är det stängt?"
Jag: "Ja, vi har bara en bibliotekarie"
Hen: "Ni har alltså inte boken? Jag behöver den i dag"
Jag: "Jag vet inte."
Hen: "Kan du gå upp och kolla, alltså den heter Nånting nånting X nånting! Leta efter alla böcker med X i titeln! Jag hänger kvar!"
Jag: "Nej, alltså det har jag ingen möjlighet att göra..."

Har en alldeles ny respekt för bibliotekarier, så himla oklart vad det var för bok ens. :rofl:
 
Ok vad märkligt. Varken polis eller ambulans? Eller det kanske de inte får säga?

Tänker isf kanske narkoman eller likn. Som sovit/tagit skydd i porten. Inte de första som kallar på hjälp kanske

Jag tänkte att de inte får säga något alls och förväntade mig ingen information, men de sa "vi har inte haft någon utryckning dit" sen vet jag inte om det även gäller ambulans eller om det enbart gäller polisen. Porten är låst och det finns inga spår i trapphuset, absolut inga alls märkte jag när jag tittade. Vilket sannolikt tyder på att personen inte kom in tänker jag, eftersom det skulle vara konstigt om den kraftiga blödningen helt plötsligt upphörde på tröskeln. Är ganska lite på porten i jämförelse med resten av gården så verkar inte som att personen har vistats där så hemskt länge heller.
 
Jag tänkte att de inte får säga något alls och förväntade mig ingen information, men de sa "vi har inte haft någon utryckning dit" sen vet jag inte om det även gäller ambulans eller om det enbart gäller polisen. Porten är låst och det finns inga spår i trapphuset, absolut inga alls märkte jag när jag tittade. Vilket sannolikt tyder på att personen inte kom in tänker jag, eftersom det skulle vara konstigt om den kraftiga blödningen helt plötsligt upphörde på tröskeln. Är ganska lite på porten i jämförelse med resten av gården så verkar inte som att personen har vistats där så hemskt länge heller.

Ok. Kan ju vara näsblod, ngn gamling som ramlat eller likn. Fast det är väl en del skummisar i området också tänker jag. Hoppas att det gick bra för vederbörande.
Brf:en borde kunna ringa ut ngn som städar upp/torkar av porten tänker jag.
 
Ok. Kan ju vara näsblod, ngn gamling som ramlat eller likn. Fast det är väl en del skummisar i området också tänker jag. Hoppas att det gick bra för vederbörande.
Brf:en borde kunna ringa ut ngn som städar upp/torkar av porten tänker jag.

En halvliter näsblod? :D Nej det är tyvärr lite av ett blodbad här ute, med pölar av koagulerat blod och hjulspår som dragit runt i det. Ingen vacker syn. Skulle gissa att det är styrelsen som börjat städa lite, såg en hink med såpavatten vid porten sist jag gick förbi. Så förhoppningsvis har de någon annan plan för gården också än att invänta regnet.
 
Senast ändrad:
Lite lagom lätt morgontrötter satt jag upp och började dagen med dressyr barbacka I det underbara höstvädret 😍. Värmde upp I alla gångarter och sen skrittarbetade vi så lär nog kännas vartefter 😄. Lagom när vi slutade kom en flisbil och satte igång och flisa inte särskilt långt från ridbanan men det oljudet skrämde inte pållan ett dugg; miljöträning check! 👍. Efter vaccinering och boxen var klar (pållan och hagkompisen stallades in igår och verkade uppskatta det :love:, lika skönt som det är att släppa ut dem dygnet runt om våren/sommaren lika mysigt är det när de stallas in under hösten :love:) och jag kom hem slängde jag ihop en lätt sen lunch och parkerade mig i badbaljan 😍 men nu är det dags att ta tag i resten av sysslorna ☺.
 
Haha världens mest förvirrade växelsamtal?

Hen: "Hej, alltså jag vill ha en bok, det står X i titeln... Nånting nånting X nånting? Har ni den inne?"
Jag: ":confused:... Jag tror du vill prata med bibliotekarien?"
Hen: "Kan du inte se om den är inne?"
Jag: "Nej tyvärr. Jag kopplar dig till bibliotekarien!"
*kopplar men får som vanligt inget svar*
Jag: "Nej, tyvärr fick jag inget svar där. Jag kan tipsa om att maila ... "
Hen: "Men alltså, ni har inte boken? Titeln är nånting nånting X nånting! Jag vet inte hela titeln bara ett ord i titeln"
Jag: "Nej, jag är inte bibliotekarie så jag kan inte se sådant. Eftersom bibliotekarien inte svarar kan det vara så att hon gått för dagen"
Hen: "Men, när bibliotekarien går så är det stängt?"
Jag: "Ja, vi har bara en bibliotekarie"
Hen: "Ni har alltså inte boken? Jag behöver den i dag"
Jag: "Jag vet inte."
Hen: "Kan du gå upp och kolla, alltså den heter Nånting nånting X nånting! Leta efter alla böcker med X i titeln! Jag hänger kvar!"
Jag: "Nej, alltså det har jag ingen möjlighet att göra..."

Har en alldeles ny respekt för bibliotekarier, så himla oklart vad det var för bok ens. :rofl:
Påminner starkt om ett minne jag fick upp på fb. :rofl::rofl::rofl:


"I förra veckan satt jag provvakt när min mobil ringde. Jag tryckte av samtalet men det ringde igen efter några minuter. Detta upprepades med några minuters mellanrum ytterligare ett antal gånger.
Direkt jag hade möjlighet ringde jag upp - livrädd att det hänt något allvarligt med någon närstående.
I andra änden svarar någon Elextrolux, och ett namn. Ja, hon hade sökt mig.
- ni har ju hyresgaranti för invandrare.
- "vi"? VIlka vi?
- Ja, du står som kontaktperson.
Efter ett antal frågor visar det sig att hon söker ett namn på en person som Elektrolux i X-stad vill ha betalt av, och bara har adress plus ett mobilnummer som inte svarar.
Hon hade gjort kopplingen att kommunen nog har hyresgaranti för invandrare, alltså måste "kommunen" veta vem som bor på aktuell adress på postorten.
Sedan hade hon sökt på invandrare på kommunens hemsida och hittat min nämnd. Där hade hon hittat ett gäng namn och jag var den enda som hade samma postadress .
Det verkade vara henne främmande att jag som c-märkt fritidspolitiker i bildningsstyrelsen i en S-styrd kommun inte kunde ge henne namnet på deras kund. Jag stod ju med på hemsidan.
Vad lär folk sig i skolan nuförtiden???"
 
Haha världens mest förvirrade växelsamtal?

Hen: "Hej, alltså jag vill ha en bok, det står X i titeln... Nånting nånting X nånting? Har ni den inne?"
Jag: ":confused:... Jag tror du vill prata med bibliotekarien?"
Hen: "Kan du inte se om den är inne?"
Jag: "Nej tyvärr. Jag kopplar dig till bibliotekarien!"
*kopplar men får som vanligt inget svar*
Jag: "Nej, tyvärr fick jag inget svar där. Jag kan tipsa om att maila ... "
Hen: "Men alltså, ni har inte boken? Titeln är nånting nånting X nånting! Jag vet inte hela titeln bara ett ord i titeln"
Jag: "Nej, jag är inte bibliotekarie så jag kan inte se sådant. Eftersom bibliotekarien inte svarar kan det vara så att hon gått för dagen"
Hen: "Men, när bibliotekarien går så är det stängt?"
Jag: "Ja, vi har bara en bibliotekarie"
Hen: "Ni har alltså inte boken? Jag behöver den i dag"
Jag: "Jag vet inte."
Hen: "Kan du gå upp och kolla, alltså den heter Nånting nånting X nånting! Leta efter alla böcker med X i titeln! Jag hänger kvar!"
Jag: "Nej, alltså det har jag ingen möjlighet att göra..."

Har en alldeles ny respekt för bibliotekarier, så himla oklart vad det var för bok ens. :rofl:

Men fy, låter som en del samtal som jag får på jobbet. "Du måste prata med kollega X" och sen sjuttio vändor om "Men kan jag göra så?" eller "Kan du lösa det?". Nej din mupp du har kommit till fel person hör du dåligt.
 
Ni som kan grytor. Jag gjorde en kalops för någon månad sedan och på receptet stod det att den skulle stå och puttra med lock 1,5 - 2 h. Jag tyckte att det lät lite och tänkte att den får puttra åtminstone 2,5. Efter 3,5 h var vi hungriga så vi behövde äta men köttet var fortfarande ganska hårt. Nu i receptet på bouefen så stod det samma sak, 1,5 - 2 h. Har visserligen inte smakat den ännu men räknar med bra många timmar innan det blir mört. Gör jag fel eller är recepten ute och cyklar? Sist hade jag köpt färdiga grytbitar men idag har jag högrev.
 
Ni som kan grytor. Jag gjorde en kalops för någon månad sedan och på receptet stod det att den skulle stå och puttra med lock 1,5 - 2 h. Jag tyckte att det lät lite och tänkte att den får puttra åtminstone 2,5. Efter 3,5 h var vi hungriga så vi behövde äta men köttet var fortfarande ganska hårt. Nu i receptet på bouefen så stod det samma sak, 1,5 - 2 h. Har visserligen inte smakat den ännu men räknar med bra många timmar innan det blir mört. Gör jag fel eller är recepten ute och cyklar? Sist hade jag köpt färdiga grytbitar men idag har jag högrev.
Högrev är bäst till grytor eftersom det har lite insprängt fett och blir saftigare av kokning. Ordet grytbitar säger ju inte vad det är från för del på djuret, du kan ha fått rulle och den kan du koka i dagar utan att den faller samman ;)
Men generellt så blir en gryta bättre ju längre du kokar den, 2 timmar är ju ingenting - säg minst över natten eller om du har bråttom, minst 6 timmar :up:
 
Fasiken också, väntar på ett viktigt paket som inte kom idag. Grubblar på hur jag ska få tag på en ynka skruv när alla byggvaruaffärer ligger utanför stan. CL tror jag knappast har eftersom den är lite speciell. Att ta mig med lokaltrafik känns lite onödigt. Kundtjänst har inte svarat ännu, fattar att de idiotförklarat mig vilket är helt rimligt.

Hmm, jag måste en vända till IKEA och Plantagen så då kanske man kan hitta ett byggvaruhus i närheten och hoppas på det bästa.
 
Ni som kan grytor. Jag gjorde en kalops för någon månad sedan och på receptet stod det att den skulle stå och puttra med lock 1,5 - 2 h. Jag tyckte att det lät lite och tänkte att den får puttra åtminstone 2,5. Efter 3,5 h var vi hungriga så vi behövde äta men köttet var fortfarande ganska hårt. Nu i receptet på bouefen så stod det samma sak, 1,5 - 2 h. Har visserligen inte smakat den ännu men räknar med bra många timmar innan det blir mört. Gör jag fel eller är recepten ute och cyklar? Sist hade jag köpt färdiga grytbitar men idag har jag högrev.
Om köttbitarna är skurna lite kors och tvärs som jag tycker såna där färdiga grytbitar ser ut att vara, så är det väldigt svårt att koka mört, men för korrekt skuret kött så ytsteker jag och sen kokar jag det tills det är mört.
Principen är att ju "sämre" köttdetalj, desto längre koktid. Dvs högrev behöver koka länge, som allt annat framdelskött.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Jag har städat halva dagen och var sedan till särbon på jobbet med lite hembakat till honom och hans kollegor. Kisse igår på TV-soffan:
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
61 130
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Tjatter Jag sitter som vanligt och jobbar. Igår somnade jag på soffan och katten somnade på mig.
99 100 101
Svar
2 012
· Visningar
69 321
Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
87
Tjatter Jag ligger ofta på soffan och lyssnar på musikvideos på youtube i datorn. Ibland pausar uppspelningen, eller så är det för mycket reklam...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 305
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp