Vad tror ni om denna korsning??

Sv: Vad tror ni om denna korsning??

Okej, såg nu att du hade hittat första meningen därifrån.
Själv skulle jag inte vilja uttrycka det så..En aktiv hund anser jag behöver mycket mer stimulans och aktivering än en beardis.

Resten av det du nämnde står inte med i rasstandarden...det du nämner är avvikelser som inte ens är godkända.

Synd att någon ska få ett sånt svar på frågan om hur rasen är... :(
 
Sv: Vad tror ni om denna korsning??

Jag vet att det förekommer skotträdda beardisar.
Däremot tror jag att med rätt träning så kan man undvika sånt...min beardis är inte skotträdd alls, men han är å andra sidan tränad sen han var riktigt liten för att inte bli rädd. Bara som garanti.

Jag känner också till att de kan bli nervösa..då av felbehandling. Behandlar du en beardis som ex en rotweiler eller en annan tuffare brukshund så får du en nervös beardis.
En sån fast hand behöver inte en beardis.
 
Sv: Vad tror ni om denna korsning??

Dåliga nerver och skotträdsla fixar man till genom avel. Träning kommer man inte så långt med. Det är ändå dåliga hundar i grund och botten. En bra hund blir inte skotträdd bara för att man undlåter att träna den på skott.
 
Sv: Vad tror ni om denna korsning??

Jadzia skrev:
Dåliga nerver och skotträdsla fixar man till genom avel. Träning kommer man inte så långt med. Det är ändå dåliga hundar i grund och botten. En bra hund blir inte skotträdd bara för att man undlåter att träna den på skott.

Visst har det mycket med avel att göra...men vet iaf att det är så med beardisar att träning hjälper.

Vet även att det hjälper på andra raser också.

Ta ex. en häst som är rädd för vatten...det går oftast att träna bort. Börja tidigt, tålamod och mycket beröm.
 
Sv: Vad tror ni om denna korsning??

Visst kan det hjälpa, men det är irrelevant när man pratar om avel och raser i stort. Man ska inte behöva träna för att få en skottfast hund. De ska vara det från början och så får man se till att man inte förstör det.
 
Sv: Vad tror ni om denna korsning??

whalan skrev:
Resten av det du nämnde står inte med i rasstandarden...det du nämner är avvikelser som inte ens är godkända.


Avvikelser från rasstandarden är sällan godkända :smirk:
 
Sv: Vad tror ni om denna korsning??

kan väl bli en trevlig hund av det där.
har haft bekant som hade en hund som hade samojed/collie och berner sennen/border collie till föräldrar. blev ungerfär en liten berner sennen med knorr på svansen, urgo hund!
har även träffat berner sennen/bordercollie-tiken, goare hund får man nog leta efter, tyvärr är de alla döda nu, men de blev sina modiga 11 år.
berner sennen är ju en trevlig hund, men aningens stor.
 
Sv: Vad tror ni om denna korsning??

I tråden står det att det var INTE en lyckad blanding, så mitt "urk" var helt korrekt :cool:
 
Sv: Vad tror ni om denna korsning??

BESKRIVNING BEARDED COLLIE

Livsglädje i stora mått, arbetsvilja och snabb uppfattningsförmåga är signum för bearded collien. Inramade av yvigt hår blickar de stora ögonen milt och tillgivet, men vid minsta antydan till aktivitet, tänds en glimt av alert förväntansfullhet. Bearded collien ärsin ägare trogen, är uppmärksam på känslo-och stämningsförändringar och håller hela tiden kontakt för att, så snart den fått ägarens önskningar klart för sig, utföra sin uppgift. Till viss del präglas rasen av den typiska vallhundens rastlösa energi som
behöver få ett meningsfullt utlopp för att inte förvandlas till en destruktiv kraft. Rasen är med andra ord aktiv, rörlig och, som
andra raser avlade för liknande arbetsuppgifter, mycket lättlärd. Som bearded collie-ägare ska man dock ha klart för sig att den så tilltalande snabba inlärnings-förmågan omfattar både önskvärda och mindre eftertraktade beteenden. Det är viktigt att ägaren förmedlar raka budskap till sin hund, att signalerna inte är tvetydiga och kryptiska eftersom det gör beardisen, som garanterat anstränger sig till det yttersta för att vara till lags, förvirrad. VET MAN DESSUTOM MED SIG ATT DEN EGNA STUBINEN KORT, TÅLAMODET OFTA TRYTER OCH BÅDE IRRITERAT HÖJD RÖST OCH HANDGRIPLIGHETER INTE ÄR FRÄMMANDE FÖRETEELSER ÄR ODDSEN FÖR ATT BLI EN GOD
BEARDED COLLIE- ÄGARE DÅLIGA.
Rasen är mjuk och lyhörd, behandlas den illa i avsikten att hålla den i ständig tukt och förmaning förlorar den livslusten. Lika tokigt kan det gå om ägaren är alltför blödig och överbeskyddar sin hund. Återigen är det beardins uppfattningsförmåga som medför att dalt från ägarhåll blir ödesdigert. Anser man själv att omvärlden är farlig för beardisvalpen resulterar det garanterat i en vuxen hund som delar sin ägares övertygelse. Ofta ser man som utomstående klart och tydligt hur den olyckliga symbiosen mellan ägare och hund har utvecklats och förstärkts, men det innebär inte att mönstret är lätt att bryta. Vidare är det som tidigare nämnts, viktigt att förvalta den energi som beardisen besitter. Av praktiska skäl är det svårt att förse den med dess ursprungliga arbetsuppgift, att valla får och boskap, men det är å andra sidan ganska lätt att hitta lämpliga ersättningshobbies. Lydnad, agility och ett par av bruksgrenarna passar rasen fint och den har utmärkt sig på alla områden. Flera har blivit lydnadschampion, agility-SM brukar alltid ha rasen representerad och till och med Svenska Mästerskapen i bruksprov har sett åtminstone en bearded collie. Av bruksgrenarna är det spår och sök som rasen visat störst talang för. Även om man inte behöver ha så högt ställda mål är träningen nyttig och tillfredsställande för hunden.
Beardin trivs med att få utlopp för sina resurser av kraft och energi och inte minst, sitt mentala aktiveringsbehov. Övningar
där hunden får "jobba med hjärnan", som kräver koncentration, är utmärkta för en bearded collie och tröttar mer än fysisk
motion.
Precis som vid av alla andra vallhundsraser är det viktigt att arbetet sker på ett lugnt och metodiskt sätt. Hamnar beardisen
ständigt i frustrerade situationer kan den ha en tendens att stressa upp sig. Förmår man inte bryta det kan man i värsta fall till slut ha en hund som andligen befinner sig precis under takhöjd och är närmast omöjlig att ha att göra med därför att den i stort sett oavbrutet flamsar runt och gör tusen saker på en gång(och ingen av dem ordentligt!), Det finns alltså aspekter som talar emot bearded collie(återigen: precis som mot många andra hundar av utpräglade arbetsraser) som förstagångshund. Risken är att premiär-vovven blir en mer eller mindre ofrivillig försökskanin för olika uppfostringsmetoder och pedagogiska modeller och det finns hundraser som är mer tåliga mot misstag. Å andra sidan är bearded collien mjuk, lättfostrad och villig att vara till lags, (om än inte sämre än att den förstår att utnyttja de situationer som bjuds).
Den roar sig inte med att försöka klättra i flockhierarkin genom att utmana sin familj, aggressivitet gentemot människor står den främmande. Samspelet mellan människa och bearded collie skulle kunna konkluderas på följande sätt: Be bearden på rätt sätt,
och den gör allt för dig!
Bearded colliens renässans får i första hand sägas vara som sällskapshund. Även om ett fåtal vallar aktivt idag, har den i det
sammanhanget slagits ut av bl a border collie. Beardin beskrivs som en hund som i första hand vallade med skall. Det ljudliga
arbetssättet är förmodligen en av anledningarna att bearded collien, om den inte får lära sig bättre, ibland har svårt att hålla mun.
De flesta bearded collie har vallanlagen kvar, om än i olika hög utsträckning. Å andra sidan är det lantligt förflutna säkert orsaken
till att bearded collien ofta trivs bra tillsammans med andra djur. Oavsett om det rör sig om katter, hästar, getter eller kaniner
lever hunden i samklang med övriga husdjur. Bearded collien utgör också en god kamrat på ridturen: den orkar hur långt som
helst (förutsatt att den har hygglig kondition) och jaktdriften är hos de flesta begränsad. Det är nästan aldrig förenat med någon
risk att ha sin beardis lös i t ex skogen. Med sin naturliga läraktighet är inkallningen inget problem och de är sällan utpräglade
rymmare som roar sig med att ströva runt i grannskapet. Rasen behöver få röra sig fritt varje dag, men den har inget behov av
långrandig nötning av motionen. Det är ovanligt att en bearded collie utvecklar aggresivitet mot andra hundar. Hanhundar och tikar trivs i regel lika bra till-
sammans. En beardis risk i mötet med andra hundar är snarast att han/hon blir för trevlig och främlingen kan ryta i av pur irrit-
ation över vad som uppfattas som överdriven inställsamhet. Detsamma kan gälla när beardisen, som till sin natur är lyckligt öppen
och tillgänglig, möter nya människor. För att försäkra den nya bekantskapen om hur glad beardisen är att råkas har den en
benägenhet att hoppa, vilket kan få oavsiktliga följder.

Tagit detta från rasspecialen i hundsport.

Hälsn Carina beardisälskaren
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad tror ni om denna korsning??

Ja, det där låter ju som en ideal-bild av hur rasen ska vara, inte hur den är.
 
Sv: Vad tror ni om denna korsning??

Tyvärr har den oftast hamnat i fel händer precis som border collien gjorde efter Turbos framfart, collie efter Lassie filmer och dalmatinern efter de 101 valparna.
 
Sv: Vad tror ni om denna korsning??

Gnist skrev:
Avvikelser från rasstandarden är sällan godkända :smirk:

Jo tack..det vet jag också, men varför beskriva en ras med en massa icke godkända saker?? :confused:
Särskilt när det inte ens står att det är vanliga fel...
 
Sv: Vad tror ni om denna korsning??

Om det varit Border Collie i stället för Bearded Collie, så skulle jag ha skrivit:

*Border Collie - HD-problem, CEA, CRD och Colombom förekommer, lättstressad, livlig, signalkänslig hund som tjuvvvallar allt vid inkorrekt stimulans.

Betänk då att jag äger i dagsläget 2 Border Collies och skulle jag beskriva dessa 2 individer så skulle det bli:

*Tiken - 2 årig hund, som älskar att gosa. Livlig, snäll, läbbigt lättlärd och otroligt social. Älskar att ligga i knä på folk och bara mysa. Lydig, Extremt signalkänslig och lyhörd. Sticker aldrig och håller sig runt omkring. Lätt att jobba med och tjuvvallar aldrig

*Hanen - 4 årig hane, som är lugnet personifierad. Otroligt social och genomsnäll, mer försynt ur gosesynpunkt än tiken. Är alltid lös och går aldrig någonstans utan husse. Lyhörd, hårt arbetande allroundhund. Klockren på eftersök, tjuvvallar aldrig.

Dock så inbillar jag mig INTE att alla Border Collies är som dessa 2 individer, då jag mött MÅNGA som inte är fungerande ö.h.t. Oftast bor de hundarna hos fel sorters ägare...

Men även bland de ägare som vallar med sina hundar finns en hel del hundar som inte alls är i närheten av hur mina hundar är i sätt och mentalitet.
Tillägger att jag naturligtvis känner många BC:s som är precis som mina, d.v.s. väldigt trevliga fungerande hundar, både i vallningen och som familjehundar.

Poängen är att i en 5-vägskorsning (oavsett inblandade raser) så lyser sällan alla positiva sidor från alla raser fram . Oftast när raserna är så olika varandra mentalt så får man en hund som är otroligt splittrad i psyket!
Och det var det fenomenet jag utgick från när jag beskrev nackdelarna med den korsningen.

Lustigt nog, så har inte de som äger de andra raserna skrikit i högan sky över min "nackdelsbeskrivning" av deras ras i en blandras.....

Jag har inte på något vis påstått att alla Beardisar är sjuka, galna, psykiskt dåliga hundar. Det är en medveten missuppfattning från din sida.
 
Sv: Vad tror ni om denna korsning??

Min kompis hade en bearded collie för ett par år sedan. Han var lite smånervös för det mesta, och fruktansvärt skott/smällrädd.

Jag minns en gång, det var nån av oss som smällde en tuggummibubbla, hunden blev så rädd så han stack ut, hoppade över staketet och var borta flera timmar!
Och då smällde det inte speciellt högt.
 
Sv: Vad tror ni om denna korsning??

Jag tycker bara att det är fel att beskriva en ras (oavsett ras, men det är beardisarna jag kan mest om därför reagerade jag mest på det) med alla dess nackdelar, och dessutom en massa saker som inte brukar förekomma.
Jag tror exempel inte att det är många uppfödare som hört talas om att de har AD problem och hudproblem.

Jag vet att korsningar med mycket raser kan bli helt "bäng i huvudet", och det finns även individer som blir jättetrevliga.
Men du beskrev ju varje ras för sig med alla nackdelar, precis som de raserna som renrasiga har en väldig massa fel....Efter en sån förklaring skulle jag inte ens tänka på att köpa någon av dessa raser som renrasiga heller. Vem vill ha en hund som har typ problem med allt och är hypernervös?? Nu vet jag att sanningen inte är så...men alla gör inte det.

Hmm..vilken ras ska man egentligen köpa? I dina ögon verkar det vara miljontals fel på alla.

Tycker bara inte man ska måla upp en negativ bild, som dessutom inte är sann, om hundraser när folk frågar om råd.
 
Sv: Vad tror ni om denna korsning??

Det gör jag inte i normala fall, men blandrasavel är undantaget där jag kan gå in enbart på nackdelarna med de raser som använts, för att poängtera att avelsreultatet löper stor risk att bli "skräp" i huvudet.
Jag är mot all blandrasavel och finner ingen som helst anledning att i en sådan här tråd beskriva hundraserna i positiva ordalag, lyfta fram alla fördelarna med de individuella raserna i fråga och på så vis ge sken av att en sådan gatukorsning kommer att bli/ är en mentalt stabil och frisk hund, när jag vet att det inte är sant!

Om du medvetet vill missförstå mina inlägg i den här tråden, så fortsätt gärna med det, men jag tänker inte fortsätta att förklara varför jag utformade mina inlägg som jag gjorde. Det har jag redan förklarat tillräckligt många gånger redan....

Dessutom anser jag inte att en 5-vägskorsning är en ras..
Inte heller bad ts om råd. Hon bad om åsikter angående en korsning och vad du än tycker och tänker, så var min åsikt om den aktuella blandningen korrekt!
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tror ni om denna korsning??

Tycker inte att man ska hålla på och blanda raser sådär.
Kan vara jättetrevliga föräldrar båda två, men ju fler raser som korsas, desto större riskt för dåligt lynne, sjukdommar med mera.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 781
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Tänkte vara lite kreativ med trådnamnet för det lät lite mer spännande än alla rasvalsnamn som är tagna :D Som flera vet är jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 341
Senast: Preussen
·
Hundavel & Ras Hejsan, Behöver lite hjälp men tips på raser. Jag har börjat se mig om efter min nästa hund som jag ska inskaffa mig om något/några...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 425
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 231
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp