Vårens bokbingo 2023

Två nya kryss för mig.

"Read on location" med Jidhoffs jul och nyår av Denise Rudberg. Kort bok som bara var mysig, men man måste ha läst hela serien och känna till karaktärerna för att hänga med.
Jag var på möte i Stockholm igår och läste denna på flygplatsen.

"Bok som du fått rekommenderad" med Eldslandet av Pascal Engman. Inte så bra som utlovat, jag tyckte den var en lite råare dussindeckare, men helt ok. Kanske läser fortsättningen, kanske inte.

Screenshot_20230305_171138_Chrome.jpg
 
Två kryss till klara nu :)

För krysset med en bok där fåglar förekommer - Vargblod av Sara Dalengren. Tredje boken i samma paranormal romance/urban fantasy serie som jag nämnt tidigare. Denna tycker jag nog var bäst hittills.

För krysset med en bok med hare, kyckling eller tupp - Hönsraser av Annette Grandin. Det fanns en del tuppar och kycklingar i den boken, konstigt nog ;) Jag borde skaffa några nya hönor detta året för att föryngra min flock, så jag plockade upp denna på biblioteket för att kolla igenom. Jag tycker dock att den hade lite väl mycket fokus på olika hönsfärger (flera sidor som bara var typ en ordbok av vilka olika färger som finns och hur alla fjädrar i respektive färg ser ut, utan några bilder) och den tog bara med de "godkända" raserna i världen - dvs de svenska lantraserna som hedemora, kindahöns och blommehöns togs inte upp över huvud taget.
 
Nästa kryss för författare som vunnit pris.
Denise Mina: Conviction. Andra boken i serien om Anna och Fin, två journalister/poddare som blir inblandade i skumma sammanhang. Den här gången handlade det om smuggling av konst och religiösa reliker.
En av hennes sämsta tyvärr.
Jag gillade hennes första serie (Garnethill). Hon har ett skarpt öga för klass och kön. Men hon kan bli lite väl rörig, och i den här boken var intrigen mer än lovligt osannolik☹️
9A1EDD4D-5F00-489A-9B77-EB7934939C67.jpeg
 
Två nya kryss , mitt tredje kryss i detta bingot blir en bok med max tre ord i titeln. Kvinnan med stjärnan av Pam Jenoff. En bok som verkligen var bra och var en väldigt spännande och hemsk historia. Jag läste ut den på en dag under semestern kunde inte lägga den ifrån mig. Historien är fiktiv men har sin grund i verkliga historier från andra världskriget. Denna utspelar sig i Polen under andra världskriget. När Krakóws getto töms av nazister så tar 18-åriga Saudie Gaults familj sin tillflykt i tunnlarna under staden. En dag när Saudie står och kikar upp genom ett brunnsgallret på gatan och drömmer om att kunna gå där fritt igen så tittar en kvinna Ella Stepanek ner på henne. Det mötet utvecklas till en vänskap som sätts på hårda prövningar i takt med att kriget utvecklas. Man får i boken följa familjens leverne och öde i avloppstunnlarna under Krakow och att veta att det är inspirerat av sanna historier av folk som levt i avloppstunnlarna i en annan polsk stad gjord den verkligen drabbande på något sätt. Väldigt bra driv i berättelsen i boken igenom rekommenderar den om du gillar historiska romaner.

Mitt fjärde kryss blir en bok där en syskonrelation är viktig. Den lilla bokhandeln i hamnen av Jenny Colgan. Också en väldigt bra bok som är humoristisk och utspelar sig i nutid. Zoe är ensamstående mamma och vill fly Londons hektiska storstadsliv med sin son Hari. Hon får ett jobb som barnskötare åt tre barn i Skottland där hon kan ta med sig Hari. Dessutom behöver Nina som driver en bokbuss och är gravid hjälp med denna vilket hon ser som en bonus. Men livet blir kanske inte alltid riktigt som man tänkt sig.... Läs den väldigt härlig feelgood där jag skrattade flera gånger och har ändå bra balans av allvar i sig också. Kan varmt rekommendera den och jag kommer definitivt läsa mer av Jenny Colgan.
 
Läst Anna Jansson Dansa min docka men hittade inget att kryssa den på.
Will, well...

Påminner mig själv att det är ju bra om jag försöker läsa något som jag kan kryssa och inte bara tar en bok ur att läsa högen.
 
Jo, hoppades på nåt åt det hållet men hade inte den turen...
Var en bra bok dock, klurade ut motivet till morden men inte vem som var skyldig förrän jag fick det i skrift.

Har ett 30-tal böcker i min "att läsa hög" så tänkte att jag skulle slå två flugor i en smäll och slippa köpa/ låna nytt utan istället läsa från den högen. Det är mest deckare dock så jag behöver nog hitta några andra böcker tex med en uppdykande tupp om det ska bli fler kryss.😄
 
Jag kryssar där en trädgård förekommer med Sommar i Fågelkärr av Ann-Charlotte Persson.

Jag tyckte om den. Den är nummer två och jag har läst förra också.
Stör mig lite på handlingen dock, men jaja.
 

Bifogade filer

  • 20230406_081433.jpg
    20230406_081433.jpg
    169,3 KB · Visningar: 2
En bok jag blivit rekommenderad - Fool Moon av Jim Butcher. Urban fantasy där majoriteten av människor inte vet om att det finns magi och magiska varelser. Harry Dresden arbetar som professionell trollkarl tillsammans med bland annat polisen, och i den här boken har det varit ett gäng brutala mord vid fullmåne, och tecknen pekar på en kanske inte helt naturlig varg. Okej, men inte någon favorit och jag kommer inte nödvändigtvis läsa resten i serien (det här är andra boken av ca 17 böcker)
 
Maria Adolfsson, Stormvarning, med hare
Maria Adolfsson, Mellan djävulen och havet, utspelas under våren
Maria Adolfsson, Spring eller dö, blommor nämns

Har fortsatt med Doggelandsserien, så inte mycket variation här. I del 2 liknas någon vid en fälthare i strålkastarljus och dessutom besöks den lokala puben Haren och Kråkan. Några sällsynt varma vårveckor är tiden för del 3. I del 4 får Karen en en stor blomsterbukett och en flaska champagne.
 
När jag var barn var jag helt förtrollad av Peter Pohl och hans författarskap. Hans debut Janne, min vän har jag dock inte läst, men den blev boken som Stockholm läser valde 2021. Jag har inte läst Pohl i vuxen ålder, men jag är lika fascinerad nu. Vilket språk, så många lager i texten och vilken stämning han sätter. Och tematiken med utsatta barn förblir lika aktuell.

Huvudperson är Krille, som är i 11-12 års åldern och boendes på Södermalm. Det är mitten på 50-talet och han och hans gäng är precis på gränsen mellan barn- och vuxenlivet. En dag dyker Janne upp, han prejar faktiskt Krille med sin cykel och blir en del av gänget. En vänskap växer fram, men Janne är också något av ett mysterium. Var bor han, var går han i skolan? Var är han när han försvinner långa perioder?

98DB241A-C0C5-427B-ADF0-9816ED359FEC.jpeg


Janne, min vän är inte bara en fin läsning, den är också av den utmärkta årgången 1985. Jag kryssar således En bok som gavs ut samma år som ditt födelseår.
 
Jesper Larsson & Eva-Lotta Päiviö Sjaunja, Self-Governance and Sami Communities. Transitions in Early Modern Natural Resource Management, grönt på omslaget

Mycket intressant bok som undersöker hur rättigheter att nyttja marker och naturresurser har utformats och förändrats. Fokus på Lule lappmark 1550-1800 och utvecklingen från en jakt- och fiskebaserad ekonomi mot storskalig renskötsel. Bred analys som väver samman ekologiska förutsättningar, social organisation m.m. Visar hur en flexibilitet i institutionerna och lokalt förankrade beslut gjort att man kunnat optimera försörjningen under nya omständigheter och skapa en balanserad samhällsstruktur.

(Man kan tro att jag valde den grönaste boken jag kunde hitta, men hade börjat på den innan brickan kom :D)
978-3-030-87498-8.jpg
 
Jesper Larsson & Eva-Lotta Päiviö Sjaunja, Self-Governance and Sami Communities. Transitions in Early Modern Natural Resource Management, grönt på omslaget

Mycket intressant bok som undersöker hur rättigheter att nyttja marker och naturresurser har utformats och förändrats. Fokus på Lule lappmark 1550-1800 och utvecklingen från en jakt- och fiskebaserad ekonomi mot storskalig renskötsel. Bred analys som väver samman ekologiska förutsättningar, social organisation m.m. Visar hur en flexibilitet i institutionerna och lokalt förankrade beslut gjort att man kunnat optimera försörjningen under nya omständigheter och skapa en balanserad samhällsstruktur.

(Man kan tro att jag valde den grönaste boken jag kunde hitta, men hade börjat på den innan brickan kom :D)
978-3-030-87498-8.jpg
Det är ju iallafall ingen tvekan om att den uppfyller kriteriet för att kryssa rutan :D
 
Ja alltså de här rutorna med böcker där det förekommer trädgård, hönor, harar och allt vad det är är ju definitivt svårare att planera för än vissa andra rutor, men det bidrar med lite extra krydda till läsningen - för att inte tala om att man (jag) blir lite mer uppmärksam! Själv hoppas jag att de ska skynda på lite i min nuvarande bok så att det kan bli vår någon gång, för då känns det som att det eventuellt skulle kunna vara en liten uteservering på g :D
 
Ja alltså de här rutorna med böcker där det förekommer trädgård, hönor, harar och allt vad det är är ju definitivt svårare att planera för än vissa andra rutor, men det bidrar med lite extra krydda till läsningen - för att inte tala om att man (jag) blir lite mer uppmärksam! Själv hoppas jag att de ska skynda på lite i min nuvarande bok så att det kan bli vår någon gång, för då känns det som att det eventuellt skulle kunna vara en liten uteservering på g :D


Härligt att höra att det inte bara känns negativt med de lite svårare rutorna! Tycker folk brukar uppskatta att det finns en blandning av både enklare mer allmänna och lite mer specifika rutor som kanske inte är helt enkla att pricka in! :) Själv misstänker jag att jag får svårt med hare, tupp och höna-rutan. Trädgården avklarade jag däremot redan med bok nummer ett tror jag det var. :) I värsta fall får man väl läsa något som någon redan kryssat på nån av de rutorna.
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
437
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
12 861
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 710
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp