Vad gör vi? Kids edition del 5

Bukefalos 30 år!

Idag trotsade vi regnvädret och åkte och badade ändå. Juni var jättevarm men lagom när sommarlovet började blev vädret sämre, temperaturer runt 20 grader är helt ok för mig men lite mindre regn hade varit trevligt. Idag sa vi att man blir ju iaf blött i vattnet så det spelar ingen roll att det regnar. Fördel vi var helt ensamma och kunde paddla med SUP fast man egentligen får det vid den stranden.

Men på vägen var vi med om ngt obehagligt. Blev omkörd av en nödläkare I full fart. En bit längre fram såg vi varför, en olycka med en motorcykel. Vi fick köra förbi först men behövde sen vända och köra tillbaka till en annan parkering för den vi tänkte köra till var full. När vi körde tillbaka fick vi inte längre köra förbi olyckan och vi var första bilen som fick vänta så vi såg räddningsarbetet på nära håll.

Sen vi har kom hem har dom två minsta barnen lekt trafikolycka med Playmobil med insats från ambulans och polis. Tom en bussen som fick vänta vid den riktiga olyckan var med i leken. Intressant att se hur dom bearbetade det dom sett.

Som barn var vi i Kolmården varje sommar, då var det bara en djurpark. Att det är mer än en djurpark nu vet jag men jag läser nästan inget om att någon varit på Kolmården för att titta på djur. Är djurparken bara en liten, liten del nu för tiden?
För vår familj är de 50/50 skulle jag säga.
Våran 9 åring och snart treåring älskar alla djur och man får tjata för att komma vidare när man går runt annars blir de kvar. Vår 6 åring med mycket fart har svårt att få ro till djuren när man hela tiden ser och hör karuseller.

De finns ju dessutom massa lekparker osv. De tycker dock vår familj är helt onödigt både där och på Astrid Lindgrens värld. Vi hinner knappt det vi vill endå 😁

Ja typ så här :eek:
Han ville inte åka igen 😅 men tror det var kul också.
Syrran åkte den för ett par år sen när vi var där. Hon åker oftast allt men den vill hon inte åka mer. För två år sen var jag och barnen där mer två andra mammor som ingen av oss ville åka så de enda av barnet som fick åka utan vuxna grinade typ en timme efter 😆 jag kommer aldrig våga åka 🤣

Idag trotsade vi regnvädret och åkte och badade ändå. Juni var jättevarm men lagom när sommarlovet började blev vädret sämre, temperaturer runt 20 grader är helt ok för mig men lite mindre regn hade varit trevligt. Idag sa vi att man blir ju iaf blött i vattnet så det spelar ingen roll att det regnar. Fördel vi var helt ensamma och kunde paddla med SUP fast man egentligen får det vid den stranden.

Men på vägen var vi med om ngt obehagligt. Blev omkörd av en nödläkare I full fart. En bit längre fram såg vi varför, en olycka med en motorcykel. Vi fick köra förbi först men behövde sen vända och köra tillbaka till en annan parkering för den vi tänkte köra till var full. När vi körde tillbaka fick vi inte längre köra förbi olyckan och vi var första bilen som fick vänta så vi såg räddningsarbetet på nära håll.

Sen vi har kom hem har dom två minsta barnen lekt trafikolycka med Playmobil med insats från ambulans och polis. Tom en bussen som fick vänta vid den riktiga olyckan var med i leken. Intressant att se hur dom bearbetade det dom sett.
Vi bor 1 timme ifrån. Vi hade årskort fram till vintern 2019 vi köpte det under hösten när de säljer nästa års kort för halva priset. Det innebär 2 inträden sedan är det betalt. Det är fortfarande mycket djurpark. Vi bor så nära att vi skulle kunna åka dit bara för att äta mat typ eller ägna en stund åt att åka karuseller.

Blev utskälld av vår 6-åring idag för att hans kompis som är ett år äldre får vara ute och cykla själv i området. Jag personligen tycker inte det är okej och anser att det är många år kvar till det kommer hända.
Här springer ungarna rätt fritt :o redan förra sommaren var den en 4-åring som fick cykla runt själv i området :o
Min 4-åring får vara på innergården själv, men är de större barnen ute vill jag oxå vara ute för att ha koll på leken….
Bor i förort till Sthlm.

IMG_1554.webp

Tvättat häst för Robux här 😜

Blev utskälld av vår 6-åring idag för att hans kompis som är ett år äldre får vara ute och cykla själv i området. Jag personligen tycker inte det är okej och anser att det är många år kvar till det kommer hända.
Det beror ju kanske lite på vilket område man bor i, vår son, numera 8, har cyklat till kompisar i området sedan han var 6 år.

Jag cyklar med mina barn varje dag till skolan, genom ett villaområde. Möter många barn som cyklar själva till skolan och herregud säger jag bara. Det är ett under att det inte sker olyckor mest varje dag.

Ett barn i lågstadieåldern har alldeles uppenbarligen inte trafikvett nog att hantera en sån situation. Spelar ingen roll att de gör rätt när föräldrar är med och vet hur man hör i teorin. Sen är några kompisar med och något lockar och konsekvenstänket och vidvinkeln är inte med för fem öre.

Sen visst om det handlar om en helt trafikseparerad miljö så är det kanske en lite annan sak.

Jag cyklar med mina barn varje dag till skolan, genom ett villaområde. Möter många barn som cyklar själva till skolan och herregud säger jag bara. Det är ett under att det inte sker olyckor mest varje dag.

Ett barn i lågstadieåldern har alldeles uppenbarligen inte trafikvett nog att hantera en sån situation. Spelar ingen roll att de gör rätt när föräldrar är med och vet hur man hör i teorin. Sen är några kompisar med och något lockar och konsekvenstänket och vidvinkeln är inte med för fem öre.

Sen visst om det handlar om en helt trafikseparerad miljö så är det kanske en lite annan sak.
När jag gick i låg /mellanstadiet var man tvungen att gå i 3 an för att få cykla själv. Men iofs skolan låg så alla var tvungna att cykla på bilvägen.

Hemma från Gröna Lund. Dryper av svett, socker och självförakt. Nej, skämt åsido, men visst är det en prövning att göra den här typen av utflykter. Det märks tydligt tycker jag, jag har nog aldrig sett så många sammanbrott från barn och frustrerade föräldrar som på Gröna Lund eller Skansen. Skulle gissa att ni som hängt på Kolmården den här sommaren sett detsamma. Inga konstigheter, långa dagar och höga förväntningar kan verkligen vara prövande för både stora och små.

Själv klarade vi oss ganska fint även om barnen givetvis var uppe i varv. Vi stannade betydligt längre än planerat och åkte inte hemåt fören barnen egentligen skulle varit i säng. Himlen var rosa och stan i rörelse. Vi kom på den briljanta idén att promenera hemåt genom stan och stanna till för ett glas vin när barnen somnat i vagnen. Varför har vi aldrig gjort det tidigare? Så himla härligt! Tror ni de somnade? 😅 Vid Slussen gav vi upp med skavsår och svettlökar och fick inse att tid tillsammans får komma.. sen nån gång. Det var dock svårt att ens vara frustrerad, barnen var redigt övertrötta och kunde inte låta bli att fnissa ihjäl sig åt varandra. Vilka är vi att avbryta syskonkärleken.

Håller på att arbeta upp ångest inför nästa vecka då jag ska vara själv måndag-fredag med killarna. Sonen ska börja på föris igen och dessutom kombinera det med barnvakt nattetid eftersom jag jobbar två nätter. Men, det ska väl passera så att säga. Det är bara jobbigt inför. När jag är mitt i det kommer tiden bara att gå. Störigt att det alltid ska finnas något att oroa sig för. Hade varit gött att bara kunna släppa saker och låta det gå som det går.

PUH 😅 Heldag på Astrid Lindgrens värld, första gången för oss men förmodligen inte sista. När vi klev ur bilen på parkeringen ösregnade det, men efter bara en timme i parken började det klarna upp och resten av dagen var det superhärligt väder med 23-25 grader och en skön bris.

Vi såg alla tre Pippi-föreställningar och lekte i alla miljöer utom Bröderna Lejonhjärta. Barnen hade superkul och hade ICKE tid att äta något vettigare än glass och en halv varmkorv… Sprang runt som kalvar på grönbete och vi sprang efter. 3,5-åringen var helt galen, han stack iväg som ett spjut kors och tvärs och jag är fascinerad över att vi bara tappade bort honom en gång 🙈 Hans blick var hyperfokuserad och om man försökte stoppa honom sa han argt ”släpp mig!!” De enda gånger han var stilla var teaterföreställningarna så det var en skön paus :D

PUH 😅 Heldag på Astrid Lindgrens värld, första gången för oss men förmodligen inte sista. När vi klev ur bilen på parkeringen ösregnade det, men efter bara en timme i parken började det klarna upp och resten av dagen var det superhärligt väder med 23-25 grader och en skön bris.

Vi såg alla tre Pippi-föreställningar och lekte i alla miljöer utom Bröderna Lejonhjärta. Barnen hade superkul och hade ICKE tid att äta något vettigare än glass och en halv varmkorv… Sprang runt som kalvar på grönbete och vi sprang efter. 3,5-åringen var helt galen, han stack iväg som ett spjut kors och tvärs och jag är fascinerad över att vi bara tappade bort honom en gång 🙈 Hans blick var hyperfokuserad och om man försökte stoppa honom sa han argt ”släpp mig!!” De enda gånger han var stilla var teaterföreställningarna så det var en skön paus :D
Min lilla försvann från morbror på ALV förra året, efter att vi sett Emil i Lönneberga. Han hittade henne i lilla Idas säng där hon lagt sig för att sova, mitt bland typ 30 andra barn och vuxna 😁

Liknande trådar

• Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)
  • Särintressen hos barn
  • Vad gör vi? CCXXX
  • Ryggsäck till första klass

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur